Latvala inför Ypres: Misstag straffas direkt, sträckorna kan ge upphov "till allvarliga incidenter", Fourmaux klar för M-Sport Ford, Tidemand nära VM-comeback men..., Adielsson har längtat, Mattis O. lyfte blicken och många nya frågor när TV-Svängen ska arrangeras!

Blogg

”Detta är ett rally där det är väldigt lätt att göra misstag och för detta straffas du ofta direkt”.

Orden är Jari-Matti Lavalas, Toyota-basen som i likhet med sina fyra förare, aldrig tävlat i Renties Ypres Rally förut. 

Detta blir en stor utmaning för oss mot dom som känner vägarna så mycket bättre (läs Thierry Neuville), förklarar Latvala som ändå ser hopp.

    Vi vet att både vår Yaris och våra besättningar är snabba på asfalt!

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Han ser även en liten fördel och det är att både Sebastien Ogier och Elfyn Evans går ut som bil ett och två när vägarna är som ”renast”. Ogier är högst medveten om att helgen inte blir lätt och kallar det för en av årets största utmaningar. En bra test inför ”Ypres” ger dock självförtroende till #1 Toyota Yaris WRC men ändå finns en viss oro.

    Att hitta gränserna när greppet skiftar hela tiden blir inte enkelt när man som vi helt saknar tidigare erfarenhet av rally på belgisk asfalt, menar WRC-ledaren.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Att han och Julien Ingrassia inte står och faller med resultatet från helgen gör honom dock lugnare.

    ”Its nice” att ha den här stora ledningen vi har men vi måste fokusera inte bara här, utan även efter detta följer fler tuffa rallyn…

    Elfyn Evans med Scott Martin startar direkt efter Ogier och efter första dagens notskrivning har han fått en idé om hur sträckorna ser ut.

    Vid en första blick ser de ut att vara väldigt raka med många trånga vägbyten, inte så mycket långa ”high speed bends”. När så greppet skiftar hela tiden blir det inget enkelt rallyt, menar walesaren.

    Att han och Scott inte haft så stor framgång senaste tiden irriterar avslöjar han.

    – Vi kommer definitivt gå för ett starkt resultat!

    Efter premiärsegern i Rally Estonia har Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen mer blickar på sig än normalt. Även Kalle menar att hitta optimalt grepp blir det svåraste i helgen men har förutom vinnarkänslan från Estland ett trumfkort i overallärmen.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Som fyra i VM-tabellen går han ut på det som ”The King of Ypres” eller belgiska ikonen Freddy Loix menar är den optimala startpositionen som fjärde bil. Ogier, Evans och Neuville har då inte fått ut så mycket skit på vägen att det innebär problem dessutom har de också satt läsliga bromsmärken och även indikerat var idealspåret finns. Med detta ser Kalle och Jonne framemot den belgiska rallyklassikern som, kördes första gång 1965.

    – Allt känns bra och nu ser vi framemot starten!

    *

    Foto: M-Sport Ford WRT

    En som har stor erfarenhet av rally i Belgien om än bara som åskådare är Jens Johansson som nyligen flyttat från landet hem till Sverige. Han har lite svårt att dölja sin oro över att strukturen på sträckorna innebär risk för, som han beskriver det ”allvarliga incidenter”.

    Alltför ofta genom årens lopp har bilar sladdat in i betongstolpar utmed vägen med katastrofala följder…

    Jens fortsätter.

    Dagens WRC och WRC2 bilar går så otroligt snabbt och när det då går åt h – e är det bara naturlagarna som spelar roll. Att sedan i stort sett all publik står i samma nivå som vägen känns det inte alls bra, även om man troligen kommer att flytta ut avspärrningarna cirka ”1 km” från själva sträckan!

