Loeb toppar i Grekland, Lindholm stabil WRC2-ledare, skånska leder Junior-WRC, för Tom var inte toppen "toppen", lite DM-funderingar och snart är det "show time" för TV-Svängen!

Blogg

Det blev inte någon Rekord Magasin story avy fEKO Acropolis Rallör på SS7 tappade M-Sport Fords Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais sin överraskande ledning till Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche. Här försvann tio sekunder och nu är han tvåa efter läromästaren, med 1,7 sekunders differens.

Foto: M-Sport Ford

– Vi måste vara nöjda med vad vi åstadkommit så här långt. Nu hade jag problem med bromsarna i början av sträckan men även något fel på styrningen på slutet, förklarade Loubet.

    Ville inte riskera något, försökte bara få bilen i mål. Faktiskt en dröm att fajtas med Loeb!

    Foto: M-Sport ford

    Loeb i sin tur gav verkligen järnet på SS7 som tappade mycket på sträckan före och kände sig där inte alls bekväm med Puman, bland annat körde han över en stor sten.

    Därför ville jag se till att den här sträckan skule bli bättre och det lyckades!

    Foto. Toyota Gazoo racing

    Bästa Toyota körs av Esapekka Lappi/Janne Ferm på tredje plats och bara 8,7 efter Loeb.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Tre Hyundai i rad Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe som fyra, Dani Sordo Cándido Carrera, femma och så Ott Tänak/Martin Järveoja på sjätte plats 31,1 sekunder efter Loeb. Faktiskt väldigt jämnt i toppen ochn Gus Greensmith/Jonas Andersson har bara 33,9 upp till ledande Puma-kollegan. Med en dröm att säkra VM-segern i Grekland håller Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen nionde platsen bit över minuten efter Loeb. Utan tvekan har nackdelen med att köra först i lösgruset gjort att tiderna varit blygsamma.

    *

    Vet inte om det var rekord att ett av mina tips gick åt h-e redan på första Superspecialen men så blev fallet i Grekland. Normalt är detta en sträcka som experterna menar där man bara kan tappa tid, aldrig vinna det samma. Tror även att Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen instämmer i detta men ändå blev det så att han redan på Olympia Stadion med största sannolikhet ödelade möjligheterna att försvara sin VM-titel i WRC2.

    Foto:wrc.com

    En alltför optimistisk not över ett av de konstgjorda krönen blev ödesdiger då Skodan hamnade i betognbarriären, game over.  Visserligen startade han om i dag men med tio minuters tidspålägg och så klart borta från allt vad poäng heter. Istället är det hans Toksport-kollega Emil Lindholm/Reeta Hämäilänen som är i topp efter sju sträckor.

    Foto: Skoda Motorsport

    Lite överraskande och dessutom stabil ledning med halvminuten tillgodo på teamkompisen Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov som är någon sekund före Teemu Sunninen/Mikko Markkula, Hyundai. Måste säga att Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen är de som imponerar allra mest med sin femte plats när man ersätter skadade Marco Bulacia. Med Skodan håller sporadiskt tävlande Brynildsen femte plats, bara 8,5 sekunder efter heta guldaspiranten Yohan Rossel.   

    *

    Foto: Junior-WRC

    I Junior-WRC har man bara hunnit med sex sträckor och där är det skånsk ledning genom Julia Thulin, SMK Hörby. I samma bil som Robert Virves från Estland läser hon noterna så bra att man för tillfället har ett minmalt grepp om J-VM-titeln. Men det hänger på en skör tråd då britten Jon Armstrong som är en poäng före i tabellen bara har tre sekunder att plocka in för att gå upp i ledning. Allt handlar om de här två och huvudkonkurrenterna Lauri Joona och Sami Pajari har båda fått bryta efter flera punkteringar.

    Foto: junior-WRC

    Så här långt är därför Julia före finskan Enni Mälkönen som gör samma jobb hos Pajari och före start utropades detta som ”Tjejmatchen i J-WRC”.

    *

    I förmiddags kördes shake down inför deltävling sex i Polska Mästerskapet, ”Rajd Slaska” men för TomKristensson/Andreas Johansson blev det lite ”prov utan värde”.

    Ingen vidare sträcka tyvärr, inte alls jämförbar med rallyt så vi körde bara för att se till så bilen funkar, berättar Tom.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    – Set-up är ändrad, nya bromsar och ny motor då det visade sig att toppen varit sprucken i Trollhättan. Men allt funkar fint nu vilket känns bra!

    Rallyt startar klockan 11.00 för att sedan efter sju sträckor gå till kvällsvila klockan 20.30. Omstart på söndag strax före lunch medan målgången efter 12 sträckor är på Chorzów Stadion klockan 18.02. 

