Mikkelsen leder både ERC och WRC2, Coria ny hos Fourmaux, varför välja grönt på en WRC-bil, Rönnebring vann men Plombo tog hem BRC-delen, Westlund skrällde i ESR, Veiby vann men "FTL" körde hem NM , Kalle G. sprintsegrade, Johan K tog års första i Riga och kannibalism råder...

Blogg

Andreas Mikkelsen kopplade ett järngrepp om EM-titeln när han vann ERC Azores Rally och leder med tre tävlingar kvar med 34 poäng över helgens trea, spanjoren Efren Llarena.

Foto: ERC.com

Det var dock ingen lätt seger för norrmannen i Toksports Skoda Rally2 då gamla kollegan från Hyundaitiden, Dani Sordo på MRF-däck  jagade nästan in på mållinjen men till slut skilde 14,8 sekunder till Mikkelsens fördel.

    Foto: MRF

    Därmed är han också på god väg att infria den tuffa målsättningen från årets början, att vinna både ERC och WRC2 och nu är det ledning i båda.

    Foto: Azores Rally

    Fot: Toksport WRT

    Helt otroligt att vara tillbaka på Azorerna efter nio år men det känns som igår, förklarade Andreas efteråt som intee nog kunde berömma alla öns supportrar som flockades längs de tuffa sträckorna.

    För tufft var rallyt och av de 29 EM-åkarna bröt åtta och jag tror inte jag sett så mycket ”skrot” från en ERC-tävling på Twitter som i helgen. Bland de som bröt efter ha testat naturen var Alexey Lukyanuk som först fick en punktering som några sträckor senare ”dubblade” och då var reservhjulen slut för ryssen.

    Foto: Sainteloc Racing

     

    Nu sk-ter vi i detta, åker och dricker öl istället, förklarade han uppgivet efter att insett att drömmen om ny EM-titel var borta.

    Foto: ERC.com

    Andra toppförare i ERC som gick ge upp var Norbert Herczig, Nil Solans, Erik Cais och Yoann Bonato (bilden) alla efter avåkningar. Till detta ska läggas att nästan alla utom topptrion kompletterade sin helg med synbara spår på bilarna.

    Foto: ERC.com

    Extra tråkigt för hemmahoppet Ricardo Moura som på 13:e och sista sträckan gjorde en snabbrullning med Skodan som kostade 16 sekunder gentemot Llarena. Därmed smet spanjoren förbi och med 3,2 sekunder tillgodo kunde ta sista pallplatsen.

    Foto: ERC.com

    Jag gjorde ett ”stupid mistake” i en snäv kurva och gick för hårt på innern och upp i vallen, förklarade Moura besviket.

    I ERC återstår tre deltävlingar och närmast ”Rally Serra de Fafe E Felgueiras” Portugals fastland samma helg som Rally Finland. Något som också gör att Mikkelsen väljer detta för att försöka säkra upp både sitt eget ERC-guld men även för Toksport att vinna Teammästerskapet.  Med helgens seger leder Toksport tämligen betryggande med 62 poäng mer än Rallye Team Spain. Efter ”Fafe” är det så Ungern innan finalen körs på Gran Canaria och klumpigt nog samma helg som WRC kör sin final på Monza. Till nästa år när WRC-promotorn även får ansvaret för ERC lär den här typen av krockar försvinna. Skräckscenariot för Mikkelsen är så klart om han måste köra båda tävlingar för att säkra sina titlar, vilken ska han då välja bort… 

    *

    Sent i fredags avslöjade Adrien Fourmaux vem som blir ny co-driver hans WRC Ford Fiesta.

    Foto: M-Sport Ford

    Det blir 26-åriga landsmannen Alexandre Coria som övertar platsen efter Rene Jaroud och premiär blir i Secto Rally Finland om två veckor. Senast har Coria suttit Yohann Rosells bil i årets WRC3-tävlingar och dessförinnan varit flitigt anlitad av  diverse franska förare under de sex år ha varit aktiv ”kartis”.

    *

    Känns ibland som om det inte råder total harmoni inne hos Hyundai Motorpsport. Senast spekulerades om det varför inte  Ott Tänak var på plats i Frankrike för att testa nya Hybrid-i20.Thierry Neuville körde i två hela dagar innan Oliver Solberg tog över bilen men av Tänak syntes inte en skymt. Men som en undrare själv konstaterade .

