Mikkelsens andra plats i ERC-premiären en statushöjare, Blomberg/Bood 23:a i klassen, dammigt i Eskilstuna, VEC får premiär i Tierp i samband med Asfalts-SM, Trelleborg förlänger och vilka bokstäver krävs för båtsläp?

Blogg

Andreas Mikkelsen/Ola Fløenes andra plats i Orlen Rally Poland i Toksports Skoda var inget annat än högvinst för ERC. Jag tänker som så, att om en av WRC:s mest rutinerade förare tar stryk av betydligt mer okände ryssen och regerande Europamästaren Alexey Lukyanuk, då måste ändå klassen på förarna i ERC vara betydligt högre än vad vissa kritiker påstår.

Foto:erc.com

Ingen större hemlighet att ERC haft svårt att få genomslagskraft i de norra delarna av Europa. Många även välkända röster menar att serien är en ”lekstuga för välbeställda förare från främst Syd, Mellan och Östeuropa” och där plånböckerna är större än talangen. Detta ställer jag inte  upp på och jag är säker på att många som följer ERC och inte minst de förare som fokuserar på ”Rally-EM” delar min uppfattning. Däremot kan jag förstå att det finns en viss skepsis mot serien och i den frågan är det främst FIA som ska ha kritik.  Hade man i Paris vinnlagt sig om att sprida ut tävlingarna bättre över Europa och inte heller krävt så stor avgift för att kunna köra en deltävling, är jag säker på att intresset varit större här i Norden. Årets upplägg med två tävlingar långt ute i Atlanten (Azorerna och Gran Canaria) en i Italien och Portugal medan resten körs i mellaneuropa och forna öst. Polen, Lettland, Tjeckien och Ungern. Skickligt har FIA och promotorn till exempel lyckats undvika stora rallyländer som Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Däremot har Portugal två tävlingar, både Azorerna i september och Fafe på fastlandet  i början av oktober och då ska man även lägga till att det lilla landet även är värd för en deltävling i WRC. Alltså tre stora FIA-rallyn under samma år vilket visar att portugiserna är skickliga förhandlare om inget annat.  Med en serie där även Norden hade en deltävling så hade säkerligen intresset ökat i vår del av världen men för detta krävs dock att FIA sänker prislappen betydligt för att få arrangera och i dag finns ingen svensk arrangör som har de ekonomiska muskler som krävs. Tror att det är samma sak i övriga nordiska länder men utan ”girighet” från Paris, hade säkerligen flera kunnat tänka sig att köra ERC även här uppe. 

    *

    Foto:erc.com

    Nu tog alltså Lukyanuk hem ERC-premiären som hade  Mikolajki som centralort. När Nikolay Gryazin fick packa och åka hem efter sin dubbelpunktering rykte Lukynauk och co-driver Alexey Arnautov åt sig ledningen genom två sträcksegrar. Därefter provade han ny taktik och prioriterade säkerheten före ”speed” och bevakade bara ledningen resten av rallyt.

    Foto:erc.com

    I mål var så Mikkelsen 18,4 sekunder efter medan hemmahoppet Mikolaj Marczyk var ”ljusår”bak eller exakt 1.54,7. Fyra var spanjoren Nil Solans och som femma ungraren Norbert Herczig. På topp tio fanns sju Skoda, två C3 och en Fiesta så fortsatt är det ändå bilar från Mlada Boleslav som är hetast.

    *

    Foto: M-Sport Poland

    I ERC3 (2WD) vann som väntat Sami Pajari med Fiesta Rally4 och detta 54 sekunder före Matheiu Franceschi. Här var mer spridning på bilmärkena tre vardera av de tio bästa körda Fiesta och Peugeot, två Renault Clio och en Opel Corsa. Tråkigt nog fick Ola Nore Jr. ge upp med tekniskt fel i sin Clio Rally4-debut med bara en sträcka kvar att köra. Nu var inte Ola ensam om detta öde utan hade sällskap av ytterligare 23 olycksbörder och systrar. Till exempel rullade brittiskan Nabila Tejpar sin nya Proton Iriz R5 redan på sträcka fyra och bröt. Än tråkigare var det för ungerska stjärnan Tibor Erdi jun. som med sin Mitsubishi åkte av vägen på sträcka sju. Precis där detta skedde stod två åskådare som båda träffades av Tibors bil och fick föras till sjukhus. Så sent som i söndags var det fortfarande oklart om skadeläget för de båda.