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    *

    Idag kom något som kan vara ”Bad news” för både Andreas Mikkelsen och Teemu SunninenMalcolm Wilson bekräftade det som jag berättade för några dagar sedan, att Adrien Fourmaux kör i WRC 2022 för M-Sport Ford. Fortfarande har inget officiellt bekräftats om Craig Breens plats i Puma Rally 1 till nästa år.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Med Franska Bilsportförbundet och Red Bull i ryggen tillför Fourmaux både ekonomi och talang till teamet för det viktiga 2022. Redan när man såg honom som första förare vid sidan av ”testpilot” Matthew Wilson köra Puma Rally1 förstod man nästan att framtiden var säkrad i Cumbria. Hitintills har den till läkare studerande Adrien gjort fyra WRC-starter med Ford och utvecklingskurvan pekar hela tiden uppåt. Tvärtom för både Suninen och årets WRC-förare Gus Greensmith som båda förutom klena resultat, bitvis varit lite väl frispråkiga om Fiestans kvaliteter som rallybil på VM-nivå.  Att Suninen kör WRC i en blåvit bil 2022 känns idag som helt osannolikt, chansen är då större för Greensmith som har betydlig tjockare plånbok genom pappas oljebolag. Men om det nu blir som så att M-Sport Ford får ekonomi för tre bilar så inbillar jag mig att Wilson och Richard Millener vill ha en förare i tredje bilen som kan leverera. Det skulle kunna vara Andreas Mikkelsens räddningsplanka…

    *

    Ett kul och kärt återseende i Rally-SM kom från Pontus Tidemand  när han meddelade att han skulle köra premiären ”Rally Killingen” på lördag. 

    – Äntligen!

    Jag ser verkligen fram emot att få tävla igen och det är härligt att få starta rallysäsongen på värmländska vägar även om Rally Killingen blir ett nytt rally för mig, men jag vet att det är en bra och välorganiserad tävling, konstaterar Pontus.

    Foto: Tommy Svensson

    Bilen han kör är EKS JC:s nya Skoda Fabia Rally2 och i högerstolen får Pontus norrmannen Morten Erik Abrahamsen med ett förflutet hos både Fredrik Åhlin och Frank Tore Larsen. Ordinarie notläsare Patrik Barth ingår i tävlingsledningen och kan därför inte åka med i ”comebacken” på svensk mark.

    – Det känns jättekul att få vara en del av EKS JC i helgen. Teamchef Joel Christoffersson är en god vän till mig och jag har ju dessutom tävlat för EKS förr så det blir lite av en återförening, menar Pontus.

    Skodan har Pontus aldrig kört förut men skillnaden mot den han körde senast i WRC2 och de nya finesserna ska inte behöva vålla några problem enligt Pontus. Inte heller det faktum att han och Morten aldrig kört ihop förut oroar, hans erfarenhet av notläsning i R5-bilar bland annat hemma i Norge är gedigen. Precis som PG Andersson redan sagt och Pontus håller med, kommer det att krävas ”pedal to the metal” och att ”man laddar på ordentligt” på de snabba sträckorna kring Kil. Dessutom har han en liten nackdel genom att vara  bil ett på vägen.

    Som först ut på vägen kan det hända att vi får städa lite för de som startar efter oss i fältet men vi ska göra vårt bästa.

    Att han ser PG Andersson som största utmanare verkar ändå ganska klart men där finns fler bakom varnar Pontus.

    P-G är nog rejält taggad på att försvara guldet och det lär märkas från start, men vi är flera som är sugna på att ge honom en match så det här blir både kul och intressant…

    Foto. Toksport WRT

    Senast SMK Eda-föraren satt i en rallybil var i WRC-finalen, Rally Monza 2020 vilket slutade med en total andraplats i WRC2. Efter detta har det varit princip knäpptyst kring Pontus.

    Jag hade egentligen ett internationellt program planerat för 2021. Allt var i princip klart för att göras offentligt när oförutsedda händelser gjorde att planerna hamnade på is, avslöjar han.

    Pandemin var en stor orsak till att planerna inte gick i lås, men bara att gilla läget och se framåt. 

    Jag hoppas självklart komma tillbaka till VM så snart som möjligt, men nu är det full fokus på helgen och Rally Killingen som jag ska ta mig an med full kraft, slår Pontus fast.

    *

    En som hoppas kunna utmana såväl Tidemand som PG för att inte glömma Emil Bergkvist och Dennis Rådström om segern i Kil är göteborgaren Mattias Adielsson med Andreas Johansson i högerstolen  i den för året nya Fiesta Rally2.

    Foto: Martin Hansson

    Som vi har längtat efter detta, säger Mattias  och fortsätter.

    Vi körde en kortare sprint i juni för att få ett tävlingstillfälle men nu blir det rally på riktigt. Motståndet är bästa tänkbara så det kommer att krävas VM-tempo på sträckorna för att vara med i toppen!

