Mikkelsen/Fløene kör ERC med Skoda, rallyinställd helg i Belgien, Ogier vill ha ny startordning i WRC, igen..., Felix avslutar IndyCar 2020, Linus vill sluta med seger och "The Bäckmans" på Spa!

Blogg

Det är mycket Andreas Mikkelsen nu, först som Pirellis testförare, sedan ”inhopp” i WRCSardinien i par med Petter Solberg och idag kom så nästa nyhet. I nästa deltävling i ERC, Rally Hungary kör han och hans co-driver från VW-tiden, Ola Fløene för ungerska Topp-Cars Rally Team. Bilen blir en Skoda Fabia Rally2 EVO för asfaltsrallyt första helgen i november. I samma team kör Ádám Velenczei/Tamás Szőke som omnämns som ” rising stars” och paret kör i ERC1 Juniors. Båda kör med likadana Skoda men där Mikkelsen får förmånen att få helt ny bil direkt levererad från Skoda Motorsport lagom till första testen. Teamet Topp-Cars är ett välrenommerat rallyteam och  ifjol skötte man den Skoda som Kalle Rovanperä körde i ”Szilveszter Rallye”, lite tack och adjö från Skoda. Teamchefen Marek Fuks är mycket nöjd med att ha fått in Mikkelsen/Fløene i en av sin bilar.

Andreas har både stor erfarenhet och är även tekniskt kunnig så han var ett första val för vår del. Att få in en f.d fabriksförare från Volkswagen i vår line-up stärker oss inför vad vi hoppas, en framgångsrik helg! 

Även Mikkelsen är nöjd med hur året utvecklat sig på slutet. 

    Ser framemot samarbetet med Topp-Cars, min och Olas strävan att vinna Rally Hungary. ” See you in Nyíregyháza”!

    Co-driver Ola Fløene är också  glad över chansen att åter få sätta sig vid sidan av Andreas, ett samarbete som startade redan 2006 i brittiska Quinton Stages Rally med en Focus WRC. Efter en paus 2013 där han lotsade Pontus Tidemand klev Ola åter in vid Andreas sida när det blev klart med en plats i Volkswagen Motorsport. 21 WRC-starter blev det med Polon innan Anders Jaeger hoppade in och Ola ut till Mads Østbergs Fiesta. Men Ola ser ett problem berätar han.

    Vi är båda lite övermotiverade men efter två dagar i bilen tillsammans känns allt precis rätt, skönt, konstigt och spännande! 

    *

    När South Belgium Rally ställdes in igår var nog de allra flesta säkra på att även söndagens ”Hemicuda Rally” i norra delen av landet skulle gå samma öde till mötes. Tyvärr fick man rätt och därmed försvann även Elfyn Evans och Sebastien Ogiers chans att känna på belgiska vägar. I morse förbjöd den belgiska regeringen all sport för amatörer medan professionell verksamhet fortsatt kan utövas, men då helt utan publik. Att Hemicuda-arrangören klassar beslutet som katastrof och utstrålar stor besvikelse är inte märkvärdigt. 

    – Vi har hela tiden jobbat med rallyt väl medvetna om att detta kunde hända och var beredda att köra utan publik plus stor säkerhet mot Corona, förklarar man.

    Men myndigheterna klassar rallyt som ”amatör” och då fanns där inget vi kunde göra…

    Frågan rallyvärlden nu ställer sig är vad som kommer att hända med WRC Ypres Rally Belgium om en månad? Klart är redan att detta blir exakt som i Turkiet och Sardinien, alltså utan publik och biljettförsäljningen är nu stoppad. Oavsett hur optimistisk man än är, så talar smittspridningen i Belgien sitt tydliga språk. De nationella virologerna förväntar sig upp till 20.000 smittade per dag den här veckan och 500 personer tas in på sjukhus varje dag i ett land med ungefär lika stor befolkning som Sverige. Som sista spik i den belgiska kistan så rapporteras det att läget i dag är ännu värre än i våras…

