Monte kan få publik problem, alltför hårdvinklat "Aldrig mer rally i Värmland", 50 miljoner SEK till Rally Estonia, nya Rally4 görs långsammare, Andervang till Rovaniemi och Motorbloggen dominerar flödet...

Blogg

Har nåtts av information att de franska arrangörerna som bär ett stort ansvar under Rallye Monte Carlo då i princip allt körs på deras del av gränsen, är bekymrade. Bekymret är att rallyt förutsägs bli utan publik och nu vet man inte riktigt hur man ska kunna stoppa ”Ultra Monte fans” från att genom smitvägar, ta sig in till sträckorna. Något som kan göra att myndigheterna säger nej till rallyt men trots detta är FIA ändå övertygade om att WRC-premiären kommer att genomföras.

Foto: Tommy Svensson

Med Rally Sweden redan borta från kalendern är det sjävklart viktigt att ”get the show on wheels” och skulle även Monte försvinna blir det som det ser ut nu, premiär först Kroatien i slutet av april. Som en lärdom efter 2020 har FIA och promotorn redan plockat ut sex reservtävlingar för nästa år och där årets final Rally Monza blev en viktig lärdom. 

    Många kritiserade oss för att tävlingens stred mot sportens DNA men det blev ändå en stor utmaning. Är övertygad om att vi i framtiden måste vara beredda på att tävlingarna i WRC inte ser lika ut och att vi nu vet vad som är möjligt utan att tappa grundtanken, förklarar FIA:s Rally Director Yves Matton.

    Matton är absolut inte heller främmad för att det kan bli fler WRC-rallyn som följer i Monzas hjulspår.

    – Jag är för olika upplägg, vill inte att alla rallyn ska vara exakta lika så därför kan det mycket väl bli fler med samma tänk framöver!

    *

    Inte så ofta som motorsport förekommer på sajten ”Idrottens affärer” men ett rally-VM på hemmaplan burkar innebära viss synlighet. Men gårdagens rubrik ”Aldrig mer rally i Värmland” kändes både alltför svepande och dessutom direkt felaktig. För det första så körs det trots allt mycket mer rally i vargens landskap än WRC-tävlingen. 2021 står till och med Kils MK som SM-arrangör i SRM med ”Killingen” i mitten av augusti, så det är med ”aldrig” känns inte så rättvist. För det andra så är det inte med hundra procents säkerhet klart att Rally Sweden flyttar när allt kommer till kritan. I artikeln slår ändå ”IA” fast,” Länsstyrelsen i Värmland avslår ansökan om tävlingstillstånd. Det betyder också att sagan om Svenska rallyt i Värmland är över.”.

    Att Länsstyrelsen avslog ansökan hade helt med Covid-19 att göra, så när denna trista del är historia lär dom precis som alla andra år tidigare år göra tummen upp för Glenn Olssons projekt. Oavsett hur man vrider och vänder på frågan så är det ändå så att i Värmland finns precis allt som krävs för att köra en WRC-tävling, det enda som saknas är årlig  stabil vinter. För utmanarna däremot är det precis tvärtom och det enda man i nuläget verkligen kan visa fram är stabil vinter. Så klart finns där även kompetenta funktionärer, fina sträckor och bra hotellmöjligheter men trots allt, så här långt har inget av detta verkligen testats i skarpt läge. I Värmland däremot har man haft 70 år på sig sedan Per-Fredrik Cederbaum med sin BMW vann tävlingen för att finslipa det väloljade maskineriet. 2021 skulle man dessutom fått ett lika väloljat tillskott i form av en bansträckning norr ut mot Lima MS välkänt vintersäkra sträckor.

