Marcus E. måste få Bragdguldet, inte så lyckat för Mille och Julia, bättre för Kvick, Sydrallyt=klubbmästerskap, Göthberg och Sjöberg vann, så även Kristoffersson, Gruspsprint i kläm så ock SSRC och in i skamvrån...

Blogg

Amerikansk racing är inte riktigt ”my cup of tea” men att runda Kumla-sonen Marcus Ericssons makalösa seger i gårdagens Indy 500 är fullständigt omöjligt. För 23 år sedan gjorde Kenny Bräck samma sak och nu är ”The Swedes” för alltid inskrivna i racinghistorien. ”The big three”, alltså de tre största loppen man kan vinna är då Indy 500, Monacos GP och Le Mans 24h och att se svensk flagga hissas i något av dessa är megastort. När Marcus tog målflagg som vinnare i ett av de mest dramatiska loppen på många år, gjorde han även saken enkel för juryn till Bragdguldet. Om Svenska Dagbladets utmärkelse ska fortsätta ha åtminstone en viss form av respekt, finns helt enkelt inget annat namn än Marcus Ericsson att gravera in för 2022. Att vinna inför 3-400 000 åskådare på läktarna plus miljoner framför sina tv-apparater får allting annat en svensk kan prestera under det här året att förblekna, trots att det återstår sju månader. Marcus fanns med i toppen under hela racet även om ett  depåstopp sinkade Ganassi-föraren som efter några varv återigen var i ledning. Med tiotalet varv kvar hade han skaffat sig en lucka på tre sekunder ner till det jagande fältet. Men allt förändrades när teamkollegan i Ganassi-stallet, Jimmie Johnsson, kraschade med bara sju varv kvar att köra. Loppet rödflaggades och kom sen att avgöras med tre flygande varv. De sista tre varven bjöd på stor dramatik efter en stentuff kamp med McLarens Pat O´Ward som utmanade hårt på slutet men Närkingen lyckades hålla konkurrenten bakom sig och vinna racet. Den andra svensken, Felix Rosenqvist slutade fyra i Indy 500, vilket är hans bästa placering i det klassiska racet.

Foto: Felix Rosenquist Racing

– Ett stort grattis till Marcus, naturligtvis. Det här är en väldigt stor svenskdag. Marcus vinner, jag blir fyra, båda slogs om segern och jag kan bara föreställa mig vad som pågår i hans huvud just nu. Stort grattis! 

    *
    Då börjar vi med att titta tillbaka på helgen där SSR stal hela min uppmärksamhet. I Slovenska AMTK Rally Velenje blev det ingen större lycka för 17-årige Katrineholmaren Mille Johansson med kartläsare Julia Thulin, SMK Hörby. Efter tre sträckor var paret i IK Sports Rally4 Fiesta femma i klassen med bara 20 sekunder upp till ledning. Men en plötslig storm ändrade väglaget så att Mille åkte av och satte vänstersidan i en stor halmbal.

    Foto: Mille Motorsport

    Under natten till lördag hade det regnat kraftigt och massa sten och grus hade sköljt ut på vägen, berättar Mille. 

    När vi kom fram till svängen låg det sten där som inte var där när vi körde igenom sträckan och skrev noter. Framhjulen hamnade på rullgrus och vi gled av vägen in i en höbal och tävlingen var över.

    Fram till dess hann paret med att vara snabbast på SS2 och kartläsare Julia ser postivt på fortsättningen av mästerskapet.

    – Vi har dragit extremt mycket lärdomar denna helg och visat att vi kan följa vår plan vilket är en liten seger i sig. Vi förbättrade oss 10 sekunder på fredagens andra sträcka, när de andra försämrade sina tider…

    Bättre gick det för Alfred Kramer jun. med danska Co-drivern Jeanette Kvick Andersson som satte sin Peugeot Rally4 på fjärde plats i ”Klass 4”. Detta var dock ointressant för #25 som helt fokuserar på Kroatiska Mästerskapet och här blev de vinnare med 40 sekunders marginal.

