M-Sport söker stöd till Breen, "2xVictor" har svårt med inställningarna i Rom, Østberg/Barth tvåa i Ungern, Haglund tog Polon till SRC-seger, Julia Thulin ännu mer historisk, brittisk rallyikon har gått bort och SM-fajt väntar!

Blogg

Precis som för Hyundai så har inte året gått som tänkt för M-Sport Ford som dock inledde med seger i Monte Carlo med Sebastien Loeb. Efter detta har där gått mycket grus i det brittiska maskineriet och nu börjar Malcom Wilson och Richard Millener leta en stöttepelare till Craig Breen.

Tycker det vore fantastiskt att ha en snabb etablerad förare i teamet men tyvärr är vi inte där för närvarande, förklarar Millener för wrc.com.

Foto: M-Sport Ford

    Det råder inte bara akut brist på den här typen av förare, dessutom finns där knappast budget i Cumbria för ”nyanställningar”.

    – Craig har kapaciteten men där är mycket tyngd på hans axlar med så oerfarna kamrater i temaet…

    Han menar samtidigt att man inte är missnöjd med Gus Greensmith, Adrien Fourmaux eller Pierre-Louis Loubet men de är alla i stadiet där det handlar om att ”se och lära”.

    Om tre- fyra år blir de alla att räkna med men nu kan vi bara inte ge upp. Vi måste hitta ett sätt att göra saker och ting bättre. Det är inte lätt men jag kommer inte att ge upp, avslutar temachef Millener.

    *

    I ERC Roma di Capitale har SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartläsare Victor Johansson svårt att få till rätt inställningar på sin Ford Fiesta Rally4. De italienska  asfaltsträckorna är erkänt svårkörda och när bilen inte uppför sig som Victor vill, blir det inte lättare. Dessutom ströks två av sträckorna på förmiddagen, en på grund av krasch och en på grund av eldsvåda. Foto: Håkan Nyquist

    Bilen understyr i långsamma svängar något som vi hoppas kunna fixa på service, rapporterade ”2xVictor”.

    Helt lyckades man inte utan det blev nästan exakt samma tid både när sträckan gick som SS2 och SS5. Detta innebär att man ligger sist i klassen ERC4 Junior men upp till sjunde plats skiljer bara lite styvt 20 sekunder. Man är dock i gott sällskap då finska stortalangen, Toni Herranen har placeringen framför både här i Rom och i EM-tabellen och bara 2,7 sekunder skiljer. Leder klassen gör hemmaföraren Andrea Mabellini vilket är ”bad news” för Hörby-föraren då han dessutom är femma i EM-tabellen och lär passera Victor.Foto: Victor Hansen Motorsport

    Med bara fem sträckor körda av de totalt 13 kan fortfarande mycket hända och Mabellini i Renault Clio jagas hårt av fransmannen Laurent Pellier med Opel Corsa, 3,1 sekund skiljer de båda åt. Annars var fredagskvällen en fantastisk upplevelse berättar Victor med första sträckan mitt inne i Rom med Colosseum som fond.  

    – En fantastisk upplevelse att få starta upp rallyt inne i Rom,unikt att få köra runt i en kortege och se de antika sevärdheterna i en rallybil, för att sedan avsluta kvällen med att köra SS1 utanför Colosseum.Foto: Håkan Nyquist

    Leder rallyt gör Andrea Crugnola, Citroën, 4,2 före Daniano De Tommaso, Skoda och så Simone Campedelli som trea även han med SkodaFoto: Håkan Nyqyuist

    *

     Efter första dagen av enda grustävlingen i Ungerska Mästerskapet, Székesfehérvár-Veszprém Rallye håller Mads Østberg/Parik Barth andra plats, 39 sekunder efter hemmaföraren Robert Butor. Dock inte så mycket att bry sig om då han kör en WRC-Citroén som åtminstone på pappret är vassare än deras Citroën C3 Rally2. Elva sekunder långsammare är en annan ungrare, Kristof Klausz med en Skoda Rally2. I morgon fortsätter rallyt med de sista sex sträckorna.

