Mikkelsen/Fløene vill bli lättare, "Arctic": stay home stay safe, idag fyller Markku Alén 70 år och Breen är mer rädd för Adamo än för vargar...

Blogg

För Andreas Mikkelsen och Ola Fløene har redan Arctic Rally Finland börjat och detta genom en intern fajt mellan de båda om vem som kan gå ner mest i vikt till nästa helg. Bakgrunden till bantningskampen är att FIA i år sänkt minimivikten för besättningen i WRC2 till 170 kilo och ner dit har de båda en liten bit kvar. Att varje minskad kilo är viktig i jakten på sekunder vet de båda och nu ska ledarna i klassen ner till så nära 170 kilo man kan.

Foro: Skoda Motorsport

Jag tycker inte att jag precis någon ”fat guy” men faktiskt har både Ola och jag gått upp lite i vikt senaste tiden, förklarar Mikkelsen.

    Han förklarar också att bästa sättet att motivera är en tävling om vem som går ner mest inför starten på torsdag.

    Ola är extremast som hatar att förlora, han äter nu bara sex bananer till frukost och sedan inget annat under hela dagen plus att ha intränar ”like crazy”!

    Mikkelsen väljer att istället öka träningsdosen och äta bättre mat men tror ändå att det blir svårt att nå idealvikten tillsammans på 170 kilo. Mot sig har paret medtävlare som är både kortare och smalare och där vissa till och med väger mindre än minimivikten Dessa får istället ”väga upp” bilen med tyngder vilket är en fördel då dessa kan placeras på golvet i bilen, kanske till och med utgöra en fördel med att göra tyngdpunkten lägre. Blir spännande att se vem av de två som vinner och där sätter jag min krona på Ola…

    *

    I går vädjade Ott Tänak till rallyfans att stanna hemma istället för att ta sig ut till sträckorna kring Rovaniemi och kanske därmed sätta stopp för deltävling två i WRC. I dag berättar polisen i området att dom fördubblar personalen under rallyhelgen för att verkligen se till att det blir publikfritt. Till sin hjälp har man även personal som normalt jobbar med att sköta skogarna i området, men som på snöskoter istället ska övervaka att ingen publik syns när ansvariga kör före rallykaravanen. Med andra ord ”stay home, stay safe”…

    *

    Att Andrea Adamo inte var nöjd med premiären är ingen hemlighet och att han därför  analyserat jobbet med Rallye Monte Carlo, både före, under och efter och kommit fram till att inställningen hos hela Hyundai Motorsport behövde varit mer på tå något som ska ändras på till ”Arctic”. Ott Tänak håller med sin chef och menar att alla måste jobba ännu hårdare om man vill vinna i Rovaniemi. En bra grund att stå på fick man efter segern i Otepää menar Tänak.

    De smala och tekniska bitarna där gav oss värdefull information vilket är viktig då vi återigen får tufft motstånd från Toyota!

    *

    Adamo citerade då också dagens födelsedagsgris Markku ”Maximum attack” Alén som idag fyller 70 år. Alén är intimt förknippad med framförallt Lancia och Fiat med vilka han blev ”världsmästare” 1978. Men som alla andra fortåkare var det först när han klev in i en Opel Rally Kadett 1970 som karriären började ta fart. Att han sedan lyckades ta sig hela vägen upp till VM-toppen är nästan lite märkligt med tanke på att han körde Volvo 142 under tre år innan det blev italienskt för hela slanten. Karriären avslutades med både Subaru och Toyota innan han i början av 90-talet mer eller mindre parkerade för gott. Efter detta har det blivit enstaka starter och då oftast i olika ”jippotävlingar” utan kartläsare. Senaste eller kanske sista gången han tävlade med kartläsare var 2015 i Rallyelegends där han med Ilka Kivimäki körde en Lancia Delta S4 och som synes med med lite tråkigt avslut. Alén och Kivimäki är även ett par  som vunnit Rally Sweden och detta 1988 med en Lancia Delta HF, samma år som han hade ett allvarligt samtal med legendariska Lanciabossen Cesare Fiorio.

    Foto: Tommy Svensson

    Foto: Tommy Svensson

    Trots 19 VM-segrar så är ändå inte Alén mätt på rally och nu jobbar han för att få ihop någon form av körning med en WRC-bil av senaste snitt. I sammanhanget nämns då både Hyundai och Toyota som troliga uthyrare. I dag bor Alén i Helsingfors med fru Marianne och där de bägge sönerna inte alls tagit upp rally på sina program. Andrei Alén är film/skådespelare medan Anton Alén säljer bilar. Från mig så säger jag,  ”Hyvää syntymäpäivää toivottaa Motorbloggen”!

    *

    Mer Finland och då med att Esapekka Lappi försökte skrämma upp Hyundais tredjeförare Craig Breen inför besöket i de djupa skogarna i Finska Lapland. Lappi frågade Breen om han var rädd för vargar som är tämligen flitigt förekommande i skogarna kring Rovaniemi. Irländaren funderade en kort stund innan han svarade.

    ”No”, om jag träffar på vargar betyder det att jag åkt av vägen och i det fallet blir jag troligen mer rädd för Adamo än för vargarna!

    Just nu befinner sig Breen i Sverige och kör enligt uppgift test med Hyundai inför sin årspremiär i ”Arctic”. Ett långt uppehåll för honom och Paul Nagel då senaste WRC-starten var i Rally Estonia där man slutade tvåa. Efter detta har det blivit tre ERC-tävlingar med i20-R5 dessvärre med måttlig succé. Foto: Tommy Svensson

    Senast Breen körde på snö var med Hyundai i Rally Sweden 2020 och då med en sjunde plats som resultat. Allra bäst gick det 20i8 när han och Martin Scott tog Citroëns C3 WRC till andra plats bara 19 sekunder efter Thierry Neuville.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.