Mikkelsen väntar fortfarande utan stress på ny WRC-chans, Kalle G. snabbast på Himmelstalund, trist Porsche-krasch i EMC-Sprinten och bara sex "utlänningar" anmälda till HGP!

Blogg

Efter dubbla titlar i såväl WRC som ERC 2021 tycker man att manegen borde vara krattad för comeback med ”The big boys” för Andreas Mikkelsen men än så länge har inte mycket skett. För att ytterligare befästa sin ställning som en av rallyvärldens snabbaste förare och som ofrivilligt degraderats för att köra Rally2-bilar i stället för nya hybriderna inledde han året med två segrar i Monte och Rally Sweden.

Foto: Tommy Svensson

Norrmannens karriär fick en trist vändning när Volkswagen avslutade WRC-satsningen 2016 och därefter med icke helt lyckade starter i Citroën och Hyundai. Efter att ha kommit lite på tvärs med Hyundais karismatiske teamchef Andrea Adamo har det de senaste åren varit WRC2 som varit hans spelplan. Med dessa motgångar skulle det vara lätt att tro att Andreas tillbringar fritiden i fosterställning över att inga Rally1-styrningar dyker upp trots sin digra meritlista, men så ser faktiskt inte vardagen ut för ”AM”. Han har inte på något sätt gett upp hoppet om comeback berättar han för DirtFish.

    Självklart vill vi försöka få en chans till i WRC. Jag tror att mina två år i Hyundai inte riktigt visade vad jag skulle kunna leverera när jag har en bil som är gjord för min körstil. 

    Att i20 WRC inte passade Mikkelsen stod tidigt klart men med en bil som lite byggts mer för att passa Thierry Neuville var det inte lätt att hoppa in i teamet och börja snacka ändringar. Nu sitter han i Skoda som han varit med att utveckla och som passar honom perfekt vilket också resultaten talar för.

    Det enda jag kan göra för tillfället är bara att försöka göra så bra jag kan i WRC2 och om det finns en möjlighet att WRC-dörren öppnas, så är vi först i kön!

    Nu väntar han enbart på möjligheten, först och främst för hoppa in i händelse av sjukdom eller något annat skit som kan drabba Rally1-förare. En annan möjlighet kan öppna sig om FIA:s dröm om fler tillverkare i WRC lyckas, då torde han återigen vara ett jagat villebråd

    Med den erfarenhet jag har får ett team en förare som är både snabb, mycket pålitlig och som kommer att ta poäng i varje rally, ett ganska säkert val.Foto: Skoda Motorsport

    Idag har Mikkelsen kört  nästan alla WRC-bilar som finns förutom Toyota och Puma och vet därmed också deras styrka respektive svaghet. I år har han ihop med Toksport WRT bestämt ett mindre  hektiskt program och skippat ERC för att gå 100 procent all in för WRC2. Med två segrar hoppar han över nästa tävling i Kroatien och inväntar gruset i Portugal i mitten av maj. Här hoppas han också få köra med helt nya Skoda Fabia Rally2 såvida ingen erbjuder körning med Rally1-bil. I hans kontrakt med Skoda finns nämligen möjligheten att fånga möjligheten när den kommer. Att inte ha kört någon hybridbil bekymrar inte och när han frågat dagens Rally1-förare om det är stor skillnad mot tidigare, har de flesta bara skakat på huvudet. En sak är också klar, någon plånbok med egna pengar kommer inte att öppnas. 

    Vid den här punkten av min karriär, att börja betala för att köra är absolut inte vägen framåt!

    *

    När det vankades påskrally på Himmelstalund, ”Stenbocksprinten” blev det unge men ack så snabbe Haninge-åkaren Kalle Gustafsson som med Fiesta R5 var snabbast.

    Foto Privat

    Vi började lite avvaktande de första svängarna men efter det har det känts riktigt bra, inga större misstag och bilen har fungerat klockrent, summerade Kalle efter sin ”shake down” inför Rally Gotland i månadsskiftet. 

    Segern togs ihop med Magnus Nilsson och inför både stor publik med strålande väder. 5,2 sekunder efter var Team Nybes Christoffer Haglund/Lars Preuschof med Skodan medan Ulf Pettersson/Charlie Pettersson bara var åtta tiondelar efter. I trimmat 2WD blev Adam Carlsson/Elina Svensson, SMK Nyköping vinnare före tvåan Magnus Karlsson/Jonas Gunnarsson, Norrköping i Saab  med 0,81 sekund. Ytterligare 0,05 sekund behövde Oskarshamns Mikael och Kenneth Ekmans Seat. Exakt in på hundradelen slutade fyra Oskar Sundell/Joakim Söderkvist, Sandviken. 

    *

    På Facebook har snurrat runt massor av bilder på Värmdös Dennis Lindholm/Mario Fincken och deras minst sagt tilltufsade Porsche från dagens EMC-Sprinten.

    Foto: Motorsport4Sale/Niclas Åkerström

    Tror inte jag är ensam om att det hugger extra i hjärttrakten när man ser en Porsche i det här tillståndet. Inte ens en Opel Ascona B i samma skick framkallar samma smärta, för att inte tala om Volvo 240 där man hittar nya delar bak vilken gammal lada som helst. En som inte råkade lika illa ut var Stig Andervang/Robin Eriksson, MK Rimo som nu tog andra raka segern på två helger. En seger som togs genom tre bästa tider vilket gav 8.6 sekunders marginal till Tomas ”Lången”/Roger Lindholm, Fagersta i en BMW. En sekund efter var Mats Myrsell/Esko Juntilla, Hedemora som återigen plockat fram den häftiga Porsche 997 GT3 som lämpligt vapen att attackera den som en del upplevde, som väl snabba sprintsträckan…

    *

    Först  hade jag tänkt att summera alla förslag som nått mig med tanke på de klena startfälten och som nu mer eller mindre verkar vara en stabil trend. Dock känner jag att det krävs ännu lite mer tid för att få styr på denna heta potatis och ber därför att få återkomma. Om någon timma stänger anmälan till Asfalt SM-premiären Hässleholms GP och nu är där 61 anmälda vilket i runda slängar är ungefär hälften av vad tävlingsledare CG Wilke kalkylerat med. Det som är riktigt bekymmersamt inför resten av SM-serien, är att bara 35 av de anmälda kör om SM-medaljer. Frågan är hur många av dessa som håller i hela vägen fram till finalen i Kristanstad i slutet av juli? Min gissning är att minst tio av de SM-tävlande tröttnat fram till dess.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett annat smolk i Wilkes bägare är att landskampen Sverige-Norge-Danmark som alltid varit lite av en extra bonus i HGP i år mer eller mindre havererat, tre norska bilar ( bilden med Geir Espeland som i år hoppar över HGP) och lika många danska är för mig överraskande få. Senast HGP kördes 2021 var runt 40 procent av startfältet från våra grannländer. Vad som gör att intresset svalnat så radikalt är svårt för mig att gissa, att man i Danmark kör mästerskapstävlingen ”Anderup El Rally” dagen före kan så klart spela in… 

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.