Laddar för Simrishamnsmixen med tippade smålänningar i topp, EMK fick ställa in p.g.a snö, med Glad-fokus i DM1, SMK Hörby-duo inledde med shake down i Tjeckien, inte power för Østberg och ny bas efter Adamo!

Blogg

Då är bilen tankad med bensin för 21,54/litern, Rally Sweden-understället avdammat, tjockaste vinterjackan/mössan framplockad ur garderoben med andra ord är det DM/SSRC-premiärÖsterlen och ”Simrishamnsmixen”. En tävling jag besökt många gånger både som publik, media, tävlande och inte minst funktionär och med detta i ryggen vet jag också hur man bör klä sig för att överleva. I år blir min uppgift enkel, att stå på ”Stopplinjen”SMK Hörbys-sträcka, SS2 ”Spjutstorp” i detta paperstidkort-lösa rally. Här ska jag enbart ta emot information från de tävlande om eventuella hinder på sträckan, något jag borde klara och skulle det knipa så har jag mer kompetente Bertil Gunnarsson vid min sida. Första start är klockan 10.00 från Österlengymnasiet i Simrishamn och SMHI har lovat uppehållsväder, cirka 5 plusgrader och växlande molnighet. Tillkommer gör Österlens straff till mänskligheten, en isande vind från havet…

Tråkigt nog blev det lite för få tävlande för att tävlingsledare Johan Engström skulle vara helt nöjd, bara strax över hundra bilar ska köra de fem sträckorna. SSRC-ansvarige Mats Bergman är ändå nöjd över att efter två års Covid-19-frånvaro kunna starta cupen igen.   

De sex deltävlingarna som leder fram till finalen ger förare i alla klasser möjligheten att komma bland de främsta i den så kallade prispottslistan baserat på placeringen i den egna bil- och förarklassen, berättar Mats.

    – Bonusen efter det är förstås möjligheten att placera sig så bra att man är bland de som är kvalificerade till superfinalen i höst!

    Foto: Tommy Svensson

    Att tippa favoriter till totalseger är alltid svårt och än svårare så här i början av säsongen. Här går jag dock på småländskt tips och sätter mina slantar på Mattis Olsson, Älmhults MK (bilden) som i R5-Fiestan sätter Jesper Johansson att läsa noter. En tung trio lär utmana och kanske då främst landsmännen Robin Adolfsson/Niklas Jidflo, Växjö, Fiesta även dom. Men jag kan vara helt ute och cykla och istället blir det mer långväga gästerna, ända från Östergötland Jari Saarinen/Jörgen Fornander med Hyundai R5 som kör hem ”Mixen”. Andra segerkandidater är Stig Andervang/Robin Eriksson, Skoda, SM-vinnaren Joachim Carlström/Jörgen Norman, Mitsubishi eller Mattias Olsson/Erik Gustafsson, Skoda som är hetast i morgon?

    I 2WD-klassen chansar jag på Toyota och trion Victor Karlsson/Jonas Magnér, Vimmerby, Johan ”Kalle” Green/Kevin Athley, Hässleholm eller vinnaren från Anderslöv, Joacim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby. Från Volvo-håll utmanar Pontus Berglund/Peter Berglund, Hörby, Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Vimmerby, Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo och så klart Kullings Thomas Lennstrand/Conny Erixon.

    *

    Inte lika lyckosamma med vädret är Eskilstuna MK som idag tvingades ta det trista beslutet att ställa in och flytta fram ”Aprilsprinten” i Ekebygropen. Nu får de över 130 anmälda istället vänta till den 23 april då EMK hoppas att våren kommit och det tjocka snötäcket från idag har töat bort. Min källa på plats Pierre Skytt berättar.

