Mitt tips, Kalle blir världsmästare 2022, Sordo visade än en gång sin sympatiska sida, hett i nya hybriderna, Ogier ska matcha Oliver i Safari, trots segern håller Tom K. fast vid målbilden och vem rår på PG i SSR?

Blogg

Kalle Rovanperä hyllades ganska självklart efter Portugal överallt för sin tredje raka seger i WRC för 2022. Vad som ska stoppa unge Kalle från att bli världsmästare förstår jag inte i dagsläget, han är nämligen alldeles för bra och resten av gänget får numera inrikta sig på att bli ”best of the rest”. Själv har jag inte tippat finskt i topp i mina WRC-tips, egentligen mer önsketänk än baserat på fakta då jag så väldigt gärna sett ett öppet VM.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Med två dominanter som Sebastien Loeb och Sebastien Ogier under nästan hela 2000-talet med bara uppehåll för Ott Tänak 2019 blir VM helt enkelt lite förutsägbart. Förlåt Kalle, helt enkelt tråkigt med samma vinnare i tävling efter tävling. Drömmen vore med i princip ny segrare varje gång, fajt ända in i kaklet och det först efter att finalen i november med FORUM8 Rally Japan blir klart vem som blir ny kung i rallyvärlden.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    En dröm som ”Harris påg” redan krossat och vad som ska hindra ny triumf på Sardinien om några veckor kan inte jag lista ut. Inför Portugal fanns frågetecken hur mycket tid Kalle och Jonne Halltunen skulle tappa när man tvingades spåra i lösgruset men de frågetecknen rättades ut tämligen omgående och sedan blev det ”same precidure”.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    I Rally Italia Sardegna är startpositionen exakt samma med enda skillnaden att några frågetecken att räta ut inte finns  längre. Istället lär Jari-Matti Latvala och Toyota-teamet bara behöva förbereda det traditionella badet i Algheros hamn för sina finska guldklimpar. 

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Ett bad som Dani Sordo provat två gånger tidigare genom vinst  2019-20 och kanske även den som kan stoppa Kalles chans p att känna på Medelhavets varma vatten. Utan tvekan var spanjorens körning i Portugal mycket imponerande, kanske till och med snäppet över Kalles om man ser till förutsättningarna. Bara en dags test efter nästan ett halvårs frånvaro från WRC och ändå inte bara utmana om pallen, utan på allra sista sträckan också kliva upp på densamma var onekligen en prestation. I år delar Dani bil med Oliver Solberg i sin 17:e säsong och där de allra flesta inte inneburit full säsong för den extremt sympatiske 39-åringen. Ändå har han inte missat minst ett besök på pallen varje år med bilar som Citroen Xsara WRC, C4 WRC, DS3 WRC,Foto: Tommy Svensson

    Mini John Cooper Works WRC plus fyra olika versioner av Hyundai i20. När jag såg filmsekvensen efter målgång i söndagens Fafe när han tröstade Takamoto Kastsuta som med tårar på kinderna trillade ner till fjärde plats, steg sympatierna för Sordo än mer.

    Foto: Okänd

    Nu fortsätter Dani och Carrera Cándido alltså på Sardinien och där med perfekt startläge då #6 går ut som bil åtta.

    *

    I Portugal uppmärksammades ett nytt problem med nya hybridbilarna, värmen i kupén. Både besättningar och team är helt överens om att något måste göras eller som en kartläsare uttryckte sig.Foto: Toyota Gazoo Racing

    Att känna lukten av att dina skor brinner är aldrig bra…

    Värmen i bilarna är nu så hög att besättningar enligt uppgift är nära att kollapsa när utetemperaturen snuddar 30 grader som i fredags. Närmast väntar Sardinien och Safarirally där hettan kan närma sig 40 grader om det vill sig illa, vilket innebär att förändringar hastar. Det som gör att värmen blivit ett problem är att avgasrören på Rally1-bilarna sitter inne i karossen och strålar därmed ut värmen direkt till förare och kartläsare. En placering som tvingats fram för att inte värma upp hybridenheten/batteriet mer än nödvändigt. Med fakta på bordet har FIA tittat på lösningar och allra helst vill man ha en sådan klar till Sardinien. Här kan temperaturen inne i kupén om  det blir riktigt varmt utanför, bli uppemot 80 grader. Att sitta i en tjock föraroverall med hjälm huvudet och samtidigt försöka fokusera när ”the heat is on” är som man säger, ”inget för amatörer”…

    Foto: Okänd

    När Hyundai i dag testar inför Sardinien gör man det med svartlackerade tak på bilarna i ett försök att hålla nere innetemperaturen.

    *.

    Sebastien Ogiers helg i Portugal blev inte alls den som han och Benjamin Veillas önskade, sist i WRC-klassen efter såväl punkteringar som avåkning är långtifrån vad ”le roi du rallye ” hade tänkt sig. Vid sidan av WRC kör Ogier även i WEC för Richard Mille Racing vilkeet gör att det inte går att komma upp på hästen direkt till Sardinien utan det blir först i Kenya och Safari som revansch kommer att kunna utkrävas.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Här vann han ifjol så chans till snabb återkomst till pallen är inte omöjlig. Till Autosport förklarade Ogier att han verkligen kände sig bekväm med Toyotan på grus däremot var han lite mer tveksam till de nya Pirelli-däcken. En åsikt som flera andra delade speciellt med tanke på hur mycket punkteringar som följde. 

