M-Sport testar inför Monte, Ingram hoppas på WRC2 med hjälp av "Rally Warrior", KMS-basen kör Volvo 142 i Torsby, blir nog inte fullt i Rally Sweden Historic, Grönholm kör full "SM-säsong", World RX backar tillbaka och Loeb vann dagens Dakaretapp!

Blogg

I morgon den 9 januari släpps ”Entry List” för Rallye Monte Carlo och då blir det med stor spänning som WRC2-fältet avslöjas. De som tävlar med Rally1-bilar är redan välkänt hur detta kommer att se ut 2023 med i princip en kvartet förare som vinnare av det dussin som kör i klassen hela året. Realistiskt sett handlar det om Kalle Rovanperä, Thierry Neuville, Ott Tänak och Esapekka Lappi. Kanske även Elfyn Evans när alla stjärnor står rätt på himlen kan stå överst på prispallen.

Foto: Okänd

Kan ha missat, men för mig känns det som att M-Sport Ford är först ut med tester under ”Monte-förhållande”. I vit Puma Rally 1 kör i helgen både Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet med ”maximum attack” på regntunga alpvägar. 

    *

    Annars är det WRC2 som jag tycker lockar mer och i går kom ett nytt namn in i leken, britten och ERC-vinnaren 2019 Chris Ingram. Efter den segern drabbades Ingram av både psykisk ohälsa och tom plånbok och tävlade inte på 18 månader. 2021 kom han dock tillbaka och körde full säsong i WRC3 med Skoda där en andra plats i Grekland blev årsbästa. I fjol steppade han och Craig Drew upp och slutade på en sjunde plats i WRC2 efter att bara kört sex tävlingar där rullningen i Grekland satte punkt. Efter detta var det oklart hur Ingram skulle lägga upp framtiden men som nu klarnat och det blir premiär i Monte Carlo. Även om han kommer med tämligen tunn plånbok är målsättningen hög, att vinna hela WRC2 och för att lyckas kommer han med exakt samma bil (Skoda), kartläsare (Drew)och team (Toksport WRT) som 2022.

    Jag är helt fokuserad på att visa min fulla potential i Monte-Carlo och sedan använda mina erfarenheter för att bygga en solid titelframgång 2023, förklarar Ingram.

    Foto: Toksport

    Största problemet är pengar och därför har han startat en insamlingskampanj med namnet ”Rally Warrior” .

    De senaste månaderna har jag arbetat obevekligt för att skaffa ytterligare finansiering för att göra det möjligt för mig att tävla och träna under 2023. På grund av det nuvarande ekonomiska klimatet i Storbritannien har det varit extremt svårt att hitta nya varumärkespartners, berättar han.

    I fjol var det nära att bli seger i Monte men ett tekniskt problem stoppade detta och även om hans uppladdning inte är i linje med konkurrenternas, är målsättningen hög. 

    Jag vet att mitt tempo är högt och även om mina rivaler har dragit nytta av tusentals mil att testa den nya bilen, känner jag att vi har ett starkt paket för att slåss om vinsten med den ”gamla” bilen!

    *

    Med bara någon timma kvar av anmälningstiden för MK Rattens ”Finnskogsvalsen” saknas fortfarande tio ekipage för att uppnå det antal (70) som arrangören satt som gräns i inbjudN. Nu tror jag ändå att det blir rally i Torsby nästa lördag och då kommer Svenske Mästaren PG Andersson/Anders Fredriksson för första gång känna på sin nya Team Skåab-Ford Fiesta Rally2. Detta blir dock utom tävlan då PG väljer att vara föråkare inför eldopet Rally Lima. Noterar ett oväntat namn bland de 60 anmälda, rallycrossare Tommy Kristoffersson med Per Andersson som kartläsare är anmäld i Appendix K med en Volvo 142.

    *

    Samma dag körs även norska ”Sigdalsrally” där flera av landets toppåkare är anmälda som ”shake down” inför NM-premiären ”Rally Elverum” 20-21 januari. I Polo-trion Ole Christian Veiby, Frank Tore Larsen och Marius Aasen tror jag också vinnaren hittas. Aasen körde i helgen hem korta ”Smådølsprinten” före Skoda-förarna Roger Rustand och Stian Brøderud.

