Latvala på väg mot Monte-succé, Toyota leder dubbelt, Tänak "out", Mikkelsen behöver inte "push", nitiska funktionärer på SS10, Østberg håller i mikrofonen, storm över Gap, SVT får fem tummar upp och miss från mig i nya MAS-mästerskapet

Blogg

Om man bortser från Ott Tänaks ”genidrag” att bara ta med sig ett reservhjul på sträcka nio så blev superkorta lördagen i Rallye Monte Carlo odramatisk. Endast Tänak som fick problem med sina dubbla punkteringar och med tom fälg vänster bak blev det till att bryta. Dessutom är det i Monte inte tillåtet med omstart om man  bryter på lördagen och därmed blev det för andra året i rad en trist start för världsmästaren från 2019.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Om det var ”gamnackar” hos Hyundai så var det mer klackarna i taket hos Toyota där Jari-Matti Latvala är på väg att få en succéstart som ny teamchef. Efter dagens sisa sträcka SS11 är det nu trippel Toyota i toppen och Latvala myste när han fick finbesök av FIA-president Jean Todt och Rally director Yves Matton.

    Jag kunde inte vara mer nöjd med vår insats så här långt och hela teamet jobbar mycket bra, förklarade Latvala för besökarna.

    Men vi måste komma ihåg att detta är Monte och här kan komma överraskningar!

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Speciellt tänkte han då på SS10 där greppet skiftade nästan meter för meter och allra mest ju längre bak i fältet man startade. Därför menar Latvala klokt att söndagen blir väldigt utmanade.

    Tror att Power Stage är den största utmaning jag sett under min karriär, med mycket nerförsåkning och möjligheten för lömsk is.

    Han avslutar med.

    Allting kan fortfarande hända och vi måste hålla oss kalla!

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

     Sebastien Ogier är i topp och 13 sekunder före Elfyn Evans som vann sista sträckan. 

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Detta behövde vi verkligen då det varit en lite frustrerade dag har inte alls fåt betalt för jobbet. Nu försökte vi köra i spåren och slippa problem och ska i morgon fortsätta hålla trycket uppe mot Seb, förklarade Evans.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Trea är Kalle Rovanperä som inte alls visar någon respekt mot omgivningen och på sträck 11 dängde till Thierry Neuville med nästan sex sekunder. Detta trots problem med intercomen.

    Fick problem med öronsnäckorna så Jonne fick skrika fram noterna, förklarade Kalle men som så klart var nöjd med sin insats och summerade lördagen.

    – Det är lite ”tricky out there”!

    En sträckseger tog rallyledaren Sebastien Ogier och detta på dagens första som kördes i mörker. Att tiden var så pass bra förvånad Toyota-åkaren.

    I vissa kurvor kändes det som om dubben försvunnit, vi bara sladdade…

    Ende som har chans att spräcka Latvalas dröm är Neuville och sju sekunder är inte alls omöjligt att köra in. Men samtidigt verkar det nästan som att han och Andrea Adamo är nöjda med att ändå vara så pass högt. Neuville förklarade.

    Foto Hyundai Motorsport GmbH

    Jag tar inga risker och körde den här sträckan utan ”big attack” trots att vi hittade en bra rytm…

    Med Tänak borta så är det livsviktigt för Hyundai att få belgaren och en ovanligt blek Dani Sordo i mål. Hans femte plats är trots allt bättre än inget och med en minut till fyran Neuville, är det enbart att ”sitta lugnt i båten”. Sordo håller med.

    Här inne var jag ”very slow” men vi måste ta båda bilarna i mål och bästa sättet att göra detta är att köra försiktigt, jag tar inga risker!

    *

    Foto: Skoda Motorsport

    En som inte heller behöver ta några risker är Andreas Mikkelsen/Ola Fløene i Toksports Skoda som inför morgondagen är över två minuter före tvåan Adrien Fourmaux, Ford. En punktering för honom innebär att han nu måste se till att hålla Eric Camillis Citroën bakom sig, bara 17 sekunder skiljer.

     Vi har stor ledning som vi måste ta hand om, förklarade Mikkelsen vid målet på sträckan.

    Egentligen ganska enkelt för oss och vi behöver inte ”push”, bara ta oss i mål…

    Hans totala sjunde plats visar också vilken duktig chaufför där sitter i den norskflaggade Skoda #25.

