M-Sport Ford kommer till Monte, WRC2 mest spännande (?), Solberg testar för Monte, Veiby för Arctic, SBF informerar, Ekström får starta om och VW noterade Rådström-test!

Blogg

I helgen spekulerades det i att M-Sport Ford inte skulle komma till Rallye Monte Carlo om knappt två veckor. Orsaken påstods vara teamets anstränga ekonomi på grund av pandemin men detta stämmer inte uppger teamchefen Richard Millener. Till DirtFish ställer Millener frågan.

Jag skulle vilja veta var dessa uppgifter kommer ifrån?

-Vi har meddelat våra planer för Monte Carlo Rally, med Gus Greensmith och Teemu Suninen som kör Fiesta-WRC  och Adrien Fourmaux i Fiesta Rally2-bilen. Ingenting har förändrats, menar en irriterade M-Sportchef.

    Foto: Tommy Svensson

    Han medger att det inte längre är lika enkelt att åka mellan Cumbria och Frankrike som tidigare beroende både på Brexit och Covid-19 men att man inte skulle ansluta till Gap är helt gripet ur luften.

    Ryktena är helt enkelt inte sanna, vi kommer att köra WRC-premiären!

    *

    Just nu testar Greensmith och Sunninen inför starten på torsdag och då sitter för första gången sedan 2015 Mikko Markkula vid Sunninens sida. När Jarmo Lethinen lämnade blev det bråttom att hitta en ersättare och det blev nyblivne 40-åringen Markkula som fick ta över. Han kommer lagom uppvärmd till Gap efter att kommande helg skött notläsningen i Arctic Lapland Rally och då i Juha Salos Skoda. Nu är det ingen ny bekantskap för Markkula då han läste till Sunninen under perioden 2015-2018 och innan dess satt han i både Juho Hänninens Super 2000 Skoda innan Volkswagen lockade över honom för att sköta kontoret i Andreas Mikkelsens WRC-Polo. Tilläggas kan att premiären för honom var redan 2001 och på hemmaplan tog han plats i Jarkko Miettinens Opel Astra. Vad är det jag brukar hävda, jo att alla större stjärnor någon gång kört eller varit kartläsare i en Opel…

    *

    När ”89. Rallye Rallye Automobile de Monte-Carlo 2021” i dag presenterade slutliga startlistan var det med totalt 84 ekipage, varav tio i WRC-klassen. Dock står Toyotas Takamoto Katsuta utan möjlighet att ta märkespoäng. Föregår kanske årets säsong men på något vis känns det som att WRC2 blir väl så intressant som WRC att följa. I WRC finns tre team (i praktiken två Toyota och Hyundai) medan det redan är sex olika team i WRC2.  Av dessa kör två med nya Citroën C3 Rally2, Sainteloc Racing och för mig helt nya aktören Sports & You som dock stöds av Citroën Racing..Här är fjolårets R5-dominant i Monte, Eric Camilli anmäld och blir med automatik lite av favorit även i år. I det andra ”Vinkel-teamet” kör Yohan Rossel och den glada mustaschprydde  amerikanen Sean Johnston.

    M-Sport Ford WRT kommer med bara en bil till Monte och då med Adrien Fourmaux som chaufför. Nog inte bara möjligt utan även troligt att den franske talangen får en intressant teamkompis framöver.  I Motorsport SRL körs det både Volkswagen Polo, Nikolay Gryazin och Skoda med italienaren Enrico Brazzoli. WRC2-vinnarna 2020, Toksport WRT litar helt på Skoda med Andreas Mikkelsen och Marco Bulacia Wilkinson som förare. Hyundai Shell Mobis WRT kommer med ur svensk synvinkel det mest spännande konceptet innehållande Oliver Solberg och Ole Christian Veiby. Till Monte kommer man dock enbart med Solberg och Aaron Johnston. Saknas gör lite illavarslande både Pontus Tidemand och Mads Østberg eftersom inget har hörts om deras planer för 2021…

    WRC3 ser elva anmälda och där flesta kör Skoda, fem bilar anmälda. Fyra väljer Citroën och bara två sitter i nya Ford Fiesta Rally2.

