Lerig rek i "Gudarnas Rally", Katsuta lämnar återbud, Victor&Victor heta i Snapphanerally, rallykrock direkt i Södra 2022, elektroniskt tidkort slog väl ut i TV-Svängen och innebär dagens MP-krav att motorsporten är på väg ut med hjälp av lådcykel?

Blogg

Det mesta inför helgens ”Acropolis Rally of Gods” handlar om de usla yttre förhållandena när det körts rek. Massor av regn har fallit över sträckorna 20 mil norr om Aten, så mycket att det bitvis har varit svårt att ens köra med rekbil i gyttjan.

Foto:Okänd

Foto:Okänd

    Bilder där man bogserar upp fastkörda WRC-åkare har figurerat på sociala medier och som Sebastien Ogier konstaterade.

    Blir onekligen spännande att se hur det blir i helgen…

    *

    Bekymmer av helt annat slag har drabbat Takamoto Katsuta som idag tvingades meddela att det blir ”no start” för honom i Grekland. Anledningen är att hans kartläsare Keaton Williams tvingats åka hem till England på grund av ett nödläge i familjen.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Så här sent var det omöjligt att hitta ny co-driver och nu är beslutet tagit, förklaras det från Toyota Gazzo Racing. 

    *

    Bättre uppladdning än vad Victor Hansen/Victor Johansson fick med seger i TV-Svängen är svår att tänka sig inför EC Snapphanerally. Dit kommer SMK Hörby-föraren med Ryd-kartis som SM-ledare efter seger i South Swedish Rally.

    Vi leder just nu SM-tabellen men bara två poäng före Calle Carlberg så det kommer att bli jättetufft, menar Victor bakom ratten men det stannar inte där.

    – Det är nog sex-sju ekipage som kan vra med och slåss om segern, men vi ska göra vad vi kan!

    Foto: Tommy Svensson

    I fjol klev ”The two Victors” in i hårdsatsande småländska Team NYBE och att detta blev ett lyft är helt klart. Tillsammans med Jonas Åkesson, Christoffer Haglund, TV-profilen Jonas Kruse har utvecklingen bara gått uppåt och där även alla utlandsstarter också bidragit.

    Foto: Tommy Svensson

    Men självklart även att Team Nybes teamchef, Mathias Bengtsson arbetat för att ge Victor  rätt förutsättningar med en ny konkurrenskraftig Ford Fiesta Rally4 plus stark servicesupport.

    Det är kul att vara en del av Team Nybe. Vi är från hela landet, i olika åldrar och bidrar alla med tips och idéer. Ett bra gäng helt enkelt, berättar Victor.

    Klubbkompisen Tom Kristensson som även är en vanlig syn i Team NYBES tält är också den som gett nyttig input och bra tips men kanske ännu mer i början av karriären än nu.Foto: Tommy Svensson

    Tom och jag umgicks en hel del förr, men nu på senare tid har de inte blivit så mycket då våra satsningar tar så otroligt mycket tid. Men känner varandra, det gör vi riktigt bra!

    En viktig kugge är även ”Victorn” i högerstolen där han suttit permanent de senaste åren och som ”Victorn” till vänster aldrig försummar att berömma.

    Vårt samarbete funkar klockrent, vi har kul och vi har samma mål!

    Foto: Tommy Svensson

    SM-tvåan Calle Carlberg vann premiären i Kil och var även den som var svårast att rå på i SSR, men med 1,4 sekunders marginal lyckades det för Hörbyföraren att få full pott. Men bakom i helgen lurar flera potentiella segerkandidater tänker främst på Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar och Albin Nordh/Christoffer Bäck som båda var uppe och irriterade Victor i SSR. Men även Adam Westlund/Lucas Karlsson kan utmana och så också Trelleborgs Lukas Hägg/Daniel Borgqvist (bilden) som var fint med i SSR men fick ge upp med ”tekniskt”.

    Foto: Tommy Svensson

    Kanske kan även hemmahoppen Elias och Magnus Lörd överaska och kliva upp på pallen på lördageftermiddag? Ett ekipage har lämnat klassen, Kolsvas William Binnbach/Robin Hallman som parkerat sin Renault Twingo R2 till förmån för bil i klassen ”Nationella 4WD”. Samma klass har även fått ett sent tillskott form av Jari Liiten/Mikael Kjellgren som efter två ”nollor” i SM-tabellen ställer undan R5-Skodan till förmån för en Mitsubishi EVO9.

