Kalle R. snabbast på "SD" inför Safari, Oliver tänker på väder, WRC-tips är svårt, Pirellis två däcktyper i Kenya, tungt inför Grus SM-premiär, MSR närmar sig med bantat fält och Rallybåten tar dig till Umeå!

Blogg

Kalle Rovanperä fortsätter på den inslagna vägen och satte bästa tid på shake down inför  Safari Rally Kenya.  På andra vändan noterades han och Jonne Halttunen för en halv sekund bättre tid än Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe i Hyundai #11. Ott Tänak/Martin Järveoja fick tredje tid, 1,8 sekunder efter VM-ledaren.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bästa Ford kördes av Sebastien Loebb/Isabelle Galmiche in på tiondelen samma tid som Tänak. Tidigt och dumt att snacka om besvikelse men att Craig Breen/Paul Nagle kom in om tionde bil över fem sekunder efter Kalle känns inte helt bra. Breen var ensam om att sätta bästa tid på tredje och sista vändan medan Oliver Solberg/Elliot Edmondson gjorde motsvarande i första försöket. Dock respektingivande skillnad, 13 sekunder mot Kalle…

    *

    Egentligen är varje WRC-tips ”årets svåraste” men frågan är ändå om inte Safari Rally Kenya  är det allra svåraste. Den yttre utmaningen är megastor där det gäller att vårda bil och däck omsorgsfullt, men även den som lagt sig vinn om detta kan råka ut för trubbel. I fjol körde till exempel Kalle Rovanperä fast med sin Toyota, andra krockade med något av de många vilda djur som bor på savannen.

    Foto. Safari Rally Kenya

    Men även själva vägen kan ställa till det och minns i fjol när hemmaföraren Tejveer Rai fick en katapult av ett litet krön på ett snabbt partia ute på öppna fältet. Polo R5:an mådde inte alls bra efter detta och efter den luftfärden tog också Teveer ”time out”. Även Oliver Solberg rullade i sin Kenya-debut och tråkigt nog så fick buren en knäck vilket gjorde att han fick bryta. Att han nu vill ha revansch är förstås solklart.

    Foto: Hyundai Motorsport

    – Verkligen ett speciellt rally som blir utmanande och tufft men ändå ser jag fram emot att få starta i morgon, menar Oliver.

    Både landet och alla rallyfansen är fantastiska så hit längtar jag alltid även om det inte slutade så bra senast!

    När jag räknade upp alla utmaningar glömde jag vädret vilket Oliver nu påminner om.

    Ifjol spelade detta stor roll med bitvis häftiga regn så återstår om det blir så även i år. Annars är målsättningen att hitta rätt känsla, första hålla ihop bilen i ett stycke och plocka fina poäng för Hyundai Motorsport!

    I fjol gjorde Thierry Neuville Oliver sällskap på brutit-listan och belgaren och VM-tvåan sticker inte under stol med hur besviken han var över detta.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Vi ledde rallyt  och hade enkelt vunnit om det inte var för ”a small problem”(bak fjädringen), menar Neuville.

    Nu siktar vi på revansch och det ska vi också få…

    Sardinien fick äntligen Ott Tänak kliva högst upp på pallen för första gången på 15 månader (Arctic Rally 2021 var senast) vilket gett honom och hela teamet en kick.

    – I Safari är det möjligt att ”push” 100 procent men du måste veta var du kan göra så om man vill ha bilen hel och ta sig i mål, är Otts analys.

    *

    Då kör vi.

    WRC

    1. Thierry Neuville Hyundai

    2. Sebastien Loeb Ford

    3. Kalle Rovanperä Toyota

    4. Sebastien Ogier Toyota

    5. Craig Breen Ford

    Foto: Okänd

    I fjol slutade Takamoto Katsuta tvåa efter Ogier men så bra tror jag inte det går i år för den japanska fjärde föraren hos TGR. Likaså har jag en känsla av att Tänak och Elfyn Evans kommer att vilja lite för mycket för deras eget bästa och hamnar då utanför topp-fem. Gissar att Oliver Solberg och Elliot Edmondson har stor respekt för Kenya vilket gör att ”safety first” gäller. Ändå med lite tur så sexa för värmlänningen men här kan lika gärna Jonas Andersson med Gus Greensmith hamna…

    WRC2

    1. Gaurav Gill Skoda

    2. Martin Prokop Ford

    3. Kajetan Kajetanowicz Skoda

    4.  Patel Karan Ford

    5. Sean Johnston Citroën

    Gissar att indier Gill har bra erfarenhet av ”off road-rally” med alla starter i Asia Pacific-mästerskapet vilket kan komma till hjälp i helgen.

