Lappi comeback hos Toyota, Suninen tar över R5-Polon, "Atko" kunde kört Citroén ihop med Loeb, ESR pushar för MAS/KRC, Midnattssolsrally planeras för 2022 och gammal Opel-sanning!

Blogg

Då blev det som de allra flesta tänkte/hoppades, Esapekka Lappi kör en femte Toyota Yaris WRC i kommande Secto Automotive Rally Finland. Ett inhopp förvisso men som enligt bedömare mer ska ses som ”träning” inför 2022 där han då troligtvis delar bil med Sebastien Ogier. 2017 och -18 körde Lappi Yaris vilket gav en enda seger och detta på hemmaplan första året.

Foto: Tommy Svensson.

Efter detta gick det dock allt tyngre för i dag 30 år fyllda Lappi och kartläsare Janne Ferm och tre tredjeplatser, Sardinien, Tyskland och Wales var de bästa. Ingen hemlighet att Lappi och teamchef Tommi Mäkinen hade svårt att komma överens och efter finalen  i Australien var samarbetet över. Istället blev det plats hos Citroen och där andra platsen i Rally Sweden 2019 bådade gott för framtiden menade expertisen.

    Foto: Tommy Svensson

    Lite upp och ner innan han blev trea i Estland och tvåa i Finland samt Turkiet. Däremellan fyra ”Retired” och så var Lappis saga all hos fransmännen som hastigt men mindre lustigt, drog sig ur WRC efter Spanien-finalen. Året hos Malcom Wilson (2020) var ingen höjdare med bara tre fjärdeplatser som minne. Efter detta förklarade sig Lappi mer eller mindre sugen på att gå i ide från rally och istället satsa på familjen och sitt nya företag.

    Foto: Movisport

    Men till Arctic Rally Finland blev han övertalad att köra i WRC2 för italienska Movisport med en VW Polo R5 vilket blev succé med seger som följdes upp med samma placering i Portugal. Efter detta tyst kring Lappi men nu är det desto mer högljutt och det finns dom som är säkra på att han och Janne Ferm står på pallen i början av oktober. Visst är han snabb, men för att direkt utmana de redan WRC-uppvärmda konkurenterna krävs nog lite mer…

    När Lappi nu lämnar så tar Teemu Suninen över den Polo som varit så segerrika i Lappis händer. Frågan är om den f.d M-Sport-föraren finner mer harmoni i sin nya omgivning och därmed kan vara en man för segerstrid med ”Folkvagnen”? 

    *

    En förare som jag gillade skapat var australiensaren Chris Atkinson som under några år var teamkompis med Petter Solberg hos Subaru-teamet Prodrive. Under de fem åren med blå bilar blev det inga segrar men väl sex pallplatser på de 67 tävlingarna han körde. 2010 var hans tid över hos Prodrive och istället försökte Citroén locka över honom och erbjöd ”Atko” att ta över Dani Sordos bil.

    Foto: Tommy Svensson.

    Något man gjorde flera gånger under tiden han körde Subaru, men till ingen större glädje, ”The Aussie” valde att stanna kvar hos Prodrive.

    Inför 2008 erbjöds jag flerårskontrakt för att bli teamkompis med Sebastien Loeb men min lojalitet mot Dave Richards och Prodrive vägde tyngre, avslöjar Atkinson till sajten ”Rustys Garage”.

    Hos Subaru hade han två år kvar av kontraktet samtidigt som Subaru presenterat en helt ny WRC-bil vilket ihop kändes som en bättre ”deal” motiverar Atko sitt beslut.  Hans lojalitet belönades dåligt då Subaru istället beslöt att lägga ner sin WRC-verksamhet och istället blev Atko arbetslös. Några fler erbjudande som ”full-time rallydriver” har han inte heller fått efter Subarutiden. Istället kan han ”mardrömma” sig tillbaka till sin värsta krasch i Wales 2008.

    Det var i mörker och med is på vägen när vi närmade oss en kurva på sexans växel  i runt 200 km/t när vi körde i ett litet ”bump” och efter detta minns jag inte så mycket.

    Istället har kartläsare Stephane Prevot bättre minne.

    Chris blev medvetslös direkt och vi tillbringade några ”crazy seconds”i luften innan vi landade på taket, knäckte buren som i sin tur knäckte våra hjälmar!

    En krasch som omedelbart gjorde att FIA införde nya hjälmregler och Atkinson rundar av.

    Vaknade upp på sjukhus utan några klara minnen, vilket kanske ändå är det bästa…

    Foto:Hyundai Aus. 

    Sista WRC-tävlingen blev i Australien med Hyundai 2014 där han slutade tia.

    *

    Med en vecka kvar att anmäla sig så ekar det relativt tomt i korridorerna hos East Sweden Rally med just nu 36 anmälda. Intresset har fått arrangören att vädja till rallyåkarna att anmäla sig snarast och med en minimigräns på 80 bilar för att ESR ska bli av, förstår jag deras oro. ESR blir premiär för nya MAS-Rallycup men även Klassiska Rallycupen har förlagt deltävling till Boxholm den 18 september. Oväntat klent intresse från KRC-åkarna, bara 13 anmälda vilket innebär 23 ekipage som  kör i ”MAS” där deltävling två och även då finalen, körs på Gotland i oktober. I spåren av pandemin erbjuder ESR drygt 40 kilometer specialsträcka (3 SS) och detta till en kostnad av 4 000 kronor medan KRC kommer undan 400 kronor billigare. I MAS-Rallycup erbjuds rekognosering och egen notskrivning  från klockan 06.00-12.00 på tävlingsdagen. 

    *

    Har skrivit det tidigare men gör det igen, 2021 kan räknas som ett förlorat rallyår exakt som 2020, sedan må olika ”Bagdad Bobs” kalla mig negativ men så är det, tunna startfält så långt ögat kan se menar jag är bevis på att min tes stämmer. Jag tycker synd om alla arrangörer som i tron att det finns ett gigantiskt rallysug fortsätter att bjuda in till tävling. Den största spänningen är om man ska nå upp till minimiantalet deltagare för att köra överhuvdtaget vilket så klart inte är så stimulerande.  Istället för denna kamp känns det i min värld mer fruktbart att blicka mot 2022 när förhoppningsvis vi kan uppleva en mer normal rallytid. Blev glad när jag såg postern för Midnattssolsrallyt 2022 vilken ändå anar framtidstro och vad jag fått erfara blir det i princip samma upplägg, sträckor och tävlingscentra som var tänkt i år med Gelleråsen/Karlskoga som nav. Tävlingsdatum är också klart 6-9 juli 2022.

    *

    Glad blev jag också när den här danska Opel-annonsen dök upp i mitt flöde, frågor på denna?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.