Klara A. kör ExtremeE på Sardinien, RX-Robin i ruggig olycka, vad är felet med Asfalt SM, Shell och Hyundai jobbar ihop tre år till, dansk storsatsning med Hyundai i DSR, STCC är "laddat" för 2023 och ett torg kan berätta mycket"

Blogg

Efter en kort mellanlandning hemma i Skåne efter Höljes bar det av för SMK Hörbys World RX-förare Klara Andersson till Sardinien och debut i Extreme E

Foto: privat

. Tråkigt nog missade hon premiären då hon drabbades av Covid-19 precis före avfärd men nu är hon beredd att ta sig an det tuffa off-road rallyt för el-bilar. Premiären kördes i Saudi Arabien medan både den andra och tredje deltävlingen körs på Sardinien där faktiskt Klara testade redan ifjol ihop med Carlos Sainz.

    Foto: Extreme E

    På militära träningsanläggningen Capo Teulad kommer Klara att köra ihop med Fraser McConell i XITE Energy Racing Team. Mc Connell som kommer från Jamaica och har precis som Klara rötterna i rallycross. Egentligen skulle bilen precis som i Saudi Arabien, körts av Tamaro Molinari och Timo Schneider som båda fått förhinder.  På Sardinien får Klara svenskt sällskap av mästerskapsledande Mikaela Åhlin Kottulinsky/Johan Kristoffersson i Rosberg X Racing. Kevin Hansen har piggat på sig betydligt efter sin ruskiga krasch senast och sitter i JBXE-bilen i hop med norskan Hedda Hosås. Storbror Timmy Hansen avslutar den blågula paraden och delar bil i Genesys Andretti United Extreme E med Katie Munnings. De yttre förhållanden kommer att bli väldigt tuffa med både hetta och svårighet att navigera i det ökenliknande landskapet, berättar arrangören.

    Foto: Extreme E

    Detta blir också premiär för ”dubbeltävling” i Extreme E och efter onsdagen och torsdagens tävling är det bara en dags vila innan deltävling tre avgörs lördag och söndag.

    *

    I år är det Nitro RX som är huvudfokus för Robin Larsson som ingår i Dreyer&Reinbold Racing/JC Raceteknik i hop med Andreas Bakkerud. I söndags råkade Robin ut för en ruskig olycka hemma i sitt garage som kunden slutat riktigt illa. Robin skriver själv:

    Foto: privat

    Foto: privat

    I söndags va de väldigt nära man fick stämpla ut från jordelivet, va ensam i garaget och greja, skulle kapa av en grej med stora kapmaskinen som plötsligt högg i och jag fick den rätt i halsen. Som tur va lyckades familj och vänner komma innan ambulansen och hålla tryck och ha mig igång. 40 stygn senare och millimetrarna på rätt sida så är jag enormt glad att ja har alla fina kompisar och min familj, och världens bästa flickvännen som  tagit hand om mig varenda sekund sen jag kom till sjukhuset. Ta hand om varandra, det kan ta slut fortare än man anar!

    *

    På lördag stänger anmälan till finalen för Asfalt SM men tråkigt nog ser inte hårdsatsande Kristianstad MK få så mycket belöning för alt jobb med Rally Kristianstad. Mindre än 30 anmälda tre dagar inne anmälan stänger för SM/RM-klasserna är på tok för dåligt för tävlingen i Norra Åsum den 24 juli. Allt är egentligen rätt, perfekt serviceplats, en kul bana som sammanlagt erbjuder över två mils körning, rimlig anmälningsavgift och dessutom en datum i semestertider vilket borde göra det enklare för ”långväga” ekipage. Ändå hjälper det inte utan intresset för SM på asfalt är knappt fickljummet och varför det är så är inte jag människa att förstå. I fjol trodde (läs hoppades) jag att mästerskapet behövde ett år för att sätta sig och att 2022 skulle bli mycket bättre. Tyvärr fick jag fel igen och i fjol fick 41 förare SM-poäng i 2WD-klassen medan 4WD bara lockade knappt hälften 19 förare.

    Foto: Tommy Svensson

    Motsvarande siffror för årets mästerskap är 30 2WD-åkare och bara 10 med drivning i alla hörn. Utan tvekan så är det Hässleholms MK med Hässleholms GP som ”räddat” lite av anseendet för SM-serien då det i premiären på Garnisonen var klart flesta startande, 68 bilar. Utan CG Wilkes skötebarn hade siffrorna totalt sett ännu dystrare ut med futtiga 36 bilar i Uddevalla och 44 i Säffle.  Jag lider med alla inblandade som får så lite i lön för sitt engagemang och det skulle verkligen vara intressant att få veta vad som måste göras för att höja intresset till  2023? Jag vet det inte…

    *

    Finns de som är oroliga över Hyundais framtid i WRC efter årets ”berg o dalbane-liknande” resultat. Bland annat pekar negativa röster på att Kalle Rovanperä och Toyota är så överlägsna att de gräver sin egen och WRC:s grav på grund av detta. Jag håller delvis med och vill så gärna se nya vinnare resten av säsongen, inte för att jag inte gillar eller imponeras av Kalle utan enbart för att hålla lite spänning kvar fram till finalen Rally Japan. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Idag kom lugnande besked vad gäller Hyundai som skrivit kontrakt för de kommande tre åren med Shell. Därmed fortsätter det Alzenau-baserade teamet under namnet Hyundai Shell Mobis World Rally Team. Samarbetet har pågått i åtta år och gett två VM-titlar i Märkes-VM. 