    Foto: Lotos

    Min personliga favorit från Polen, ”Kajto” (bilden) har klart deklarerat att hans enda mål är att just komma i mål och försöka få med sig så många poäng som möjligt. Detta utan att ta några som helst risker i sin Lotos-sponsrade Skoda.

    *

    Många rally brukar betonas som ”däckrally” alltså där valet av däck är det som fäller utslag. Mest känt för detta är nog Monte Carlo där det kan kan vara skillnad på himmel och helvete med fel däck uppe i bergen. I Safari är det inte lika svårvalt och Pirelli kommer enbart med två olika däck till Kenya, Scorpion KX, mjuka och hårda. Problemet i Safari är att få till däck som klarar både djupa spår och stora stenar i hög hastighet. När det sedan dessutom kan övergå från den lömska finkorniga sanden ”Feschfesh” till hal lera på ett par minuter om det kommer regn, ställer det till det för ingenjörerna. ”Soft SA” finns när temperaturen är låg eller förhållandena är fuktiga medan ”Hard HA” ger hållbarhet på dåliga partier.

    Foto. Safari Rally Kenya

    *

    I förra veckan betecknade jag det som helt orealistiskt att inte premiären för Grus SM, Älmhults ”BILAM Mästarmötet” den 9 juli skulle uppgå minimigränsen för antalet deltagare.

    Foto: Henrik Åkeson

    Denna är satt till 40 bilar ute på Millebygden och idag är bara hälften så många anmälda. Än återstår fyra dagar innan anmälan stänger och det som är extra bekymmersamt enligt mina ögon, är att bara 15 ekipage kör i de fyra SM-klasserna.

    *

    I samma lite tråkiga ämne så sjunker även antalet startade till Midnattssolsrallyt med start på Gelleråsen Arena onsdagen den 6 juli och målgång samma dag som det körs SM i Älmhult, lördagen den 9 juli. När anmälan stängde till MSR var det med 150 ekipage vilket jag menar måste vara ett antal som föranledde jubel hos arrangören. Visserligen ett bra avstånd till maxantalet (185 bilar) men ändå med tanke på hur det sett ut i andra tävlingar i år, väldigt stort intresse för sommarens stora happening. Vad som hänt efter att anmälan stängde är för mig oklart men i dag har 25 ekipage försvunnit och nu är det alltså 125 bilar plus två föråkare som ska köra det knappt hundra mil långa rallyt. Inte bara sportsligt som det är lite trist att startfältet minskar för arrangören KAK utan det innebär även ett hyggligt ekonomiskt tapp. Med en startavgift på den märkligt ojämna summan av 17 995 kronor innebär detta att KAK missar runt 400 000 kronor. Nu blir den här summan säkerligen lägre då det inte återbetalas fullt ut vid återbud, allt beror på när detta görs. Tråkigt nog har det även lämnats återbud från skånska ekipage och därmed är det enbart kvar Kristianstad men tävlande för KAK, Clas Skogh/Rickard Rejnefelt med VW 1303S.

    *

    Ett kul och även praktiskt initiativ har tagits med helt nya ”Rallybåten” som i februari ska frakta rallybesökare från Stockholm till Umeå. Det är välkända festbåten från Viking Line, Cinderella som med hjälp av rallyprofilen Simon Johansson ska omvandlas till transportsträcka för rallyfansen.

    Foto: Karlberg Media.

    När tävlingen flyttades från Värmland till Västerbotten var det många trogna besökare som tvekade. Avståndet till Umeå upplevdes som långt och boendefrågan var en utmaning. Detta innebar tyvärr att många missade ett häftigt rally och en mycket lyckad start på en ny era, säger Johansson, en gång svensk juniormästare i rally och under många år flitigt anlitad expertkommentator i P4 Värmlands populära sändningar från just Rally Sweden.

     Med Rallybåten vill vi samla entusiaster och ta med dem till VM-festen i Umeå. De reser med Rallybåten, bor, äter och umgås på Rallybåten och tar sig ut på VM-sträckorna med våra shuttlebussar. Det här är en paketlösning som vi tror kommer att passa många.

    Totalt 1600 gäster kan Rallybåten husera där Svenska Kocklandslaget svarar för maten. Tre sträckor om dagen räknar man med att kunna se och allt till det facila priset av 7350 kronor för billigaste hyttalternativ.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com