M-Sport visar upp Hybrid-Forden, Tänak missnöjd med sin bil, Huttunens WRC2-program klart, Tom K-får återigen Sunninen vid sin sida, klart för "Rally Killingen", Lestrup bygger vidare och tre döda i omdiskuterat rally!

Blogg

Idag bekräftade FIA att hybridprogrammet för WRC 2022 kommer att fullföljas som planerat trots nyligen uppkomna problem med drivlinan. Därmed andas M-Sport Ford ut som om det inte blivit verklighet, hotat med att dra sig ur VM-serien efter Rally Japan. Hur stämningen är hos Toyota och Hyundai är efter beskedet är mer osäkert. Nu har även M-Sport visat de första bilderna från testerna med deras nya Hybrid Rally-version som i mina ögon ser ut som en Fiesta. Däremot finns det andra källor som hävdar att det är en Ford Puma Rally1 på bilderna, vad vet jag.

Foto: M-Sport Ford WRT

När vi nu är färdiga med tester på alla underlag och väder på hemmaplan i UK är vi nu beredda att att börja nästa fas inför 2022, förklaras det från Dovenby Hall.

    De knapphändiga uppgifterna avslutas med lite sergerluft från Malcolm Wilson och hans team.

    – #Bring on tomorrow!

    *

    Att Croatia Rally inte var Ott Tänaks tävling håller nog de flesta med om. Trots att han tog i vad han vågade så fick han inte till de tider som han och teamet förväntade sig vilket slutade med en fjärde plats. Detta kunde han motvilligt svälja men skickade samtidigt ut signalerna till Andrea Adamo att Hyundai måste bli bättre på asfalt. Speciellt viktigt i år när där är fler asfaltrally än normalt betonar Tänak för hemmasajten Delfi.

    -Om inte, får vi det väldigt besvärligt! 

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Thierry Neuville fick till det bättre och ledde efter fredagen vilket Tänak noterade.

    Bilen verkar passa Thierry mycket bättre än för mig men jag är inte ensam om att uppleva problemen.

    Neuville berättade också efter sin tredje plats att han ofta var ”on the limit” och hade inte ett tokigt däckval drabbat honom så kunde han vunnit.

    – Helgen var lite berg och dalbana som vi måste analysera för att se vad vi kan göra bättre framöver!

    *

    Mer Hyundai och där deras plan för WRC2 även den känns lite ”berg och dalbana” när man valt att sätta Oliver Solberg på paus. Nu hävdas det dock att Adamo ska låta honom köra första WRC2-tävlingen i Portugal, men något officiellt har ännu inte publicerats.

    Foto: Tommy Svensson

    Det har det däremot gjort för i20-R5 kollegan Jari Huttunen som hoppar över Portugal för att komma in på plan först till Sardinien. Detta blir också tack och adjö för R5:an och till Estland kör han i20 Rally2. Så också i Grekland, Finland och Spanien som blir sist i hans program. Kan man då gissa att Oliver också gör entré i Rally2-bilen i Estland…

    *

    Det blir samma line up för M-Sport Ford WRT i Portugals WRC2-klass som i helgens rally. Detta står klart när Teemu Sunninen idag avslöjar att även där får Kroatien-femman Adrien Fourmaux köra teamets andra WRC-bil vid sidan av Gus Greensmith. Tidigare trodde Sunninen att det var han och Miko Markkula som skulle få förtroendet men så blev det inte utan paret får vänta till Sardinien.

    Vi tävlar i WRC2-klassen i Portugal, berättar Sunninen på Twitter.

    Jag är glad att jag kommer tillbaka till Fiesta WRC och Rally Italy men oavsett var vi kör i vilken klass som helst, gör vi alltid vårt bästa för att ge de bästa resultaten till  teamet!

    Den andra halvan av teamet är som bekant Tom Kristensson och David Arhusiander som håller på att läka såren i självförtroendet efter den trista debuten. En process de båda säkerligen kommer att lyckas med och som Tom förklarade i Zagreb.