    *

    I morgon är det Rally-DM för Södra BF i samband med ”TV-Svängen” och redan nästa lördag är det samma sak i Olofström med helt nya ”Olofströmsprinten”. En tävling som lite återstartande Olofströms MK kör under den ytterst sympatiska devisen, ”Rally på enklast möjliga vis”. Detta är också något som med dagens pressade läge, kan bli det mantra som rallyverksamheten på DM-nivå behöver pränta in i skallen. Har inte gjort någon djupare analys men nog är det så att startfälten i dag är ungefär 30-40 procent lägre än före pandemin. Att då med dårens envist fortsätta i samma hjulspår som före 2020, kan leda rätt ner i diket eller ekonomisk härdsmälta för klubbarna. Jag menar inte att sporten ska lägga sig ner och självdö utan mer som Olofström, gilla läget och lägga ribban där både klubben och tävlande känner sig bekväma. Södras SGA Ola Schönström hävdade att det i distriktet finns runt 50 aktiva rallyförare och det är för den matsäcken man bör rätta munnen. På söndag stänger anmälan till Olofströmsprinten och där det för närvarande finns nästan på pricken exakt så många som Ola hävdar är rallysugna här nere, 55 ekipage. Men lite haltar ändå ekvationen då runt 25 procent är utanför Södra men från närliggande småländska klubbar som Älmhult och Ryd alltså ”halvblekingar/skåningar”. Ola och hans SGA-kollega Sebastian Steiner jobbar för att öka fokus på DM och då inte nödvändigtvis på bekostnad av de olika cuper som körs i Skåne, Småland och  Blekinge. Men att det är DM som ska mer ljus på sig menar dom absolut och där håller jag med. Håller även med om att cuperna tjänat sporten väl under ”guldåren” när det var fulla startfält i stort sett alltid. Nu när det är snudd på tvärtom, menar jag att DM borde kämpa för att vara steget under SM och inte längst ner på statusskalan som tyvärr blivit fallet. Ett första steg vore att ”cup-arrangörer” rättar sin klasser efter de som gäller i DM och då ser jag fem klasser, 4WD-2WD-VOC/Grupp F-Grupp E-Appendix K. I cuperna kan sedan poängräknarna själv dela upp sina poäng som dom menar är mer lämpligt/rättvist. I TV-Svängens inbjudan står ”Klassiska Rally Cupen, SydSvenska RallyCupen, Distriktsmästerskapet för Södra och Smålands BF, samt B- och C-förar cupen för Södra BF”, så klart tvärtemot vad jag själv pläderar för. Men till 2023 hopas jag kunna ändra den skrivning till att DM nämns först.

    *

    Över då till TV-Svängen där temperaturen nu höjs timme för timme och i dag hade vi sedvanlig ”Sponsorträff” för tävlingens sponsorer, högst opretentiöst med smörgåstårta och liten kaka till kaffet efteråt. Ändå känns det väldigt  skönt att känna stödet från delar Hörbys näringsliv, Sparbanken och inte minst kommunen. Härifrån kom både kommunchef Irene Nyquist och kommunalråd Cecilia Bladh in Zito som förutom smörgåstårtan även ställde intressanta frågor. Till exempel undrade in Zito var namnet TV-Svängen kom ifrån?

    När första upplagan kördes 1965 var den över 300 meter höga tv-masten i Östra Sallerup helt ny och landets högsta ”byggnad”. Klubben bjöd in till tävling om bästa namnet och där då en klubbmedlem kom på ”TV-Svängen”. Inte bara för att tv-masten satte Hörby på kartan utan även att första sträckan strök precis utan mastfästet, så tämligen enkelt egentligen, förklarade jag.

    Foto: Tommy Svensson

    Att in Zito gillar både SMK Hörby och rally går inte att snacka bort. Hon tar till och med en paus i valspurten för att agera prisutdelare i morgon eftermiddag, något som klubben är både glada och stolta över. När lunchen var färdigäten så tog återigen tävlingsledarduon Eva-Marie Hasslöf (t.v) och Mia Nilsson upp sina viktiga och för varje år mer omfattade pappersexercis för att köra en tävling som TV-Svängen. Ett organiserat kaos i det annars så välordnade ”kontoret”  i klubblokalen men där båda bestämt hävdade att dom hade full koll på vad som fanns var i pappershögarna.

    Foto: Tommy Svensson

    Utanför lastades material till pilning, täckning och annat som numera är ett måste på en ”modern specialsträcka”. Roy Larsen, Bo Nilsson och Anders Östberg lastade ”hinder inner” så att svetten lackade men ändå med väldigt gott humör.

    Foto: Tommy Svensson

    Det är bara att inse att en tävling i dag inte går att genomföra utan en massiv insats av många frivilliga.  De flesta offrar dessutom semesterdagar för att göra det möjligt att återigen kunna bjuda på en TV-Svängen, den 57:e i ordningen. Nu är detta inget unikt för SMK Hörby utan samma scener utspelas garanterat även från Boden i norr till Trelleborg i söder, bara det att från TV-Svängen har jag mest insikt.  Nu ska jag och några till flytta material från klubbhuset till nya HQ på Hörby Sportcenter för att imorgon kunna konstatera ”show time”!

    Med detta förstår säkerligen alla att det inte blir någon Motorbloggen på lördag. Har vi tur så ses vi på söndag, trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com