Mäkinen nöjd med FIA:s "GRE-val", Fiestan pensioneras i WRC, dagens inställda, på Ring Knutstorp ska det köras, 45 år sedan Påven vann och SBF öppnar för SM i virtuellt rally!

Blogg

Gårdagens nyhet att GRE-motorn fortsatt blir den som ska användas när nya hybridreglementet träder i kraft för WRC 2022 försvann till stor del i Corona-bruset. Tanken på att ha R5-motorn som grund vilket haft Hyundai och M-Sport Ford som påhejares spolades medan FIA istället gick på Toyota och Tommie Mäkinens linje att behålla dagens motorer. Tvärtemot vad M-Sport och Hyundai menade med att ta ett steg tillbaka för att minska kostnader, så hävdar Mäkinen att deras filosofi hade kostat ännu mer pengar.

Foto: Tommy Svensson.

Han bygger sitt resonemang på att en R5-motor kostar runt 30 000 euro medan GRE-Motorn landar på 150 000 euro men ändå blir dessa billigare i längden.

    Totalt räknar vi med att kunna spara in max vad en sådan R5-motor kostar under en hel säsong eftersom driftsäkerheten skulle bli så mycket mindre än med GRE-motorer, menar Mäkinen i en intervju.

    Nu ska ändå FIA försöka sänka kostnaderna för WRC-teamen 2022 men än så länge vill man inte precisera på  vilket sätt. 

    *

    I samma sak så florerar nu ryktet att Fiestans tid som M-Sports grund för sin WRC-bil (glömmer hela tiden att FIA vill att jag skriver Rally1-bil) är till ända efter 2021. Enligt källor nära FIA ska istället Fords nya hybridbil använda minisuven Ford Puma som bas. Malcom Wilson ger inga kommentarer utan säger bara att man jobbar på en bil för 2022. Att det skulle kunna bli en Puma är inte alls långsökt, då detta är en modell som Ford redan tillverkar med hybridsystem.

    *

    Att Svenska Rallycupen skulle tvingas ställa in sin premiär ”Götenerundan” den 9 maj var högst förväntat. Därmed försvann även första rallychansen för deltagarna i nya EKS Junior Cup men även för Mega Rally Cup. Arrangören har tagit beslut att inte flytta sin tävling utan hoppas kunna återkomma 2021. Istället är det nu SMK Nyköpings ”Gästabudstrofén” den 30:e maj som är planerad SRC-premiär.  När man tittar lite på kommande tävlingar så verkar fortfarande Flens MS och ”Violenrallyt” känna sig opåverkade av Corona-läget. Tävlingen är planerad till den 25 april och ligger kvar som en liten isolerad ö i ett hav av inställda tävlingar. 

    Inte med riktigt samma dignitet men ändå något som kunde lockat många var ”Riksettanrallyt” torsdagen den 21 maj (Kristi Himmelsfärdsdag). Här var SMK Örkelljunga en av de drivande krafterna men tråkigt nog sätter även Corona stopp för detta.

    *

    Något viruset dock inte stoppar är fredagens ”Gentlemans Racing”Ring Knutstorp som annonseras ut som ”Lite ljus i coronamörkret”.  Läser vad kontaktpersonen för eventet Erik Jirflo skriver, ”Nu är det bara en vecka kvar till vårpremiären på Ring Knutstorp. Efter utskicket har regeringen ändrat begränsningen av max antal personer som får samlas i allmänna sammankomster och offentliga tillställningar från 500 till 50. Detta påverkar dock inte våra event dels eftersom våra aktiviteter (enligt vår tolkning) inte innefattas av definitionen av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar och dels även eftersom vi aldrig kommer att vara fler än 50 personer samlade på samma plats. Troligtvis blir vi runt 50 deltagande bilar som det ser ut nu, men vid själva körningen så sitter ju var och en för sig i sin egna bil. Vad gäller incheckning, förarmöte, lunch o.s.v. har vi gjort ett flertal anpassningar (enligt nyhetsbrevet) för att sprida ut deltagarna där också. Så välkommen till Knutstorp! Väderprognosen ser bra ut också. Det finns fortfarande några lediga platser kvar för sig som är körsugen! Passa på nu när allt annat roligt har blivit inställt…”. 

    Samtidigt kommer där idag nya besked från Riksidrottsförbundet.Alla tävlingar och matcher ska ställas in eller skjutas upp. Det är Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer med anledning av förbudet mot sammankomster med fler än 50 personer. Folkhälsomyndigheten har utifrån regeringens förbud kommit ut med nya rekommendationer i så kallade allmänna råd. Där står att matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper ska skjutas upp för att minska smittspridning av coronavirus. Något som RF ställer sig bakom.