    Foto: privat

    Snabbaste Rally 4-bil totalt var en Opel Corsa körda av tysken René Noller, drygt två minuter före Kramer/Kvick.  Årets tredje deltävling i det Slovenska rallymästerskapet körs i grannlandet Kroatien den 24-26 juni, tillsammans med Kroatiska mästerskapet. 

    *

    Att Mads Østberg slagit WRC2 ur hågen för det här året är nog tämligen klart och istället satsar han och Patrik Barth på starter i diverse olika bilar och länder. I helgen körde man i Italien och Rally Internazionale del Taro med åtta sträckor på asfalt plus extremt ostadigt väder vilket gav stora däckproblem som även drabbade Østberg. När inte däcken stämde med verkligheten så fick paret med en Citroen C3 Rally2 nöja sig med att bli trea. Runt halvminuten skilde till segraren Luca Rosetti.

    *

    Skillnaden mellan Back-SM och kommande Sprint SM på grus kan bara det riktigt initierade förklara. Störst är nog att i backen får man även tävla med rallycrossbilar, annars verkar uppläggen väldigt lika. I Back-SM var det premiär med dubbel-tävling i Ludvika och där helgens man var hemmaföraren Johan Eriksson med Saab 9 3 som vann alla fyra race uppför backen. Leder därmed också SM för klassen med rallybilar 2WD.

    *

    Synd att påstå att Sydsvenska Mästerskapet fick en flygande start när premiären startade bakefter South Swedish Rally med ”Sydrallyt”. Bara sju anmälda var på tok för lite för mästerskapet som är tänkt som en språngbräda för DM-åkare på sin väg mot SM och där nästa anhalt är ”Dackefejden” om tre veckor. Färgklicken Janne Kristiansson/KG Eriksson, Växjö vann Grupp H-klassen före hemmahoppet Mikael Andersson/Adam Simon. I Standard var det Vetlandas Emil Friman/Tom Törngren som hade bäst ”pace” med Älmhults Bo Karlsson/Johan Fransson som tvåa. Lite kul att SSM-delen mer verkade vara ett klubbmästerskap för Älmhults MK då fem av de sju ekipagen hade ÄMK som klubbadress…

    *

     ”Torsdagsrallyt” kördes som sprint i Ekebygropen med ett välfyllt startfält där Eskilstuna MK:s Per Göthberg med sonen Erik i sin Skoda Fabia R5 tog hand om segern.

    Foto: Pierre Skytt

    Tvåa blev Kolsvas Ronnie Jakobsson och trea Katrineholms MK Ulf Pettersson. I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen vann Oskarshamns  Mikael Ekman med Kenneth Ekman vid sin sida i  Seat Ibiza. Eskilstunas Stefan Hanhela med hustrun Elisabeth vid sin sida i VW Golf blev tvåa före klubbkamraten Robert Eriksson (Svensk mästare 2009) i Renault Clio R3 allt rapporterat från Pierre Skytt som efter detta förflyttade sig till Uddevalla och ”Dyanmitbacken” med 70-talet anmälda.

    Foto: Pierre Skytt

    Volvo 940 med Thomas Sjöberg och fru Gry tog hand om segern i 2WD-klassen. 

    Det gick vägen och så fick jag slå Stefan Larsson som blev 3:a totalt, jublade en glad Tomas efter målgång.

    Tvåa totalt blev Urban Andersson från Stenungsund i en Mitsubishi Evo 4. 

    *

    Nya serien RallyX var i helgen i Finland och på banan i Kouvala där Johan Kristoffersson var dagens man på söndagen. Seger i tre kvalomgångar följdes upp av lika säkra triumfer i semifinal och final.

    – Fantastiskt bra jobb av alla och i semi och final fungerade allt klockrent, menade Kristoffersson.

