Klara fortsätter med Extreme E i Uruguay, ingen Fourmaux i Japan, Huttunen har inget klart för 2023 och Marklund kör World RX!

Blogg

Efter succéinhoppet i Extreme E-deltävlingen i Chile får nu Klara Andersson, SMK Hörby nytt förtroende i årets sista deltävling som även den körs i  Sydamerika.

Foto: ABT/Sam Bloxham

Precis som i Chile blir det i par med Nasser Al-Atiyah som Klara tar en plats i ABT-teamets bil och förhoppningen är så klart knipa en ny pallplats. Tidigare i år hade Nasser tyskan Jutta Kleinschmidt vid sin sida men efter en tung landning i Chile är hennes rygg ännu inte återställd.

    *

    I dag bekräftades misstankarna att M-Sport Ford inte skickar någon Puma till Adrien Fourmaux för att användas i Rally Japan.

    Foto:M-Sport Ford

    Ändå menar basen Malcolm Wilson DirtFish  att fransmannen har en framtid i teamet.

    Det handlar enbart om budget, slutet på säsongen är och ekonomin är snäv,”that´s it!

    *

    Medan Teemu Suninen verkar ha halva benet inne i en WRC-bil från Hyundai så ser det betydligt mörkare ut för WRC2-kollegan Jari Huttunen hos M-Sport Ford. Visserligen ligger Ford-åkaren bättre till i WRC2-tabellen med en sjunde plats och då sju poäng mer än åttan Suninen, men detta hjälper föga när plånboken är tom.  Vad gäller Huttunen så kan man utan att dra någon parallell till plånboken, att hans och Tom Kristenssons karriärer följt varandra lite hand i hand. 2016 körde både i tyska ADAC Opel Rallye Cup där det blev finsk seger med Tom som tvåa. Året efter blev det plats hos Opel Motorsport i deras Adam R2 medan Tom vann Adam-cup. Foto: Tommy Svensson

    I Alzenau fick man upp ögonen för den snabbe finländaren och erbjöd plats i deras helt nya Hyundai i20 R5 för 20218 medan Tom tog över Adam R2 i ERC. Tråkigt nog fick Huttunen och Antti Linnaketo inte till det med den nya R5:an och året kantades av problem där enda ljuspunkten var andraplatsen hemma i Rally Finland. 2019 inleddes med Skoda i Rally Sweden vilket slutade med en rullning med två sträckor kvar. Då hölls andra platsen bakom slutsegraren Ole Christian Veiby innan det åter blev Hyundai men med skral framgång.

    Foto: Jari Huttunen Racing

    Året efter 2020 hade Hyundai Poland Racing/Kowax fått upp ögonen för honom och erbjöd plats i deras bil för att så småningom, precis som Tom gjorde i år, vinna Polska Mästerskapet. Dessutom var det samma bil som användes båda gångerna när Kowax 2BRally blev Polska Mästare men Huttunen vann även WRC3 samma år. Inför 2022 kunde ändå inte Hyundai erbjuda en plats i WRC2 varför han med sin promotor Marcus Grönholm bestämdes om flytt till M-Sport Ford och fortsatt i WRC2. Två pallplatser har det blivit, Rally Sweden och på Sardinien men som sagt ändå inte mer poäng än till en sjunde plats i WRC2. Vad som händer 2023 är högst oklart har nu både Huttunen och Grönholm förklarat men menar Huttunen till rallit.fi.

    Enligt min mening borde resultat tala för sig själva, men nu är problemet att de resultaten inte riktigt finns. I den meningen är det lite av ett dödläge.

    Till Rally Finland fick Grönholm ihop budget för att Huttunen skulle kunna köra i WRC-Klassen med en Puma vilket inte gav några större ringar på sponsorvattnet. Tekniska problem gjorde att han aldrig kom in i WRC-matchen utan slutade nia. På frågan om det var ett misstag att byta till M-Sport blir svaret.

    Ända sedan jag började med WRC2 har vi funderat på vad som är viktigast för att komma vidare. Med facit i hand är det svårt att svara på hur vi skulle ha gjort…

    Att Fiesta Rally2 är den kanske svagaste av dagens Rally2-bilar är ingen hemlighet och där Skoda finns i andra änden tätt följt av Citroën och Hyundai. Nu kommer Skoda med nya versionen med premiär i händerna på Andreas Mikkelsen i Lausitz Rallye vilket inte gör saken enklare.

    Foto: M-Sport Ford

    Enda argumentet för Ford enligt Huttunen har varit att det blev billigaste sättet att köra i WRC2 och detta lär väl vara en förutsättning även för nästa år medger han.

    Läget är tufft just nu, det finns inga pengar! 

    Det sistnämnda är jag nog beredd att skriva under på att många, många fler i motorsportvärlden kommer att uppleva framöver…

    *

    Vinnaren av Euro RX Anton Marklund rundar av säsongen genom start i World RX-finalenNürburgring i mitten av månaden . Chansen till comeback i VM-klassen får han genom att All-Inkl.Com Muenich Motorsports ägare och förare René Muenich har viktigare affärsmöten just finalhelgen.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Allt har gått så fort, förklarar en glad Marklund.

    I lördags fick han förslaget och hade då tio minuter på sig att bestämma och svaret blev då ja.

    Trodde att min säsong tog slut på Spa och hade redan stuvat in mina tävlingsutrustning i väntan på nästa år men detta var för bra för att missa, berättar Marklund.

    Nu är målsättningen låg då Anton inte får någon större tid att test el-bilen medan alla konkurrenterna är mitt upp i tävlandet. 

    Men jag har ändå kört RX2e och vad jag förstår är körsilen ungefär densamma. Svårigheten blir att hitta de sista tiondelarna…

    Det ryktas även att startfältet i finalen kan fyllas på med en nionde bil och då en bil klädd i Lancia-kostym.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com