    Foto: Tommy Svensson

    – Vi förväntar oss att idrottsrörelsen precis som tidigare följer regeringens förbud och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är förstås tråkigt att idrottens tävlingsverksamhet skjuts upp men det är viktigare att minska smittspridningen och rädda sjukvården från överbelastning än att vi får tävla, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.”. Med detta borde SBF skyndsamt komma med ett besked hur långt fram ett förbud för bilsporten kan vara aktuellt. Bättre som jag ser det att sätta en gräns jättelångt fram och så med möjlighet att korta ner om virusläget förändras till det bättre. 

    *

    I kölvattnet på Coronan kom där så i dag besked från Finska Bilsportförbundet AKK Sports Oy/AKK Motorsport att permittera nästan alla 90 som jobbar på kansliet från och med måndag. AKK Sports Oy är de som ansvarar för Rally Finland och här fortsätter jobbet om än med begränsing. Ett beslut om rallyt kommer att köras tas tidigt i juni.

    *

    I går för 45 år sedan stod Ove ”Påven” Andersson och Arne Hertz överst på prispallen efter att ha vunnit Safarirallyt med en Peugeot 504. Inte vilket jubileum som helst då detta var första VM-segern i en lång rad för kombon Peugeot och Michelin, faktiskt 45 segrar fram till idag.

    Foto: Michelin Sport

    Fast då inte med 504:an utan istället tog 205 T16, 206 WRC och 307 WRC över efter den i Afrika så ofta förekommande taximodellen. 1975 var även sista året som ”Påven” körde ett större rallyprogram med åtta tävlingar varav sju med Toyota och så en enda med Peugeot. Efter detta tog ledandet av det som 1979 blev Toyota Team Europe över all hans tid och 1982 avslutades förarkarriären med start i Elfenbensrallyt med en Celica 2000 GT och r som vanligt med kartläsarlegenden Henry Liddon vid sin sida. Ove omkom vid en tragisk trafikolycka i ett rally för historiska bilar i Sydafrika 2008 där han deltog med en Volvo PV. Ove blev lite drygt 70 år. 

    *

    I dessa motorsportunna dagar så öppnar sig möjligheterna än mer för att tävla virtuellt. Oliver Solbergs försök med ”eRally Argentina” slog väl ut med över 4 000 deltagare och nu hänger SBF på med ”SM i virtuellt rally”. Den  8 april drar man igång SM-serien som innehåller sex deltävlingar där en får räknas bort. Plattformen är ”Dirt Rally 2.0” och du behöver antingen Xbox, Playstation eller en PC för att kunna tävla.  SM-medaljörerna får även inbjudan till Bilsportgalan 2021 men förutom detta finns andra priser. För att kunna tävla krävs licens som enkelt skaffas via SBF:s hemsida och kostar 125 kronor. Har du däremot redan tävlingslicens  är det fritt att ladda ner tillägget ”Virtuell Bilsportlicens”.

    *

    Lite i samma anda försökte idag den 1 april finska rallysajten ”rallit.fi” lura läsarna med att resten av WRC 2020 skulle avgöras på distans och i morse fick alla inblandade i WRC beskedet av promotorns ansvarige ”April Foolson”. Resten av säsongen kommer alltså att avgöras ”on line” och först ut blir Rally Argentina säger man i ett pressmeddelande.

    Tävlingarna går över tre dagar och dessförinnan har man kunnat reka sträckorna precis som vanligt men nu via datorn, förklaras det.

    Föraren och co-driver sitter vid sidan av varandra men med skillnaden mot i rallybilen, en virusskyddande plexiglasskiva mellan sig. En icke namngiven finsk förare tycker idén är toppen, WRC fortsätter trots Corona och dessutom till ett minimum av de verkliga kostnaderna. Men där finns även andra fördelar menar denne.

    När så dagen är slut kan du gå direkt till bastun för att koppla av, utan att behöva diskutera med teamledningen vilket ofta är lite jobbigt…

    En annan nyhet denna ”lurdag” levereras av wrc.com där det avslöjades att varje WRC-ekipage framöver skulle låta förare och co-driver byta plats. Precis som varje tävling har ”Power stage” ska där även finnas en ”Swap Seat Special-Stage” men här skulle då ekipagen själv få välja vilken sträcka. Väljer man att göra detta på ”power stage” så dubblas poängen. 

    Vi jobbar i underhållningsbranschen och då måste vi visa utveckling och hitta nya vägar för att intressera våra fans, menar en talesman för WRC-promotorn.

    Detta lyfter prestationen till en helt ny nivå mellan förare och co-driver! 

    *

    ”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson