Lukyanuk testkraschade inför Rally Poland, är Rally2 snabbare än hybridbilarna, USA vill ha WRC, stort intresse för "Rally Killingen", lägre i Anderslöv, träning med fika i Rävemåla, STCC för första gång inför publik och Felix får stå över!

Blogg

I morgon drar Rally-EM eller ERC igång med ”Orlen 77th Rally Poland” och med semesterorten Mikoljaki som nav i  det anrika rallyt. Det polska äventyret inleds med kvalificering klockan 15.00 där också startpositionerna  avgörs genom att förarna själv får välja sådan och där ”Q-tiderna” ligger som grund i vilken ordning man får välja. Klockan 19.00 är det så dags för 2,5 kilometer långa SS1 ”Mikolajki Arena” innan det riktiga rallyt kör igång lördag morgon. Avslutningen sker sedan i Warszava efter 14 sträckor på söndagkväll klockan 18.00.

Foto: erc.com

Senaste vinnaren av rallyt 2019, Alexey Lukyanuk dessutom regerande mästare fick dock ingen bra start på årets upplaga. I tisdags var han på test med sin C3 Rally2 från Sainteloc Junior Team och efter detta behövdes där plockas fram en reservbil för att det skulle bli någon start för ”The Russian Rocket” i morgon.

    Vi inledde helt normalt och följde testplanen, ändrade lite på set up och fick bra känsla i bilen, berättar Lukyanuk.

    I en höger kurva efter ett litet hopp bottnade bilen med fronten och vi tappade greppet och landade rakt fram utanför vägen…

    Nu deppade hna inte för detta utan menade att detta var en del av rallysporten men att bara fått 25 kilometer i bilen, gillade han inte. Reservbilen ska förhoppningsvis anlända i dag men är då i asfaltutförande vilket måste byggas om till grus. Även stolar och bälten måste bytas ut för att passa besättningen.

    Nu hoppas vi allt blir färdigt i så god tid att vi kan köra fria träningen fredag förmiddag, berättar Lukynauk som avslutar med.

    Egentligen inget ”big drama” mer ett större hål i min redan anstränga budget!

    *

    Om ett halvår ska hybridbilarna i WRC vara klara för Rally Monte Carlo och nu pågår testning för fullt. I dagarna är Hyundai i Finland och kör tester med hybridbilen och på Twitter visas en film som utan diskussion visar att 2022-bilen fortfarande är ganska mycket långsammare. Med hjälp av lasermätare passerar Thierry Neuville mätpunkten i 162 km/t med dagens bil under test 2018 medan han idag bara uppnår 150 km/t med hybridvarianten.

    Foto: Hyundai Motorsport

    En intensiv diskussion har uppstått där det bland annat pekas på risken att Rally2-bilarna blir snabbare på vissa typer av  sträckor vilket man då tar som intäkt för att hybridprojektet är ett misslyckande från FIA:s sida. Belackarna menar även att ”the corner speed” blir lägre än i dag och även här finns risk att lillebror Rally2 är snabbare. Till detta läggs också säkerhetsriskerna med eldfängda batterier som vid en krasch kan innebära stora risker för besättning och räddningspersonal. Andra mer”nyktra” bedömare menar att de bilar som körs idag är ”mulor” och inte alls i samma utförande som de slutliga bilarna. Samma röster manar till lugn och vill att man väntar att döma till att bilarna kört de första sträckorna i januari. Kan nog tycka att detta är ganska logiskt…

    *

    Nu knackar USA hårdare på WRC-dörren och med stort stöd av M-Sport Ford vill man ha en deltävling ”ASP”. Även FIA och promotorn är med på tåget och enligt källor kommer det att bli verklighet 2022 med Rally-VM ”over there”. Senast detta begav sig var 1988 med Olympus Rally där Miki Biasion vann med Lancia och nu pekas det på vilken outnyttjad marknad USA är för rallysporten. Yves Matton bekräftar att FIA inte bara tittar på möjligheten utan det jobbas även hårt i den riktningen i Paris. Men att köra med WRC-status redan till nästa år tror han inte på utan istället menar Matton att en obersvationstävling först måste bli verklighet. Helt enkelt är det ändå inte att prioritera USA då även gigantiska bilmarknader som Kina och Ryssland  också vill ha WRC- besök. Mest att vinna på att USA får en tävling är M-Sport som idag bara har begränsat ekonomiskt stöd av Ford. Med WRC-tävlingar i det stora landet i väst skulle möjligheten att få in dom som ett fullfjädrat fabriksteam öka drastiskt även om man är lite försiktig borts i Cumbria med att dra allt för höga växlar på USA som WRC-land..

    Jag tror ändå att tävlingar i Nordamerika är en av anledningarna till att Ford är intresserad av att vara med och vi vill verkligen ha det här rallyt där det finns en enorm marknad helt outnyttjad, sammanfattar Richard Millener hos M-Sport Ford. 

