Maja H F svensk FIA-stjärna, "Stecka" Walfridsson gör comeback i sprängfyllt Lima, Sandell/Bolinder kör Porsche i Safari, ingen svensk i J-WRC, STCC flyttar premiären till Ljungbyhed, Alvén kämpar på i Monte och Silver-Kadetten fick lite vårkänsla...

Blogg

Tyvärr blev det inte någon svensk vinnare av FIA Rallystar utan segern hamnade i Estland och hos Romet Jürgenson. Ändå långtifrån nattsvart för oss då Maja Hallén Fellenius är vidare till Women´s World Final i USA senare i år. Här får hon sällskap av brittiskan Katie Milner.

Foto: FIA

Overkligt. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är galet. Jag hat tävlat sedan jag var nio år, mest i karting och på asfalt med mera grepp. Men min utveckling här har varit rejäl under de här tre dagarna. Jag ser verkligen fram mot finalen och att få åka över till USA, konstaterade Maja. 

    Jürgenson får nästa år köra sex rallytävlingar med M-Sport Ford Fiesta Rally3 medan svenske crosskartföraren Patrik Hallberg var precis bakom och är därmed första reserv.

    Att kunna prestera så bra på ett sådan här event med så många duktiga förare och att få möjligheten att utvecklas och lära känna nya förare känns jättebra. Mitt mål är att köra Supercar i Rallycross, men jag har aldrig stängt dörren till rally, menade Patrik efter uttagningen i Tyskland.

    *

    Det blev skrällseger i rallymatchen ”MAS Rallycup-Supercupen” och där Supercupen med Limas ”LBC-Rushen” i kväll har fått ihop 197 ekipage till den 12 februari. Detta medan bara 50 väljer att köra fullt jämförbart  i Jämtland och ”Mascupen”. Under dagen har det fyllts på med namn för Lima som ser ut att bjuda på magiska vintervägar att döma av tävlingsledaren Sune Rickardssons bilder. Å andra sidan ser det minst lika bra ut för ”Gällö Skog Rallyt” så helt ärligt kan jag inte förstå att intresset från de tävlande skiljer sig så kraftigt som det nu bevisligen gör.

    FOTO: Sune Rickardsson

    Idag trillade även in två hyperintressant namn som tar Lima som ”Shake down” inför Rally Sweden och det är irländarna Joshua McErlean/James Fulton, Hyundai och William Creigthon/Liam Regan Ford Fiesta Rally3. Hyundai-åkaren är till Umeå anmäld i WRC2 Junior medan Creigthon kör i Junior-WRC. Bland de senaste att fylla på är en av landets stora rallyprofiler, MK Rattens Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson med Felica vid sin sida. Som förväntat kör ”Stecka” Mitsubishi och i princip kan man nästan säga att efter älgkrocken i Bergslagsrallyt 2006 var det slutkört. Kul att han nu känner suget!

    Foto: Tommy Svensson

    Att klassa Limas startfält som SM-värdigt är absolut inte att ta i, i princip är det bara SM-förarna i ”Internationella 2WD” som lyser med sin frånvaro,. Här är det bara Isac Reiersen/Johan Johanssons namn som syns av de som även körde i Boden.   I ”Supercupen 4WD” är det imponerade över 40 anmälda och där jag utnämner Matias Adielsson och Jari Liiten till största hoten mot PG-seger. Intressant är också att se vad talangfulle William Binbach/Robin Hallman kan göra i första framträdandet med nyförvärvet Hyundai i20 R5. Totalt 91 anmälda Grupp H-ekipage som delas upp i  framhjulsdrivet (51 anmälda) och bakhjulsdrivet (40 ekipage). Supercupens ”R1-klass” som innehåller allt från VOC, Grupp F, Grupp N <1400 och Grupp E har 41 anmälda. Blev ”lite påläst” när jag gjorde jämförelsen med Bodens motsvarande SM-klass som där lockade fyra startande. Orättvis jämförelse menades det, då man i SM bara får tävla med Homlogerade bilar vilket utesluter VOC och andra ”vitplåtade” rallybilar. I Lima innehåller klassen 17 VOC, 16 GruppE/Grupp N men bara nio Grupp F-bilar. Oavsett vad man tycker och tänker så kan det inte vara orättvist att påstå att Grupp F med trots allt nu flera år gammalt reglemente, fortfarande står i skuggan av VOC… 

    *

    Två dagar före Lima startar Patrik Sandell och Henrik Bolinder ”East African Safari Classic Rally” med knappt 50 startande. Foto: Tuthill Porsche

    Sandell kör med en Porsche 911 från brittiska specialisten Tuthill Porsche som får mycket att stå i med totalt tio bilar i rallyt. En körs för övrigt av välkände Ken Block med ordinarie kartläsare Alessandro Gelsomino vid sin sida. Kul med alla exklusiva bilar i fältet men allra roligast är ändå de båda portugiserna som kör med Renault 4 GTL. Rallyt är 200 mil långt och innehåller 24 specialsträckor vilket inklusive en vilodag ska köras under åtta dagar.

    *

    Inte heller 2022 ser det ut at bli svenskt deltagande i Junior-WRC vilket självklart känns väldigt tråkigt. En serie där vi har så stolt historia men som efter Tom Kristensson/Joakim Sjöbergs seger 2020 inte haft blågula förtecken. Tidigare vinnare är PG Andersson 2004/-07, Patrik Sandell 2006, Pontus Tidemand 2013 och så Emil Bergkvist 2018.

