Lappi kraschade i WRC-ledning, tung punka för Oliver, mycket publik att vänta till Rally Anderslöv, DASU är klarare än SBF, dags att anmäla till Teammästerskapet oc hGrus SM väntar i Laholm och Hässleholm.

Blogg

Då slapp Cyril Abiteboul att ens fundera på ”teamorder” då andra dagen av WRC Rally Guanajuato México slutade med katastrof för rallyledare Esapekka Lappi och Hyundai i20 N Rally1.

Foto: wrc.com

Strax efter första splittiden på SS11 cirka en mil in på ”Ibarilla1” gick det överstyr och via en knäckt elstolpe var åtminstone dagen förstörd för honom och Janne Ferm.

    Foto: Okädn

    Olyckan innebar även att det blev ”red flag” och bara ledaren i WRC2 Gus Greensmith och tvåan Adrien Fourmaux hann starta. Inför dagen ledde Lappi med 5,3 sekunder till Sebastien Ogier medan dåvarande trean, Elfyn Evans var halvminuten efter.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Så klart hoppade nu Toyota-duon upp och är nu etta och tvåa medan Thierry Neuville håller tredje platsen 11,6 efter Evans. Att kalla Rally1-klassen för spännande med bara tre bilar inom räckhåll för seger är inget jag vill påstå. Fyran Kalle Rovanperä har minuten upp  och Dani Sordo som femma, ytterligare en halv minut efter. Sexan  Ott Tänak har det tufft efter turboproblem och är nu kvarten från pallen.

    Väldigt tråkigt för Lappi, jag gillade fajten i går när han verkligen körde snabbt så detta är verkligen synd, förklarade Ogier när han fick reda på Lappis krasch.

    *

    Foto. Toksport

    Fyra sträcksegrar för Oliver Solberg och Elliot Edmondson räckte inte mer än till en femte plats inför dagens sträckor. Anledningen var  en punktering på sträcka åtta där värmlänningen tappade 1.41,5 till nuvarande ledare och detta lite överraskande, Gus Greensmith och Jonas Andersson. Nog inte många som trodde att Gus skulle vara så snabb direkt med Toksports Skoda som är helt ny för honom efter många år med olika Fordar. Nu hade han även lite problem i början men hittade receptet berättar han.

    Foto. Toksport

    Så fort vi bytte till de hårda däcken kändes bilen bättre men så fick vi lite problem med att den kändes orkeslös. Inget dramatiskt men helt klart märktes det!

    Lika överraskande är tvåan, Adrien Fourmaux, Ford som inte vunnit någon sträcka alls till skillnad från ”Grönsmedens” tre. Lika många sträckor har sett Emil Lindholm i topp, ändå skulle han behövt mer ”speed” och är halvminuten efter ledaren. En anledning förutom att han kör en äldre Skoda än konkurenterna, är att Emil inte är riktigt kry. En släng av influensa satte ner humöret hos Emil som konstaterade.

    Man kan säga att jag haft bättre dagar… 

    Polacken Kajetan Kajetanowicz på fjärde plats är den som främst jagas av Oliver men dit har han 38 sekunder, blir inte någon ”promenad i parken” att köra in.

    Foto. Toksport

    Än har inte starten på SS12 påbörjats och därför är det ”over and out” från Guanajuato för idag.

    *

    Finns flera orsaker till att jag längtar till våren där rallyts gruspremiär är en anledning En annan och snudd på ännu större, är att jag slipper höra hysteriska rapporter i radio och tv från alla de oräkneliga tävlingar med skidor på fötterna som verkar pågå 24/7. Undrar om någon vågar göra en opartisk undersökning om svenska folket ser just skidor som så viktigt, att det måste gå före det mesta jag tror inte det är så nämligen. Hur som helst på lördag är det dags för Trelleborgs MK att dra igång säsongen med ”Rally Anderslöv” som trots namnet utgår från Klagstorp och OP Maskiner. Även om där kommit lite avhopp så är det ändå imponerade 121 ekipage som med början klockan 09.30 (Ungdomsrally)  ger sig ut för att köra de ”åtta” specialsträckorna. Detta inom citat då tre sträckor dubblas och två blir så att säga unika. Eftersom det är Bilsport Rallycup är rallyt onotat på de totalt 39 SS-kilometerna. Upplägget är enkelt, SS1-4 i en följd sedan lunch/serviceuppehåll i cirka en timma innan det är dags för de fyra sista sträckorna. Nog ingen vild chansning att det kommer mycket publik den 25 mars och för denna tipsar klubben. 

    Vi har inga publikplatser med särskild parkering utan bara tipsar om några platser där man bäst kan se de tävlande. Var vänlig följ funktionärers anvisningar och gå inte i växande gröda. Vänligen parkera med hänsyn till andra längs med vägarna.

    Du som vill ha stenkoll inför lördagen kan gå in på Facebook och söka efter Trelleborgs MK där det via goggles maps går att se vara klubben vill ha publik.

    *

    Att Svenska Bilsportförbundet har höga mål och visioner kan knappast ha undgått någon och så inte heller mig. Men jag måste erkänna att det är lite svårt att greppa budskapet då väldigt mycket är gömt i flum. Då är det mycket enklare att se hur den danska motsvarigheten DASU tänker sig den närmaste framtiden. Med rubriken ”Roadmap 2023-2026” spaltas målen enkelt och överskådligt upp. Nu är det vissa mål som jag inte hoppas uppnås, till exempel att redan om två år köra med ”baeredygtig braendstof” (klimatneutralt bränsle). Nu är det kanske bara vissa klasser som ska köra först i detta försök att blidka klimatvännerna, men om det ska gälla alla bilar blir jag bekymrad. Att öppna upp för elbilar stör mig inte, men frågan är hur många som verkligen är sugna på att koppla plus och minus istället för att justera förgasare?

    Trots de allra bästa ambitionerna har inte ”Teamästerskapet” i Rally-SM:s tre grenar lyft. Inte helt sant då det i ”Stora SM” ändå finns åtta team anmälda vilket är fullt godkänt. Men i Grus/Asfalt SM är det så här långt noll anmälda. Därför uppmanar SRM närmast asfaltteamen att anmäla sig til premiären i Hörby den 16 april, ”Bilmånsson Rallysprint”. Tiden för detta går ut samtidigt som för förarna, alltså den 2 april. På bilden tidigare vinnare AM-Elteknik.

    Foto: SRM

    *

    I dagarna kom även inbjudan till första deltävling i Grus SM, helt nya ”Timmerhultsprinten” med återuppväckta Laholms MK som arrangör.  Laholm och Knäred blir centralorterna lördagen den 29 april. 

    Tävlingen genomförs som en nationell rallysprint och vi har start och mål vid Folkhälsocentrum i Laholm samt serviceplats vid idrottsplatsen i Knäred. Sträckan som ska körs är 6,2 kilometer och kommer att köras tre gånger där alla omgångar räknas i slutresultatet, berättar Laholms MK.

    -Vi har roadbook till hjälp och önskar man arrangörsnoter ingår det i tävlingsavgiften. 

    Redan finns sju anmälningar men bara en i SM-klasserna. Resterande sex kör om RM-poäng.

    *

    Inte långt (en dryg månad) efter kommer deltävling två, också detta en helt ny tävling i regi av Hässleholms MK, ”Hovdalasprinten”. Till den 3 juni har dock anmälan ännu inte öppnat. Här bjuds 18 kilometer SS ute på Hovdalafältet vilket även innebär inslag av asfalt.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt