Katsuta in i TGR-gänget, Matton menar att hybriderna är "rally ready", Opel går in med Rally2-bil när det blir modern drivkälla, ES Motorsport kör World RX, Volvo 142 favorit i Øresund Rally, sex juniorer STCC-testade och föreslagen hastighetsgräns tog "time out"!

Blogg

I dag presenterade Takamoto Katsuta att det föga överraskande blir fortsättning hos Toyota Gazoo Racing. 2022 kommer han och Aaron Johnston att köra ny hybridbilen GR Yaris WRC Rally1. Trots en tråkig höst tror Toyota på sin japanska förare och pekar på inledningen av året där han hamnade inom topp-sex för att sedan bli fyra i Portugal och Sardinien. Andra platsen i Safari är årsbästa innan det började strula med avåkningar i parti och minut. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Klart är också att Oliver Solbergs f.d co-driver Aaron Johnston åker med direkt från Rally Monte Carlo då föregångaren Dan Barrit inte är helt återställd efter kraschen i Estland. Nu kliver han av helt vilket Katsuta beklagar då Barrit varit en viktig del i hans utveckling i hop med Juho Hänninen, som dock fortsätter som mentor. Ryktet går också att Katsuta snäppar upp och blir fullvärdig medlem i TGR-teamet vid sidan av Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och ”bildelarna” Sebastien Ogier/Esapekka Lappi. I Tokyo är man intresserad av att Katsuta får en efterträdare och att det därför ska släppas in en ny talang i Toyotas utvecklingsprogram.

    Foto: privat

    *

    Just nu sprutar det ut bilder från hybridtesterna på både Hyundai och Ford medan det är sparsamt med bilder/filmer från Toyota. Vad detta betyder är oklart och vissa menar att Jari-Matti Latvalas team är lite på efterkälken medan andra säger precis tvärtom, att Toyota redan är så långt framme att man inte längre behöver pressa sina anställda med tröttsamma tester.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Vet inte, men som vanligt ligger väl sanningen någonstans mittemellan.  När Hyundai plågade sin nya i20 N Rally1 i Italien fanns Dirtfish/WRC-oraklet Colin Clark på plats och efteråt konstaterades att 2022 kommer att bli ett spännande år.

    Men fortfarande ”a long way to go” för team och förmodar jag, arrangörer. Om jag säger som så, bilarna får lite extra power vilket nog överskattas i jämförelse med  andra utmaningar som väntar!

    Riktigt på samma sätt ser inte FIA:s rallybas Yves Matton på saken. Även han var på plats när Hyundai testade  och säger i en intervju hos just Dirtfish att han betraktar i20 som ”rally ready”. Han bygger detta på att Hyundai gjorde en egen testtävling med både transport och specialsträckor plus inlagd service, till skillnad från traditionell test där man nöter en eller två olika sträckor. 

    Av vad jag sett är de fullt kapabla att idag genomföra ett WRC-rally, menade Matton. 

    Ändå taggade han ner lite och konstaterade att mycket jobb återstår men så är det alltid med nytt reglemente enligt fransmannen. Lite ”snacket på sta´n” är att regelverket inte är hugget i sten utan kan förändras under säsongen beroende på olika problem som uppstår, något som Matton kommenterade med. 

    Nej så fungerar det inte, reglemente ligger fast däremot har teamen lite olika möjligheter och då får man utnyttja dessa i annat fall vore det väldigt orättvist!

    Däremot kom där ord från Hyundai att det gällde för alla att ha ”open mind” och där Thierry Neuville fyllde i.

    Kan bli så att vi stöter på problem under säsongen… 

    Matton avslöjade för Dirtfish att han kunde föreställa sig att teamen valde att satsa på att  ha driftsäkra bilar i början av säsongen och först därefter titta på att få dom snabbare. Att det är irriterat över tidsschemat med minimalt med service de två första dagarna i premiären Rally Monte Carlo, har så klart även nått Matton. En liten förbättring är att man tillåter fler tekniker när det ska bytas däck än normalt, men annars är det servicefritt som gäller. Bland annat pekas på risken att rallybilarna hamnar i det trafikkaos som alltid råder kring serviceplatsen i Monte Carlos hamn.

    *

    FIA hoppas att hybridprogrmamet ska locka nya tillverkare att satsa på WRC men vad gäller övriga klasser i ”pyramiden” är hybrid än så länge inte aktuellt. Kanske ändras detta när Opel nu förklarar sig beredda på att utveckla en Corsa Rally 2 när det blir ”modern drivning” i Rally2-klassen.

    Foto: Opel Motorsport

    Redan i dag är Opel pionjärer på området genom den tyska Corsa-cupen som körs med helelektriska eCorsa. Extra tryck sätter Opel på FIA genom att i ryggen ha koncernsyskonen Citroën och Peugeot som även dom är sugna på förändring.

    – Opel kommer bara att tävla under hållbara förhållanden, ett klart mål för hela företaget. Sporten måste gå mot el eller hybrid, förklarade Jörg Schrott, Opel Motorsport.