    *

    Foto: O´leary Racing

    För rallyts enda svenska ekipage Robert Blomberg/Ida Bood blev det en 23:e plats i klassen med R5 Skodan. Nästan svenskar är österrikarna Karl och Oliver Rumpler som åkt många svenska framförallt vintertävlingar, genom åren med sin välanvända Mitsubishi. I helgen inte bara ”åkte” familjen Rumpler utan det blev klasseger i klassen HR2 och detta före Jacek Michalski i en Subaru.

    Foto: privat

    *

    Tro det eller  men i bland tryter orken och då är det skönt med kamrater som stöttar upp viltet Pierre Skytt gör genom en rapport från Eskilstuna och publikfria ”Tvillingsprinten”. ”Eskilstuna Motorklubb körde i helgen Tvillingsprinten 1 och 2 på en 2,2 km lång snitslad slinga på Ekeby Motorbana. Inpasseringslista för berörda parter användes för att hålla obehöriga utanför grindarna, munskydd i depån och tydliga avstånd hölls av de ansvarstagande deltagarna.  Några svängar blev lite svårare att manövrera sig igenom när man vände slingan från lördagen vilket gjorde tiderna några sekunder sämre på söndagen.

    Foto: Pierre Skytt

    Ett 60-tal deltagare kom till start på söndagen och några fler på lördagen och dom det stod emellan i totalen var 19 årige talangen Kalle Gustafsson Haninge MK i Ford Fiesta R5 som också var snabbast över de tre omgångarna. Kalle som hade andra åtaganden på söndagen lämnade fältet öppet för tvåan Ronnie Jakobsson från Kolsva i Mitsubishi. Tyvärr fick Jakobsson på söndagen tekniska bekymmer på den sista genomkörningen och då kom lördagstrean Per Göthberg i sin nyinförskaffade Skoda Fabia R5 in som segrare. Per och bisittare Andreas Svedberg var snabbast på samtliga omgångar men ville tona ner sin snabba framfart.

    Foto: Pierre Skytt

    Jag är bara här för att lära mig och förstå bilen, men visst är jag glad och nöjd med resultatet, sa Per som sken ikapp med solen vid målgång.

    Tvåa blev Katrineholms Ulf Pettersson med Christer Carlsson i högerstolen. Ulf som likt Göthberg kom till start i Ekebygropen utan att kört en enda meter med sin Ford Fiesta R5. 

    Vi får väl vara nöjda, menade Ulf vid målgång.

    Foto: Pierre Skytt

    I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen var det som vanligt tufft att hålla Oskarshamns Mikael och Kenneth Ekman i Seat Ibiza efter sig. Stefan och Elisabeth Hanhela från Eskilstuna gjorde så gott dom kunde i sin VW Polo S1600 och knäppte Ekmans på näsan den sista av lördagens genomkörningar men fick stå tillbaka när totaltiden räknats samman. Ekman etta och Hanhela tvåa båda dagarna. Mattias Tyrbjörn med Alexander Braneby från EMK blev trea i sin Opel Corsa.

    Vi stod på lite hårdare sista körningen vilket gav resultat, sa Stefan efteråt.

    Här rullar alltid arrangemangen på bra vilket uppskattas, sa Mikael Ekman som var glad över ytterligare en förstaplats på sörmländsk mark.

    Adam Carlsson från SMK Nyköping med Elina Svensson Strängnäs AMS segrade i B-förarklassen med sin Opel Astra före Patrik Albinsson/ Hampus Carlsson från Fredriksbergs MK. 

