Lukas Hägg med gamla R2:an i Fagersta, PG utlovar "ingen fiskörning" i Fagersta, SRM satsar socialt, mer om "cuphysterin", en månad kvar till TV-Svängen och korkad lag sätter stopp för att filma crosskart...

Blogg

På fredag startar Rally-SM om med Fagersta MK:s ”Nattkröken” med första start klockan 18.00. Cirka 70 anmälda gör att västmanlänningarna följer samma trend som i tidigare SM-tävlingar och likaså att sorgebarn är klasserna ”Internationella 2WD” och ”Standard” med sju respektive fem startande. Bland de sju finns Trelleborgs Lukas Hägg återigen med Daniel Borgqvist som notläsare. Däremot blir det inte blir start i Fagersta med parets nya Ford Fiesta Rally4 berättar Lukas.

Foto: Lars Svensson

Tyvärr skadade vi Rally4 Fiestan i Arvika och vi väljer att köra med R2:an istället. Den har inte riktigt samma prestanda men det är en bil jag känner mig hemma i. 

    Med tre tävlingar kvar i SM ligger skåningarna på fjärde plats och med bara 14 poäng upp till tvåan Isak Reiersen vilket inte känns helt omöjligt att knappa in. Däremot upp till ledande Albi Nordh blir det nog tuffare då Team Nybe-föraren är 33 poäng före. Under Borgqvists frånvaro har Stefan Ahl skött kartläseriet vilket Lukas varit mycket tacksam över.

     Vill tacka Stefan som läst noterna i SSR och Arvika, alltid nyttigt med nya erfarenheter och nu när Daniel är tillbaka ska vi jobba vidare på det Stefan bidragit med i form av tips och filosofi kring noter och körning!

    Paret ingår i smålandsbaserade teamet Drive VXO där även Robin Adolfsson/Niklas Jidflo och Hans Bååth/Andreas Sigfridsson ingår.

    Foto: Henrik Åkeson

    Just Adolfsson har haft en tung säsong med sin Fiesta R5 efter att M-Sport renoverat motorn.

    Det blir SM-premiär för oss men det som begränsar oss i form av rattrost får vi ta igen med ett stort sug efter att äntligen få köra, menar Robin.

    Nicklas och jag är riktigt taggade efter det långa uppehållet och kommer väl förberedda till Fagersta. Konkurrensen är stentuff men vi ska göra vårt bästa för att utmana!

    *

    En som då ska utmanas är SM-ledande värmlänningarna PG Andersson/Anders Fredriksson som vanligt med GNM:s Fiesta Rally 2.

    Foto: Tommy Svensson

    Normalt sett en segerkombination där enbart ”fartguppet” i SSR med Tom Kristensson som vinnare, sett annan vinnare än PG. Inför Fagersta leder man på 67 poäng medan tvåan och heltända Jonas Åkesson/Martin Holmdal, Skoda är 18 poäng efter. Trea och ytterligare tre poäng färre är Jari Liiten/John Stigh, även dom med Skoda. För PG gäller det så klart att säkra viktiga SM-poäng men kanske än mer att försöka matcha de norska storheterna Frank Tore Larsen (Polo R5) och Eyvind Brynildsen (Skoda). Speciellt Fredriksson i Fiestan ser framemot mötet med Brynildsen där han skötte notläsning under åren 2013-17.

    Det här ska bli skitfränt och det ska bli kul att få köra mot Eyvind. Vi har haft fantastiskt kul tillsammans under årens lopp. Men nu får han ta med dansskorna, för vi ska bjuda upp till dans, lovar Anders med ett stort skratt.

    Han får medhåll av PG som fått skifta lite fokus.

    – Min ambition inför helgen var att säkra poäng och ta det lite lugnt, vi får se hur det går med den saken nu när norrmännen är anmälda. Jag vill ju samtidigt vara med och ge dem en match!

    Foto. Tommy Svensson

    Arrangören har utlovat fina sträckor och som vanligt lär inte den f.d juniorvärldsmästaren fega. 

    Någon ”fiskörning” kommer det åtminstone inte bli och det kommer att märkas direkt om vi kör för fullt eller försöker vara lite smartare och köra med eftertanke!

    *

    SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen har tagit till ett nytt grepp för att nå ut med mer information kring tävlingarna i mästerskapet. Patrik Johansson Styffe och Carl Törner har som uppdrag att ta hand om sociala medier för SRM:s räkning.

    Foto: SRM

    VD Patrik Persson förklarar.

    Vi försöker att höja SM till en högre medianivå genom att skriva avtalet med Carl och Patrick. Det kommer att bli ett högre tryck medialt genom sociala medier före och framför allt under tävlingarna. Vi i SRM hoppas att detta höjer det mediala intresset för SM.

    Inget fel att bredda informationen men som vanligt vänder jag mig mot den ensidiga tron att Facebook är världens frälsare. Här möter man enbart redan troende medan andra som ännu inte upplevt härligheten inte hänger här, utan föredrar andra sätt att få information, dessa  stängs ut. Till exempel vanlig media i pappersform/hemsidor, sitter absolut inte och skrollar på ”Fejan” utan här gäller det att releaserna trillar in i respektive mailkorgar. Om inte så förbigås SM-tävlingar även i närheten av redaktionerna under största möjliga tystnad. Som jag sagt tidigare kan jag inte förstå att det upplevs som ett problem att det informeras för mycket eller för att det i ”gammelmedia” skrivs om rally…

    *

    Igår skrev jag lite om nya och för mig helt okända Sydsvenska Sprintcupen och fick en del återkopplingar i saken. Alla med samma budskap att det är åt h-e för många serier, mästerskap och cuper i rally och i synnerhet verkar detta ha sitt epicentrum i Sydsverige. Tog några minuter idag för att kolla hur många dessa verkligen är och det är många kan jag lova. Har valt att fokusera på cuper med tävlingar lite grovt, ”söder om Dalälven”.

