Midnattsolsrallyt mer poppis än någonsin!

Blogg

Intresset för årets Midnattsolsrally verkar inte bara hålla i sig utan ser ut att öka dessutom. Efter det att anmälan varit öppen bara ett par dagar, har redan 135 åksugna klassiker anmält sig. Med den här takten så är det frågan om inte tvåhundravallen spräcks redan den här veckan?
Vad är det då som gör att rallyt har blivit så populärt på bara fyra år är frågan? Om man tittar på antalet startande i Klassiska Rallycupen så ligger det tämligen konstant sedan flera år tillbaka. Detta visar att det inte finns ett uppdämt behov att tävla. Om två veckor är det dags för första grustävlingen i årets cup, Preem Näsby Kong Christian Race. Idag finns där 67 anmälda i de olika klasserna och ytterligare några kan väl tänkas komma. Men det är ju en bra bit från de just nu 135 förarna som vill åka Midnattsolsrallyt!
Ännu värre ser det ut för nykomlingen Klassiska Rikspokalen den 21-22 maj i trakterna kring Örebro. Idag är där blott 18 anmälda och de flesta av dessa anmälde sig direkt när inbjudan kom ut. Sedan dess har det varit väldigt lugnt på anmälningslistan.
Missförstå mig inte, Midnattsolsrallyts succés är jättekul, välförtjänt och ett lyft för sporten totalt. För som det är nu så har man utan tvekan puttat ner South Swedish Rally från platsen som näst största tävlingen här hemma efter Rally Sweden. Sedan är det väl frågan om det är så att svensk rallysports väg in i framtiden ska ske med bilar som är mellan trettio och femtio år gamla…
Nu är det ju inte så enkelt att man anmäler sig till Midnattsolsrallyt, betalar anmälningsavgiften och sedan kör. Nej här vill det till att ha både en unik, ovanlig bil och dessutom ha lite tur då arrangören förbehåller sig rätten att gallra bland de anmälda. Så den som är ett oskrivet kort i de här sammanhangen, kör en Volvo Amazon eller 142:a måste nog hålla alla tummar som finns för att få plats bland de 150 som får ge sig iväg från Jönköping för att så småningom nå målet i Västerås.
Baksidan av det här som jag ser det, är att Midnattsolsrallyt verkar suga kraften ur stora delar av åkarna med gamla rallybilar. För de allra flesta räcker det med sommaräventyret i Mellansverige och sedan ställer man in rallybilen i väntan på nästa års rally. De ”vanliga” tävlingstillfällena väljer man bort för att orka med ”årets höjdpunkt”. Något som jag personligen tycker är väldigt synd. Jag har en övertygelse att det är de ”vanliga” cuptävlingarna, där Klassiska Rallycupen, PR Tryck Classic Rally Cup och Sydsvenska Klassiska Cupen körs som är grunden för hela grejen. Med minskat intresse här, tror jag även att Midnattsolsrallyt kan leva farligt framöver.