Latvala snabbast men VW-bossen tippar Meeke till seger, Pontus T. vassast på att "skaka ner", Irland ställer in stortävling, bara timmar kvar att anmäla till Snapphanerally och rabatterat för svenskar i "DM5"!

Blogg

BloggWRCDå är jag tillbaka efter några dagars ”semester” från allt vad Motorbloggen, WRC och allt annat som brukar avhandlas här. Tillbaka, till en glädje för en del och förtvivlan för andra kan jag tänka?
Allt fokus är nu på Neste Rally Finland och inte utan att jag blev förvånad när jag på Citroën-åkaren Kris Meekes Twitterkonto läser att VW-bossen Jost Capito tippar nordirländaren som vinnare i helgen. Även jag tror mycket på Meeke har honom som tvåa, men att Capito inte har ”större förtroende” för sina egna tre förare gör att jag höjer ögonbrynen. Nu utvecklade Capito sina tankar och menade att konkurenterna hade bättre start förutsättningar än hans ”drivers” och allra bäst har då Citroëns brittiska ess enligt Capito därför denna hyllning.
– Helt klart, om inte Kris gör något riktigt misstag vinner han.
Detta ändrar dock inte vårt mål att fortfarande vara oslagbara i vårt fjärde Rally Finland.Men alla vet att för att uppnå detta krävs att inte ett enda litet misstag görs, menade Capito.

*

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Finland 2016

    Vet inte om Jari-Matti Latvala hade läst uttalandet innan han satte sig i Polon för morgonens shake down eller om han inte behöver mer tändvätska än att tävla på hemmaplan? Hur som helst så var Latvala snabbast, runt halv sekunden före sina ”teammates” Sebastien Ogier och Andreas Mikkelsen. Detta genom att Polo #2 flög fram med en snitthastighet av 125.50 km/h på sträckan och med detta lär man 2016 precis som i fjor kunna ståta med WRC-tävlingen med högsta snitthastighet,
    Shake down bekräftade min fina känsla från testerna före rallyt, menade Latvala.
    Nu visade vi att vi har segerchans och i så fall ta tredje segern i rad!

    *
    Inför Rally Polen testade Sebastien Ogier ingenting då detta sammanföll med hans nya papparoll men inför Finland har han flugit fram åtskilliga mil vilket han betecknade som oerhört viktigt för att kunna utmana Latvala. Sedan och föga förvånande, kommenterade han återigen sin startposition.
    Det blir ingen lätt weekend för oss och även Juha Kankkunen förutspådde att min startposition är långtifrån någon fördel under de här omständigheterna…

    *
    Andreas Mikkelsen berättade att han kände i ryggen att han var ”back in Finland” och tillade.
    And that is fantastic!
    Efter shake down konstaterade han belåtet att Polon uppförde sig precis som han önskade och att han kände sig bekväm direkt efter att den gröna lampan tändes i morse.

    *
    BloggMeekeKris Meeke verkade dock ”mörka” formen på shake down då han körde in som nia och nästan två sekunder efter Latvala. Istället för att bli peppad av Capitos tips blev han istället irriterad på tjatet om startpositioner. Till Autosport konstaterade Meeke.
    That’s bullshit, även om det blir snustorrt i helgen är det bara på några ställen som det blir ”tricky to be first on the road. Att köra först kommer inte att bli någon nackdel alls.
    Istället menar Meeke.
    Faktum är att det till och med kan vara en fördel att köra först!
    Shake down-nian medger dock att han blir smickrad av att VW-basen tror på honom och menar att det hade varit värre om det låtit så här.
    – Meeke’s shit and he’s got no chance…
    Hans teamkompis Craig Breen har inte haft en hellyckad uppladdning sedan han rullade sin DS3 WRC i måndags på test. Men väl uppe på hästen igen var han faktiskt åtta och före Meeke i morse.


    Kan Finland bli lite av en vändpunkt för Mads Østberg och Ola Fløene? Att döma av dagens körning är det inte omöjligt då den norskflaggade M-Sport-Fiestan noterades för femte tid, bara 0,9 efter Latvala. Än viktigare var att Ott Tänak i DMACK:s Fiesta slutade två snäpp ner.BloggYazeed
    Riktigt dåligt gick det för Yazeed Al Rajhi som rullade sin Fiesta RS men turligt nog utan större skador. Några extra timmar för mekanikerna så ska bilen vara klar för kvällens start.


    BloggPontusInte utan att jag tycker att Latvala & Co ändå är lite ”B” i Rally Finland som svensk är WRC2 häftigare med Pontus Tidemand/Jonas Andersson och Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg i huvudrollerna. Pontus visade direkt att han inte kommit till ”Tusen Sjöars Rally” för att stå med hjälmen i näven och be om ursäkt för att han finns där. På shake down var han snabbast med Skodan och med detta i ryggen kan en förbättring av fjärdeplatsen i WRC2 vara klart möjlig.
    Vi är enormt laddade, säger Pontus.
    De senaste två tävlingarna vi har kört i Litauen och Polen har handlat om fart och vi har haft ett bra tempo och känner att bitarna är på plats för att kunna lyckas riktigt bra. Vi jagar viktiga poäng och är redo att slåss för dem.
    Nu möter Pontus och Jonas med all säkerhet årets tuffaste motstånd vilket man är medvetna om.
    Det finska VM-rallyt är en tävling med mycket pondus som många vill vinna, kanske allra mest hemmaförare som Esapekka Lappi och Teemu Suninen som är otroligt skickliga på den här typen av vägar, menar Pontus.
    Det kommer garanterat att bli en stenhård fight redan från start och vi ska göra vårt bästa för att ingå i den.

