Lukyanuk snabbast på "Q-stage" i Polen, Gryazin sist, antalet anmälda sjunker i kommande rallyn, Tomeilla-Joel kör elektriskt i Mexiko och "219-Merca" utklassade övriga studentbilar!

Blogg

Testkraschen i tisdags inför ERC Orlen Rally Poland satte mindre spår hos Alexey Lukyanuk än vad den gjorde på hans C3 Rally2. Sedan Sainteloc Racing i alla hast lyckats få fram en reservbil till Lukyanuk och som dessutom på minimal tid anpassats efter hans och Alexey Arnautovs önskemål, var det dags för test i förmiddags. Direkt visade ryssen att han blir att räkna med i toppstriden och satte näst bästa tid på shake down för att  sedan vinna ”Q-stage” och därmed får han även fördelen att  välja startposition allra först inför rallyt. Näst bäst på shake down var en landsman till Lukyanuk, Nikolay Gryazin och detta en futtig tiondels sekund bättre. När det så blev dags för den viktigare kvalificeringskörningen gick det åt h-e för Polo-åkaren.

Foto: erc.om

Riktigt vad som hände har inte nått mina öron/ögon men på bilderna ser det ut som att han varit av vägen och dessutom fyllat fronten med grus. Det som är känt är dock att han tappade över 13 minuter på detta och är därmed tvärsist så här långt.

    Foto: Tok Sport WRT

    Näst bäst på ”Q-körningen” var nu Andreas Mikkelsen/Ola Fløene knappt före hemmahoppet Mikolay Marczyk. Ny Skoda som fyra genom Nil Solans och sedan lite överraskande irländaren Callum Devine. Bra spridning på bilmärkena i topp-10, med fyra Skoda, två C3:or och Hyundai i20, en Ford Fiesta plus tvåan i DM3 Fabian Kreim i Polon.

    Foto: ERC-com

    Om man ska var lite petig så var faktiskt av Hyundais WRC-team till Rally Estonia anmälda Craig Breen en liten besvikelse så här långt. Att bara  lyckas med 19:e tid och över åtta sekunder efter på en sträcka som mätte 3,2 kilometer, känns lite illavarslande för resten av rallyt. Nu riskerar Breen att få problem med dåligt startposition på sträckor som redan blivit väldigt spåriga enligt ögonvittnen.

    Foto: erc.om

    I Polen gör Ola Nore Jr/Jørgen Eriksen debut med helt nya Renault Clio Rally4 men om det var stundens allvar eller tecken på att bilen behöver mer utveckling är oklart, men den norske talangen fick nöja sig med sjunde tid.

    Foto: Renault Sport

    Bäst av Rally4-åkarna var spanjoren Alejandro Cahchón, Peugeot tre sekunder snabbare. I rallyt gör även M-Sport Polands Rally 3-version av Ford Fiesta ERC-debut och där J-WRC-föraren Jon Armstong var hetast i det gänget. 30:e tid av 66 bilar är inte så illa  och ganska exakt tio sekunders skillnad mot Gryazins Polo. Rallyt startar ikväll klockan 19.15 med SS1 Mikolajki Arena.

    *

    I går berättade jag att tävlingsledare Lasse Mattsson var både lite besviken och förvånad över det klena intresset inför Rally Anderslöv där anmälningstiden går ut på måndagkväll. Då kunde han och Trelleborgs MK räkna in 51 anmälda plus två föråkare men tråkigt nog går nu utvecklingen på fel håll. Just nu bara 49 bilar i listan plus föråkarna och står den siffran sig, behöver klubben inte heller avvakta nya lättade regler då man klarar dagens gräns på 100 deltagare. Vet inte om detta är något ”som går just nu” för även Nyköpings ”Gästabudstrofén Light” som också körs den 3 juli kan visa upp samma fenomen. Länge låg antalet anmälda inklusive förbilar på 101 deltagare men idag är den siffran nere på 97 bilar…

    *

    Inte mycket lär påminna mellan Anderslöv och mexikanska Puebla och i dag skiljer även vädret. Medan Anderslöv kan visa upp över 30 graders hetta så är det mer behagligt när Tomelillas Joel Eriksson ska göra debut i Formula E World Championship, bara 22 grader varmt på banan. 22-årige Joel blir i och med helgens Formel E-inhopp den förste svensken någonsin att delta i en VM-klassad deltävling för elektrifierad motorsport i en bil från DRAGON / PENSKE AUTOSPORT, där han ersätter den ordinarie föraren Nico Müller under de två race som ska köras vid Pueblas E-Prix den här helgen.

    Foto.: Sam Bloxham & DRAGON / PENSKE AUTOSPORT.

    Det här är en dröm som går i uppfyllelse, säger Joel

    Formel E har funnits på min önskelista i flera år och jag har jobbat för att komma precis hit där jag står just nu, på väg in i min första racehelg i det här mästerskapet. Att dessutom göra det under en säsong när serien fått officiell VM-status gör det bara ännu häftigare!

    *

    En kort Motorbloggen då jag fått trycka in skrivandet mellan alla dagens studentutspring och än är inte dagen över. Vid sidan av alla flådiga sportbilar, blankpolerade amerikanare och andra mer eller mindre fantasifulla fordon, var där dock en som i mina ögen verkligen stack ut. Foto: Tommy Svensson

    Utanför Fordonslinjens lokaler på Wendesgymnastiet stod denna häftiga Mercedes 219 från senare halvan av 50-talet och väntade på att få göra tjänst som studentåk. Riktigt vad som är förebilden har jag ingen aning om, men visst för utseendet tankarna till en bil för något av alla långa landsvägsrally som kördes på den tiden. Vem som vann studenterna i Kristianstads ”Concours de Charme” när det kom till bilarna är i mina ögon solklart, vad är dussinbilar som Porsche, BMW-cabbar och andra statushöjare mot en ”219-Merca” i racekostym?

    *

    I morgon blir det återigen bloggfritt då det är fullspäckad jobbhelg i värmen. Överlever jag allt, så ses vi på söndag.

    Trevlig helg

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.