Mikkelsen nära M-Sport Ford, Katsuta tvingas till kartläsarbyte, Tom K. en av fem i WRC2 och Ypres, Lappi i Yaris, 16 SM-helger i SRM 2022, Dovenby Hall grattis till Åhuskärr, SverigeSerien med premiär i Flen och tragedi i Hultsfred.

Blogg

Nu gör källor nära M-Sport Ford gällande att Andreas Mikkelsen redan förhandlar med teamet om full säsong i nya Hybrid-Puman. 

– Kan bekräfta att Andreas förhandlat med Richard Millener och Malcolm Wilson om en plats 2022, hävdas det från den anonyma rösten till brittiska ”Rallysport”.

Tilläggas kan att norrmannen inte är ensam, ytterligare tre förare lär ha gjort samma sak. Vågar man gissa på Dani Sordo, Craig Breen och Esapekka Lappi? Klart verkar dock att inte ens Gus Greensmiths välfyllda plånbok räddar honom kvar i någon av de två förstabilarna, istället hänvisas han troligen till en mer privatfinansierad Puma om WRC ska fortsätta leva för britten. Det som enligt ”källan” menar talar till WRC2-ledare Mikkelsens fördel är att han lyckats få med sig för M-Sport väldigt viktiga finansiärer (läs stora) vilket gör att han benämns som ”en viktig förare för M-Sport” 

    *

    Takamoto Katsuta tvingades som bekant att bryta i Estland efter en tung landning som skadade ryggen på kartläsare Daniel Barrit. En skada som dessvärre var värre han befarat och som nu gör att Barrit får lämna över notläsandet i Belgien till landsmannen Keaton William.

    Foto: Keaton William

    Normalt läser Keaton noter till Josh McErlean men hoppade tillfälligt in i Katsutas bil vid test för Portugal i våras. 

    *

    Idag släpptes ”Entry List” för ”56. Renties Ypres Rally Belgium” med totalt 82 ekipage anmälda. Lite förvånade att bara fem bilar är anmälda i WRC2 och att både Andreas Mikkelsen och Mads Østberg saknas. Kul däremot att se två svenska flaggor bland de fem, Oliver Solberg/Aaron Johnston debuterar med helt nya Hyundai i20 N Rally2 medan Tom Kristiansson/David Arhusiander är mer hemtama i #24 Ford Fiesta Rally2. 

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Två Fiesta (Teemu Sunninen kör den andra för M-Sport Ford), två Hyundai (här är det Jari Huttunen som kompletterar Oliver) medan Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov som vanligt ska försöka plåga livet ur VW Polo R5. Även i WRC3 med 19 anmälda är det många namn som saknas. I toppen är det bara ledaren Yohann Rossel, Citroén och femte placerade spanjoren Pepe Lopéz, Skoda som är anmälda. Borta är till exempel de finländare som brukar finnas med i WRC3, tänker på Emil Lindholm och Teemu Asunmaa och istället är det 15 hemmaåkare som ger tyngd åt klassen. I WRC-klassen är det tio anmälda och där inget nytt eller spännande finns att redovisa. Ypres körs den 13-15 augusti och då med 20 sträckor på totalt 30 mil.

    *

    I Finland och ”Lahti Rallie” den 13-14 augusti kör Esapekka Lappi/Janne Ferm med en spanskbyggd Toyota Yaris N5. Samma typ av bil som körs i Danmark av Kenneth Madsen men där i Suzuki-kostym. 

    Yarisen ska sedan hyras ut och är godkänd i SM2-klassen i Finska Mästerskapet, berättar Lappi.

    Kanske första steget mot Toyota-styrning i WRC 2022, vem vet… 

    *

    Igår släppte Svenska Rally Mästerskapen den ambitiösa SM-kalendern för 2022 med totalt 17 tävlingstillfällen. Ändå bara 16 helger som går till SM-serien då premiären i ”Rally-SM”  den 7-8 januari i Boden är ”dubbeltävling”. Ett system som en del SM-åkare helt förkastar medan andra tycker är bra.