    *

    Var helt säker på att SM-premiären ”Rally Lima” enkelt skule spränga maxtaket på 150 bilar då tävlingen normalt brukar ha runt 200 bilar anmälda. När det sedan även blev rusning med anmälningar efter att inbjudan släppts, var jag än mer övertygad. Men sedan hände något och de senaste veckorna har det i princip varit helt stilla i listan. 117 tävlande är anmälda och mycket talar för att det också blir i det här häradet som tävlingsledare Sune Rickardsson kan skicka iväg programmet för tryckning. Ännu återstår två veckor att anmäla sig, men med tanke på hur tyst det varit ända sedan före jul, tror jag inte på någon större ökning med namn…

    *

    Inte heller ”Rally Sweden Historic” förmår att uppnå maxgräsen anmälda som i deras fall är blygsamma 35 ekipage. I morgon stänger anmälan och då är där fortfarande fem lediga platser för hugade klassiker. Sist in som svensk är Mats Jonsson som i par med Jon Magnusson gör debut med den nybyggda Toyota Celica GT-Four. En bil-typ som Mats tog till flera SM-guld på 90-talet och om allt fungerar som det ska lär det bli ny seger i Umeå. 4WD mot 2WD på vintern brukar betyda att förare med fram eller bakhjulsdrift får inrikta sig på platserna efter ”jeeparna”.

    Foto: Hans Edwardsson

    Där mitt tips är att Nils Östgård (Opel) gör upp med fjolårsvinnaren Christer Hedlund (Escort). Förste utmanare tippar jag blir Arne Rådström (Volvo 262).

    *

    För första gången ska Klara Anderssons teamkompis i World RX, Niclas Grönholm köra nästan full säsong i Finska Mästerskapet. Debut med Citroën C3 Rally2 blir det i kommande ”Arctic Lapland Rally” och totalt är det sex av de sju tävlingarna som Niclas ska köra( en krockar med Höljes).

    Foto: Grönholm

     Jag har lyckats glömma nästan allt om noter så det blir nog tufft, det har också varit väldigt få tester, förklarar  Niclas för rallit.fi .

    Han och Antti Linnaketo blir också ensamma att köra Citroën i SM-serien” vilket var en av anledningar till att just den här  bilen valdes, som tidigare bara gått asfalt i händerna på fransmannen Pierre Roché.

    *

    När World RX överger fjolårets tävlingsupplägg och går tillbaka till det som rådde innan elen tog över showen är Johan Kristoffersson den förste att göra tummen upp. Detta bekräftas av världsmästaren i en intervju och anledningen lär vara att man sett med oro på de vikande publiksiffrorna. Från och med premiären i Ungern blir det sex bilar finalen som föregås av  semifinaler och fördelning av mästerskapspoäng till de bästa förarna i heaten. De 12 främsta förarna i rankingen kommer att kvalificera sig till semifinalerna – förutsatt att de har startat minst 50 procent av heaten. i finalen startar sex bilar på tre rader. Klart är också att besöken på F1-banor försvinner till förmån för mer klassiska rallycrossbanor.

    *

    Idag tog Sebastien Loeb lite revansch och vann åttonde etappen av Dakarrallyt, två minuter före ledaren Nasser Al-Attiyah som hade Carlos Sainz en minut efter sig. Tyngre för Mattis Ekström/Emil Bergkvist som tog sin Audi till en tid som räckte 48:e plats. Al-Attiyah är i stabil ledning, en timma före Henk Lategan medan Loeb nu klättrat upp till fjärde plats, knappt två timmar bak. Ola Fløene och Khalid Al Qassimi håller en 19:e placering medan Ekström/Bergkvist är bästa Audi som 28:e bil medan Sainz är 44:a.

    Foto. privat

    Annie Seel och Annett Fisher tappade en placering i ”lättviktsklassen”, ligger nu på 14:e plats.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com