    *

    Tog inte många timmar innan det rasslade till i anmälningslistan för SM-premiären ”Rally Killingen” den 14 augusti. Än så länge är det långt till taket på 250 bilar, men 66 anmälda efter runt 24 timmar måste ändå vara godkänt. Störst är intresset i ”GruppH” eller på SM-språk ”Nationell 2WD” med 31 namn i listan. Näst flest finns i inbjudningsklassen för VOC där det nu finns 15 anmälda. I ”huvudklassen” (där totalsegraren brukar hämtas) är ändå länge fem förare anmälda. Noterar att snabbe Fiesta-föraren Mattis Olsson kommer till Kil med både ny klubbadress och kartläsare. Från Gullabo RC till Älmhults MK och så sätter sig Timmy Berntsson i högerstolen på R5-Fiestan. För övrigt med erfarenhet från notläsning hos Tom Kristensson både i VOC och Adam Cup.

    *

    Pratade i dag med tävlingsledaren för Rally Anderslöv, Lasse Mattsson som är lite förvånad/besviken över att inte fler än 53 bilar så här långt är anmälda till rallyt den 3 juli. På måndagkväll den 21 juni stänger anmälan och till dess hoppas Lasse med kompisarna i Trelleborgs MK att det läggs till fler namn i listan.  En fråga har dykt upp och som härrör från i fjol då Rally Anderslöv fick ställas in. Detta skedde dock inte förrän sent och de som då redan betalat och inte önskade avgiften tillbaka, kunde istället låta den stå kvar till årets upplaga. Nu är den gruppen lite undrande då det i inbjudan inte framgår alls hur ärendet ska hanteras, men där lugnar Mattsson.

    Ni som betalade då och inte fått pengar tillbaka drar bara av motsvarande summa när ni betalar avgiften för årets tävling, svårare är det inte. Dessutom kommer där mer detaljer i saken i Slutinstruktionen, hälsar Mattsson.

    *

    Ett lite annorlunda upplägg visas upp i helt nya  HANDLAR`N-SVÄNGEN” som arrangeras av Ryds MK den 7 augusti, en rallyträning men med upplägg som ”tävling”, bortsett från att ingen tidtagning sker på sträckorna. 

    Vi är ett gäng som tycker det är för-lite tävlingar i Sydöstra delen av Sverige, berättar biträdande banchefen Urban Farbäck.

    I fjol kördes en mindre träning kring Rävemåla och det är denna som nu entusiasterna bygger vidare på. Fyra unika sträckor som alla körs två gånger vilket ger imponerande 42 kilometer SS totalt.

    Går allt väl så är vi med i Bilsport Rallycup nästa år dit vi har anmält oss som reservtävling i hop med GullaboRC.

    Samtidigt arrangeras även TUSS för de som inte vill köra träningen.

    Vi har inte något fancy anmälningssystem, utan mer än att folk mailar anmälningsblanketten till bilax@live.se. Anmälningsavgiften 1900:- betalas via swish 0709775152, avslutar Urban.

    Ryds MK har satt 40 bilar som max och senast den 29 juli ska anmälan vara gjord. Tilläggas kan även att fika ingår i anmälningsavgiften, bara det…

    *

    STCC TCR Scandinavia fortsätter i kvällssolen på Skellefteå Drivecenter Arena under Midnattsolsloppet kommande helg. En tävling som än så länge är unik då det kommer att raceas inför begränsad publik för första gång sedan finalen 2019.

    Foto: PWR Racing

     Hemmahoppet Robert Dahlgren kommer dit som favorit efter sin starka körning i premiären för två veckor sedan.

    Att vi äntligen får ha publik på min hemmatävling känns riktigt kul och speciellt, säger Robert Dahlgren.

    Banan är helt annorlunda mot Ljungbyhed trots att båda är flygplatsbanor. Jag kommer dit med högt självförtroende och vet att den passar vår bil bra. Vi kan säkra en stark helg, men jag vet att våra konkurrenter kommer starkare än de var under premiären – det kommer att bli tufft.

    Foto: Anders Helgesson

    SMK Hörby-föraren Tobias Brink delar andra platsen med Oliver Söderström, 17 poäng upp till Cupra-åkaren

    Vi är oerhört taggade och åker till Skellefteå för att slå Dahlgren. Ljungbyhed gick inte som vi hoppades på, men vi var snabba, menar Brink.

    I helgen är det segerjakt som gäller och målet är fortsatt att köra hem mästerskapet!

    Foto: Joakim Åström

    Som ensam tjej startfältet har Mikaela Åhlin Kottulinsky alltid lite mer ögon på sig än sina kollegor men kanske ändå allra mest eftersom hon är så snabb i sin Cupra. På Ljungbyhed blev det både pallen och krasch för värmländskan.

    Jag är definitivt revanschsugen inför helgen efter kraschen i Ljungbyhed, säger Mikaela och fortsätter. Skellefteå-banan är en av Sveriges absolut bästa banor, riktigt tekniskt utmanande och det ska bli extra kul när vi har publik på plats – ett klart lyft.  Jag vet att farten finns där för att utmana om topp tre i helgen.

    Midnattssolsloppet på Skellefteå Drivecenter Arena inleds med test och kval på fredag, följt av tre tävlingar på lördag som samtliga sänds LIVE på: http://plus.stcc.se

    *

    Foto: Michael levitt

    Felix Rosenquist är fortfarande märkt av kraschen i Detroit och kommer inte att köra den här helgens tävling på Road America. Läkarna har inte gjort tummen upp för smålänningen som nu ersätts av dansken Kevin Magnusen. Lite bittert då Felix vann samma tävling 2020.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.