Meeke aktuell för WRC2 i Skoda, utan el på fel ställe då kan WRC-åkare straffas, inga hybrid-Hyundai för privatåkare, Bååth först ut till Boden-SM, svårt vägval för Rally-SM och en Manta är alltid värd att rädda!

Blogg

Lite som att svära i kyrkan men jag vidhåller min åsikt att Rally2 (f.d R5) är de bilar i rallyvärlden som är mest intressanta. Inte för att de är snabbast för det är såklart WRC eller Rally1-bilar, men en Rally2-bil är lite mer nära verkligheten än de ingenjörsmonster som nu testas med hybriddrift. I Rally1-klassen figurerar runt ett dussin förare och av dessa är det mindre än hälften med segerchans i någon VM-tävling. I år har Sebastien Ogier-Ott Tänak-Elfyn Evans-Thierry Neuville-Kalle Rovanperä stått överst och sprutat champagne medan resterande är mer eller mindre statister. Ungefär samma sak i WRC2 om man ska vara ärlig med ett gäng stabila vinnare, men här finns åtminstone en större bredd. I WRC2/3 har 84 förare plockat poäng under 2021 och stor skillnad mot WRC där det rör sig om mindre än 20 procent som kört i klassen under året. Nu hoppas jag att WRC2 flyttar fram sina positioner ytterligare till nästa år även om det kommer  lite oroväckande signaler från Skoda Motorsport som pausat tillverkningen av nya Fabia Rally2 på grund av brist på komponenter.

Foto: Tommy Svensson

Å andra sidan så känns det mer positivt att testprogrammet med nya EVO-Fabian fortgår och dessutom har Kris Meeke fått testkontrakt avslöjar företagets rallyansvarige Mikal Flabanek. Lite kryptiskt så aviserar han även kommande starter i WRC2 för ”The Ulsterman” genom kommentaren.  

      Det ska bli intressant att se honom tävla i Skoda Fabia Rally 2!

    Att man i Mlada Boleslav är nöjd med både Meeke och Andreas Mikkelsens roller i utvecklingsarbetet är uppenbart  men fortsatt blir det inte direkt genom Skoda Motorsport WRC2 kommer att köras. Mest troligt är att Mikkelsens segerrika team Toksport WRT även får ansvaret 2022 låter oss Flabanek förstå 

    För närvarande ägnar vi oss åt att testa och utveckla nya bilar och vi har inte diskuterat något deltagande i WRC2 ännu.

    Redan i mitten av säsongen ska nya Fabian var klar för FIA-homologering vilket inte är ”good news” för resten av Rally2-tillverkarna (Citroën-Hyundai-M-Sport) då redan nuvarande modell är den mest segerrika av alla. Med Kris Meeke i WRC2 ser jag framför mig en VM-serie till nästa år med nya talanger mixade med f.d WRC-åkare och en mix som jag inbillar mig kan bli väl så intressant som att se hybridbilar som surrar runt…

    *

    Till nästa år är det hybrid som gäller i toppklassen men som mycket annat inom FIA:s område mest ett spel för galleriet. På sträckorna är  det fortsatt bensin som gäller och el-driften ska mest användas på förutbestämda transportsträckor. Exakt var dessa blir avgörs av arrangören och promotorn före varje rally. Från teamen har det varnats för att el-motorn kan av någon anledning strejka vilket skulle göra det omöjligt att ta sig till service för åtgärd. Då ska teamet kontakta tävlingsledningen innan man kör i dessa ”no gasdrive zone”  som därefter avgör om ”tilltaget” ska bestraffas med tidstillägg. Ingen ska komma och säga att köra rally blir enklare…

    *

    Med hybrid och M-Sport Ford har redan aviserat att man siktar på att sälja Rally1-Puma även till privatkunder någon som Andrea Adamo, Hyundai direkt slått ur hågen. I dag förser man 2C Competion med WRC-i20, bland annat Oliver Solberg har kört dessa bilar. Detta ser dock Adamo som uteslutet efter årskiftet, dels behövs fullt fokus på VM-teamet och dels blir de nya bilarna så dyra, att ingen kommer att ha råd att tävla med dessa utanför fabriksteamen. Plus att konstruktionen är så komplicerad att enbart egna personalen har kunskaper att jobba med hybriderna. Adamo har dock full respekt för att M-Sport och Malcolm Wilson redan mer eller mindre utlovat fem Puma till Rally Sweden.

    Foto: Hyundai Motorsport

    M-Sport har en annan organisation än vi och Wilson är en mästare på att hantera privatförare!

