Meeke slår ifrån sig kritiken, Svindal vs. Mikkelsen, Dakar-Seel behöver tät kartis, Ogier är en hårding och välkommen tillbaka Anders!

Blogg

BloggMeeke kopia 8Vet inte om Citroéns WRC-åkare Kris Meekes reaktion på bossen Mattons kritik i förra veckan känns som den optimala uppladdningen inför sitt livs kanske viktigaste rally Neste Rally Finland ? Oavsett vilket så har Meeke nu svarat och vill då hellre rikta uppmärksamheten mot segern i Argentina än de två senaste krascherna.
Ingen kan ta Argentina ifrån mig, säger Meeke på wrc.com och fortsätter.
I Portugal hade vi ett nästan lika bra rally och slutade fyra bakom tre VW:s . Detta visar i realiteten var vi befinner oss!
Sardinien-kraschen tar Meeke på sig men Polen menar han inte alls kan jämföras. Delvis beroende på avsaknaden av tester före vilket han menar handikappade honom.
Vi gjorde ett dåligt däcksval och utan det hade vi kämpat med Paddon om fjärde platsen. Från min sida är enda riktiga missen Sardinien…
Meeke säger också att han inte alls känner sig pressad varken inför Finland eller sin fortsatta karriär.
Helt ärligt, under hela min karriär har jag aldrig känt framtiden säker och nu verkar fallet vara även nu…
Om Yves Matton är lite sur på nordirländaren är han desto mer belåten med Mads Östberg och Jonas Anderssons insats så här långt.
Mads har kört mycket behärskat och följt direktiven, berömmer Matton och öppnar upp för mer Östberg.
Mot slutet av säsongen ska Mads få större möjligheter och då kommer han också att kämpa i toppen på allvar!

*
Andreas Mikkelsen (NOR), Aksel Lund Svindal (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2015)En annorlunda uppladdning inför Finland valde Andreas Mikkelsen då han och norske utförsåkaren Aksel Lund Svindal körde ett race ner för ”Lyseveien” i sydvästra Norge. Med 27 hårnålar på 29 kilometer väg möttes de två, Andreas med sin Polo R WRC och Svindal på sina skidor. Skidåkaren åkte rakt ner medan Andreas självklart fick åka vägen. Höjdpunkten på racet blev när Svindal hoppade över Polon (just här låg hastigheten på runt 100 km/t) och allt för att få både häftiga bilder och videos. För Andreas som en gång tillhört norska juniorlandslaget i just utförsåkning var det hela en fantastisk grej. Som tack erbjöd han så Svindal en åktur i Polon vilket uppskattades av skidåkarens kommentar
En obetalbar upplevelse och jag hoppas verkligen att jag får chansen fler gånger!

*
BloggNittissI helgen är det dags för RallyX när gänget drar till Arvika och Team Westombanan. Nu får Tobias Brink som leder tuff uppvaktning då VM-åkaren Reinis Nitiss kommer till start i en Supercar Lites bil för lettiska teamet Sport Racing Technologies. Nitiss ligger femma i VM och kör där för OMSE-teamet.
Även årets Supercar Lites komet unge Thomas Bryntesson från NMK Trögstad är tillbaka i startlistan inför Arvika. Bryntesson kommer med god form efter sina segrar i Strängnäs och Höljes, blir ett riktigt hot för de övriga i SM-toppen.
Mästerskapsledningen är knapp och vi måste fortsätta jobba hårt. Det kommer bli riktigt tufft men vi har potentialen och siktet är inställt på guld, konstaterar Eslöv-Brink.

    *
    Har du en kvarts miljon kronor som ligger och bränner i fickan så ring upp ”Dakar-drottningen” Annie Seel som letar co-driver till Dakararallyt 2016. Nu annonserar 47-årige Seel på Blocket efter hugade högersittare till hennes Desert Warrior 3.0. En bil hon fått låna och genast halverades budgeten från två till en miljon kronor och där vill hon ha hjälp av en ”tät kartis”. Via Facebook har annonsen redan delats av över 20 000 personer men riktigt hur många som är intresserade vet inte Annie. Hon har dessutom en diger kravlista på kartisen. Förutom att kunna det elementära med kartläsning så måste man även kunna ”mecka á la Macgyver”, inte vara morgontrött, klara att vara vaken 24-timmar i sträck. Så här långt verkar kravlistan lite för tuff även för en sådan kartis-stjärna som Roland Brorsson. Men när jag sedan läser avslutningen är det tyvärr helt kört för honom.
    Man måste vara snygg också såklart!

    *
    Kristoffer Bengtsson kommenterade gårdagens inlägg om ”gening” så här , ” Vi får betala 3500 kr/km för att få köra vår tävling. Plus vi sätter ut rundbalar för annars har vi en 10 meter bred väg, sen är vägen kanske fel skapad? Men hör med kunnigt folk för vi har två vägar som där nästan gick 350 bilar på och dom höll tack vare detta. Men vi hade även tur med vädret, dom vägarna håller för allt.
    Sen dom som kör förbi röd flagg, håller jag med att dom ska stängas av en tävling. Men sedan är det fel av att dom som håller i röd flaggan, dom ska stå mitt på vägen och göra ett kors att det är någon skadade.
    Vilken gör mest spår, en bil med 140 hästar eller en som har 300? Mitt måtto är att ta mig i mål och hålla mig på vägen och i spåren där vägarna är extremt dålig.”.
    Att något måste göras åt det här problemet med ”vägbreddning” står väl ganska klart även för de mest fanatiska ”genarna”. Ur min synvinkel är detta en fråga som måste lösas snabbt och om detta inte görs är jag rädd för att vägnätet för rally snart bli väldigt,väldigt mycket mindre än i dag. En utveckling som absolut inte känns kul…

    *
    BloggOgierAtt Sebastien Ogier inte är någon kille man skrämmer hur lätt som helst står väl ganska klart efter sina två WRC-titlar. Men att kasta runt en Polo i fullfart med antingen milsdjupa stup eller med granstammarna som ett spjälstaket utanför dörrarna är en sak. Men att våga utmana inte bara egna frun Andrea utan även andra likakönade är i mina ögon ännu tuffare. Vad sägs om en ratt med full av Post-it lappar med lämpliga tips typ, vilket som är vänster respektive höger med mera. Sebastien skriver själv om sin hjälp till Andrea när han själv är bortrest och hon får köra själv.
    My wife AndreaKaiser is a good driver but, during my rally’s I prefer to leave her some helps…
    Orädd kille den där Ogier…

    *
    Vid söndagens EM i Karting ute på Åsum Ring sprang jag på en av den sydsvenska rallypubikens absoluta favoriter i modern tid, Kristianstads Anders Lindström. Numera mer ”Karting-pappa” än publikfriande ”bresladdare”. Självklart var jag tvungen att få en statusuppdatering och då berättade Anders nyheten att den vassa Volvo 940:an var såld och garaget tomt. I mitt lätt chockade tillstånd undrade jag så klart vad han nu skulle syssla med, enbart karting med sonen eller?BloggAnders
    Nej jag ska försöka köpa tillbaka JFH 559, svarade Anders.
    För den oinvigde säger kanske JFH 559 inte så mycket men för oss andra som har koll, är det lite som ”ljuset i tunneln”. Anders vill köpa tillbaka sin gamla Opel Ascona B som var bilen där han och kartläsare Roger Andersson etablerade sig som okrönta skånska sladdkungar. Någon DM-titel blev det också innan Anders valde att lämna den breda vägen och hamnade som så många andra i ”Volvo-träsket”. Men nu var där alltså stora saker på gång, planen var att köpa och återställa klenoden i samma skick som på bilden. Troligen från ett Snapphanerally från slutet av 80-talet eller som man också kan säga, ”The Good Old Days”.
    Är helt säker på att både rallypubliken och vanliga Opel-lovers öppnar famnen och säger välkommen tillbaka den dag JFH 559 åter står rallyklar. Vi Opel-åkare är sådana, förlåtande och välkomnande…

    *
    OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn som garanterat förlåter Anders är Opel-lovern i Sjöbo, Jan Perdén som i helgen besökte Eifel-Rallye. Jan skriver, ”Hej Tommy, såg att du hade med en del fina bilder från Daun och Eifel Rallyt. Men där fanns mer kul att se på och givetvis främst Opel..Mvh Janne”.
    Ur bildfloran väljer jag den häftiga Safari-Kadetten och skickar ett stort tack till både Jan och övriga som skickat bilder från Eifel-bergen.