    Med M-Sport i ryggen har Mattias och Andreas förberett sig med mycket test, men nu blir det premiär i skarpt läge konstaterar Mattias förväntansfullt. 

    Test alltid test och det är en helt annan sak med tävling och tempot kommer att bli uppskruvat så vi kommer att få göra vårt yttersta för att hänga med i toppen!

    *

    I SM-klassen med det osexiga namnet ”Internationella 4WD” finns 21 anmälda och nästan exakt i mitten av dessa har seedningsmakarna placerat nyblivna Älmhults MK-föraren Mattis Olsson.

    Foto: JS Photo

    På sin ”Mattis-gula” Ford Fiesta R5 ska han han och nya kartläsaren  Timmy Berntsson klistra dit #12 på fredag.  2019 införskaffades Fiestan och Mattis med Marcus Sundh vid notblocket fick till en fin säsong med tre segrar och lika många andraplatser. Inför 2020 aviserades full SM-säsong men redan i premiären, Rally Vännäs gick det h-e. Med en sträcka kvar låg smålänningarna som starka sexor i klassen när det började rullas runt. Rullningen ihop med pandemin innebar att rallyåret blev helt förstört men nu är det full fart igen.

    Vi har varit mycket upptagna med att restaurera bilen till 100% efter Vännäs, men även med att säkra upp vår budget för Rally SM, förklara Mattis.

    Medan de flesta rallyåkare söker samarbetspartners hos lokala företag eller åtminstone gärna företag med anknytning till bil, sport, drivmedel eller annat som rallypublik gärna konsumerar, har Mattis lyft blicken och berättar. 

    Foto: JS Foto/Joakim Strand

    Vi har dessutom glädjen att få presentera Landshypotek Bank som ny samarbetspartner och på SM-tävlingarna kommer dom att ha en speciell roll där dem tillsammans med oss kommer få möjligheten att nå ut till alla i rallypubliken som vill veta mer om ”Hela landets bank”!

    Att jag alltid haft ett gott öga till Mattis kan jag inte förneka och för att få detta har alla hans starter i TV-Svängen hjälpt till. Oftast väldigt glad både före och efter tävling oavsett resultat och jag kan aldrig minnas att jag hört honom ”gnälla” på något som haft med tävlingen att göra.

    Foto: Tommy Svensson

    När han nu dessutom har Tom Kristenssons gamla kartläsare Timmy Berntsson vid sin sida (bilden är sex år och en 50 kilo tyngre Tom gammal) så känns de nästan som halvskåningar” för mig, bättre betyg för en smålänning är svårt att få…

    *

    Med sex dagar kvar av anmälningstiden till ”Minnesbergsprinten” den 28 augusti har nu nästan antalet anmälda fördubblats. Kanske ändå inte så mycket att jubla över då det i praktiken innebär att där finns fem ekipage i listan mot de tre som varit med ett tag. Mycket bättre ser det ut för TV-Svängen den 4 september, men ändå långtifrån den lavin av rallyåkare som många ”experter” förväntade sig skulle anmäla sig när det väl skulle bli enklare att få till rally igen. Just nu 34 bilar i listan och att det inte skulle tillkomma 16 ekipage för att nå minimigränsen på 50 deltagare, känns osannolikt.

    Foto: Tommy Svensson

    Samma tankar flödade genom gårdagens välbesökta ”Tävlingsmöte” hos SMK Hörby där riktlinjer drog upp inför den 56:e TV:Svängen. Många nya frågor dök upp och där Länsstyrelsens tillstånd ytterst styr hur tävligen ska/kan genomföras. Hur mycket behövs till exempel spärras av kring start/mål-området för att förhindra att publik kommer in? Är det OK med ”öppna publikplatser” på sträckorna utan att samtidigt ha funktionärer som ser till att det hålls avstånd? Att ta entré på sträckorna innebär att vi bjuder in publik vilket inte är tillåtet enligt tillståndet, däremot att sälja program som samtidigt gäller som entré är helt i linje med tillståndet. Till detta ska läggas många andra och helt nya frågeställningar som tävlingsledningen med Eva-Marie Hasslöf i spetsen nu måste hantera. Inte utan att man känner sig lite som August Blanche utryckte det i ”Ett resande teatersällskap”.

    Fan ska vara teaterdirektör! 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.