Kalle R. yngste världsmästaren, "Kajto" knaprar in på Mikkelsen, Tom K. tog första totalsegern på asfalt, Brink tvåa i STCC, Ola N. fick tidstillägg men slutade tvåa och bröderna Madsen säkrade "DM-segern"!

Blogg

För mycket tävlingar, för många fotojobb parat med alldeles för lite tid gör att Motorbloggen inte blir så som jag tänkte från början. Förstår att ni kanske blir besvikna men de svenska tävlingarna får jag skjuta fram till måndag, tyvärr.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Börjar med att säga grattis till Kalle Rovanperä och Jonne Halltunen som lyckade säkra VM-titeln dagen efter sin 22:a födelsedag och detta med med två tävlingar kvar att köra. Med detta blev han den yngste vinnaren någonsin och är faktiskt fem år yngre än Colin McRae än när han blev världsmästare och  tidigare var yngst. Anmärkningsvärt också att Kalle bara gör sin tredje säsong i WRC:s toppklass och jag kan erkänna att jag inte riktigt trodde på att han skulle greja det. De senaste tävlingarna har han inte övertygat men så blev det riktig islossning på Nya Zeeland med både seger i rallyt och dessutom snabbast på power stage. Ett styrkebesked som onekligen imponerade, till och med rallytrean och i praktiken enda utmanare om VM, Ott Tänak berömde.

    Både Kalle och Toyota har varit starka hela året och helt ärligt verkligen kört ifrån oss inget snack om detta!

    Kalle var så klart glad efter triumfen.

    Den bästa känslan just nu, är en stor lättnad!

    Foto. Toyota Gazoo Racing

    Nye världsmästaren fortsätter.

    Vi har haft en fantastisk säsong även om det var en svacka för ett tag sedan men kunde vi äntligen få jubla!

    Han är självklart oerhört nöjd med stödet från teamet och Jari-Matti Latvala. Fast frågan är om inte pappa Harri var allra lyckligast när han gav Kalle segerkramen.

    Foto. Toyota Gazoo Racing

    Även när det varit tungt har man stöttat och visat att man tror på mig och Jonne. Tänker inte så mycket på att jag blir yngste världsmästaren men så klart betyder det mycket då detta varit mitt mål ända sedan jag började med rally!

    Tvåa slutade Sebastien Ogier och trea alltså Tänak som nu får inrikta sig på att klara silver med Thierry Neuville (fyra i helgen) 29 poäng efter.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Fullt godkänd femma blev Oliver Solberg och Elliot Edmondson som även skrev lite egen historia när han tog sina två allra första power stage-poäng. Två topp 5-placeringar i rad visar att Oliver, förhoppningsvis passerat den värsta tiden i sin karriär och nu kan börja blick fram- och uppåt .

    Att uppnå bonuspoäng första gången i Rally New Zealand är extra häftigt och minnesvärt för mig, menade Oliver.

    Målet med tävlingen var att fullfölja och få värdefull erfarenhet av de speciella vägarna i Nya Zeeland. Det är väldigt viktigt för framtiden att förstå hur bilen fungerar på de här vägarna!

    Lider verkligen med M-Sport Ford och i synnerhet med Craig Breen som gjorde ett simpelt misstag på fredagen när han ledde rallyt. Med tre sträcksegrar visade sedan irländaren och Paul Nagle att man har ”speed for succes” och likaså att Puman kan leverera, nu gäller det bara att få allt att synka.

    Foto:M-Sport Ford

    Vem kunde förresten före start tro att Lorenzo Bertelli skulle bli bäste Ford-åkare med sin sjunde plats?

    *

    I WRC2 var det som väntat Hayden Paddon som dominerade från start till mål även om tvåan Kajetan Kajetanowicz plockade några sträcksegrar även han. Men för ”Kajto” var målet att knapra in på avståndet i WRC2 till Andreas Mikkelsen och nu skiljer bara 13 poäng mellan de båda.

    Foto: Orlen

    Fördel polacken då han har 60 möjliga poäng kvar att lägga till sina nuvarande 96. Tror det kommer att bli tufft för Mikkelsen och frågan är om inte den svarta Skodan passerar och går upp i topp redan efter nästa tävling i Spanien om tre veckor?

    *

    I lördags skrev Tom Kristensson/Andreas Johansson lite egen historia genom att ta allra första totalsegern på asfalt i ”Rajd Wisly”. Den tuffa tävlingen i södra Polen blev om möjligt ännu tuffare då det bitvis regnade kraftigt och som bekant är regn och gatsten ingen bra kombination om man ska åka fort. Nu visade SMK Hörby-föraren hur duktig han är åå alla underlag genom att ändå vinna åtta av de tio sträckorna vilket så klart innebar totalseger.   

    -Vilket rally, vi har gjort allting rätt idag och åkt på i ett bra tempo utan några missöden eller större moment, förklarade en överlycklig Tom vid prisutdelningen.

    Dessutom första segern på asfalt och full pott på power stage, helt fantastiskt!

