Kör Loeb Puma 2022, militären upplåter inte mark till Rally Sweden, Oliver fick en "7:a" i betyg av WRC-orakel, Suninen får mer Hyundai-uppdrag, Huttunen ersätts av Solans i MRF, Finland sänker åldersgräns i "SM" , finskt "Dream team" till ROC, SRC justerar och bara en svensk till YM-finalen.

Blogg

Tisdagens stora snackis kom när det uppdagades att Sebastien Loeb testade M-Sport Fords nya Puma Rally1 på fransk asfalt. En test som inte annonserats och idag är det Craig Breens tur att ta över Puman för att på fredag fortsätta med grustester. Att Loeb engagerats kom till mig via mina franska källor på  ”Autohebdo” och direkt började det spekuleras i anledningen till hans test. Få trodde på att det enbart var för test som Loeb fick känna på bilen och istället byggdes olika scenarier upp inför 2022 och där ett högst tänkbart är, att franska förbundet FFSA vill ha ikonen som stöd för sin protegé Adrien Fourmaux. där deras plan är att Fourmaux tar över som affischnamn för franskt rally när Ogier väl lägger hjälmen på hyllan för gott. Andra menar att Loeb ska dela bil med Gus Greensmith under 2022 och inrikta sig på asfalt och främst då premiären Rallye Monte Carlo. En seger i hybriddebuten vore onekligen en stor prestigeseger för Malcolm Wilson och hans gäng i Cumbria. Ett mindre problem kanske, är att reken för Monte startar bara tre dagar efter att Loeb gått i mål i Dakar-rallyt…

Ska man tro insatta källor så är det bara Craig Breen som är hundra  procent klar som ”Puma-driver”, Fourmaux kanske till 90 procent medan Greensmiths chans rankas som ”fifty-fifty”. Så klart öppnar det upp för mycket spekulationer där brittiska källor hävdar att Red Bull ska vara beredda att öka på teamets inkomster vilket känns ganska trovärdigt, då Loeb länge haft en ”röd tjur” nära sig. Samma sak med Andreas Mikkelsen som högst troligt kör hem ERC-titeln vid sidan av redan klara WRC2 som även han finns i sportdryckens tjänst. Att en förare av hans kaliber kanske står billös 2022 känns nog för de flesta väldigt konstigt, bara att hoppas att fler tunga namn i WRC känner samma sak. 

*

    När Umeå i hård kamp med andra norrländska städer vann dragkampen som värd för Rally Sweden trodde nog inte bara jag utan många andra, att manegen var krattad och det bara var för ”artisterna” att göra entré. Att inte allt verkar som min gamle redaktionschef ofta uttryckte det, ”gryteklart” fyra månader före rallystart rapporterar lokalmedia om. Först var det en fnurra på tråden med Umeås discgolf-klubb gällande publiksträckan och nu är det militären som sätter sig på tvären. I VK kunde man läsa ” Det blir inga sträckor på militär mark under VM-rallyt i Umeå”. Exakt vad detta betyder i praktiken har jag inte lyckats utröna, inte ens om det är sträckor av betydelse eller det bara krävs mindre justeringar av banan.

    Vi har fört en dialog med kommunen och Rally Sweden. Det är klart att det är negativt för dem, men de har varit förstående och jag tycker att vi har haft en bra dialog, säger Martin Risberg, planeringschef på totalförsvarets skyddscentrum till VK.

    Av artikeln framgår ”att rallyt ville få till skjutfältet samt andra ytor där militären genomför övningar, men från militärens sidan anser man det inte var möjligt att upplåta dessa ytor. Bland annat konstaterar man att det rör sig om en omfattade verksamhet med tv-sändning som helt enkelt inte fungerar att ha på militär mark i den här omfattningen.”. Att rallyt på något vis skulle vara i fara är där ingen som tror, men så klart stjäl sådana här saker både fokus och energi från alla frivilliga krafter som krävs för att göra Umeås debut som WRC-stad till succé. Att militären sätter sig på tvären är ingen överraskning för oss i södern, så har man agerat här nere sedan snart 20 år tillbaka.

    Foto: privat

    Själv hann jag och Roland B. med att låta Kadetten sträcka ut på Ravlundafältet men bara några år senare stängde myndigheterna möjligheten för Simrishamns MK att använda vägarna på det i november tämligen öde fältet. Trots massor av nerlagd tid/energi har inte klubben lyckats ändra på det här trista myndighetsbeslutet.

    *

    WRC:s snabbaste och mest erfarna kommentatorröst tillhör britten Colin Clark, tidigare hos wrc.com och nu hos Dirtfish. Efter Spanien har Clark betygsatt WRC-förarna och att Thierry Neuville fick tio poäng av tio möjliga är inte förvånande. Mer då kanske att Ott Tänak återigen fick en bottennotering, en blygsam tvåa blev det för Hyundai-åkaren, en mindre än till exempel Takamoto KatsutaOliver Solberg fick en sjua i betyg av Clark där han imponerades av värmlänningens mentala styrka och som hanterade sin pressade situation bra, genom inga misstag och en slutlig sjunde plats. Colin summerade.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Man måste komma ihåg att detta inte är någon enkel bil att hantera men Oliver visade stort tålamod för att komma in i tävlingen och bygga upp fart under helgen. Inget stort drama men inte heller samma gnistrande uppvisning som i Finland men ändå tycker jag att det var helt OK!