    *

    Det blev seger för Team Nybes Christoffer Haglund/Lucas Karlsson med nya Polo R5 när Svenska Rallycupen intog Tierps Arena för ”Bresontrofén”.

    Foto: privat

    Polon kände sig pigg på de sju sträckorna och var 23 sekunder piggare än Skodan i händerna på Stig Andervang/Robin Eriksson. Trea slutade Johan Rudengren/Christer Johansson även dom i Skoda men nästan snudd på minuten bak ”Chribbe”. Försvann med krökt bärarm efter en lättare avåkning gjorde Tomas Bergman/Ida Lidebjer Granberg och samma öde rönte Hannah och Amelia Jacobsson som parkerade sin Mitsubishi utanför vägen på sträcka två. Värmländsk BMW-seger blev det i A-2Wd genom André Nygren/Emil Olsson, dessutom en tämligen bekväm sådan. Tvåan Patrik Åkerman/Mikael  Johanssons Golf var över halv minuten efter i mål. Även BMW på tredje plats, Oscar Sundell/Joakim Söderquist medan första Volvo hamnade först på fjärde plats, Emil Lennartsson/Mikael Petterson. Vimmerbys Kjell Fransson/Daniel Mörn Edorsson fick lite plåster på såren för det trista slutet i MSR och vann AppendixK med sin Alpine A310. Ingen enkel seger då Lars-Ove ”Biffen” Olsson/Torbjörn Jönsson bara var sex sekunder efter med Ascona  400:an. Sista pallplatsen togs av Roger Brennemark/Björn Larsson med Ford Escort. Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson visade att SM-segern i Älmhult inte var någon tillfällig formtopp utan var bäst i B-2WD med sin R2-Peugeot. Nästa deltävling i SRC är Kullingstrofén den de 6 augusti och där anmälan stänger kommande onsdag. Knappt 80 anmälda och där ett mycket intressant namn kommit till, f.d SM-åkaren Jerker Axelsson från Trollhättan. Med Mattias Adielssons co-driver Maja Bengtsson är Jerker anmäld med en Polo R5…

    *

    Mer om tjejer som kartläsare och i Rally Estonia skrev som jag redan berättat Robert Virves och Julia Thulin rallyhistoria  när man vann 18 sträckor och därmed slog Sebastien Ogiers tidigare rekord från Rally Jordanien på 17 sträcksegrar.  Men detta var inte det enda som skrevs in i historieboken med SMK Hörby-kartisen som huvudperson. När Sami Pajari vann Junior-WRC gjorde han detta med Enni Malkonen vid notblocket och när Virves/Thulin slutade tvåa var det allra första gång som två kvinnliga co-drivers slutade ett och tvåa i WRC. Det hela uppmärksammades av ”Females in Motorsport” som så klart gratulerade de duktiga tjejerna.   

    *

    Betydlig tråkigare var att i dag läsa nyheten att en av rallyvärldens största namn, britten Paddy Hopkirk gått bort i en ålder av 89 år.

    Foto: Okänd

    Att han är intimt förknippad med ”Hundkoja” är inte alls konstigt då han vann Rally Monte Carlo 1964 med en Cooper S med klassiska reg-numret 33 EJB. Än idag är den segern ihop med Henry Liddon historisk för efter dessa har inge britter lyckas vinna ”Monte”. Både före och efter detta tog Hopkirk många segrar och den sista stora triumfen blev seger i dåtidens stortävling i Österrike, Coupe des Alpes.

    *

    Här rundar vi av och i morgon hopas jag få med STCC, Komo RallySprint samt så klart finalen Asfalt SM, Rally Kristianstad. 11.00 smäller det ute i Norra Åsum och några timmar senare vet vi om det är Mattias Olsson eller Rolf Grybb som är Svensk Mästare i 4WD. Likaså vem av Mats Andersson eller Joacim Kristiansson som får en guldmedalj runt halsen? Fast kanske det återigen blir Simon Andersson som visar ”gubbarna” var SM-skåpet ska stå…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com