    Kan så klart finans en logisk förklaring till detta…

    *

    Vad är det för fel på rallyförare? Ställer frågan efter att ha sett den Toyota Yaris WRC som Esapekka Lappi ska köra i Secto Rally Finland. Nu går den i hans välgörare Even Managements färger som av outgrundlig anledning är grönt. Men som jag hävdar och som de flesta också vet, så är en majoritet av de rallybilar som hamnar på ”brutit-listan” klädda i Miljöpartiets kulör. Bara den kopplingen borde göra att alla andra kulörer skulle var aktuella men inte…

    *

    Nu har även Supercupen släppt sin kalender för 2022 och veckan som gick kom samma sak för MAS-Rallycup och allra först var som bekant Svenska Rallycupen. Med detta saknas i princip bara Sydsvenska Rallycupen för att 22-pusslet kan börja läggas.

    22 jan. Hälsingerallyt,Hassela 

    05 feb. Tierpsrundan, TierpArena  (med MAS-Rallycup)

    12 feb.  LBC-Ruschen,Lima

    14 maj  Violenrallyt,Flen

    18 juni Bresontrofen, TierpArena (med SRC)

    01 okt. Rally Sigtuna, Arlanda

    *

    Till slut lyckades även Motorbloggen få ta del av Karlskronapokalen men inte genom arrangören som valt andra kanaler, utan genom arbetsmyran i Bilsport Rallycup Roger Rooth. 

    Foto: Henrik Åkeson

    I Karlskrona  var det hemmaduon Håkan och Sandra Rönnebring som var snabbast på de tre rundorna inne på Rosenholm. Som tvåa slutade danska gästen Mick Fraas och Erik Larsen, Subaru. Då inte 4WD-bilar inte är tillåtna i cupen så med drivning på bara två hjul tog återigen David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson ny BRC-seger, cirka åtta sekunder före Grännas Tobias Pettersson/Åke Kjellgren i Golfen.

    Foto: Henrik Åkeson

    Comeback efter sin tunga krasch i fjol gjorde Asarums David Pettersson som i den häftiga Toyota Starleten hade Isa Kolmbäck som motvikt, vilket gav en tredje plats. I totalen smet däremot B-åkarna Andreas och Sofie Elfver före med 0,2 sekunders marginal. 

    Foto: Henrik Åkeson

    Femma totalt och vinnare i C-klassen blev Åtvidabergs Anton Måhagen/Joel Thapper och i klassen var paret överlägsna då tvåan från Asarum, Henrik Braun/Karl Eriksson var halvminuten bak. Av Appendix K-åkarna var föga överraskande Morgan Olsson/Björn Jakobsson snabbast i ”nybil-delen” medan Hannu Saikanmäki/Emil Svensson tog hand om segern ibland de äldre bilarna. Lite av smygdebut i sin ultrafina VW 1303S gjorde Kristianstads f.d Porscheduo, Clas Skoog/Rickard Rejnefelt. Nu fanns kanske inte tempot där direkt, men när det kommer till ”Concours de Charme” är ”Bubblan” en given vinnare.  Robin Liljegren/Christoffer Andersson från arrangörsklubben var bäst av GruppF-åkarna medan Gullabos Nicklas Eriksson/Kid Eriksson hade bäst tempo i GruppE.

    *

    I East Sweden Rally och MAS-Rallycup blev det Mitsubishi-åkarna Jari Saarinen/Jörgen Fornander som gjorde upp om segern ihop med David Dannevall/Fanny Jacobsson. Fast detta först sedan Lars Stugemo/Kalle Lexe tagit på sig fem minuter för ett däckbyte på sista sträckan. I mål var Saarinen 9,1 före Dannevall medan det skrällde rejält på tredje platsen genom Adam Westlund/Joakim Sjöberg. I SM-bilen Ford Fiesta Rally4 var paret 27 sekunder efter vinnaren men det som imponerar är de 8,7 sekunder man är före ”Grupp H-segraren” Anton Bernats Hager/Fredrik Wesslén, Toyota. 