    – Vi kommer tillbaka ännu starkare!

    *

    Med Asfalt-SM (8 maj i Uddevalla) väntande runt hörnet börjar det snart också dra ihop sig till starten av ”Traditionella Rally-SM”. Detta sker i Värmland och med Kils MK som arrangör för ”Rally Killingen” den 14 augusti och dagen före arrangeras ”shake down”. Efter detta väntar sedan South Swedish Rally, EC Snapphanerally och så finalen Skilling 500. Med andra ord en avslutning som blir en helt sydsvensk affär. Sedan måste jag erkänna att namnet ”Traditionella Rally-SM” känns både mossigt och inte speciellt  säljande. Gamla namnet ”Rally-SM” menar jag är mycket bättre såvida SRM inte vill slå an den internationella tonen och använda ”SRC”, förkortningen av ”Swedish Rally Championship”…

    Kan då glida över till STCC som anammat internationellt namn på sin serie och där Lestrup Racing Team helt klart menar allvar med att försvara sina titlar 2021 och kommer att köra fyra Volkswagen Golf GTI TCR. Klart är nu att Mikael Karlsson ansluter till redan presenterade Rob Huff, Oliver Söderström och Robin Knutsson.

    Jag ser verkligen fram emot att tävla med Lestrup Racing Team, speciellt efter deras imponerande säsong förra året och jag hoppas att bli en del i deras titelförsvar i år, säger Karlsson.

    Foto. STCC

    Han gjorde STCC-debut förra året och imponerade med seger redan i sin andra tävlingshelg på Skellefteå Arena.

    Mikael imponerade oss förra året och vi vet att han har stor potential, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup Racing Team.

    Vi har en stark uppställning med två mycket erfarna förare med Mikael och Rob, samt två unga talanger med Oliver och Robin. Att gå från två till fyra bilar är en enorm utmaning som vi absolut inte underskattar. Men jag vet att alla inblandade har vad som krävs för det och vi kommer jobba metodiskt mot vårt mål om att försvara våra titlar.

    Mikael Karlsson kommer att bli teamkompis med Robin Knutsson i Lestrup Racing Team by Volkswagen Stockholm medan Huff och Söderström kommer att tävla i Lestrup Racing Team.  I nästa vecka kör Karlsson sitt första test med teamet under de officiella försäsongstesterna på Knutstorp (måndag-tisdag) och Ljungbyhed Park (onsdag-torsdag).

    *

    I helgen skakades australiensk rallysport av en tragedi när tre deltagare i det 200 mil långa ”Targa Tasmania” omkom efter avåkningar. Först på fredagen var det veteranen och mycket rutinerade Shane Navine som rullade nerför en djup brant med sin Mazda RX7. Bilen landet på taket och Navine dog på olycksplatsen trots att ett läkarteam var snabbt på plats medan kartläsaren var i stort sett oskadd. Dagen efter var det dubbel tragedi när 68-årige Porscheföraren Leigh Mundy och kartläsaren Dennis Neagle kraschade i hög fart in i två träd. Det medicinska teamet på platsen kunde inte rädda livet på de båda. 

    Det har varit chockerande par dagar för Targa-familjen, konstaterade en bedrövad Mark Perry, VD för Targa Australia .

    Polisen ihop med rallyarrangören har nu tillsatt en utredning för att få klarhet i både hur olyckorna kunde ske och varför det blev så tragiska utfall. Röster har även höjts för att rallyt som körs över sex dagar överlevt sig själv och bör i fortsättningen inte få tillstånd. Tävlingen avgörs över 200 mil på allmänna vägar och med 30 sekunders startmellanrum. Bland deltagarna finns både professionella förare och rena entusiaster som är med för att köra och då ofta med hästkraftstinna ”hembyggen” vilket även detta rönt viss kritik.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.