Klara A. skrev historia i Portugal, Ogier avslutar med att att köra allt i WRC, Fløene siktar på Dakar, Rally Småland närmar sig 100-strecket, hettar till i SverigeSerien, trendbrott i Lunda Sprinten och Ford tror på bensin i motorsport!

Blogg

Att börja Motorbloggen med något annat än när SMK Hörbys RX-stjärna Klara Andersson igår skrev historia som första tjej på prispallen i en World RX-tävling. Följde tävlingarna via Sportkanalen och under dagen trodde jag faktiskt på just detta slutresultat, men så strulade till sig i finalen och plötsligt var Klara fyra med sin gula PWR-bil. Men framför henne och Niclas Grönholm var enligt mitt tyckte Johan Kristoffersson lite väl ”kärvänlig” mot Timmy Hansen vilket resulterade i att Peugeoten hamnade ute i sanden.

Foto. Red Bull Content Pool

Att detta inte skulle passera obemärkt från domarna förvånar nog ingen och efter lite väntan på prisutdelning, fick Johan ta emot tio sekunders tidstillägg som straff vilket gjorde att Niclas Grönholm stod som vinnare, Ole Christian Veiby blev tvåa och så Klara som glad trea.

    Wow, vilken helg och detta är såklart jättekul, min första pallplats i VM, jublade Klara efteråt.

    – Oavsett om jag hade blivit fyra eller trea hade jag varit otroligt nöjd med utvecklingen nu i helgen!

    Foto. World RX

    Klara kom med CE Dealer Team till Portugal för allra första gången och målsättningen var därför inte alltför optimistisk.

    En av de svåraste banorna men också en av de roligaste jag kört, menade Klara och ville berömma sitt team.

    Jag är verkligen stolt över vår utveckling och vår ”speed” i finalen. En välbehövlig boost för alla och detta tar vi med oss till nästa tävling!

    Boosten innebar även av att Niclas Grönholm fick klättra upp alla överst på prispallen.

    Jag hoppades att kunna utmana om pallen vilket vi till slut också visade. Känns också väldigt kul att stå är med min teamkompis Klara, menade Grönholm. 

    Temachef Jussi Pinnomäki förklarade att han var stolt över hur Klara utvecklades under de två racedagarna.

    Klara gjorde imponerande framsteg och man får inte glömma att hon är nykomling i World RX!

    Lika mycket klackarna taket var det inte hos Volkswagen Dealer Team Bauhaus där Johan Kristoffersson förklarade  vad som hände ur hans synvinkel.

    Jag har fått bestraffningar förr och kunnat acceptera dem, men den här köper jag inte, säger Johan som var tvåa ut från start i finalen bakom Timmy Hansen.

    Foto: Qnigan

    En fint på utsidan och sedan dök Polon på innern och i svängen blev det hjul mot hjul och Hansen försvann rakt fram.

    Jag kommer upp på insidan och han svänger in. Jag kan inte förstå att jag skulle vara skyldig när det är han som svänger in. Om man har missbedömt och blir bestraffad så är det som det är, men här tycker jag att jag gör allt rätt, menade helgens snabbaste förare. Teamchef och pappa Tommy håller föga förvånade med Johan. 

    -Jag är inte överens med det domslutet, menar Tommy.

    Timmy flyttar sig inåt i inbromsningen och det kan man inte göra men nu är beslutet som det är och vi får acceptera och ta det. Vi hade ändå en bra helg totalt sett.

    Ett plåster på såren var att Ole Christian Veiby gick in som tvåa. Besvikelsen var desto större hos bröderna Hansen där Kevin trycktes av banan redan i semifinalen. I finalen var det sedan Timmys tur att utstå hårdhänt behandling.

    – Jag gjorde en perfekt start men redan på varv två knuffades jag av banan, ”that was it”!

    Nu väntar revansch för Team Hansen i Belgien och Spa dit Anton Marklund kommer som nykorad vinnare av Euro RX. Tack vare att EKS-föraren Enzo Ide vann finalen och höll Janis Baumanis bakom sig spelade det ingen roll att Marklund kämpade längre ner, poängen är nu ointagliga för konkurrenterna. 

    *

    Goda nyheter för WRC men samtidigt dåliga nyheter för Esapekka Lappi levererades idag av Sebastien Ogier som är i full gång med tester i Finland inför kommande Rally New Zealand, 29 september -2 oktober.Foto: Toyota Gazoo Racing

    Toyota-föraren bekräftade att han kör samtliga resterande WRC-tävlingar det vill säga helgens på Nya Zeeland men även i Spanien och finalen i Japan. Detta kommer han att göra med den Yaris Rally1 som han delat med Lappi men som nu får semester till 2023. Egentligen inget konstigt, Spanien har Ogier vunnit tre gånger och PR-värdet är enormt mycket större att komma med honom till Toyotas hemland Japan än med Lappi, oavsett hur snabbt denne än skulle kunna vara. Dagens besked betyder att Ogier kör nästan exakt hälften av årets WRC-serie, sex av 13 deltävlingar och där andra platsen i Rally Monte Carlo är årsbästa så här långt. Lappi lär dock inte behöva deppa ner sig då teamchef Latvala redan förklarat att han vill köra med samma line up även 2023…

    *

    Foto. Red Bull Content Pool

    I fjol åkte Ola Fløene en hel del med Andreas Mikkelsen innan ökensuget tog överhanden där målet var Dakarrallyt. Efter detta har det varit tyst kring norrmannen men nu berättar han att han börjat förberedelserna för ny start med Red Bull Offroad team med Mitch Guthrie. Man inleder med start i Rally du Maroc i början av oktober.