    *

    Exakt på dagen två månader före SM-premiären 2022 publicerade Norrbottens MS Boden igår inbjudan för ”North Rally”. När nu alla dimmor skingrats om upplägget, så återstår en konventionell SM-tävling med en kort första etapp på fredagskvällen den 7 januari (en SS som körs två gånger) medan lördagen innehåller sex sträckor vilket innebär totalt 123 kilometer vinterväg.  Kan inte svära på det men tror att det i inbjudningar brukar anges vilka ”Bilklasser” som är tillåtna men så är det inte i ”North Rally”. Istället skriver arrangören:

    ”11. Tillåtna bilar, bilklasser och startordning 

    Bilklasser, Mästerskapsklasser och startordning enligt gällande Mästerskapsregler SM Rally.
    Vid omstart placeras tävlande in enligt den ursprungliga seedade startordningen. Inbjudningsklass för bilklasser enligt RY 1.3 samt VOC. Inbjudningsklassen ingår inte i SM/JSM. Lagtävlan SRM Teammästerskap.”.

    Vet inte om detta ska ses som ett tecken på att SRM ännu inte beslutat vilka bilklasser som ska få köra om SM 2022? Att det fanns klasser i år som av kritiker bedömdes som ”icke SM-värdiga” är kanske något som ska diskuteras innan 22-reglerna spikas.  Även priset för att köra SM har ökat med i runda slängar 2 000 kronor och till nästa år är avgiften 8 000 kronor plus 600 i ”Rekognoseringsavgift inkl. arrangörsnoter”. Juniorerna slipper undan en tusenlapp billigare.

    Foto. Tommy Svensson

    Anmälan är redan öppen och hetast på rallygröten var Växjös Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson som vill låta den ”optimala vinterbilen” BMW M3 sträcka ut i norrbottniska kölden. 

    *

    Nya återkopplingar på gårdagens inlägg om Rally-SM och än en gång måste jag påpeka att jag har inga som helst problem med att ha ett SM öppet för alla och där bredden/stora startfält är ledstjärnan. Absolut inte och enkelt för mig att drömma mig tillbaka till förra seklet där åtskilliga för att inte säga merparten SM-tävlingar, var uppe och snurrade på 200 startande. Handen på hjärtat, vilken rallyfan skulle inte vilja ha dessa tider tillbaka? Men det är när ekvationen med stort mediaintresset/höjd status ska in i sammanhanget som problem uppstår. Lite klassisk, ”äta kakan och ända ha den kvar” då media/status inte går att förena med ”femtielva svenska mästare och lika många bilklasser”. Allt handlar om att välja och frågan är då vem som ska göra valet.

    Foto. Tommy Svensson

    Är det Svensk Bilsport/Rallyutskottets uppgift eller promotorn Svenska Rallymästerskapen(Patrik Persson och  Anders Martinsson), kanske är det de aktiva som ska ha mandatet att staka ut framtidens färdväg? I den bästa av världar skulle jag föreslå att alla tillsammans beslöt vilken väg SM ska ta. Den ”breda” och då troligen med lägre status utanför redan frälsta eller den ”smala” med mer VM-stuk och med uppenbar risk att ”redan frälsta” vänder sporten ryggen. Istället för SM väljer kanske majoriteten att fokusera på olika cuper,  i sanning är detta inget lätt vägval!

    *

    Som alla mer eller mindre redan vet så bor det oftast ett Opel-hjärta hos ”motorfolk”. Ett sådan har rallyprofilen Conny Hansson, Kulings MS som i helgen hade lite Opel-Spotting.

    Foto: privat

    Nu har denna ”överbyggda” Manta A, lossats från sitt ok. Den ser förväntansfull ut och väntar på det stora språnget för att ta världen med storm, som vanligt! Den bakomvarande gröna Opel Olympia har med hjälp av sin stabila karossbyggnation axlat alla dessa takkonstruktioner av undermåligt kvalisort som vällt ner över ekipagen. Olympian har så att säga tagit hela smällen, varmed denna med sin kroppshydda skyddat den framförvarande Mantan. Denna Manta A ser oförskämt pigg och oförstörd ut, fast tidens och takkonstruktionens tand har gjort ”allt” för att dräpa denna näpna varelse. Friskt vågat, massor av kärlek, en del tid, bra ekonomiska resurser, är hälften vunnit! Snart på en väg nära Dig, kanske?”. Låter lite hoppfullt trots allt och varje Manta är som jag ser det, absolut värd att rädda!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.