Martinsson lämnar Rally-SM, australiensare kan köra Puma Rally1, Nomineringar till Bilsport Awards "klara", Mathilda kliver ur karten till en Porsche, lite mer "omoderna däck" och Dakar-Audin går inte att köpa...

Blogg

Den såg nog inte många riktigt komma, att Anders Martinsson, en av hörnpelarna i SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen lämnar sitt uppdrag. Visserligen gav Anders mig en liten hint om detta för någon månad sedan men jag trodde ändå att han skulle bli kvar i SM-organisationen. Där hade jag således fel och Anders förklarar, ”Meddelar Rally Sverige att jag lämnar mitt uppdrag som promotor för Rally-SM. Med mycket och många spekulationer som cirkulerar vill jag ge min version av mitt avslutande av uppdraget. Vid avtalsskrivning av det treåriga SM-avtal som tecknades mellan SRM och SBF var jag den som drivande och såg möjligheter för framtiden. Jag avsatte tid och resurser för att kunna gör ett så bra Rally-SM som det bara går. Avtalstiden startade under en pandemi och fokus fick läggas på andra saker än att arrangera tävlingar och mästerskap. Under pandemin förvärvade jag nya företag och efter sommaren när tävlingarna kunde starta upp i större omfattning, insåg jag att driva Rally-SM samtidigt som att äga och leda ett företag i den storleken som bolaget är idag skulle på sikt vara en omöjlighet. Mina kollegor i SRM har kämpat och hållit fanan högt, när jag själv inte arbetat med mästerskapet i den utsträckning som jag själv ville. Jag ser en otrolig ljus framtid i Rally-SM om man gör rätt, och det vet jag att SRM kan och jag kommer att ge dem all support, men på ett annat plan för att lyckas i sitt uppdrag. Jag önskar och hoppas att alla förstår min situation, och hade gärna varit med på resan, men tiden och kraften finns inte och att göra ett dåligt arbete ligger inte för mig.

Och jag har fullt förtroende för Patrik, Jocke, Kjell-Åke, Sara och Thomas kommer att göra ett bra Rally-SM ännu bättre”.

Foto: Tommy Svensson

    Nu tar SMK Hörbys Patrik Persson (till vänster) över som vd efter Anders.

    Jag vill tacka Anders Martinsson för det jobb han gjort och ser fram emot att fortsätta samarbeta med honom. SRM under den nya ledningen är intakt och Rally-SM kommer drivas vidare enligt plan. På sikt kommer vi rekrytera för att fortsätta utveckla organisationen och fylla de luckor Anders lämnar efter sig, förklarar Rally-SM:s nya ”top dog”.

    *

    Efter att Chris Atkinson lämnade Subaru 2008 har inte Australien haft någon förare i WRC, det närmaste har varit Nya Zeelands Hayden Paddon. När dessutom FIA tog bort VM-statusen från Rally Australia 2018 har det inte  varit så mycket VM-glans för ”The Aussies”. Nu vill Luke Anear ändra på detta och har presenterat planer på att bli först att hyra en Ford Puma Rally1. Anear som bara rallytävlat i knappt fyra år betecknas som ”Kommersiellt geni” och sämre bakgrund kan man ju tänka sig en så pengakrävande sport som rally.

    Foto: M-Sport Ford

    Nu vill han inte satsa på full säsong med nya hybrid-Puman utan tänker sig även starter i WRC2 med Fiesta Rally2. Att Anear är seriös är uppenbart då han tog plats i högerstolen när Sebastien Loeb inledde sina första tester med Puman. Detta plus att M-Sport sett framgångar med en Rally2-Fiesta på hemmaplan, vilket även innebar test med WRC-Fiesta innan inhoppet hos Loeb. Efter detta förklarade Anear.

    -Bilen är så himla bra, greppet i kurvorna, bromsarna ja allt är bättre än något annat jag kört! 

    Planen är fem starter med Puman under 2022 och där instämmer M-Sports Richard Millener som kikar på hur de kan få in Luke i teamet. 

    *

    I samband med Bilsportgalan i Norrköping den 22 januari delar tidningen Bilsport ut sina ”Awards” och är det nu går att rösta på totalt nio förare, fem juniorer och fyra seniorer.

    Foto: Klara Andersson RX

    Juniorerna är Klara Andersson, Oliver Solberg, Joel Granfors, Emelie Svensson och Noah Milell. På seniorsidan lyfter man fram PG Andersson/Anders Fredriksson, Johan Kristoffersson, Marcus Ericsson och Mathias Färm. Din röst lämnar du på http://award.bilsport.se vilket jag redan gjort och gissa vem som fick mina…

    *

    20-åriga EM-vinnaren Mathilda Olsson går nu från karting till Porsche Sprint Challenge Scandinavia med Fragus Motorsport.

    Nu känns det rätt för mig att ta steget till bil och jag ser verkligen fram emot att tävla i mästerskapet. Det ska bli riktigt roligt, säger den dubbla Europamästarinnan.

    Foto:Armin Hadzic | A1 Work

    Hon blir första kvinna i nya succéklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia, som under premiärsäsongen 2021 lockade inte mindre än 31 förare, alla män. Nu får killarna och gubbarna konkurrens av en snabb, välmeriterad och segersugen tjej från Uppsala. De två senaste åren har  Mathilda stått som segrare i Rotax Max SeniorGTR Motorpark i Eskilstuna och därmed blivit inbjuden att provköra fabriksbyggd tävlings-Porsche på Gelleråsen Arena. Hösten 2020 fick Mathilda och övriga pristagare i Prins Carl Philips Racing Pokal, möjlighet att testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.  Mathilda blir den tredje svenska kartingföraren efter Hugo Andersson och Patrick Rundquist som går direkt från karting och in i ett Porsche-mästerskap. Både Andersson och Rundquist tillhör toppskiktet i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nyligen blev dessutom Robin Knutsson, även han tidigare kartingkompis till Mathilda, klar för Porsche Carrera Cup. 

    *

    Blev lite reaktioner på gårdagens berättelse hämtad ur vardagen med en SUV som inte klarade av att ta sig uppför en liten backe med sina odubbade vinterdäck. I kommentarsfältet på FB var det både för och emot även om jag ändå tycker att sidan som förespråkar dubb, övervägde. Fick även en del mail i ämnet och den röda linjen från dessa verkar vara, dubbfritt är det bästa och att däcken inte har så stor betydelse det är kompetensen hos förarna det handlar om. Förstår jag rätt, duktiga bilförare klarar sig utmärkt med odubbat medan övriga (dit jag alltså räknas) kan köra ”omodernt”. Så här kan det så klart vara och framför mig ser jag en spännande utmaning för alla däckhandlare. Med hänvisning till ”röda linjen” bör därför alla däckköpare avtvingas ett körprov, där skickligheten avgör om ”gummimagaren” ska plocka fram dubbat eller odubbat och där dennes omdöme om skickligheten inte går att överklaga. Kasa på som ni vill i  vinterväglaget, själv föredrar jag maximal säkerhet…

    *

    Om nästan exakt en månad eller den 1 januari startar Dakarrallyt 2022 från Jeddah. På startlinjen med Audis eldrivna ökenmonster Audi RS Q etron finns Mattias Ekström och  Emil Bergkvist.

    Foto: Audi Communications Motorsport

    I två andra ”monster sitter” Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz. För säkerhets skull skriver Audi också, ”Detta fordon som visas här är Rally Dakar-fordonet som inte finns tillgängligt som produktionsmodell.”. Tråkigt, skulle varit kul att gå in i Audi-affären och be att få provköra…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.