    I sommar har jag tränat mycket och aldrig känt mig i bättre form, berättar Ola.

    -Just nu är jag bara glad och ser framemot hösten och det stora målet, Dakar i januari 2023! 

    *

    Med några timmar kvar innan anmälan stänger (som vanligt blir den väl förlängd och gissningsvis även utan den beslutade dubbla avgiften…) har nu Rally Småland 92 anmälda till den 1 oktober. Med största sannolikhet kommer där ytterligare namn innan snöret dras, men frågan är om man når upp till förra SSRC/DM-deltävlingen TV-Svängens antal anmälda, 114 ekipage?

    Ändå fins ingen anledning att hänga med huvudet i VetlandaRally Sigtuna som körs samma dag och ingår i Supercupen har exakt halva antalet anmälda. Än tunnare i SMK Örebros klassiker ”Rikspokalen” även den körs den 1 oktober men i dag med mindre än 40 anmälda.  Här har även VOC Mekonomen Rally final för SverigeSerien men med mindre än 20 anmälda idag. 

    *

    I lördags körde ”VOC-gänget” i Eskilstuna och ”EMK Kannan” och efter detta konstaterar VOC-basen Roger Fransson.

    Det hettar till i SverigeSerien!

    Han berömmer även tävlingen för sina fina sträckor och när dammet lagt sig så fick Patrik Fredriksson, Magnus Lindqvist och Linus Flodin kliva högst upp på pallarna i VOC förarklass A, B och C. Att det är tufft med anmälda till rallytävlingarna är ingen hemlighet ändå menar Fransson att just VOC Mekonomen Rally klarat sig bra.

    Låt mig börja med att uttrycka hur otroligt imponerad jag är över den här klassen och hur stolt jag är över att få leda den. Vi håller ställningarna hyfsat sett till antal startande!

    SverigeSerien fick i år ett väldigt tajt höstprogram vilket ingen, allra minst Fransson önskade.

    Men två saker kan vi slå fast med eftertryck efter helgen, VOC dominerar totalt över Grupp F trots den klassens friare och dyrare reglemente. Återigen var ”mina” VOC åkare ungefär en minut snabbare än motsvarande GrF och detta trots en betydligt kortare tävling än senast i Trollhättan!

    *

    Ett litet ljus i ”anmälningstunneln” kanske kan vara söndagens ”Lunda Sprinten” som faktiskt fått ihop 49 asfaltåkare till denna deltävling i RS-DM/Asfaltcup. Det blir också vad jag vet, premiär för rally på gamla flygfältet Bulltofta i Malmö där en bana på 1500 meter ska köras fyra  varv och då i tre omgångar enligt inbjudan från Lunds AC. 

    Foto. Tommy Svensson

    Vet inte om jag redan i dag vågar utnämna hetaste vinnarna, men i 4WD tror jag på Rolf Grybb, Hässleholm och i 2WD sätter jag en slant på Hörbys Joacim Kristiansson. I Standard A lär RM-vinnaren Peter Vestlund, Hässleholm bli svårslagen medan Hörbys Andreas Håkansson får motsvarande tips i Standard B.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Som jag konstaterade när det stod klart att där var fler ungdomar i ”Genration A-traktor” än ”Generation Greta”, åtminstone om man ska döma av hur valet föll ut och då jag skrev ”det finns hopp”. Ett nytt bevis på att allt inte är mörker kom idag när Ford deklarerade att man tror fortsatt på förbränningsmotorn  i motorsporten framöver. El och hybrid är inte längre det som Ford Performance ska ha som mål när man antar olika utmaningar inom sporten med bilar. I USA kommer ”The Blue Oval” att fortsätta sitt stöd till NASCAR, Supercars och  GT-racing.

    Vår ståndpunkt har faktiskt förändrats och vi drev definitivt på för några år sedan för elektrifiering, inklusive hybrider i många olika serier runt om i världen, berättar chefen Mark Rushford för Autosport.

    Vi är ärligt talat inte där längre!

    Foto: M-Sport Ford

    Han tycker ändå att hybrid fungerat bra i WRC och att man även lärt sig mycket om tekniken efter införandet i Puma Rally1. Men i de stora amerikanska racingserierna  ser inte Rushford några fördelar med samma teknik. 

    – Bensinmotorer skapar det här spektaklet den känslomässigt passionerade kopplingen till bilen vilket är bra för vårt varumärke.

    Som sagt, än finns det hopp och kanske skulle man kika på en Ford nästa gång bilbyte är aktuellt…

    *

    Inge Motorbloggen på tisdag, andra aktiviteter väntar…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com