    Foto: Pierre Skytt

      Banan får man till men övriga ytor såsom publikparkering och släpparkering samt publikplatser är rena lervällingen efter nattens myckna snöfall. Imorse låg närmare en decimeter nysnö i Eskilstuna och snöfallet verkar bestå…

    *

    Snö lär det inte bli när danskarna kör första deltävlingen i sitt mästerskap i morgon ”Slagelse Rally” Själlands västkust. Fortsatt imponeras jag över hur snabbt våra rödvita vänner lyckas klara av nio sträckor på 108 kilometer. bara runt åtta timmar sedan är det ”hygge” och då hör det till saken att där även är inlagt över en timmes ”frokostpaus”

    Stort fokus på nya teamet ”Glad Sport” där Kenneth Madsen/Mette Felthaus går ut med #1 på sin Peugeot 208 R5. Glad-åkaren jagas av Kim Madsen med numera Norgeboende Line Lykke Jensen där hon delar adress med Torstein Eriksen och i helgen sitter Kim och Line Lykke i  en sprillans ny Citroén C3 Rally2. När Ib Kragh/Ditte Kammersgaard inte fick hem sin nya Hyundai blev det istället en Mitsubishi EVOX som blev helgens val. Trion hotas främst av Skoda-duon Marco Gersager/Carina Møller och Steen Johansen/Claus Armstrup. Det blågula inslaget i DM1 består av Eslövs Michael Håkansson/Per Nilsson med en Grupp H-Seat medan Lucas Helin/Madelene Buskas antar asfaltsträckorna med en Grupp F Opel  Astra.

    *

    Samtidigt i en helt annan del av Europa finns SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson och Victor Hansen/Victor Johansson nu beredda att ta sig an Tjeckiska Mästerskapet och Kowax Valašská Rally ValMez. Efter shake down konstaterade Tom belåtet att körningen med Kowax 2BRallys Hyundai R5 stämde fint vilket gav en tredje tid. Nu ska där som vanligt inte dras stora växlar på detta, men ändå så var Tom för första gång i bilen över två sekunder bättre än teamkollegan och hemmaföraren Martin Vicék.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Dessutom sitter denne i de senaste Rally2-versionen. Snabbast var polacken Mikolaj Marczyk, Skoda en sekund före nationalidolen i Tjeckien, Jan Kopecký. Bara 0,4 skilde mellan hemmaikonen och hörbybornas egen ralyfavorit.

     

     

    Foto: Tommy Svensson Victor och Victor inledde lite avvaktande, trots allt första asfalttävlingen med Rally4 Fiesta, dessutom kämpade paret mot  klassens enda Opel Adam R2 som så klart satte bästa tid på den 3,2 kilometer långa sträckan. Fyra sekunder skilde mellan de båda där bästa tiderna sattes i andra åket. Tjeckien bjuder på tuffa, utmanade sträckor där underlaget ofta varierar något som Tom och Andreas skriver under på efter reken. Sträckorna har lite olika karaktärer, från smalt och lerigt till snabbt och följsamt dessutom kommer det troligen att regna imorgon så det kan göra det hela lite mer spännande… 

    Foto: Tommy Svensson

    *

    I Italien har precis dagen enda sträcka av Rallye Sanremo avslutats och där Citroën-åkaren Andrea Crugnola var i bäst form 0,6 sekudner före Damiano De Tommasso, Skoda. Som trea segertippade Giandomenico Basso Hyundai,1,8 efter. ”Best of the rest” var Craig Been/Johan Rowan som drog in på nionde plats med Fiesta Rally2, 4,5 efter Crugnola. För norsksvenska Mads Østberg/Patrik Barth var det till synes mer avvaktande, 14:e tid med C3 Rally2 och upp till ledaren skilde 7,9 sekunder men det fanns en förklaring.

    Vi hade ingen”power” och förlorade tyvärr mycket tid, förklarade Mads vid sträckmålet.

    *

    Idag släppte Hyundai vem som övertar Andrea Adamos roll som ”top dog” hos Hyundai Motorsport och det blev för mig helt okände koreanen Sean Kim.Foto: Hyundai Motorsport

    En trotjänare med över 20 år hos Hyundai som tar över ledningen för allt Hyundai-engagemang i såväl racing som rally. 

    *

    Av förklarliga skäl finns ingen tid över för Motorbloggen i morgon men om alla himmelska krafter vill så ses vi på söndag!

    *

    Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.