Ljungby ställer in är ett tungt besked, hur blir det i Asfalt SM?, Kruse får lämna återbud, Meeke snabbast på Q-stage, klart för NM i rally och navelsträngen klipps...

Blogg

Tyvärr måste jag med mycket tunga steg meddela att Ljungby Motorklubbs rallytävling Midsommardansen 2023 är inställd. 

Så inleder tävlingsledare Hans Karlsson meddelandet till de drygt 70 anmälda till ”Midsommardansen” den 6 maj och Hans fortsätter.

Midsommardansen är en klassisk tävling som årligen har körts i Ljungby sedan 70-talet. Vårt mål har varje år varit att arrangera en tävling med hög säkerhet, hög kvalitet och fina och utslagsgivande vägar till de tävlande. Summan av det gör att vi behöver minst 100 startande för att täcka de fasta kostnaderna. 

    Sedan kommer det som nästan gör fysiskt ont i mig, när Hans ställer frågan.

    – Vi kommer nu utvärdera det här för att se hur vi kan få fler att vilja köra rallytävling i Ljungby?

    Foto: Kristian Lindberg

    En sak är helt klar, Ljungby MK har absolut ingen som helst skuld i att tävlingen ställs in, utan det är mer det allmänna rallyläget som börjar komma i kapp verkligheten. När jag skrev om det klena intresset för SSRC:s andra deltävling kom där direkt reaktioner i mailkorgen som frågade om jag ” måste vara så dj-la negativ”. Nu menar jag att vara negativ är något helt annat än att vara realist och även den här gången så segrade tråkigt nog realisten. 

    Jag vidhåller att startfält på runt 100 ekipage är vad vi här nere har att förvänta oss i tävlingar som gäller SSRC och DM. Menar också att det måste vara bättre att inse fakta, därefter rätta mun efter matsäck och inte fantisera om startfält i samma mängd som Svenska Rallycupen med ett upptagningsfält i alla fyra väderstreck. För oss i södern är det som bekant enbart norrifrån det kan komma tillskott till våra som jag hävdar, 100 aktiva rallyåkare.

    Nu riskerade Ljungby MK att gå back med 100 000 kronor om man ändå valt att köra den 6 maj och vilken klubb klarar en sådan kostnad? 

    Vi har aldrig tidigare behövt ställa in en rallytävling beroende på för få antal startande. Det känns nu riktigt tungt för oss att ta det här beslutet efter allt det arbete som klubbens medlemmar har lagt ned inför den här tävlingen, avslutar Hans Persson. 

    Med detta dystra men inte oväntade besked, menar jag att till 2024 måste Södra BF och Småland BF:s rallyansvariga med kirurgisk precision diskutera ihop sig om rallykalendern. Prestige får gå till ”återvinningen” och istället är det verkligheten som måste komma till tals. Maximera antalet DM-tävlingar i både Rally och RS och se till att inga datumkrockar uppstår inom de båda distrikten utan att det finns rimlig tid för ”uppladdning” mellan tävlingarna. Min övertygelse är att enda chansen att få rätsida på detta med för få startande, är samarbete på alla plan. Då kanske någon arrangör med ”ömma tår” får finna sig i att flytta för att få till en för de tävlande fungerande kalender. Än en gång, lider jag med Ljungby MK som verkligen kan gå ur detta med högburet huvud! 

    Med detta dystra besked innebär det att Smålands DM är på väg in i en kris då redan ”Semesterturen” ställts in och därmed återstår bara ”Emil-Trofén” i Vimmerby och Vetlandas udda försök med söndagstävling i slutet av september. Att SGA i Småland letar ersättare är tämligen självklart då en DM-serie med tre tävlingar är i minsta laget. Något bättre i Södra BF där det nu återstår fyra deltävlingar varav en onotad (AMC-Sprinten den 14 oktober). Förhoppningen är att detta antal håller i sig…

    *

    I samma ämne så är nästa orosmoment deltävling två i ”Asfalt SM” Älvbygdens ”Rollsbo City Race” där anmälningstiden går ut på söndag strax efter målgång av ”Hässleholms GP”. Förhoppningsvis väntar väl en del ”SM/RM-åkare” in läget efter ”Wilke show” och först då anmäler sig.