    Foto: JC Rallypics/Joel Carlsson

    De som inte gillar tanken ser framför sig om man bryter i Bodens första tävling och inte kan starta i andra, så är också SM-säsongen redan avslutad bara en dryg vecka in på året. Andra menar att det ger mer för pengarna med den långa resan, att kunna köra två deltävlingar ”för samma peng”. Svår balansgång…

    Det som förvånade mig en aning var att det bara körs fyra (eller fem, med Boden) deltävlingar och efter Norrlandstrippen är det så South Swedish Rally i slutet av maj. Nästa SM-ort är helt ny, i modern tid i alla fall med Värmland och Arvika i mitten av juni innan det blir final i Trollhättan första helgen i september.

    Rally-SM

    7 – 8 januari – North Rally – Boden MS (dubbel)

    26 – 28 maj – South Swedish Rally – Föreningen SSR

    17 – 18 juni – Rally Arvika – MK Team Westom

    2 – 3 september – Västrallyt – SMK Trollhättan

    *

    Två skånska tävlingar ingår i Asfalt-SM och först ut är Hässleholms GP som kör genrep nu på söndag. Till nästa år återgår Wilke & Co till sin vanliga datum och det som är lite konstigt är att man avsatt två dagar för HGP, 30 april och 1 maj. Är det månne även här tänkt att köras dubbelt eller?

    Foto: Tommy Svensson

    Helt ny i sammanhanget är Kristianstad MK som får ansvaret för finalen och även dom har två dagar för ”Rally Kristianstad”, 23-24 juli.  Sedan ska där även läggas till Svensk Bilsports ”egna Sprint-SM” först i Piteå med ”SM-Veckan Vinter” och så i Linköping, ”SM-Veckan Sommar” . I båda körs ”Rallysprint” vilket ger ytterligare fyra Svenska Mästare till de som koras genom SRM:s tävlingar. Nu är tävlingarna i SM-veckan lite av förbundets ”egen lilla baby, och får absolut inte räknas in i de övriga (inte ens begreppet sprint får användas) vilket för en utomstående framstår som helkorkat. Må vara att man i Piteå kör en vintersprint, men att inte Linköping ingår som men naturlig del i ”Asfalt eller Grus SM” är helt oförklarligt som jag ser det. Tidsmässigt hamnar man början av juli  och krockar inte med någon befintlig tävling, så vad är problemet? 

    Asfalts-SM

    9 april – Skänningeknixen – Skänninge MK

    23 april – Hedemorasprinten – Hedemora MK

    30 april-1 maj – Hässleholms GP – Hässleholms MK

    14 maj – Uddevalla City Race – BMK Uddevalla

    4 juni – Seffle City Motor Challenge – Säffle MC

    23 – 24 juli – Rally Kristianstad – Kristianstads MK

    Även i Grus-SM finns två sydsvenska deltävlingar dock ingen skånsk. Premiär med ”Skilling 5” i Skillingaryd den 30 juli och så Karlskrona AK:s klassiker ”Karlskronapokalen” där jag 1971 gjorde debut med rallybil och också den senaste gången som ”Silver-Kadetten” luftades hösten 2019.

    Foto: Privat

    Numera är dock tävlingen nerkokad till sprintformat den 24 september.

     Grus-SM

    30 juli – Skilling 5 – Skillingaryds MK

    6 augusti – Hagforssprinten – Hagfors MK

    27 augusti – Falerumsbacken – Åtvidabergs MK

    10 september – YRC-sprinten – Vallentuna MK

    24 september – Karlskronapokalen – Karlskrona AK

    8 oktober – Rally Xplosion – Västerås MS

    *

    Vid en snabb genomgång så uppstår två tunga krockar mellan Rally-SM och Svenska Rallycupen och detta när South Swedish Rally körs samtidigt med SMK Nyköpings ”Gästabudstrofén”. Även nästa deltävlingar för de bägge serierna körs samma helg, Rally Arvika och Rasbos ”Breson-Trofén”. När SRC också klart deklarerat att man inte avser att ändra datum på sina tävlingar oavsett vilka andra som körs samtidigt, lär det bli så att det blir ”Må bästa serie vinna” som gäller 2022. Lite enklare att hantera de två tävlingarna i Grus-SM som körs på ”SRC-dagar”, Hagfors utmanar ”Kullings-trofén” medan Åtvidaberg mäter sina muskler mot Laxå och ”Laxå-Rallyt” i slutet av augusti. Nu återstår bara att se hur Sydsvenska Rallycupen, Supercupen och MAS-Mästerskapet” tänker formera sina styrkor inför ”Stora slaget om svenskt rally 2022”?

