M-Sport leder racet mot hybrid, Latvala med fjärilar inför Monte, Ogier kan bli historisk, Evans "cool to win", Kalle ska prova "push more", Oliver utanför WRC2, var är Østberg, Linus i race mot Indycar och dansk "topkjører" till V8:a!

Blogg

Om ganska exakt ett år så är det återigen Rallye Monte Carlo som som öppnar WRC-serien men då med helt andra bilar än vad som är fallet 2021. Då är det hybridteknik i de WRC-bilar som ännu inte rullat en enda meter utan är kvar på byggstadiet hos ”The big three”. Kanske lite oväntat men det lär enligt källor vara M-Sport Ford som leder racet mot ”grönare rally” men tätt efter ligger Toyota. Chefen för projektet hos Toyota, Tom Fowler hoppas att man i första kvartalet i år kan få ut en bil för test. Österrikiska Compact Dynamics är de som ska leverera drivlinor till alla teamen och har lovat att under första veckan i nästan månad ska det ske.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Fowler är också medveten om problemen med att utveckla en bil med helt ny teknik samtidigt som det gäller att vara på tå i årets VM-serie.

    Helt klart blir det mycket jobb, slår han fast i en intervju med DirtFish.

    Nu startar man med helt blanka papper och det enda man vet är framkallat genom datorsimulationer, när man kommer ut i verkligheten lär mycket nytt visa sig som datorn missat.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Men nu är det närmast årets upplaga eller det 89. Rallye Monte Carlo som är på tapeten och är ganska säker att där mer än en fjäril i magen hos nya Toyota-chefen Jari-Matti Latvala.

    Årets Monte Carlo ger en helt annan känsla för mig i min nya roll, förklarar Latvala.

    Att se bilarna byggas men inte sedan köra dom utan istället se till att alla teamet är redo för en ny säsong är mycket annorlunda.

    Ifjol kom Toyota med tre helt nya förare till premiären men med ett år i bilen för Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä höjs målsättningen. Ändå var det snudd på succé direkt med Ogier som tvåa, Evans, trea och Rovanperä på en femte plats. Smolket i bägaren var att Thierry Neuville vann men detta hoppas TGR-basen inte ska upprepas.

    Jag känner att vi är mycket väl förbereda och fokus för oss har varit att testa så att Pirellidäcken jobbar optimalt ihop med Yaris WRC.

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Så fort någon ska säga något om världens äldsta rally så dyker garanterat ordet ”utmaning” upp, så även hos Latvala.

    En stor utmaning och där kommer alltid överraskningar med vädret och där är redan en hel del snö på sträckorna. Vi har haft möjlighet att testa för alla underlag vilket blir väldigt värdefullt när rallyt startar. 

    *

    Världsmästare Sebastien Ogier har nu en gång för alla chans att passera sin evige rival Sebastien Loeb då båda står på sju segrar vardera. Seger ihelgen och Ogier blir historisk.

    Alla vet att Monte Carlo är det rally jag vill vinna allra mest men detta är ett rally som du måste ta dig an med stor ödmjukhet, menar Ogier.

    – Du måste vara riktigt klok för att vinna, så är det!

    Ogier förklarar även att han kommer att sakna det massiva stödet från sin franska fans då rallyt körs utan publik.

    Även om dom inte finns vid sidan av sträckorna så känner jag ändå stödet rent psykiskt och jag är säker på att dom kommer att följa och stötta oss via tv-sändningarna. Jag lovar att försöka göra dom glada!

    På frågan vad som kommer att avgöra rallyt tvekar han inte på svaret.

    Att försöka ha den bästa däckstrategin och använda den så bra man bara kan…

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Teamkompisen Elfyn Evans håller med Ogier och menar att det vore ”cool to win the Monte Carlo”.

    Ofta är sträckorna väldigt fina och jag gillar att köra här men speciellt när det är mörkt med snö/is och underlaget skiftar så kan det bli väldigt utmanande, menar walesaren som kör #33 Yaris WRC.

    Med så kort mellan finalen 2020, ACI Rally Monza i början av december och nu knappt sex veckor senare omstart har inte gett någon längre tid för uppladdning menar Kalle Rovanperä.

    Foto: Tommy Svensson

    Känns inte som att vi startar en ny säsong utan mer som att vi är mitt uppe i en pågående.

    För Kalle blev 2020 allt för kort med bara sjua tävlingar då han behövt varenda mil i kroppen inför 2021. Även han menar att Monte är seriens mest ”tricky rally” men ska ändå försöka placera sig bättre än som den femma han blev i fjol.

    – Ska försöka ”push a bit more” men då är det samtidigt lätt att göra misstag. Förhoppningsvis kan vi göra ”a clean rally” och få ett bra resultat!