    Foto: Hyundai Motorsport

    Lite konstigt så tyckte han att Nil Solans som slutade efter Oliver förtjänade en ”8”. Att spanjoren kom in sent men ändå genomförde ett rally trots stor press utan misstag, menar Clark var värt en poäng mer än Oliver.

    *

    I WRC2 var ett av Andrea Adamos lyckopiller Teemu Suninen som i Hyundai-debuten körde in som tvåa i WRC2 bakom Eric Camilli, Citroën. Att Suninnen fick den här chansen var uteslutande för att skaffa fler uppfattningar om nya Rally2-i20 och ordern från Adamo var solklar, ta bilen i mål avslöjar den f.d M-Sport-föraren.

    Foto: Hyundai Motorsport

    När jag lyckades med detta och dessutom visade bra fart under rallyt, gjorde jag teamet ännu gladare!

    Hyundai var tredje märket som Suninen kört i WRC2, först Fiesta med två andra platser och sedan Polo R5 i Finland där det blev seger. Adamo utlovade fler körningar för Suninen (Monza lär vara klart) men framförallt att han blir mer delaktig i testerna av bilen inför 2022.

    *

    Om detta kan vara på bekostnad av Jari Huttunen är oklart men plötsligt har han avanmälts från ERC Rally Hungary där han var anmäld som förare i ALZ R 203 som då precis som i Rally Zlin skulle försetts med MRF-däck. 

    Foto: Hyundai MSG

    Har blivit en förändring av planerna och vi berättar om framtiden lite senare, var vad Huttunen själv avslöjade. Dock avslutades det lite hoppfullt och lägg märke till, utan frågetecken.

    – Let´s see what 2022 brings!

    Senare började rykten surra att Marus Grönholm som är manager för Huttunen, skulle ha förhandlat med M-Sport om en WRC-plats. Detta förnekades dock av både Grönholm och Huttunen. Även hördes ett rykte att Huttunen skulle kunna få utvalda tävlingar i 2C Competion (Hyundai) vid sidan av Pierre-Louis Loubet, även detta har har avvisats.

    Foto: Team MRF

    Ändå lite märkligt att MRF och Hyundai i dag berättar att man fördjupar samarbetet och i Rally Hungary är det nu Nil Solans/Marc Marti som blir MRF-pilot i en ny Hyundai N i20 Rally2 och så även i finalen på Gran Canaria i nästa månad.

    I Sverige kan man rallytävla från 16-års dagen i Ungdomsrally men utanför möjligheten att köra om Svenska Mästerskap. I Finland däremot har det varit tillåtet att i ”SM4” tävla från året där föraren fyller 17 år. Nu har AKK (Finska Bilsportförbundet) fått förslag från en arbetsgrupp att sänka åldern hit även för FIA R2/Rally4-förare. Vill man köra i ”V1600-klassen” kan detta göras från det år man fyller 16 år så i teorin kan en 15-åring med födelsedag i december vinna en ”SM-tävling” på andra sidan Bottenhavet. I de övriga tre finska mästerskapsklasserna blir åldersgränsen fortfarande 18 år.

    *

    Foto: privat

    ”Dream team”, så utrycker sig Valteri Bottas och Mika Häkkinen om sitt samarbete  och det drömgänget ska köra, är för Team Finland i Race of Champions.

    *

    Svenska Rallycupen har tvingats till två datumjusteringar för nästa år, ”Gästabudstrofén” med SMK Nyköping flyttas fram en vecka till den 4 juni medan VÖMK:s ”Marknadsnatta” körs en vecka tidigare, den 22 oktober. Cuparrangören med sina sju tävlingar jobbar nu för att bygga på prispotten och tacksamt nog vill man även öka på mediaintresset för SRC, detta trots att cupen är bland de få som redan fattat grejen med att informera mer än via sociala medier. Med andra ord finns hopp att fler arrangörer/team/förare inte följer det lämmeltåg som inbillat sig att allt som krävs för att nå ut med information, är lite snuttar på Facebook. På tal om rallycup så är det fortsatt tyst kring Sydsvenska Rallycupens framtid…

    *

    Finalen i danska Yokohama Mesterskabet körs på lördag i Vejen på södra Jylland. Totalt 57 ekipage är anmälda men i år är det dåligt med svenskar  och så klart är detta på grund av Covid19.

    Foto: Tommy Svensson

    Bara Lunds BMW-åkare Skawomir Bronk/Michel Helgason är anmälda med parets BMW Compact. Som motstånd mönstrar de rödvita främst 4WD-gänget Kenneth  Madsen, Marco Gersager, IB Kragh och Jan Petersen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.