    *

    Foto: specialpress@gmail.com

    Mer Hyundai och då från Danmark där i dag Simon Valentin, trea i Dansk Super Rally 2021 annonserar att han satsar på en ”splajsny” Hyundai i20 N Rally2 till DM-säsongen 2023. Ihop med Hyundaisäljaren Carl Weinreich A/S siktar Simon och kartläsare Peter Egholm på guld i mästerskapet och redan till KOMO Rallyshow den 23 juli kör paret med en hyrd R5-i20 i väntan på nya bilen.

    Foto: Morten Dam/specialpress@gmail.com

    Intentionen har hele tiden været, at arbejde videre med det oprindelige projekt, og fortsætte i toppen af DM-feltet. Og det er der nu skabt mulighed for med en helt ny RC2-bil, som Carl Weinreich A/S har bestilt hos Hyundai Motorsport Europe til levering i begyndelsen af 2023. Vi ser frem til at være med igen, hvor gassen for alvor brænder, berättar Simon Vallentin.

    *

    Man må tycka vad man vill om el i ”räserbilar” men att det går mot det hållet oavsett, är nog bara att inse. Sedan om det inenbär ett lyft för sporten både publikmässigt och sportsligt är en helt annan fråga. Att ”bredden” kommer att minska är nog inget som går att undvika, jag har svårt att se hemmapulare stå och mixtra med elmotorer hemma i garaget i klasser likt Grupp E och VOC.  World RX banar ny väg med elbilar i serien och nästa serie att hänga på är STCC som redan till nästa år blir fossilfri. Från den horisonten är det enbart tummen upp.

    Intresset är tveklöst större än vad vi förväntade oss, säger Micke Bern, vd för STCC på bilden med Emil Axelsson, EPWR

    – Utöver nya team och förare så kan vi bekräfta att flertalet städer tagit kontakt för dialog om framtida evenemang. Detta är något som stärker oss i vår storsatsning till 2023 och framåt där vi vill inspirera samhället till en hållbar omställning genom spektakulär elektrifierad racing.

    Eslövsbaserade Brink Motorsport och Exion Racing har redan bekräftat sitt deltagande och fler är på gång avslöjas det från STCC. 

    – Vi dialog med flera nya team och förare inför STCC 2023, och de första 12 bilarna är tecknade och klara för start 2023, säger Micke Bern.

    Intresset är stort även bland team som tävlar i andra mästerskap, såväl i Sverige som utomlands och det är glädjande att se.

    Företaget EPWR bygger just nu de helt nya elektriska STCC-bilarna som producerar 550 hästkrafter – siffror som innebär prestanda med 0-100 km/.

    *

    I mitt flöde dök häromdagen detta vykort upp från Stora Torg i Kristianstad och här finns absolut inga elbilar att upptäcka. Kan börja med att tycka att torget så här i början av 60-talet var betydlig trevligare än de numera allt för vanliga stenöknarna. I likhet med många andra klåfingriga stadsförnyare skulle allt ”pynt” bort och istället skulle öppna tråkiga stenlagda ytor locka folk att flanerare. Hörbys Nya Torg är ett annat bra exempel på hur arkitekten hämtat inspiration från Novosibirsk eller någon annan mysig stad i forna Sovjet. Förutom våldtäkten på själva torget i Kristianstad är husen i bakgrunden i stort sett identiska mot idag vilket man inte kan säga om bilparken.

    Foto: Okänd

    Det första jag reagerar på är att det står två exklusiva Porsche parkerade vilket måste innebära någon form av kanske Rotary-möte inne på Frimurarhotellet. Vid sidan av den blå Porschen står en ”vill vara Porsche” alltså entvåfärgad VW Karman Ghia som understryker att det inte var vanliga ”bönner” som åt lunch den här sommardagen. Noterar även två Ford Anglia ”Sneruta” och likaså två Volvo Amazon i sexigt ljusblått och olivgrönt. På den här tiden körde inte vanligt folk ”Skåpbilar” utan Sedan-modell med två dörrar var absolut vanligast. Därför finns bara en enda ”Skåpbil” parkerad en Opel Rekord Caravan från anntingen 1956 eller-57- Svårt att avgöra när inte hela grillen syns, däremot är jag nästan säker på att den gröna Rekorden parkerad framför är av 1960-års modell. Det går nämligen med förstoringsglas att läsa ut 1700-emblemet vid sidan av L-nummerskylten och detta kom som alla vet, först detta år. En enda Saab är synlig och detta en vit 93:a och längts bak i bild, en lika vit Volkswagen medan övriga bilar är svårare att identifiera. När jag ser sådana här bilder stärks jag än mer i min tro att det var bättre förr…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Nu väntar faktiskt ett besök på bland annat Nya Torg som idag när det är Hörby Marknad är allt anat än stenöken. Efter två inställda marknader är suget stort hos alla som har som har tradition att besöka Skånes äldsta marknad med anor tillbaka på 1600-talet. Som vanligt blir det mycket folk och i kväll när Danne Stråhed intar scenen lär det bli fullt ös…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com