    *

    Oförändrat i WRC3 med Yoann Rossel i topp, Yoann Bonato två minuter efter och som trea Nicolas Ciamin på tredje, 4.15 efter. Samtliga i Citroën. När ryssen Nikolay Gryazin fick punktering på sin Polo passerade Oliver Solberg helt gratis upp till femte plats bland Rally2-bilarna (f.d R5).

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Däremot tog han klivet förbi WRC3-ledaren Yoann Rossel helt av egen kraft och är nu fjärde bil i ”klassen”. På dagens sista sträcka imponerade Oliver och Aaron Johnston rejält med femte tid totalt. Rossel fick däng med runt 20 sekunder och är nu tre sekunder efter Oliver inför söndagens tre avslutande sträckor.

    Perfekt sätt att avsluta dagen, jublade Oliver vid målet och det är väl bara att hålla med ”wonderboy”.

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Lite smolk i glädjebägaren blev det däremot för ledande Ogier när en funktionär i målet på SS10 noterade att han inte hade hjälmen knäppt korrekt när han kom in i TK. Enligt FIA-bulletinen är det viktigt att all säkerhetsutrustning är korrekt hela vägen fram dit. För detta dömdes Ogier att betala 400€ i böter och beskedet fick Toyotas sportchef Kaj Lindström i sin hand. En tröst kan vara att Thierry Neuvilles nya kartis Martijn Wydaeghe och  Dani Sordos, Calros del barrio även de kom till målet utan att ha hjälmen knäppt korrekt och fick böta lika mycket.

    *

    Foto: WRC.com

    Många undrar var Mads Østberg finns när nu säsongen dragit igång och svaret är att han finns i Rallye Monte Carlo. Men tyvärr inte som förare utan som en i WRC:s mediaservice. Att där är många som även där ställer samma fråga framgår av Mads kommentar.

    Jag är helt ”blown away” över alla positiv feedback den här helgen. Jag är inte färdig med rally ännu men nu är jag glad över att hålla i mikrofonen och prata om de fina konsten, rally!

    *

    Under natten fredag till lördag drog där fram en häftig storm över serviceområdet i Gap. En storm som drog med sig allt löst och bara Hyundais tvåvånings byggnad klarade sig oskadd. Övrigas mer tältlika anläggningar blåste mer eller mindre bort men som en källa sa.

    Foto. okänd

    Lyckligtvis kom stormen när de flesta redan hade lämnat serviceparken för någon timmas sömn. Hade den istället dragit fram mitt på dagen kunde det slutat med katastrof! 

    Foto: Toksport WRT

    Andreas Mikkelsens team, Toksport WRT drabbades även dom och i dag har deras två Skoda fått service under bara himmel.

    Ibland är det ”old school” som får duga, menade Toksportbasen.

    *

    I morgon körs två sträckor dubbelt och med första start på SS12 Puget-Theniers-La Penne 1 klockan 08.30. Sträckan efter SS13 sänds sedan via SVT play med start klockan 10.00. Upplösningen kommer så 12.00 också detta på ”Play” med den luriga och svårkörda power stage.

    Foto: SVT

    Tyvärr har inte mina arbetspass synkats med rallyt och det var först idag som jag hade möjlighet att följa SVT:s utmärkta och ambitiösa sändning. Maria Wallberg och Jonas Kruse blir bara bättre och bättre för varje rally som körs är min åsikt. Att Jonas har en gedigen bakgrund bakom rallyratten märks när han ger knivskarpa analyser och som då och då mixas med kul inspel från Maria, fem tummar upp från min sida. Även i morgon är det till att dra på sig jobbselen så för mig blir det nog inte förrän på måndagkväll som jag kan gå i mål i WRC-premiären…

    Om det var MAS som var otydliga i sitt utskick om deras nya rallymästerskap eller om det var jag som var trög i skallen låter jag vara osagt, men fel blev det i alla fall. Så här står det: ”8.Teammästerskap. Man får nominera 3 förare i valfria klasser dem 2 bästa resultaten räknas in i mästerskapstabellen. Anmälningsavgiften 5000+moms”.

    Anmälningsavgiften på 5000 kronor plus moms gällde alltså anmälan till seriens ”Teammästerskap” medan det för de enskilda tävlingarna blir det normala där avgiften sätts efter banlängd med mera. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 3