    Foto: Tommy Svensson

    Min bedömning är att utmanarna verkligen måste upp på tå om det ska bli allvar med en flytt. I ljuset av detta känns därför ”Aldrig mer rally i Värmland” verkligen hårdvinklat…

    *

    Det är nya tider vilket inte märks minst i rallyvärlden som när högsta beslutfattare för Rally Estonia 2021, Urmo Aava avslöjar att lilla Estland fått ihop en budget för WRC-tävlingen 2021 på nästan 50 miljoner svenska kronor. Målsättningen för Aava och hans medarbetare är att ”skapa världens bästa rally”. Att få till budgeten har inte varit så svårt som man skulle tänka sig åtminstone när man vet hur tufft Svenska Rallyt AB har med samma utmaning. Aava medger att landet kokar av rallyfeber efter Ott Tänaks VM-titel 2019 och att många vill vara med och försöka hålla grytan kokande även om det inte blev någon titel i år. Planen är dock att på sikt frigöra sig från Tänak och att rallyt lever ett helt eget liv. Men tänk, nästan 50 miljoner i budget här hemma skapas det stora rubriker och även ifrågasätts när Rally Sweden får sponsorstöd från de värmländska kommunerna med ungefär tio procent av samma summa.

    *

    Har skrivit det många gånger, teknik är inte ”my cup of tea” och därför vill jag inte gå i djupanalys av det som surrat på Twitter under hjulhelgen, att de nya ”Rally 4-bilarna” går för snabbt. Enligt uppgifter där ska Rally4-bilar (en utvecklad version av R2) därför både bli tyngre 2021 plus att även turbon ska strypas genom mindre hål i restriktorn. Hålet ska i fortsättningen vara 30 mm mot dagens 33 mm plus att minimivikten ökas med 50 kilo från 1030 till 1080 kilo. Anledningen ska vara att FIA fått lite kalla fötter över att bilarna är för snabba eftersom det är för  juniorer som Rally4 ska vara avsedda för. Dödsolyckan i Spanien med en Peugeot 208 Rally4 där kartläsaren omkom, ska ha varit den utlösande faktorn till de nya reglerna.

    Foto: Junior-WRC

    Andra däremot hävdar att M-Sport slagit bakut då plötsligt nya Peugeoten enligt vissa är mycket bättre bil än nya  och tyngre Ford Fiesta Rally4. Ett annat skäl ska vara att båda bilarna är snabbare än de nya Rally3-bilarna med fyrhjulsdrift. En insatt källa menar.

    No way, att FIA accepterar att 2WD kör ifrån en 4WD-klass som de själva skissat fram…

    En annan menar.

    Att nya och dyrare Fiesta Rally3 skulle bli långsammare än ”little brother” åtminstone på torr asfalt funkar inte. Att därför göra Rally4-Fiesta långsammare känns absolut som rätt väg att gå!

    Finns dock andra som istället menar det måste vara bättre att göra Rally3-bilar snabbare genom att dom får större restriktor. Ett problem är att bilarna i rallyskick har en motor som lämnar en liten bit över 200 hästkrafter. Toyota som planerar att bygga Rally3 av Yaris GR måste därför ”trimma ner” motorn som i gatskick lämnar 260 hästkrafter…

    *

    Fylls på med namn i anmälningslistan för finska Arctic Lapland Rally den 15-16 januari och bland de som fyller på är även svenska namn. Tillkommit förutom Jari Liiten/Mikael Kjellgren har nu även Stig Andervang/Robin Eriksson gjort med Skoda Fabia. Foto: Tommy Svensson

    För övrigt är det mest hemmaförare och balter som är anmälda i det nu drygt 30 bilar stora fältet. Utan att vara expert så saknas en del rallyförare från Finland där det så här långt är väldigt få av de mer kända namnen som anmält sig till Rovaniemi.

    *

    I går fick jag ett mejl från läsare som undrade om jag hade koll på hur stor Motorbloggen egentligen är? Så klart svarade jag nej på detta eftersom jag faktiskt inte har någon aning om riktigt hur många som läser. Att det är en hel del som får sitt lystmäte vad gäller motorsport genom bloggen vet jag, men inte alls exakt hur många. Min mejlare hade gått in och läst på ”Aktuell Motorsport” som är en sajt som samlar in allt som skrivs om våra sporter plus lite annat. Här finns även en flik för mest lästa och det var här ha hade varit inne och tittat.

    Av de femton mest lästa texterna i december så var tio Motorbloggen. Den förste som lyckades tränga sig in på listan var Expressen med en artikel om F1-föraren Nikita Mazepin som filmat när han tafsade på en tjej.

    Dessutom först på sjätte plats och dessutom inget som gör någon motorsportfantast lycklig!

    Bara att böja nacken av ödmjukhet över att så många ändå tycker att bloggen fyller en uppgift. Tack!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33