    Foto. Tommy Svensson

    Idag finns nämligen bara 16 anmälda i SM/RM-klasserna och enligt inbjudan krävs minst 20 tävlande här, för att tävlingen ska genomföras. Då har dessutom Älvbygdens MK öppnat en nödutgång genom att även ha med 2WD/4WD i egna ”inbjudningsklasser” förutom VOC/ Grupp E vilket hitintills gett mager utdelning eller mer korrekt noll ekipage. 

    *

    Över till en tävling som kommer att köras, morgondagens ”Timmerhultsprinten” premiär för Grus SM i regi av Laholms MK. Ett tråkigt besked kom idag när Jonas Kruse i GK Door Team meddelade att han och Lukas Karlsson tvingas avstå start med Polo R5.an. 

    Foto: GK Door team

      En kommunikations miss har gjort att jag inte uppfattat att SVT ska sända rallycross EM:s första tävling.  Att vi ska sända VM är ju klart sen tidigare, berättar Kruse.

    Micke Jakobsson gav mig denna chans och jag är så tacksam för att han gjorde det, meningen var ju att han själv skulle kört detta mästerskap. Men  jag måste förbereda mig för direktsändningen på söndag så allt har skett väldigt snabbt…

    Att SVT:s rallyankare är besviken över detta faktum är inte svårt att förstå då helgen skulle varit första testet på hur kroppen funkar efter cancerbehandlingen som medfört trötthet hos Kruse.

    När det blir ”för mycket” så finns risken att just den tröttheten träder in så därför är jag tvungen att satsa enbart på jobbet med tv sändningen för att inte ta onödiga chanser. Men, vi kommer igen, var så säkra!

    Foto: Tess

    Mer nytt inför morgondagen, PG Andersson får ny kartläsare i form av ”Mighty Lexe” som Lars Stugemo brukar kalla sin notläsare från  Olofström, Kalle Lexe. Lexe hoppar in i Team Skåabs Ford Fiesta Rally2 efter att Anders Fredriksson fått förhinder.

    *

    Sverige brukar beskrivas som där allting kretsar kring och så även rallysporten även om våra VM-framgångar de senaste 30 åren varit blygsamma. Denna tanke slår mig när jag ser hur det ser ut i Portugal där man redan är igång med ”TGR Iberian Cup” vilket är ljusår från att ske hos Moder Svea. Här tävlas det i helgens Rali Terras d’Aboboreira med Toyota GR Yaris RZ och med 14 deltagare samtidigt  som vi håller på med nästan 30 år gamla Toyota Corolla. Någonstans har det gått fel eller?

    Foto: Team Hyundai Portugal

    ”Q-Stage” visade Kris Meeke/Ola Fløene var Hyundaiskåpet skulle stå och ”For Craig” satte man bästa tid i ”hans bil”. Två sekunder skilde till WRC2-åkare Marco Bulacia och teamkompisen i Hyundai Portugal, Ricardo Teodósio.

    Foto. Team Hyundai Portugal

    Även här hyllades Craig Breen och Meekes Hyundai hade förutom en del Breen-citat även irländska flaggan över hela taket.

    *

    I motvind av pandemin har bilsportförbunden i Norden försökt få ihop ett ”NM” (Nordiskt Mästerskap) i rally. Nu har planerna fått fastare form och därmed går rallyutskottets Janne Rydh ut med mer information. Fyra deltävlingar körs en i vardera land (Island är inte med) och där premiären blir med ”Rally Vestsjaelland” sista helgen i maj. I Sverige blir det Skillingaryds MK som med SM-tävlingen ”Skilling 500” den 16-17 juni får äran att vara värd. Det norska bidraget blir ”Rally Larvik” första helgen i september och sedan avslutas serien i Finland med ”Kokkola SM Ralli” den 29-30 september. Mer information finns på www.rallynordic.fi

    Foto: Tommy Svensson

    *

    En konstig dag idag då detta blir sista inlägget i Motorbloggen via kristianstadsbladet.se. I morgon  lördag och på söndag blir det bloggfritt då helgjobb väntar på Kristianstadsbladet, vilken avslutas med Hässleholm GP. Därför blir det den 1 maj premiär  för Motorbloggen.nu på egen plattform efter 14 år hos ”Bladet” och jag  måste medge att det känns lite konstigt att klippa ”navelsträngen” till Moderskeppet. Nu är beslutet tagit och bara att hoppas att vi båda lever lyckliga i nya skepnaden. Den 1 maj ses vi på Motorbloggen.nu och där jag förhoppningsvis kan rapportera om både Laholm och Hässleholm. Till dess önskar jag en trevlig Valborg. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com