Latvala förklarar varför Ogier är bäst, "Biffen" kommer med stil till Finland, Oscar S. valde brittisk co-driver för sin ERC-satsning, Westlund väljer "RM", Nyköping följer Länsstyrelsebeslut och fyra svenskar i World RX!

Blogg

Igår slog jag fast min åsikt att Sebastien Ogier är  ”Världens bästa rallyförare” och den ende nu levande som jag se som utmanare om den titeln, är så klart namnen och landsmannen Sebastien Loeb.

Foto: Tommy Svensson

En som i många år utmanade Ogier är nuvarande chefen i Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala. Han menar att Ogier ibland har tur men detta är absolut inget som varit avgörande när han och Julien Ingrassia kört hem sina sju VM-titlar och har den åttonde väntande runt hörnet. Till rallysajten rallit.fi pekar han på tre saker som istället varit viktigare.

    För det första ger han aldrig upp förrän han är över mållinjen. Han blir dessutom inte nervös även om det finns problem utan behärskar sig, förklarar Latvala och avslutar med.

    – Seb attackerar bara när det finns plats och möjlighet för detta, dessutom har han exakt känsla för var och när dessa uppenbarar sig.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Med sina fyra segar i år varav två med maximala 30 poäng, har säkerligen fru Andrea redan placerat lämpligt antal flaskor Champagne på kylning för att fira det åttonde VM-guldet. Fast inför Rally Estonia önskar Latvala ändå att tona ner hans chanser lite och menar att på hemmaplan lär Ott Tänak bli svår att komma till tals med. Inför Estland har det därför varit mycket test för att komma närmare Hyundai på detta ”high speed event”.

    Förra året hade vi inte tillräckligt med ”power” och nu har vi försökt hitta förbättringar, menar Latvala.

    Förhoppningsvis ska det räcka för seger men vi vet också att Ott är både stark och hungrig för att försvara fjolårssegern! 

    Latvala köper inte heller fullt ut att det var otur för Thierry Neuville när han fick bryta med fyra sträckor kvar att köra av Safari. I Toyotatältet satt han istället och förvånande sig över belgarens tempo trots att han ledde stort.

    Thierry körde för hårt och så klart är jag ledsen över att han fick bryta, men det gick lite för fort sista dagen…

    *

    Kommande helg är det ”Rally Anderslöv”, omstart för både för rally i Skåne och Bilsport Rallycup medan man i Nyköping kör ”Gästabudstrofén Light” utan någon cupstatus. Med detta är onekligen ERC Rally Liepaja i Lettland helgens hetaste tillställning möjligen med lite konkurrens av finska ”Autoglym Ralli”. Ett rally som brukar locka svenskar och i är är det åtta bilar med blågula flaggor bland de runt 120 startande. Hit åker normalt många tunga namn som lite uppladdning inför WRC Rally Finland men när detta flyttat till oktober, har alla dessa uteblivit. Nu blir det istället gänget Fredrik Grahn/Stefan Ohlsson, Skoda – Johan Rudengren/ Christer Johansson, Skoda – Johnny Thyr / Emil Devell  Citroen- Victor Karlsson/Jonas Magnér, Toyota – Thomas Israelsson/Bengt Lindblad, Volvo – Kent Nilsson/Mike Westerman, Volvo och Mathias Engh/ Johan Eriksson, Toyota. Sist av svenskarna och som gör som britterna brukar uttrycka det, ”going with style” är Lars-Ove Olsson och Torbjörn Jönsson.

    Fotot: Lollo

    Som vanligt kör ”Biffen” Opel Ascona 400 och då förstår ni kanske bättre återkopplingen till vad britterna brukar säga?

    *

    I Liepaja är det tunnare med svenskar och bara ett enda namn finns i listan över de 61 anmälda, nämligen Lars Stugemo som vanligt med Kalle Lexe i högerstolen på Printsports Skoda R5. Det närmaste svenskar man kan komma är norska kvartetten, Andreas Mikkelsen/Ola Fløene i Toksports Skoda, Ole Christian Veiby/Jonas Andersson kör Hyundai för Printsport,

    Oscar Solberg/Dale Furniss,(bilden) Fiesta Rally3 och så slutligen Ola Nore jr/Jørgen Eriksen med Rally 4 Renault från Toksport. När ”Entry List” publicerades tyckte jag det var lite konstigt att Veiby inte använde till Alzenau tättbesläktade Hyundai Italia som dessutom är på plats för att sköta sin i20 R5 utan finska Printpsort Oy. Men när så mer bevandrade påminde mig om med att just Printsport hade Veiby ett intimt samarbete under åren med Skoda R5. Annars har helgens färdmedel anmälts av Arvikabaserade Kristoffersson Motorsport i tre av de fyra tidigare tävlingar där Veiby suttit bakom ratten. Starter i ERC är också Veiby/Anderssons enda möjligheter för att hålla sig igång efter att FIA stängt av paret från WRC-tävlande resten av säsongen efter missförståndet angående Covid-19 i Portugal. Så klart kan de även köra nationella rally om så önskas men än så länge har detta inte skett, utan Liepaja blir först ut efter det olycksaliga Targa Florio där de båda smittades.