    *

    Känns lite ”å banan” att diskutera startordningen i WRC med tanke på allt som händer, men som vanligt är denna fråga lite av Sebastien Ogiers käpphäst. På Sardinien var det otvivelaktigt en nackdel att starta först men oavsett hur, så måste ändå någon bil gå ut i den positionen. Helt klart har också Ogier drabbats hårdast av systemet med att VM-ledaren går ut först under inledningsdagen. En nackdel som märks på vinter och grusväg medan det på asfalt så klart har mindre betydelse. Nu jagas återigen FIA-basen Yves Matton om en förändring men han kontrar med att det inte är många mer än den sexfaldige världsmästaren som klagar.

    Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

    Två gånger har vi haft frågan uppe WRC-commisions möte och båda gånger har vi valt att hålla kvar vid dagens system.

    När den dörren verkar stängd börjar det återigen snackas om att göra som i ERC, låta shake down-tiderna avgöra som gjordes fram till 2013. Där får snabbaste förare välja var i fältet han vill starta och sedan följer resten efter i takt med hur långsamt man kört. Här har jag till exempel svårt att förstå att det skulle bli orättvist men Ogier har kanske en annan uppfattning, vad vet jag?

    *

    I helgen är det final i IndyCar och då i Florida och St: Petersburg, en ovanlig position för tävlingen och första gången man kör final på banan söder om Tampa på västkusten. För Felix Rosenqvist markerar helgens finalarena ett extra kärt återseende, inte minst då St. Petersburg var platsen för Chip Ganassi Racing-svenskens uppmärksammade INDYCAR-debut i mars 2019 – då han ledde stora delar av loppet och till slut blev sensationell fyra.

    – Det är kul att få avsluta den här väldigt speciella säsongen med ett stadsrace, säger Felix Rosenqvist. Det brukar passa mig bra och vi hade ett starkt race i St. Pete förra året, berättar Felix som inte kört något stadslopp på över ett år.

    Svensken återfinns för närvarande på tionde plats i förarmästerskapet efter en säsong med blandad framgång. Inför avgörandet i Florida finns den realistiska möjligheten att avancera in i topp åtta i tabellen.

    – Chansen finns fortfarande så det måste vara ett mål den här helgen, avslutar Felix. 

    *

    Några hundra mil längre norrut i Texas är det dags för Linus Lundquist att avsluta i Formula Regional Americas. Som vanligt är det seger som gäller för Linus som redan säkrat mästerskapet. Med 12 segrar på 14 race har Tyresö-sonen satt tempot och inför helgen är han fast besluten att förbli den starkast lysande stjärnan i ”The Lone Star State”.  

    Foto: Mattias Persson

    Det är väldigt skönt att ha säkrat titeln redan inför den här helgen, och det ger mig ett behagligt läge där jag på många sätt kan köra utan press, säger Linus.

    Banan i Austin (COTA) blir helt ny för honom men påminner mycket om banorna i Europa.

      – Ser ut som en väldigt rolig bana och det känns som helt rätt plats för vår säsongsfinal, menar Linus som kör för Coastal Racing Group.

    *

    Foto: TCR Europe

    Lite närmare oss kör Andreas och Jessica Bäckman TCR Europe i pandemipressade Belgien och Spa Franchorchamps.  

    Ser framemot att köra på denna utmanande bana, säger Jessica som vanligt i en Hyundai i30 TCR precis som brorsan Andreas.

    Helgen börjar Race 1 idag och Race 2 i morgon.

    Ser framemot att komma tillbaka och tävla igen och det blir spännande att köra på den berömda Spa-banan, som inkluderar den utmanande Eau Rouge-kurvan. Förra tävlingen i Barcelona var perfekt för mig, så nu ska jag försöka följa den positiva trenden den här helgen på Spa, hoppas Andreas.

    *

    Trevlig helg och passar på att önska alla tävlande, funktionärer och ”media” lycka till i helgens Djurs RallyNorasprinten, Elektrikerna Marknadsnatta och Falsterbo Rallysprint. Glöm inte att hålla avstånd och ”Stay safe”…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se