    Foto. Tom Kristensson Motorsport

    Den som utmanade bäst men som ändå slutade över minuten efter var Toms enda utmanare om segern totalt i Polska Mästerskapet, Gregorz Grzyb med Skoda Rally2. Ett tag hade han och Kacper Wroblevski en tuff fajt bakom den gula Hyundai R5 från Kowax 2BRally, men så fick Kacper tekniska problem och fick därmed nöja sig med att bli trea. Inför sista deltävlingen i mästerskapet som körs i Slovakien och även den på asfalt, ”Garret Rally Kosice” den 21-23 oktober leder Tom och Andreas på 200 poäng, tvåa är Grzyb på 186 poäng och trea Wroblewski med 42 poäng upp till Tom.

    Foto. Tom Kristensson Motorsport

    Har inte hundra procent koll på poängfördelningen men tror att maxpoäng är 35 kvar att köra om och om det är så, är alltså trean borta från guldstriden. Till finalen kommer Gryzb med ett litet trumfkort i overall-ärmen, 46-åringen har redan två tidigare segrar i rallyt och har dessutom tävlat här många gånger sedan 2012.

    Foto:Niechwiadowicz

    Detta i allt från Skoda, Peugeot till Ford Focus WRC och senaste starten innebar en andra plats 2019 med Skoda R5…

    *

    Att Robert Dahlgren och PWRC Racing skulle sluta som dubbla  STCC-vinnare efter finalen på Anderstorp förvånar nog inte många. Men Tobias Brink gjorde vad han kunde men hade så klart ett hopplöst läge när Dahlgren så lägligt fick tillbaka segern från Skellefteå lagom till finalen. Nu blev det silver för SMK Hörby-föraren och även silver i juniorklassen genom Hugo Nerman. En tröst för Tobias var att han satte nytt varvrekord på Mantorp med sin Audi men han var även den som tog allra flest poäng i helgen.

    Foto: Birnk Motorsport

     En fantastisk helg rakt igenom. Känns otroligt bra att studsa tillbaka efter ett par tuffa helger och farten har varit galet bra, menar Tobias.

    -Också coolt att vara första STCC förare att vara under 1 minut 19 sek på Mantorp Park i en TCR-bil!

    Finalhelgen bjöd på fantastiskt väder och storpublik på plats och temachef Ted Brink var ändå nöjd.

     Riktigt kul att säkra två silver i STCC 2022 med Tobias i SM och Hugo Nerman i JSM. Med helt nya bilar inför säsongen där den andra anlände fem dagar innan premiären så får detta helt klart ses som godkänt. Stort tack till Mantorp Park och STCC för en riktigt bra finalhelg med en härlig atmosfär, mycket publik och bra event!

    Till nästa säsong kommer STCC att köras med elbilar vilket blir intressant om detta koncept kommer att locka lika mycket publik?

    *

    Favoriten segrade även i Porsche Carrera Cup Scandinavia och där heter han Lucas Sundahl som nu tog sin femte raka titel. Skåningen Ola Nilsson gjorde vad han kunde och vann första racet vilket innebar delad ledning med Sundahl som slutade femma.

    Foto: Armin Hadzic | A1 Work

    I andra racet var dock Ola lite väl het och på slutet råkade han stöta till Sundahls bil som for av banan och åkte ner till åttonde plats. Ola gick i mål som trea och i detta läge även vinnare men så fick han tidstillägg för incidenten och blir nu tvåa.

    – Jag kände att jag måste gå för det och provade på insidan. När man väl bestämt sig så är man där, och då hade Lukas behövt lämna mer utrymme. Jag tycker att han styrde in lite abrupt, men accepterar domslutet, sa Ola som inte var jättebesviken efteråt.

    -Nej, Lukas är en värdig mästare och vi är grymt nöjda med andra plats i  en mycket bra säsong totalt sett. 

    En enda poäng skilde till slut mellan honom och Sundahl och detta var säkerligen inget han förväntade sig i sin comeback där han höll en betydligt ödmjukare målsättning…

    *

    När danskarna körde en mästerskapstävling i Tyskland, ”ADAC Cimbern Rallye” var man inte speciellt artiga mot gästerna. Vann gjorde nämligen hemmaföraren Philip Geipel, Skoda halvminuten före Marijan Griebel, Citroën. Men tror faktist att Kenneth Madsen/Mette Felthaus struntade i detta då man säkrade ”DM-segern” i Glad Sports Peugeot R5. Två minuter upp till vinnaren och 40 sekunder ner till fyran, landsmannen Michael Sørensen/Erik Kristensen, Skoda.

    Foto: Ulf Malmgren

    Glad Sports succé fortsatte med att Jacob Leutenberger Madsen vann Rally4-klassen i hop med Line Nedergaard och slutade på en väldigt stark femte plats totalt. En extra fjäder i hjälmen då Ib Kragh/Ditte Kammersgaard körde in på placeringen efter med den nya Hyundai Rally2.

    Foto: Helin Motorsport

     Enda svenska deltagaren var Tibros Lucas Helin med Ida Lidebjer Granberg i Opel Astrans högerstol.  

    – Trea i klassen och 29:e totalt efter en tuff fajt om andra platsen platsen med Escortåkaren Axel Schütt, berättar Lucas.

    Tyvärr svårt att matcha på vissa sträckor med många vinklar och accelerationer.

    Foto: Ulf Malmgren

    I mål skilde 12 sekunder till Escortens fördel något som kanske vädret var lite skuld till.

    Svårkört med regndäck i torrt väglag så lite spännande stundtals men som helhet jättefin tävling!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com