    *

    Foto: Oliver Solberg motorsport

    Medan Solberg vintertestar för fullt på snötäckta sträckor i Frankrike inför Hyundai-debuten nästa torsdag så är Veiby i Rovaniemi för Arctic Lapland Rally.

    Minus 12 grader men sträckorna och naturen är  fantastisk, berättar Veiby.

    Foto: Ole Christian Veiby

    -Kan dock inte stanna upp för länge och njuta , vi måste utnyttja dagsljuset. Solen går upp klocka10.30 och ner fyra timmar senare…

    *

    I dag kom nya för oss på läktaren lite förbryllande uppgifter i turerna kring SBF, Uvån Näringslivscenter och Svenska Rallyt AB. I dagens ”Styrelsen informerar” berättas att ett möte inom kort ska hållas och då gällande framtiden, ”Arbetet med att lösa framtiden för Rally Sweden har pågått under en längre tid och under nästa vecka kommer ett nytt möte hållas gällande Rally Sweden med målet att se vilket eller vilka alternativ som det ska fortsätta att arbetas med”. Det som förbryllar är att inte Uvån enligt SVT känner till något om detta möte.

    Det är inget som jag har hört talas om och inget möte är bokat i dagsläget, men vi har sökt varandra i dag jag och Roger Engström (tillförordnad ordförande för Svenska bilsportförbundet), säger Lars Sätterberg, vd för Uvåns näringslivscenter till SVT.

    Foto: Tommy Svensson

    Inte heller i högsta grad inblandade Glenn Olsson, vd Svenska Rallyt AB är informerad om något möte.

    – Men allt jag hoppas på är att vi kan komma vidare och lägga det här bakom oss, säger han.

    Så mycket är nog klart, ingen av parterna när någon önskan att Sverige ska bli utan Rally-VM. Det man ”strider” om är hur man säkrar upp att det blir så på bästa sätt och även det som avgjorde att f.d ordförande Magnus Berthling avgick 

    Att vi fortsatt ska ha kvar ett VM-rally i Sverige har aldrig varit någon fråga. Det är ett av Idrottssveriges starkaste varumärken, intresse- och publikmässigt är det största vi har, skriver SBF:s styrelse.

     Vi måste finna en ny och stabilare lösning där vi får ett snösäkrat rally med en stabil framtida ekonomi. Vi arbetar nu vidare med flera alternativ. Intressenter finns sen tidigare och de samtalen fortsätter nu!

    Glenn Olson delar uppfattningen enligt SVT och hoppas att man hittar en lösning snabbt.

    Jag har länge förespråkat att vi ska få en ny ägare som kan bidra mer på intäktssidan. Det behövs för att klara de utmaningar vi står inför.

    Turerna har sinkat arbete med att hitta en eventuell ny destination för rallyt 2022 menar Olsson

    Det arbetet försenas ju så länge den här typen av frågor pågår, men ambitionen är fortsatt att vi ska kunna bestämma något i februari.

    Du som vill läsa hela brevet så finns det på sbf.se.

    *

    Idag tog Nasser Al-Attiyah ett kliv närmare Dakar-ledaren Stephane Peterhansel genom att vinna sträcka åtta. Nu skiljer bara knappt fem minuter mellan de båd ökengiganterna. Carlos Sainz fick till det igen och slutade tvåa på sträckan, 52 sekunder bak Toyota-föraren i topp. Fortsatt Peterhansel i ledning och med Al Attiyah som tvåa och då Sainz som trea 38.55 efter.

    Foto: X Raid team

    I går drabbades Mattias Ekström och Emil Bergkvist av ett större motorproblem och parets Yamaha fick transporteras tillbaka till service i syfte att reparera den trasiga motorn. Svenskarna hoppade över dagens sträcka och har i egenskap av nybörjare möjlighet att fortsätta på sträcka nio i stället för att bryta. Allt för att skaffa erfarenhet inför kommande försök… 

    *

    Verkar inte som att Volkswagen Motorsport lagt ner helt och hållet. I dag la man ut både bild och video från Dennis Rådström/Johan Johanssons test hemma i Värmland med den numera Rådström-orange R5-Polon.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.