    Rally SM= 1 tävl.

    Grus SM= 3 tävl.

    Asfalt SM= 2 tävl.

    SSRC = 7 tävl.

    SSM= 5 tävl.

    SSSM= 5 tävl.

    DM Sö.= 9 tävl.

    RS-DM Sö. 8 tävl.

    Asfaltcup= 8 tävl.

    DM Små.= 7 tävl.

    Bilsport RC= 5 tävl.

    KRC= 2 tävl.

    KRC B&S= 1 tävl.

    RM Hist. Ra. 2 tävl.

    Volvo EC= 1 tävl.

    MAS Rallyc= 1 tävl.

    Smål. RH = 8 tävl.

    VOC SvS.= 1 tävl.

    Till detta kan läggas till de RS-åkare som tävlar i Danmark och kör i de båda serierna i Yokohammamesterskabet Øst-Vest. Finns även den del smålänningar i norra delen av landskapet som kanske väljer att köra i Svenska Rallycupen eller Supercupen och då blir säsongen ännu svettigare. En säsong som man kan säga sträcker sig över sju månader. Detta späckade utbud ska då hanteras av kanske 150-200 aktiva rallyåkare, inte konstigt alls att det blir vissa tävlingar som får stryk i form av klena startfält. Nu känns det ändå som att en viss tillnyktring sker under 2023, inte minst då Södras SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner inte verkar rädda för att trampa på ömma tår eller slakta heliga kor… 

    *

    Idag är det exakt en månad kvar till den 67:e upplagan av TV-Svängen och även här staplas cuperna på varandra. Sydsvenska Rallycupen, DM för Södra och Småland samt Klassiska Rallycupen har SMK Hörbys flaggskepp som deltävling i sina mästerskap. Självklart något som är väldigt trevligt att man vill förlägga en deltävling i Mellanskånes största årliga sportevenemang.

    Foto: Tommy Svensson

    I går var det välbesökt tävlingsmöte under ledning av ambitiösa tjejtrion fr.v Malin Lindström, Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf. Ett möte som flöt snabbt och i full harmoni där enda diskussion uppkom när det gällde längden på serviceuppehållet efter de två första sträckorna. En fråga som ännu inte nått konsensus men kommer att göra så i god tid före tävlingen den 10 september.

    Foto: Tommy Svensson

    Nytt för i år är att HQ flyttas från Folkets Hus och i folkmun ,”Grustorget” några hundra meter norr ut, till kommunens kombinerade sportcenter/badanläggning Lågehallarna. Än så länge är det lugnt i anmälningskön med 26 namn i listan och så klart lite spännande att se hur många det blir innan det stängs den 31 augusti. Här finns anledning till att upprepa vad som står hos tävlingsadministratören Resultatservice gällande ”Föråkare”. Innan man anmäler sig som sådan måste man ha ett godkännande av arrangören, vilket efterlevs dåligt och något som stökar till det för alla. Alltså först kontaktas tävlingsledaren som säger ja eller nej, om svaret är ja så är det okej att gå vidare att anmäla. Om svaret är nej är det bara att gå vidare i livet alternativt att anmäla sig som tävlande istället. Lite av gissningslek när det kommer till hur man ska planera för antalet startande då SMK Hörby har konkurrens av MAS Rallycup/Swepart 1300 Rallycup och Ladies in Action i East Sweden Rally den 10 september. Dessutom har KRC lagt in ytterligare en tävling på samma dag, ”Sprint&Backcupen”, ”Tossebergsracet” med Fryksdalens MK som arrangör. Som lök på laxen kör även Grus-SM näst sista deltävlingen med ”YRC-Sprinten” i Vallentuna plus ett antal mindre tävlingar norr över. Blir som sagt spännande att se vem som går vinnande ur den här striden där så klart East Sweden Rally upplevs som tyngsta utmanare även om MAS-Rallycup haft tämligen beskedliga startfält hitintills i år.  Nästa helg är det MAS-tävling i Hässleholm med ”Snapphanerally” medan BRC (Bilsport Rallycup) kör i Vimmerby och ”Emil-Trofén”. Nästan lite av ”dött lopp” där Vimmerby ändå leder med 90 anmälda mot 85 som väljer att köra CG Wilkes skötebarn.  

    Ibland får man intrycket att Sverige är lite av världsledande när det gäller konstigheter (läs dumheter) men vi har ofta gott sällskap av Norge som även de har sin beskärda del av ”foliehattar”. Läser i dag att det där finns en lag som förbjuder att man filmar livesänder idrott med utövare under 15 år.

    Foto: Annemo Friberg

    Frågan har dykt upp när det skulle köras en crosskarttävling i helgen men där nu lagen satt stopp för livesändning. Deltagarna och arrangören är självklart förvånade men allra mest besvikna över att den här möjligheten stoppas. Syftet att visa upp sporten och i förlängningen öka intresset för sponsorer att hjälpa ungdomarna, är inget som ”lagarkitekten” bryr sig om. Att jämställa crosskartutövare med overall, hjälm, dessutom nästan helt dolda inne i sin kart med att filma barn på en badstrand, kännas oerhört långsökt… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com