    *

    Med bara knappt 70 SM-åkare till start så känns Göingebygdens rallyklassiker lite tam jämfört med  forna tiders glansår. Men ännu tamare verkar det bli i SM-finalen ”Ghölins Skilling 500” den 25 september och där det i dag med fyra dagar kvar av anmälningstiden, enbart är drygt 20 ekipage anmälda. Nu vet jag att där kommer till minst en ”toppförare” förutom dessa, men ändå…

    *

    Igår kom en preliminär rallykalender för Södra Bf   till ett pandemifritt 2022 (hoppas gör man så klart). Efter en snabb koll så var det lite oklart om jag skulle skratta fler gråta när jag ser att det i distriktet körs fyra grusrallyn under hela nästa år. Redan här vore det naturligt med en tår över så få arrangörer, men när två av dessa fyra dessutom är planerade samma aprillördag kan man egentligen bara skratta. Både Trelleborgs MK och Simrishamns MK har planer på att starta upp rallyåret den redan den 2 april. Låter onödigt tätt då nästa planerade rally, Snapphanerallyt i Hässleholm är fem månader längre fram eller den 20 augusti. På detta följer sedan SMK Hörbys TV-Svängen den 10 september innan södras rallyåkare kan gå i ide kika fram mot 2023. Nu vet jag inte hur Södras SGA:er, Sebastian Steiner och Ola Schönström tänker sig DM-året men en tanke som jag stöder, är den som flera tävlande lyft fram under pandemin att koncentrera DM inom Södras gränser. Fyra rally kan som jag ser det med stor fördel blandas upp med lika många sprintar och då bilda ett Rally-DM. Enligt kalendern planeras fem sprintar i distriktet och så klart synd om en blir utan DM-status men faktum är att detta redan kan vara löst då Karlskronapokalen är deltävling i Grus SM. Kul är att se att Olofströms MK är tillbaka på banan igen efter några år som hjälpreda till Asarums MS. Foto: Tommy Svensson

    Nu står  glädjande nog blekingeklubben åter på egna ben och den 1 oktober ska det köras ”OMK-Sprinten” på några av Sveriges absolut bästa rallyvägar bara Ekratten kan utmana om detta.

    Asfaltsäsongen inleds i Hörby med ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 24 april innan Hässleholms MK slår på stora trumman och kör Asfalt SMGarnisonen valborgshelgen. Detta så klart under förutsättning att kommunen lyssnar mer på ”HGP-fansen” än de boende som klagade efter årets upplaga. Till nästa år planerar CG Wilke dessutom att ta två dagar i anspråk för HGP där en viks för SM-åkarna medan den andra dagen är tänkt att bli ett ”vanligt” HGP med både danska och norska deltagare.  

    Foto: Tommy Svensson

    Efter detta återstår sex andra tävlingar på asfalt och där då Kristianstad MK är nya med ”Rally Kristianstad” den 23-24 juli. Tävlingsplats blir som senast det kördes RS i Christian IV:s stad, i Åsum där Kristianstad Kartingklubbs anläggning Åsum Ring blir den sammanhållande länken. Allt talar för succé när två av kommunens motorklubbar börjar samarbeta på det här sättet.   En sak som det rests farhågor kring, är att de många SM-tävlingarna gör det omöjligt att undvika datumkrockar. Ser till exempel att RS-premiären i Hörby körs samma helg som det är deltävling två i Asfalt SM uppe i Hedemora. Samma sak med Eslöv och Uddevalla som valt den 14-15 maj som lämpliga dagar. Även när SMK Hörby kör sin andra tävling (TV-Svängen) blir det SM-krock, men då med Grus SM i Vallentuna där båda är planerade till den 10 september. Totalt och om allt blir som tänkt, kommer det att köras 18 tävlingar under 2022 där Södra BF står som tillståndsgivare. 

    *

    I går var det traditionellt ”eftermöte” till TV-Svängen där helgens tävling analyserades. Huvudperson var helt naturligt Lars Green från Resultatservice då mycket kretsade kring det skarpa testet med ”elektroniskt tidkort” och där då mobilen var den sammanhållande länken. Green gick igenom vad som fungerat som tänkt vilket var klart övervägande, men förklarade även vilka ”buggar som visade sig. Något som han och sonen Johan direkt börjat jobba med för att förbättra till nästa tävling. Viktigt att berätta är att inga av dessa ”brister” hade någon betydelse för resultaten, varenda tid i resultatlistan är helt korrekt intygade Green. En del av problemen härrörde till ”handhavandefel” från de tävlande, plus att några inte hade de allra modernaste mobilerna och där då scanningsfunktionen inte funkade till hundra procent.