    *

    Alltid trevligt när svenskt rally uppmärksammas av ”De stora elefanterna” som när M-Sport Ford på sitt officiella Twitterkonto uppmärksammar skånska GN Motorsports Stefan Kristensson/Rickard Nilssons seger i 4WD-klassen för Asfalt SM. Men även tvåorna PG Andersson/Anders Fredriksson omfattas av gratulationerna som skickas från  Dovenby Hall till något mindre exklusiva Åhuskärr.

    *

    Innan detta så är där SM-tecken att dela ut i Rally-SM 2021 och där det nu finns inbjudan ute till alla fyra deltävlingar. Sist ut både med detta och i serien är Skillingaryds MK och finalen ”Göhlins Skilling 500” 24-25 september. Målsättningen är att få ihop 100 startade till tävlingen som ursprungligen skulle ha körts i fjol men där Covid-19 satte stopp.

    Foto: Svenska Rallymästerskapen

    Första gången vi arrangerar SM och så får vi till och med finaltävlingen, känns stort, menar tävlingsledaren Mats Bergman.

    I princip har rallytävlingen Skilling 500 körts oavbrutet sedan 1971. Vilket gör att det är jubileumsår.

    SM är ett led i det även om det nu inte blir de aktiviteter vi tänkt oss i samhället. Men vi räknar med att kunna ge publiken möjlighet att på ett ordnat sätt ta sig ut i skogen, så det kommer att bli bra ändå.

    15 sträckor på totalt 11 mil är vad som väntar i skogarna kring Vaggeryd, Skillingaryd och Åsenhöga i Gnosjö kommun. Ny mark för många SM-åkare konstaterar Bergman.

    Det är ju första gången Skilling 500 går som SM, så kanske inte alla förare känner igen sig. Vi hoppas kunna bjuda på nya omgivningar.

    *

    När Flens MS skulle kört ”Violenrallyt” i våras var det ”lapp på luckan” med runt 240 anmälda. Men pandemin satte stopp och när det i morgon äntligen är rallydags i Flen så har mer än en tredjedel av de åksugna från i våras hoppat av. Totalt kan nu klubben räkna in 140 bilar i ”Violen” som även blir premiär för VOC Mekonomen Rally och ”SverigeSerien”. Men även här har intresset mattats av och ”bara” 30 anmälda är lägre än normalt men cupansvarige Roger Fransson, är ändå mer än tillfreds med att bara kunna dra i gång serien.

    All stora cuper utom SM har ställt in medan vi tålmodig väntade ut förändringar i restriktionerna, förklarar Fransson.

    För detta får vi nu betalt och vi kan genomföra en väldigt tajt och stentuff SverigeSerie med start i Flen!

    Hela serien avgörs med fem tävlingar och detta på bara två månader. Efter Flen väntar Rally Killingen, EMK-Trofén, Laxå-Rallyt och sedan traditionellt ”Rikspokalen” i Örebro i början av oktober. När Fransson kommer till att välja ut favoriter så är det enligt inom regerande mästaren Kristoffer Karlsson som kommer upp först i A-klassen. Han garderar dock med Patrik Fredriksson och Emil Andersson. 

    Foto: Lollo

    I B-klassen väntar han sig en skräll och tippar nyuppklassade Robin Bäckström (bilden) som segrare och tuffast utmanare enligt Fransson är Magnus Westman. Än mer svårt att hitta en vinnare i C-klassen vilken Fransson menar är ”otippbar”. När han ändå pressas så blir det Tobias Pettersson Nordwall som plockas fram som första namn. 

    *

    I helgen skulle det ha körts ”Gatebil SDC” i Hultsfred med tredje deltävlingen i det svenska Driftingmästerskapet. Tävlingen drabbades av en tragedi redan före start när en person i ett av teamen störtade till marken under tältuppsättning och dog.  

    Det är så otroligt tragiskt det som skett. Våra tankar går till den närmaste familjen och närstående, säger Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport.

    I samråd mellan förare, funktionärer och tävlingsledning har nu beslut tagits att ställa in tävlingen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.