Millener menade att Breen bara följde order, stort rallyintresse i Finland, snudd på cuphysteri i svensk rallysport och Jessica B. med dubbla pallplatser!

Blogg

Inför Secto Rally Finland var instruktionerna kristallklara från M-Sport Fords teamchef Richard  Millener till ”försteföraren” Craig Breen.

Kasta ut försiktigheten och visa upp mer ”speed”, löd teamordern.

Ingen kan heller säga utan att irländaren med Paul Nagle vid sin sida gjorde vad han kunde och fram till SS11 gick det också riktigt bra. Breen höll femte platsen hade bara 11,5 upp till fyran Kalle Rovanperä när han gick lite för långt till höger på ett krön. Smällen blev hård och oförlåtande när hela höger bak slets bort från Puma-kroppen. Just då glömde Millener sin instruktion och menade att detta var ett onödigt  misstag som teamet borde få slippa uppleva. När han lugnat ner sig förklarade han ändå att Breen gjort exakt vad som förväntades. Millener erkände.Foto: M-Sport Ford

    – Jag skulle inte klara av att säga att vi är nöjda med att bli femma eller sexa, vi är tvingade att visa att Puman är snabb!

    Till DirtFish menade Millener att Breen visade detta före kraschen, att Rovanperä och Evans var ännu snabbare menar han inte hör till saken.

    För tillfället är dom på en annan nivå och ingen förväntade sig att Craig skulle vara däruppe…

    Inför Ypres Rally Belgium lär det bli samma målsättning för Breen, att visa ”speed” vilket Millener är helt övertygad om att han också kan visa.

    Vi kan bara ge honom verktyget och allt annat som krävs. Som team jobbar vi hårt för att nå resultat och ingen tvekan utan att Craig har farten i sig! 

    Nu ska vi alla bara ladda om för Belgien och där vet jag att Craig och Paul kan bli riktigt snabba

    Foto: Hyundai Motorsport

    Ingen felgissning då paret med Hyundai slutade tvåa i fjol halvminuten efter vinnaren Thierry Neuville. Att Breen inte var nöjd med sin insats är helt klart och han bad också teamet om ursäkt för sitt misslyckande.

    -Vi gjorde vårt bästa och försökte uppenbarligen hålla farten uppeFörsökte bara fortsätta i samma rytm men tyvärr på ett trångt ställe kom jag ”off line”, urskuldande han sig.

    Nu måste vi bara omgruppera, göra vår grej och fokusera, vi kan bara inte ge upp så här lätt! 

    *

    Att rally har en helt annan status i Finland än här är ingen nyhet, så har det varit sedan urminnes tider alltså även före 1980. Har inte sett siffror på hur många som tittade på SVT:s fem livesändningar men att det säkerligen var höga siffror är jag helt säker på. Noterade att till och med motorsportfientliga TV4 hade med kort  rapport i sina sportsändningar. Men ändå inget mot vad som skedde i Finland där YLE sände live från samtliga sträckor vilket gav 5,5 miljoner tittare under rallyhelgen vilket motsvarar att samtliga i landet såg minst en timme rally från torsdag till söndag.

    *

    På lördag är det omstart för de sydsvenska rallyåkarna när SMK Örkelljunga gör comeback med en gammal klassiker ”Smedsvängen” som under några år på 70-talet var omdöpt till ”Semesterturen” om jag inte minns helt tokigt. En tävling som var oerhört populär och med startfält på bortemot 200 bilar och där även jag och Kjell Gulin ofta var anmälda med min Standard B Saab.

    Foto: Okänd

    Årets upplaga med DM-status är som bekant något beskedligare med runt 80 startande. Tävlingen ingår även i för mig helt anonyma Sydsvenska Sprintcupen som jag helt uppriktig inte förstår vitsen med. Enligt arrangören Sydsvenska Rallycupens vision, ska detta vara ” en länk mellan distriktstävlingar och SM” vilket jag har lite svårt att få ihop då tre SM-tävlingar ingår i serien och bara en utan denna status. Med andra ord är man redan inne i SM-cirkusen om man väljer att satsa på ”SSSC” så vad sjävla länken består av begriper jag inte. Efter Örkelljunga är det ny SM-tävling och då i Karlskrona i slutet av månaden som även innebär avslut på serien. Man får ursäkta, men för mig känns detta som en helt onödig serie som istället ökar förvirringen i den cuphysteri som präglar dagens rallysport. En fingervisning om att jag inte är ensam om min åsikt, är att i stort sett ingen av klassledarna kommer till start på lördag…

    *

    Trevligt att Sverige har tjejer som visar framfötterna på racingbanorna och tänker främst på Mikaela Åhlin Kottulinsky och Jessica Bäckman. Foto: ADAC TCR Germany

    I helgen tog Mikaela en seger med Porsche i Anderstorp medan Bäckman körde hem två pallplatser i ADAC TCR Germany på legendariska Nürburgring  i Tyskland. Med tre tävlingar kvar att köra ligger Boden-tjejen tvåa i mästerskapet. 

    Helgen var lite strulig, vi fick inte riktigt till bilen precis som vi ville, det är de små marginalerna i motorsport som är avgörande. Trots detta så är jag väldigt nöjd att jag lyckades köra hem två till pallplatser och ser framemot nästa deltävling på Lausitzring om två veckor, säger Jessica.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com