    Foto: M-Sport Poland

    Oscar Solberg har valt britten Dale Furniss till att läsa noterna när han nu tack vare Oliver Solbergs prispengar från ERC-segern 2020 gör en satsning på ERC Juniors. Här körs det med M-Sport Poland-byggda Ford Fiesta Rally3 och tidigare har Furniss läst mycket noter, bland annat åt snabbe landsmannen Osian Pryce. En inte helt obekant röst i Oscars bil då paret tidigare kört en tävling ihop, 2017-upplagan av Isle of Man Rally vilket slutade med en tredje plats i R2-klassen. Som värdemätare får paret främst rutinerade Ken Torn/Kauri Pannas av de fyra i klassen och alla då med samma bilar. Betydligt fler i Junior-klassen för 2WD ”ERC 3 Junior” med 13 anmälda och där finska talangen Sami Pajari är först ut med #41 på sin Rally4 Fiesta. Åtta likadana Fiestor finns i fältet som kompletteras med tre Peugeot Rally4 och två Clio Rally4 och där då Ola Nore Jr. kör en för Toksport WRT. När det är Rally-EM så är det så klart trevlig med förare från många länder och i junior-klassen hittas förutom från Norge och Finland även deltagare hemmahörande i Rumänien, Tyskland, Estland, Polen, Litauen Frankrike, Polen, Ungern, Spanien och Belgien.  Favorittryck finns främst på Polen-vinnaren Sami Pajari och J-WRC-segraren i Portugal Martins Sesks. Vad gäller resten av startfältet ber jag att få återkomma.

    *

    Foto: Erc.com

    Kan bara också konstatera att  hårt marknadsförda Abarth Rally Cup har svårt att lyfta trots den massiva kampanjen för att tävla med Abarth 124 Rally RGT. I Liepaja kommer bara två bilar till start en körs av tjecken Rada Martin och den andra med polska regskyltar rattas av Dariusz Polóski. Det klena intresset måste vara en besvikelse för promotorn Eurosport som trodde mycket på cupen inför premiären för något år sedan.

    *

    En svensk flagga dök upp i anmälningslistan till Rumänska Mästerskapet och ”Raliul Moldovei Bacăului” och detta mitt bland alla rumänska, Adam Westlund/Lucas Karlsson. Paret i en Ford Fiesta Rally4 är anmälda i Balkan Rally Trophy och där mixen av biltyper stor. Från nya Skoda Rally2 till ett flertal olika Dacia-modeller. Grusrallyt startar i Bacău intill bergskedjan Karpaterna och körs med 13 sträckor på totalt 12 mil.

    *

    Trots att Svensk Bilsport genom vd Anna Nordkvist i går gick ut med ”förtydligande” vad som gäller från och  med i morgon med hänsyn till rådande pandemi, så verkar ändå frågetecknen var långtifrån uträtade. På sociala medier ställer många sig fortsatt undrande hur man rent konkret går tillväga för att arrangera rallyn för att uppfylla Länstyrelsen/FHM:s regelverk. Vissa hävdar att allt nu är fritt och att Allemansrätten gäller vid specialsträckorna vilket i klartext skulle innebära att publik är både välkommen och dessutom kan röra sig fritt mellan olika åskådarplatser. Andra (även jag) ser däremot många håligheter i ”förtydligandet” och som jag ser det, är det nog allra bäst för kommande rallyarrangörer att även fortsättningsvis genom personlig kontakt med sin Länsstyrelse få klara besked hur just dom tolkar de nya reglerna. 

    Några som gjort just så är SMK Nyköping som inför helgens ”Gästabudstrofén Light” nu fått besked att det är publikfritt som gäller. Länstyrelsen motiverar med ”att vi som arrangör inte kan kontrollera och styra hur många personer som kan komma att besöka tävlingen vid ett publikt arrangemang. För att få ett grepp om detta hade ett inhägnat område behövts samt en entre som räknar besökare inom den ytan”.

    – Vi respekterar Länsstyrelsens hållning i frågan att inte ändra sitt beslut gällande detta inför tävlingen och ber alla rallyintresserade istället att gärna följa tävlingen genom Rallyradion, hälsar SMK Nyköping.

    Det är just raderna ”arrangör inte kan kontrollera och styra hur många personer som kan komma att besöka tävlingen vid ett publikt arrangemang”, som jag ser som något Länstyrelsen kan hänga upp sig på. Förhoppningsvis har jag fel och att man istället bara kollar på att det är 900 deltagare på plats (hur man nu gör detta utan entrébiljett eller vändkors vid insläpp?)…

    *

    Foto: FIA World RX

    När World RX släppte anmälningslistan för premiären på spanska Catalunya den 23-24 juli så var det med fyra svenskar bland de 17 anmälda. #1 Johan Kristoffersson med Audi S1 för KYB EKS JC följs av #9 Kevin Hansen med Peugeot 208 och familjeteamet Hansen World RX. Rätt ut i hetluften kommer #17 Dan Öberg med VW Polo och anmäld av Hedström Motorsport. Timmy Hansen har #21 och kompletterar därmed Team Hansen. Tråkigt nog saknas Robin Larsson och dessutom ingen norrman alls i World RX när Andreas Bakkerud uteblir. Många olika bilmärken, Audi, Hyundai, Peugeot, Volkswagen, Ford, Seat Mini och så intressante holländaren Kevin Abbring i  Renault Megane.

    I klassen Euro RX3 (gamla Super 1600) är faktiskt Skoda populäraste bilmärket som körs av sju av de 17 anmälda förarna. Har även gjorts försök att få till Supercarbilar av material från Mlada Boleslav men än så länge utan större framgång.

    Foto: Rallycross.cz

    Intressant i startfältet är tjeckiske rallyåkaren Jan Černý som på sträckorna numera kör Skoda Fabia Rally2 efter många starter med R5-Polo. I RX3 kör han dock mer ovanliga Skodamodellen Citigo som i mina ögon har kraftig ”gubbvarning” när du möter en på gatan. I den här klasen är det även norskt deltagande genom Sebastian Høidalen med Ford Fiesta.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.