    Foto: Privat

    Tråkigt nog kom bara cirka 30 ”vanliga ekipage” till start vilket känns lite konstigt med tanke på att till finalen på Gotland den 9 oktober redan har tio bilar mer än i helgen. Det som räddade ”rallyfesten” i Boxholm var Rallyklassikerna och där återigen Janne Blom/Stig Bergqvist i 240:an var bäst. Men det var tätt då Jan Hagberg/Per Mikael Ekströms 240 bara var 1,8 sekunder efter. Klasseger blev det för Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh med Ascona B. ”Saab-klassen” med fyra bilar från Trollhättan först i resultatlistan innan en Ford bryter av för att sedan i botten hitta två Copper S så var det Cay Fredriksson/Staffan Lindberg som segrade. Visserligen hade Magnus Carlsson/Danne Amberin bäst tid i klassen 1300-1600 med Lotus Cortina. Men när det kommer till vem som bäst bevarar rallysport från mitten av 60-talet så delas detta av tvåan Yngve Gustavsson/Lars Dahlman och trean Lars Larsson/Patrik Andrén. När man väljer att 2021 tävla med VW 1500S  som på sin tid var en vinnarbil men som numera är ett rundningsmärke, förtjänas all respekt som finns i den här världen. En bil som för mig symboliserar det som hela Appendix K borde ha som ledstjärna, att visa upp rally som det var förr och inte hela tiden snegla på placeringar och sekunder. Övriga klassvinnare var  Christer Asklöf/Thomas Tholander, Saab  och Hans-Åke Persson Tommy Halvarsson, Opel.

    *

    Foto: Even Management

    Ole Christian Veiby med Jonas Andersson vid sin sida vann NM-finalen Rally Hedemarken men Norsk Mästare blev man inte. Den titeln togs istället av Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen som var klara mästare med nya R5 Polon redan före finalen. Polon inledde annars bäst och ledde efter fredagens två mörkersträckor men en däckexplosion gjorde att man åkte av och fick bryta under lördagen.  

    Foto: Larsen Motorsport

    Veiby vann med den privata Hyundai R5 och detta 23,3 sekunder före Marius Aasen. Flerfaldige norske mästaren Anders Grøndal har haft ett motigt år med sin Fiesta Rally2 men låg trots detta två inför helgen. En krånglande turboslang gjorde dock att han blev utan medalj i år. Förutom Lars ns fick då Veiby silver medan Aasen tog hand om bronspengen.

    *

    Foto: Vallentuna mK

    Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson tog hand om segern i Vallentunas YRC-Sprinten, sju tiondelar före David Dannevall/Lotta Strand men ”hela” 3,1 före trean Martin och Lina Holmgren. I 2WD var Jonas Björnvad/Joel Stääv vassast med sin Golf före Magnus och Malte Wallén. Favorittippade Tomas ”Lången” Pettersson/Emil Karlson fick nöja sig med att bli trea med BMW Compacten.

    *

    Foto: World RX

    I Riga kom Johan Kristofferssons första seger för året när World RX körde dubbeltävling i helgen. Segern kom idag och där gårdagens vinnare Niclas Grönholm slutade tvåa och Timmy Hansen som trea. Detta betyder fortsatt dubbelt Hansen i topp med Timmy överst på 130 poäng och sedan Kevin på 113. Kristoffersson är trea, tre poäng färre än Kevin och lika många skiljer sedan ner till fyran Niclas Grönholm.. I dagens race blev Mattias Ekström fyra med Kevin Hansen bakom sig i finalen.

    *

    Med bara minuter (nästan sekunder) kvar innan Asarums MS stänger anmälan för ”Ekratten” nästa helg finns bara 24 ekipage anmälda. Som alla andra arrangörer satte man upp en minimigräns av anmälda för att tävlingen skulle köras på 30 bilar. Men precis som merparten andra gjort och glömt detta  har nu Asarum gått ut och förklarat att tävlingen körs oavsett hur många/få som anmäler sig. Ganska naturlig reaktion med tanke på dagens läge där rallysuget inte verkar vara riktigt på den nivå som optimisterna hävdade i våras och då får man som arrangör vara glad för det lilla. Att detta inte generar någon större ökning av klubbkassan behöver man inte vara någon Magdalena Andersson för att räkna ut och säkerligen inga problem för en så stabil klubb som Asarum. Men i längden kommer det inte att fungera med så här små startfält som då riskerar att dränera klubbkassor i nivå med mindre vårfloder. Förhoppningsvis beror detta på att det är enligt min åsikt alldeles för tätt med ”småtävlingar” under september-oktober som kannibaliserar på varandra. Efter TV-Svängen den 4 september har det varit rallysprint i Karlskrona och därefter följer utan några tomma helger emellan Ekratten och så Hässleholms ”Temahallen” den 2 oktober. Nästa helg är dessutom extra tung, förutom SM-finalen ”Skilling 500” körs ytterligare fem rally då i KarlshamnGnesta, Laxå, Rimo och Uddevalla. Laxå sticker ut med strax över hundra bilar medan resten ligger i spannet 36-50 anmälda. Tycker inte jag ser något som säger att min analys är fel, eller?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.