    Foto: Qnigan

    Lördagen gick sämre där Johan förlorade segern i sista kurvan och där tävlingen fick  ett märkligt efterspel. Thomas Bryntesson fråntogs först segern för attacken på Johan, men sent på lördagskvällen kom ett nytt beslut som gav Bryntesson segern tillbaka, med Niclas Grönholm som tvåa och Johan trea. Under söndagen var det däremot inget snack om saken, även om Johan fick kämpa sig uppåt till segern i första kvalomgången. Tiderna som Kristoffersson presterade var dessutom anmärkningsvärt bra med teamets gamla Volkswagen Polo Supercar GTI KMS som tävlingsdebuterade 2014.

    Vi var faktiskt snabbare med vår bil än vi var med VM-bilen på den här banan 2020. Det är ett bra betyg till KMS.

    I finalen hade Johan innerspår och satte än en gång en fin start. Niclas Grönholm fick aldrig chansen till någon attack och därmed har Arvika-åkaren tre vinster på fyra tävlingar i RallyX. I Lettland i början av juli finns inte Kristoffersson med som har åtaganden i Extreme E. I totalställningen leder Johan med nitton poäng före Grönholm. 

    *

    Då vrider vi bort backspegeln och kikar framåt närmast då till helgen och lördag där Hässleholms MK kör ”Temahallen Grussprint” med Vinslöv som centralort. En tävling som kommit i kläm då det dagen efter är Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen i Värnamo med ”Skilling 500”.

    Foto: Tommy Svensson

    Bara 42 anmälda till de två sträckorna som dubbleras i Vinslöv är snudd på exakt halva antalet mot vad tävlingsledare Morgan Gren, Lasse Jonsson och ordförande CG Wilke satt som max antal startande. Ungefär halva fältet består också av bilar som går in i ”Standard”. Med tävlingens enda 4WD-bil vilar ett tungt tryck på troligen ganska rattrostiga hemmaföraren Magnus Larsson som för första gången sätter sig i GNM:s Fiesta Rally2. Magnus får ursäkta, men jag tror istället att segerfajten står mellan fjolårets totaltvåa med nyriktad Honda, Hampus Larsson, klubbkompisen Johan Green, Toyota och Hans ”Kräbbleboda” Johansson Volvo 240.

    *

    Att hundra anmälda är det nya normala när det kommer till SSRC/Rally-DM är nu fastslaget. I såväl Simrishamn, Älmhult och Ljungby har antalet deltagare legat på just den här siffran och ”Skilling 500” på söndag den 5 juni, utgör inget undantag. Totalt sexa anmälda i klassen där totalsegraren burkar återfinnas, R4/R5- 4WD och där jag se att trion Robert Blomberg/Ida Bood, Anders Jonasson/Stefan Ahl och Ingvar Andersson med sonen Adam i Subaruns högerstol gör upp om saken.

    Foto: Tommy Svensson

    Såvida inte segermaskinen från Vimmerby i 2WD-klassen, Victor Karlsson/Jonas Magnér sätter en Toyota-pinne i deras hjul. SSR tog snabbt slut för paret efter allt för mycket genande med punkteringar som följd och nu ska revansch utfordras…

    *

    I går utropade jag och många andra Tom Kristensson, SMK Hörby som historisk genom att bli förste skåning att vinna South Swedish Rally vilket inte stämde fullt ut.

    Foto. Robert Gustavsson

    2014 vann faktiskt Stoffe Nilsson/Jesper Johansson från Hässleholm med Subaru före Joacim Grahn /Rickard Nilsson, Simishamns MK. Ändå känner jag att lite rätt var det ändå då rallyt det här året inte ingick i Rally-SM och motståndet inte alls på samma nivå som med SM-åkare på plats. Istället var det SSRC och Svenska Rallycupen som var dragplåster för att köra de åtta sträckorna på totalt 76 kilometer. Så med full SM-status är Tom fortsatt ensam skåning att vinna även om så klart inte Stoffes seger får glömmas bort…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com