    Redan 2017 visade Opel upp en Holzer-byggd R5 Corsa som bland annat Tom Kristensson fick möjlighet att provsitta. Men någon start blev det inte för bilen trots att detta var målsättningen från början, koncernledningen stoppade projektet. Till Dirtfish förklarar Schrott att han inte tror på eldriven Rally2 men väl hybrid precis som i WRC från nästa år. Planen från FIA var att WRC2 från 2023 skulle gå över till hybrid men detta har nu senarelagts efter att dagens Rally2-tillverkare protesterat. Dagens homologeringar går ut 2025 till 2027 och först då kan ett nytt reglemente börja gälla.

    *

    Rallycrossen ligger längre fram och till nästa år det el i World RX och då ställer sig ES Motorsport på startplattan för att göra upp om VM-titeln. I år har Andreas Bakkerud och Janis Baumanis kört Skoda i Euro RX1 för teamet från Litauen och där norrmannen slutade som Europamästare.

    Foto: ES Motorsport

    Nu gör man som ArvikabseradKMS och All-Inkl.com Muennich Motorsport och satsar på el-RX och har bokat drivlina från Kreisel Electric som nu har order på 14 sådana. Vilken kaross som hamnar över batteri och elmotor är inte klart, men Skoda känns på något vis naturligt.

    *
    Långt ifrån detta sker i helgen i Danmark där det körs Øresund Rally, största Regularitytävlingen för klassiska bilar på andra sidan bron. Från Hillerød ger sig deltagarna ut för att köra final i CC-Cars DASU plus NEZ i Regularity för länderna Estland, Letland, Litauen, Belarus, Rusland, Finland, Sverige, Norge, Island och Danmark.

    Foto: Øresund Rally

    Bland favoriterna finns nykorade danska mästarna Henning och Else Friborg från Them som kör Volvo 142 från 1970. Första start från ”Torvet i Hillerød” är klockan 10.00 med målgång på samma ”torv”klockan 16.40.

    *

    När STCC arrangerade ”Juniortest”Ring Knustorp var sex förare utvalda. 

    Vi har haft ett bra gäng juniorer på plats från många olika kategorier som verkligen har imponerat på oss, säger Micke Bern, vd för STCC.

    Återväxten i STCC är oerhört viktig och därför jobbar vi aktivt med att locka nya talanger till vårt mästerskap. STCC har skapat många stora förarprofiler genom åren som tagit sig vidare till internationella karriärer som Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk och många fler.Foto: Anders Helgesson

    Juniorerna har i de flesta fall karting som inkörsport fick nu testa Audi RS 3 LMS, Cupra León Competición och Volkswagen Golf GTI TCR från PWR Racing, Brink Motorsport, Lestrup Racing Team och Brovallen Design. De lyckligt utvalda var Axel Bengtsson – 21 år – Stockholm – Gokart, Calle Bergman – 16 år – Värnamo – Gokart, Radical och Formel Nordic, Casper Jansson – 16 år – Uppsala – Gokart och rallycross, Edvin Hellsten – 24 år – Göteborg – Gokart, Volvo Cup, V8 Thunder Cars och Carrera Cup, Max Sjölander – 22 år – Göteborg – Gokart , Rasmus Jansson – 18 år – Uppsala – Gokart.

    *

    Mycket sällan jag trycker något gilla från Aftonbladets ledarsidor men när Ingvar Persson skriver ”När det är vägarnas tur är pengarna slut” måste det bli ett gilla. Ingvar påtalar att landsbygdens folk är de som får betala när det ska byggas förbifarter, snabbjärnvägar och motorvägstunnlar i storstäderna så blir det på bekostnad av landsbygden. När nu Trafikverket gick ut med hastighetssänkningar på fyra Europavägar och tio riksvägar tog det som man säger, ”hus i h-e” i de drabbade områdena. 

    Foto: Tommy Svensson

    Totalt 41 ordförande i olika kommunstyrelser och två från regionen protesterade på DN-debatt mot detta, som dom menade idiotiska förslag. Trafikverket gjorde som vanligt, gömde sig bakom luddig statistik som påvisade att många liv sparades om man gjorde så här, då det inte finns några pengar att bygga om vägarna till att bli säkrare (underförstått, dessa pengar har gått  till framförallt Stockholm). Men när dessutom 43 av de som protesterar är socialdemokrater eller centerpartister (en moderat) kunde så klart inte regeringen bara vifta bort protesten, det är ju snart val. Därför gick idag Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon ut och berättade att man tagit en ”time out” och förslaget skulle inte genomförs just nu. Så klart var detta inte på grund av protesterna, utan Erixon gav istället en luddig förklaring om att man måste samordna hastighetsänkningarna med andra åtgärder längre fram. När jag då ser att hon lämnar sitt uppdrag den sista december ligger det nära till hands att tro att hon inte vill ta i skiten utan överlåter detta till sin efterträdare. Att åtgärden inte är önskvärd av de som utnyttjar de aktuella vägarna är inget som Erixon/Trafikverket verkar bry sig om, istället är det samordningen som ställer till det…

    *

    Ingen Motorbloggen i morgon, social aktivitet väntar men vi ses på söndag. Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.