Klara A. kör VM-final Tyskland, Veiby och Jonas är taggade, Adamo "italienaren med vackra gröna ögon", R4-Skoda i ERC-final, Østberg omlokaliserar och skånsk nationaldag firas!

Blogg

Det går bra nu! Bättre och enklare kan inte Klara Andersson, SMK Hörby förklara läget efter sitt första SM-guld och efter att den Volvo-motor försedda BMW:n korsade mållinjen i Arvikas SM-final har det verkligen rört på sig för 21-åringen. Först blev det start på Spa i Belgien i World RX-supportklassen RX2e. En start med minimala förberedelser men som ändå gav en fjärde plats. Därefter kom samtalet från Carlos Sainz team i Extreme E, Acciona med erbjudande om att provköra deras bil på Sardinien. När detta var klart avslöjade World RX:s däckleverantör Cooper Tires att Klara var en av sex nominerade till tunga utmärkelsen ”Rookie of the year”. Nu tog det inte slut där, för i dag kom besked att Klara även ska köra finalen för World RX på Nürburgring sista helgen denna månad. Precis som i  Belgien blir det i elbils-klassen RX2e som Klara ska runda av rallycrossåret.

Det känns verkligen så häftigt att få avsluta säsongen med ännu en VM-tävling, förklarar en glad Klara.

Att det gick så bra i Belgien är en starkt bidragande orsak till andra framträdandet i RX2e förklarar hon lite blygsamt.

    Foto: World RX

    Det gick riktigt bra i Belgien och jag kände direkt att jag var med. Bilen funkade perfekt där och jag teamet hela tiden hittade nya små saker för att förbättra min körning.

    Med tanke på hur lite tid jag har haft med bilen så är jag jättenöjd med resultatet i Belgien, även om jag alltid vill vinna!

    Efter en intensiv tävlingshelg som gav tid i bilen och erfarenhet ser hon positivt på starten på klassiska ”Ringen”.

    – Jag känner att jag har en bra chans. Som sagt, farten har jag och jag tror även att banan på Nürburgring kan passa mig och den körstilen jag är mest bekväm med!

    Nog ingen speciellt vild gissning att att Klara har framtiden för sig och då närmast full säsong i RX2e. Än är inget klart men att SMK Hörbys affischnamn i den här grenen på bilsportträdet större mål än så sticker hon inte under stol med.

    Mitt huvudmål på sikt är att köra den högsta serien i rallycross-VM och att den nu flyttar över till el gör att jag känner att jag är helt rätt på min väg mot målet, när jag nu fortsätter med ytterligare en tävling i RX2e!

    Ändå lite av Rekord Magasinet-känsla över det hela med en helstöttande familj i ryggen och där storasyster Magda med all sin RX-erfarenhet utgör ett starkt stöd. Pappa Håkan som byggt både Magda och Klaras bilar i verkstaden hemma i Löberöd och som är helt orubblig i depåjobbet. Foto: Tommy Svensson

    Mamma Pia, Svensk Mästare 1996 är sedan den sammanhållande länken i ”The Andersson Family” och den här mixen känner jag kan gå långt. I Sverige finns en lång rad med familjer i Rallycross, Team Hansen, Johan/Tommy Kristoffersson och Lasse ”Stinsen” Larsson med sonen Robin är bara några exempel. Kanske kan det i framtiden bli ”en ny sheriff i stan”, familjen Andersson från Skåne?  

    *

    I morgon startar Rallye Terre de Vaucluse 2021, final i franska grusmästerskapet och för Ole Christian Veiby comeback i Hyundai i20 Coupe WRC, ALZ WR 38. Senast han och Jonas Andersson satt i den här bilen var i Targa Florio veckan innan FIA-avstängningen trädde i kraft. Där blev det en andra plats i tävlingen som kördes utanför WRC och därefter har bilen verkligen fått bekänna färg.

    Foto: Even Management

    Först bröt Pierre-Louis Loubet efter avåkning på Sardinien därefter tog Oliver Solberg över ”chassi #18” bara för att ”bygga om ” den i Safari. Loubet fick en ny chans i Grekland men med samma resultat som på Sardinien och nu ska förhoppningsvis Ole Christian ge bilen lite mer rättvisa. Testerna har avlöpt väl och besättningen är taggade inför uppgiften.

    Jag har njutit av varenda minut, förklarade Veiby efter sista testpasset.

    Nästa helg ska det avgöras vem som tar hem både Förar-VM och Märkes-VM. Att Toyota Gazzo Racing med Sebastien Ogier och Elfyn Evans är storfavoriter är inget någon säger emot på. Senast Hyundai vann för dom det viktigaste Märkes-VM, var 2019 och faktiskt just denna dag som detta skedde.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Att man fortfarande har en liten chans att upprepa detta vet Andrea Adamo men även att det inte finns några större chanser enligt italienaren.

    -Till exempel att jag får en date med Jennifer Aniston (amerikansk filmskådis), den chansen är betydligt större!

    På frågan vad han skulle säga till Aniston om detta trots allt skulle bli verklighet svarade Adamo?

    Det är jag som är den trevlige italienaren med de vackra gröna ögonen!

    *

    Foto: Erc.com

    Ännu svårt att säga om FIA-klassen R4 (kitcar-bygge med en prislapp under R5) är fågel eller fisk. På kontinenten finns en del sådana bilar medan det här hemma vad jag vet, är enbart Mattias Ekströms Audi A1 som Emil Bergkvist kört som är en R4:a. Nu kommer en ny sådan i Skoda-kostym som körs av ungraren Tibor Érdi jr i ERC-finalenKanarieöarna. En bil som är byggd av Proracing Rally Team. I en likadan ”Skoda” sitter ukrainaren Potiiko Serhi som gör femte starten med samma bil.

    Avslutar med att Mads Østberg med familj bestämt sig för att ”omlokalisera” och därför lagt ut det vackert belägna huset i Evjesund/Larkollen till försäljning. Ett hus som kanske vore intressant även med svenska ögon då det bara ligger tio mil norr om gränsen vid Svinesund. Med strandtomt, gäststuga, brygga och båthus vill Mads ha 17 000 000 norska kronor. Var nya adressen blir är oklart.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Därmed avslutas veckan då det i morgon är garanterat bloggfritt, anledningen är att det ska firas ”Skånsk Nationaldag” eller Mårten Gås med hela klanen Svensson. Önskar alla trevlig helg och med tanke på gåsen och sällskapet, vet jag att jag får det åtminstone!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.