    Foto: Tommy Svensson

    Slutsatsen från både funktionärer och de tävlande där några var på mötet var ändå enhälligt solklar.

    Detta är den framtid som sporten måste ta nu när det blir allt svårare med att hitta funktionärer!

    När detta var klart så diskuterades själva tävlingens genomförande och där det i stort sett var hundraprocentigt. En åsikt som delades av domarna Lennart Nielsen och CG Wilke, till och med prisutdelningen som jag höll i, fick betyget ”Med beröm godkänt”. Men som en mötesdeltagare så träffande konstaterade och fick applåder för..

    Domarna menade nog själva ceremonin, inte den som delade ut priserna… 

    Alltid dyker det upp saker som man inte hörde under tävlingens gång, till exempel att tre bilar ”körde fel” på en av sträckorna. I en kurva där sträckansvarig bedömde det omöjligt att leta sig in på en gårdsinfart snett bakom kurvan, lyckades ändå tre ekipage med detta ”mission impossible” sedan den första kört genom ATA-bandgrinden. Det som förvånade är att en av dessa körde hela vägen cirka 600 meter upp på gårdsplanen innan missen uppdagades. Undrar vad den notläsande kartläsaren sysslade med, då det näppeligen fanns noter hela vägen upp till gårdsplanen? Eller att föraren inte märkte att det helt sakandes spår från de över 50 bilarna som startade före? Annars rapporterades väldigt få incidenter, några nerkörda stängselstolpar och två brevlådor var i stort sett allt som kom i de tävlandes väg. 

    Foto: Tommy Svensson

    Kul var också att Hörbys SD-kommunalråd, Cecilia Bladh in Zito fanns med bland den stora publiken på SS1/3. Att ha stöd från det hållet är jättepositivt för klubben/sporten och redan när hon delade ut priset till Tom Kristensson som ”Årets Idrottare 2019” väcktes hennes gamla rallyådra till liv. Som ung var Cecilia i likhet med många andra Hörbybor ofta åskådare på TV-Svängen oc berättade i somras att hon sakande folkfesten. Senare när hon under en tid bodde granne med Monza-banan i Italien blev Formel 1 lite substitut för rallyklassikern. Nu hemflyttad var det äntligen dags för återbesök på TV-Svägen och även om jag inte träffade henne är jag säker på att hon var nöjd med sin dag…

    *

    I går meddelade Regeringen och Folkhälsomyndigheten att alla restriktioner gällande Covid-19 i stort sett försvinner den 29 september. Ingen överdrift att påstå att nationen jublade över beslutet även om jag själv (i likhet med många andra både experter och vanligt folk) är lite skeptisk med tanke på att det samtidigt berättas om ökat antal både smittade och avlidna. Förhoppningsvis vet ändå ansvariga mycket bättre än jag i den här frågan och så klart är det skönt att äntligen kunna återstarta både liv och rally, kanske samma sak för en del?  Ändå vill jag påstå att Covid-19 bara kan visa sig vara början på den svenska motorsportens ättestupa och tänker på dagens krav från Miljöpartiets Per Bolund och Märta Stenevi med rubriken i Aftonbladet ,”Stoppa nya bensinbilar om fyra år”. Stenevi förklarar att ”det är klimatnödläge på riktigt” och hänvisar till sommarens sol och värme men även översvämningar/skogsbränder. På frågan hur man gör om man inte har ekonomi för att köpa en elbil så har Bolund lösningen, köp en begagnad. Om nu detta gud förbjude, skulle få gehör (MP vill även  förbjuda försäljningen av bensin/diesel om åtta år) från de styrande så innebär det i min värld dödsstöten för vår sport. Även om det kommer att tävlas med elbilar i olika utföranden, så lär ändå i stort sett hundra procent av allt hemmaskruvande vara historia. Å andra sidan så lär även det mesta av samhället, så klart via lådcyklar också förpassas till historien så länge MP tillåts hålla i styret…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.