    Foto: Tommy Svensson

    Nämnas bör även Dennis Rådström (här testar han armstyrkan mot Tom) som var tvåa efter Bergkvist och trea 2019 efter Kristensson med vinnaren Jan Solans före sig. Mer bortglömt är kanske Daniel Carlssons tredje plats 2003.

    Ingen större mening att gråta över spilld mjölk istället får vi hålla tummarna för våra finska vänner i årets upplaga, Sami Pajari och Lauri Joona. Pajari vann serien i fjol och kan kanske tyckas lite märkligt att han inte kliver vidare i karriären? Inte alls konstigt egentligen då WRC3 även är egen klass i WRC samtidigt med J-WRC och där Pajari även vann premiären i Monte. Nu är det dock de åtta juniorerna som är i rampljuset i Umeå och då för första gången med 4WD-bil. Av dessa har sex redan avverkat en säsong i klassen, alltså bara två ”rookies”, kenyanen med det förpliktande namnet McRae Kimathi och greken Panagiotis Roustemis.

    *

    Premiär för STCC TCR Scandinavia sker i år på Ljungbyheds Motorbana helgen 3-4 juni. Inte nog med någon mil ändrad premiärbana från Ring Knutstorp utan även en ny tävling har lagts in i programmet vilket ger totalt 16 tävlingsheat förklarar Micke Bern Vd.Foto: Anders Helgesson

    – Med ändringen får vi en bra spridning på tävlingarna, såväl geografiskt som timingmässigt  fördelat på sex helger

    Försäsongstesterna kommer även dessa att förläggas till Ljungbyhed och även det nya formatet ”Super pole-kval”. Även Pro Superbike tar sig till Ljungbyhed och kör sin premiär samtidigt.

    Kalender STCC TCR Scandinavia 2022

    03-04/6 – Ljungbyheds Motorbana

    17-18/6 – Skellefteå Drivecenter Arena

    22-23/7 – Ring Knutstorp

    19-20/8 – Gelleråsen Arena

    10-11/9 – Anderstorp Motorbana

    30-01/10 – Mantorp Park

    *

    I Rallye Monte Carlo Historique fortsätter strapatserna för Dan Alvén och hans Mercedes.

    Lite nytt från fronten, dock inte västfronten eller östfronten utan rally fronten, om det nu finns en front för detta. Men de flesta ekipagen och dess deltagare anser nog, att världen kretsar runt denna axel.

    Foto: Dan Alvén

    Morgonen startade fint efter en god natts sömn mellan vita lakan vilken jag tror är rätt sällsynt i dessa kretsar. God frukost med äggröra och bacon, inte för jag vill skryta, men i dessa sammanhang är det lite mer än det vanliga. Tur att man inte spelar på hästar, poker eller andra trix för att få ihop inkomster till utgifterna!

    Bilen startade perfekt och fick gå på tomgång och varmköra sig inför starten. Detta gick perfekt till två minuter innan start, då det började ryka och strömma ånga ur motorrummet. Vi fick eller snarare dom, skjuta bilen över startlinjen så att vi fick OK starttid.  Sedan ställde vi/jag bilen tio meter vid sidan av starten då det visade sig att en kylarslang hade spruckit och läckte ut kylarvatten. Hur göra? 

    Det var till att tillkalla de högre makterna och bönen blev hörd, strax efter kom två spanska visemän med en spansk lösning. Ni som har varit med ett tag, kanske kommer ihåg andra spanska visemän. Hur som helst lyckades dom fixa slangen genom att kapa den, men då tog slangen emot fläkten. Det rök plastgrejor fram som satts dit för att hålla slangen i ett läge så att den gick fri från fläkten och hör och häpna så har det funkat hela dagen.  Nu för tiden får man inte kalla chokladbollar för sitt rätta namn då det är diskriminering, men lagningen som spanjorerna gjorde är en äkta lagning som för tankarna till bollarnas ursprungliga namn. Jag tror att de flesta förstår inbörden och det har inget med diskriminering att göra, det lovar jag.

    Foto: Dan Alvén

    Vi har skött oss kanonbra i bilen, lite tråkigt att all utrustning som läser våra tider, inte funkar men jag får väl protestera igen. Jag tror inte det hjälper men som någon myntade, även om jag har fel så ger jag mig inte!

    Foto: Dan Alvén

    Lite trista saker har hänt, kilometermätaren har börjat funka igen och med det blir det en massa mil på bilen, men vi har fortfarande inte rökat i den. Även om en del högre väsen har varit med oss, så fattas det en del, som kanske kunde bidra till lite bättre placering, man kanske skulle konvertera till en anan mer ”bidragsberättigad tro”? Man får nog tänka över situation de närmaste åren, vilket som lönar sig bäst Covid eller konvertering. Hur som helst skall det bli middag i kväll liksom igår, det är någon man inte sett de senast dygnen.

    Foto: Dan Alvén

    Dan hälsar och som kämpar med något som det inte behöver kämpas för, men ändå är rätt kul och det kanske är det viktigaste i livet om man bortser från alla förpliktelser. Inte vet jag men jag gillar att ha kul!

    PS. Några bilder från dagen och första bilden är fem minuter innan vattenexplosionen! DS.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Idag har det nästan känts lite som vår i Hörby och vad passar då bättre än att plocka fram ”Silver-Kadetten”. Som vanligt startade klenoden från Rüsselsheim utan protester trots någon månads stillastående (vet kamrater med större problem och som då valt bil av annat märke..). Tog även sväng ”runt byn”, tankade upp med svindyr 98-oktanig bensin men sammantaget, en fin eftermiddag… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.