    *

    I helgen tog Tom Kristensson sin allra första totalseger och så klart var detta en viktig milstolpe för SMK Hörbys nya Hyundai-förare. En seger som också gav självförtroendet en välbehövlig boost efter ett 2021 som annars innebar mest motgångar. Nu vill dock inte Tom att milstolpen på något sätt ska ändra målbilden för säsongen, som istället fortsatt är att  skaffa erfarenhet. Med tanke på alla tidigare framgångar är det lätt att glömma bort att med 4WD-bilar är Toms rutin än så länge väldigt begränsad, inte ens ett dussin tävlingar har det blivit med drivning i alla hörn. Därför vill 31-åringen gärna skruva ner förväntningar inför kommande South Swedish Rally.

    Fto: Tom Kristensson Motorsport

    Till SSR vill jag inte att folk har för stora förväntningar på mig och Andreas. Vårt mål i år är enkelt, att köra så mycket vi kan, få många mil och rutin!

    I Älmhult blir det Toms vanliga mantra som gäller ” ha kul och köra med mycket känsla och glädje”.

    Vi kommer absolut inte att puscha något extra för att försöka vinna, understryker han.

    Tom vill även tacka för alla gratulationer från när och fjärran efter segern i Rajd Podlaski med Kowax 2BRallys Hyundai.

    Det har varit stort pådrag efter vår lyckade tävling i Polen och jag märker vilket fantastiskt stöd jag har från så himla många. Tack så hjärtligt för detta!

    Polen-vinnaren vill även passa på att framhålla sin mentala tränare Lennart Augustsson som han fått kontakt med i egenskap av landslagsförare. 

    Lennart är en viktig del i min rallykarriär och framgång och hjälpt mig och många andra att nå sina mål. Stort tack Lennart!

    Tom vill även ”push” för #FkkCancer och Lars Stugemo som gjort honom till ambassadör.

    Jag vill passa på att slå ett slag för detta fantastiska initiativ som skall supportas, Swisha 123 514 02 23 och bidra till cancerforskning och samtidigt få din dekal i olika färger, kepsar, tees eller APEX.se underställströjor!

    *

    I SSR nu på fredag-lördag ska Tom och Andreas Johansson utmana totalt 20 konkurrenter i klassen eller kanske det är mer tvärtom, dom som vill utmana Junior-Världsmästaren 2020? Medan han enbart vill skaffa mer gruserfarenhet inför  för honom och teamet mycket viktigare EM-tävlingen ”Rally Poland” helgen 11-12 juni är det annorlunda för alla de som har ambitioner på SM-medaljer.

    Foto: Tommy Svensson.

    Längst fram i den kön står så klart regerande mästaren och SM-ledande PG Andersson/Anders Fredriksson. Med GNM:s Fiesta Rally2 är Årjängs-duon storfavoriter och helt ärligt så vet jag inte vem i fältet som kan rå på SM-suveränerna såvida de får en problemfri tävling?

    – Vi ska förstås göra vad vi kan i SSR, men det är sannerligen ett tufft startfält, menar dock en inför uppgiften ödmjuk PG.

    Mattias Adielsson och Maja Bengtsson med support av M-Sport är några som gärna vill prova att rubba värmlänningarna men frågan är om det är möjligt. Likaså Team Nybes Jonas Åkesson/Martin Holmdal som ifjol var på väg mot sensation när man blev uteslutna efter att ha missat att stanna vid Dennis Rådströms avåkta Polo. I grupp tre av segerkandidater räknar jag in Skoda-kvartetten Jari Liiten/John Stigh, en nytänd Jonas Kruse/Nellie Karlsson, väl uppvärmde Stig Andervang/Robin Eriksson och sist med lite vägkännedom genom Växjö-kartläsare, Thomas Thunström/Jörgen Lindahl. Allra mest taggad är kanske ändå SVT:s expertkommentar med färsk seger från Rally Gotland bagaget.

    Foto: Team NYBE

    – I SM höjs farten en nivå till och kanske att jag kan slå dom andra på någon sträcka i alla fall, menar Kruse är hans blygsamma målsättning.

    Noterbart är att Kolsvas William Binbach gör SM-debut med för honom ny Hyundai R5 och detta i par med en av rallyts mest merittyngde kartläsare, VM/EM-rutinerade norrmannen Morten Erik Abrahamsen. Går så klar inte att räkna bort ”hemmaförarna” i klassen för R5/Rally2-bilar, där Älmhults egen

    Foto: Kristian Lindberg

    Mattis Olsson/Timmy Berntsson och i en likvärdig Fiesta R5 fast röd, Växjös Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo gör upp om titeln ” Bästa smålänning” är solklart. Ännu bättre vore så klart att även få kliva upp på pallen på lördag…

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com