    *
    BloggEmilEmil Bergkvist har inte riktigt samma förutsättningar som Pontus som sitter i ett fabriksteam medan Emil och Jocke får ”rodda” med mycket själv för att få ihop allt med den hyrda R5-Cittran. Att man ser framemot helgen lika mycket som Pontus är det däremot ingen skillnad på.
    Äntligen, det är allt jag har att säga. Äntligen får jag ta mig an Finland!
    Emil har varit här förr men inte i WRC-sammanhang.
    Jag har kört i Finland förr men nu ska jag få köra det här klassiska rallyt som jag drömt om så länge.
    I Polen senast fick man bryta med tekniska problem trots att det nu är samma bil har Emil fullt förtroende för den vilket bekräftas av notläsande Sjöberg
    Vi har testat och det vi körde i Polen har vi tagit som utgångspunkt i inställningarna. Vi har dock lyckats hitta några ytterligare detaljer som ger Emil ytterligare förtroende för bilen.
    Första sträckan går igång klockan 19.00.

    *
    BloggilrandI år ingick ”The Circuit of Ireland Rally” i både ERC och Brittiska mästerskapet men tråkigt nog med klent ekonomiskt utfall. Något som gör att arrangören ställer in tävlingen 2017. Ännu värre salt i såret är att man för 2018 hade för avsikt att ansöka om att få köra WRC med Belfast som centralort.
    Trots att man jobbat hårt för att få ihop ekonomin finns det  idag inte pengarna som gör det möjligt att genomföra tävlingen. Arrangören är inte heller sugna på att köra en nedbantad ekonomiversion. Istället väljer Bobby Willis från arrangören att helt fokusera på 2018 och kanske även då WRC.

    *
    BloggSnapphaneI morgon fredag klockan 24.00 stänger anmälan till Rally-SM och ”AM Snapphanerally”. Ingen direkt rusning så här i elfte timmen och just nu endast 50 förare anmälda till SM-delen. Turligt nog har Hässleholms MK och CG Wilke även fått med RM-gänget på resan och dom kompletterar med nästan lika många anmälda. Lite lustigt är att femte största av de tio klasserna i rallyt är ”Klass 30 Föråkare” med nio anmälda…
    Nu får vi hoppas att ytterligare åksugna får ändan ur vagnen och trycker på ”Enter-knappen” innan klockan 24 i morgon!

    *
    BloggRoskildeÄr du sugen på att åka asfaltrally så erbjuder arrangören av 5:e deltävlingen i Danska Mästerskapet ”FTZ Rally Roskilde” rabatterad anmälningsavgift. För endast 1100 danska kronor erbjuds 13 mill SS på ”gode asfaltveje”. Lördagen den 24 september körs rallyt med start i Roskilde, vilket tråkigt nog innebär kollision med SSRC och Rally Blekinge.
    Uppläget är så här enligt arrangören, ” Der vil være rallycentrum i Roskilde, hvor første bil starter kl. 09.00. Herefter går turen syd for Roskilde mod tre helt nye prøver – samt en gammel kending. Eftermiddagen køres vest for Roskilde , samt turen nord på til Egholm prøven tæt på Kirke Hyllinge.”.
    Första start klockan 09.00 med målgång runt 16.00 och efter detta som vanligt i Danmark ”hygge” och ”præmiefest om aftenen”.


    JRM Racing hade till för någon vecka sedan hade Liam Doran som förare av teamets Mini i 2016 FIA World Rallycross Championship. Efter att han gått bärsärkagång på ett norskt ”Gadebils” arrangemang var hans rallycross tid dock över, för den här gången åtminstone .
    Nu meddelar JRM racing att man hoppas över nästa deltävling i Kanada, trots att bil och utrustning redan är på väg över Atlanten. Ännu märkligare är att amerikanen Danny Way gått ut och bekräftat han tar Dorans plats i teamet och gör debut i ”Circuit Grand Prix de Trois-Rivières”. Detta som uppvärmning för full säsong 2017.
    Svänger fort i sporten och medan Way tror att han ska köra i Montreal vet JRM att det blir först i Loheac i september som de svarta Minin åter står på startlinjen. Men med vilken förare framgår inte…

    *
    BloggRekrodHar varit lite långt mellan fina Opel-bilder men igår kom en riktig pärla från Jan-Olof ”Lollo” Johansson. Han skriver,” Denna vecka pågår Gammelvala i Brunskog i Värmland, nära Arvika. Veckans höjdpunkt är ju bilarna på onsdagen, och detta år kom det nästan 530 fordon av blandade modeller och årsmodeller, allt från trettiotalare till 50-60 talare. Bosse Bildoktorn höll som vanligt i presentationen av de ca tjugo bilar som presenterades på scenen framför de ca 8000 som var där. Två priser delades ut och som valdes av publiken, här är en av de två. En Opel Rekord från 1958 och som lycklig ägare är det en tjej från Gunnarskog som heter Anna-karin Olsson.”.
    Precis en sådan, fast en -59:a och i färgkombinationen grön(!)/vit var fars inträdesbiljett i den stora GM-gemenskapen och där mina då åtta år gamla ögon öppnades för Russelsheims produkter. Med MA 8181, far vid ratten, mor till höger och jag i baksätet stående på kardantunneln var vi utan tvekan”King, queen and prince of the road” i Skåne.

    *

    Dagens bilder kommer från: Volkswagen Motorsport-wrc.com-Abu Dhabi Racing-Skoda Motorsport-Emil Bergkvist- Lollo