    Foto: Pierre Skytt

    I ekonomiklassen vann Jonas Lindfors från Eskilstuna MK med sin 13 årige son Simon Lindfors i högerstolen. Jonas som skolar in nästa generation i rallysporten var nöjd med resultatet på lördagen och att Simon trivdes med att bistå pappa som kartläsare. Hos C-förarna för de trimmade bilarna kom det att bli Gustav Hartzell med Viktor Fredriksson från Norrköping i Toyota Corolla som vann båda dagarna, på söndagen kom Flens Rasmus Pettersson med Linus Pettersson i Volvo 940 på en andra plats före trean Kjell Eriksson och Mattias Eriksson i Renault Clio från Eskilstuna MK.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Det har varit en hel del efterdyningar från  deltävling två i Asfalts SM ”Drive VXO” och då alltifrån uteslutna förare till själva upplägget i Uråsa. Eftersom jag inte själv var på plats i Småland och historierna om vad som hände efter Lucas Helins sena inbromsning med åtföljande avåkning går kraftigt isär känns det inte meningsfullt att älta denna surdeg mer. Klart är dock att Lucas åkte av vägen och detta är också det enda Opel-föraren kan lastas för. Allt som hände därefter hade han ingen möjlighet att påverka enligt de uppgifter som nått mig.  Nu är Drive VXO alltså historia och istället blickar nu asfaltåkarna framemot dubbeltävlingen/finalen på Tierp Arena om en månad. Hit fyller även ett gäng entusiastiska VOC-åkare på då tävlingen blir premiär för ”Volvo Euro Cup” där man ingår som ”Inbjudningsklass”. Cup-ansvarige Ted Malm är nöjd med att äntligen komma igång.

    Tävlingen i Tierp kör vi som cup samma antal SS som SM-fältet med undantaget att vi bedömer det för kort för att dela upp på två deltävlingar.

    Malm fortsätter.

    Vi kör helt enkelt alla sträckor som en tävling vilket  blir första deltävlingen i cupen. Förhoppningen är 20- 30 cupekipage i första deltävlingen.

    Nästa anhalt på VEC-turnén är den 27-28 augusti i danska ”Sydhavsrally” och redan veckan därefter styr man mot Belgien för deltävling 4/5 den 3 – 4 September. 

    Finalen blir i Tyskland sista helgen i oktober och sammantaget blir det ungefär 65 mil SS under cupen i respektive lands mästerskapstävlingar, förklarar Malm.

    – I nuläget har vi team från Holland, Tyskland och även Norge som flaggat intresse utöver alla de  svenska teamen som fortsatt är sugna på utlandstävlande trots pandemin.

    In i det sista jobbas det på regelverk och poängberäkning berättar Malm.

    Bland annat kommer man enbart kunna tillgodose sig cuppoäng genom att kört minst två av de tre tävlingarna utanför Sverige. I totala sammanställningen får man räkna bort en deltävlingspoäng.

    Han förklarar även att det går bra att tävla med vanlig svensk förarlicens och att prispotten hoppas man kunna landa kring 50-60 000 kronor.

    *

    När detta skrivs återstår en knapp timma till anmälan skulle stänga för Bilsport Rallycup-premiären ”Rally Anderslöv” den 3 juli. Men nu har Trelleborgs Mk beslutat att förlänga till söndagen den 27 juni i en förhoppning att få in fler rallysugna. Känns onekligen lite konstigt att oroa sig över att antalet anmälda sjunker allt som tävlingsdagen närmar sig, men så har det blivit med Trelleborgs tävling. Nu står siffran på 45 anmälda vilket med råge gör att Länsstyrelsens krav på max 100 deltagare klarar sig. Samtidigt är det lite svårt att förstå om det verkligen är så att rallysuget ligger snudd på desperationsnivå när inte fler tar chansen att köra. En del har påtalat att anmälningsavgiften på 3 500 kronor är för hög med tanke på att det bara ska köras 25 kilometer SS men om detta är hela sanningen är för mig okänt. Man får ändå utgå från att klubben gjort en noggrann bedömning av sina kostnader för att genomföra rallyt och därefter satt en avgift. En summa som självklart måste täcka kostnaderna, men även ger en liten slant över som belöning för allt arbete men även för klubbens framtida behov…   

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I dag noterade jag ett märkligt ekipage en äldre Volvo V70 med en både gammal och stor fiskebåt på släp. Att se den här typen av flytetyg på TV-Svängens klassiska parkering är i och för sig förvånade. Men allra mest undrar jag över hur många och vilka bokstäver det krävs på körkortet för att inte ”länsman” sätter stopp för vidare färd? 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.