    *

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Har skrivit det förut, WRC2 har alla möjligheter att sno en stor del av spänningen från WRC i år. Nu är kanske inte helgens tävling den som blir mest spännande då både Oliver Solberg/Aaron Johnston och Ole Christian Veiby/Jonas Andersson i Hyundais WRC2-satsning inte är anmälda. Lite fel, för Solberg är anmäld men kör utanför möjligheten att ta poäng, vilket är ett oerhört smart drag. I klasen är det inte tillåtet att köra hur många tävlingar som helst utan man får välja sju i kalendern. Att då välja denna ”rysk roulette-variant” med bara en full R5-säsong i ryggen och tillika premiär med Hyundai hade nog varit att fresta lyckan lite för hårt. Nu kör Oliver istället för att skaffa erfarenhet med bilen och för framtiden. Andra halvan av Hyundai Motorsport N,  Ole Christian Veiby lär istället invänta Arctic Finland Rally från vilket han fick en mycket bra genomkörare i helgen. 

    Med dessa båda ”svenskflaggade” ekipage borta från WRC2 så får istället hoppet för oss i Norden, ställas till Andreas Mikkelsen/Ola Fløene som gör WRC-debut med tyska Toksport WRT:s nya Skoda. Som jag ser det finns bara två utmanare för norrmännen, M-Sports Adrien Fourmaux och Citroën-åkande Eric Camilli. Båda med erfarenhet av Monte men för övrigt inte alls lika mycket rutin som Mikkelsen, så jag sätter min slant på Skodan.

    Foto: Toksport WRT

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Får många frågor var Mads Østberg finns i WRC-pusslet? Jag öskar jag visste, men det har varit nästan helt tyst från regerande världsmästaren i klassen efter finalen i Monza. Förhoppningsvis innebär inga nyheter, goda nyheter och Mads med Torstein Eriksen i en C3 Rally2 dyker upp i Rovaniemi sista helgen i februari.

    *

    I fjol vann Linus Lundqvist 15 av totalt 17 race i  USA-baserade F3-serien Formula Regional Americas och är nu beredd för nästa steg i karriären, Indy Lights Presented by Cooper Tires, INDYCAR-seriens främsta supportklass, under 2021. Linus har skrivit på för den nya teamkonstellationen Global Racing Group with HMD Motorsports, som sammanför två tunga aktörer på den amerikanska juniorracingscenen: Global Racing Group – som Lundqvist själv tävlade för i Formula Regional Americas i fjol – och Indy Lights-meriterade HMD Motorsports.

    Foto LL Racing

    Det känns fantastiskt att äntligen kunna presentera den här satsningen och att nu skifta fokus mot banan och att försöka vinna det här mästerskapet, säger Linus. 

    HMD Motorsports är ett av de mest tongivande teamen i Road to Indy och att jobba med dem parallellt med mitt mästerskapsvinnande team från förra året ger mig det bästa av två världar!

    Mästerskapets relevans demonstreras av det faktum att 23 av de 33 förarna i förra årets upplaga av Indianapolis 500 kronjuvelen på INDYCAR-kalendern – passerat via Indy Lights.  De tre främsta i årets Indy Lights-mästerskap kommer att belönas med ett INDYCAR-test, medan mästaren garanteras minst tre starter i INDYCAR under 2022; däribland i Indianapolis 500.

    Vi är mycket glada att ha Linus med oss även 2021 och att tillsammans kunna ta det här steget till Indy Lights, säger Christian Pedersen, teamchef Global Racing Group. 

    Redan har Linus hunnit med två testdagar på Laguna Seca-banan och därefter väntar ytterligare en handfull tester innan säsongspremiären på Barber Motorsports Park, Alabama, den 9-11 april.   

    *

    Tog inte lång tid etfer att anmälan öppnat för V8 Thunder Cars innan danske ”topkjører” Mikkel C anmälde att han kör över Öresundsbron i år med sin Ford Mustang på släp. Mikkel har tidigare kört i det danska mästerskapet, Danish Thunder Car Championship, vilket under ett antal år utgjorde den högsta serien i vårt grannland. Som bäst slutade Mikkel fyra i DTC 2017 och det bidrog till också till att han tog hem teammästerskapet med sitt team. Sammanlagt har Mikkel tagit nio segrar sedan han debuterade i DTC 2013.

    Foto: Team Mikkel C

    Jag hoppas på att få till bra race och jag siktar på en plats bland de tre första, säger Mikkel. Jag kan Ring Knutstorp men de andra banorna får jag lära mig och jag har respekt för de andra deltagarna i serien.

    Han förklarar även natt danska DTC inte kändes alls så lockande som att få brumma med en ”V8:a”

    Jag vill ha hästkrafter och känna att det är upp till mig som förare. Att det är rimliga kostnader hjälper också till.

    För att få ihop ett paket för nästa säsong har Mikkel tagit hjälp av Memphis Racing varifrån han hyr in mekaniker. Det egna teamet, Team Mikkel C, kör under egna färger och kommer att dela depåplats med Team Brorsson.

    Det blir ett samarbete med Memphis Racing vilket gör det enkelt för mig. Jag behöver inte starta upp teamet från noll.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.