Kalle fick Colins skor, Paddon vill dela bil i WRC, "grön vinnare" i AMC-Sprinten, Myrsell tog EM-silver, treor från Lund i YM Øst, "el-Calle" slutade tvåa i cupen och Alfred missade seger i Italien.

Blogg

Det blev känslosamt när Kalle Rovanperä i samband med Rally Legends i San Marino fick ta emot en minnesgåva av Colin McRaes familj. En gåva som bestod av Colins förarskor från 1995 då han blev den ditintills yngste världsmästaren och en titel som nu övertagit av Kalle som var fem år yngre än Colin när han säkrade VM-titeln på Nya Zeeland.

Foto: Okänd

Detta hade jag ingen aning om och att få Colins skor känns väldigt hedrande så jag vill verkligen tacka familjen för detta, förklarade Kalle. 

    *

    Om jag ska tolka all information om vem som eventuellt kan bli ersättare till Ott Tänak hos Hyundai så landar det i två spår som är hetare än andra. Båda spåren har dessutom en bakgrund som förare hos Hyundai  Motorsport, Andreas Mikkelsen och Hayden Paddon. Mikkelsen är den som senast körde i WRC-klassen med ljusblå bil medan Paddon avslutade i Australien 2018 genom att där bli tvåa. Efter detta har det varit mest tävlande borta i den delen av världen för ”The Kiwi” och då med R5-bilar, företrädesvis Hyundai. Mikkelsen fick ytterligare ett år hos Hyundai innan deras vägar skildes och då absolut inte som några såta vänner. Nu pekas båda ut som tänkbara ersättare till Ott Tänak om det nu blir som så många tror, att han kör en Puma Rally1 2023. Ska man tro Paddon själv så skulle han mer än gärna dela en i20 Rally1 om möjligheten kommer.

    Foto-: Paddon Motorpsort

    En perfekt säsong just nu hade varit komplett WRC2-program och så några utvalda tävlingar med Rally1-bil, till exempel Portugal, Sardinien och Chile där jag tror jag kunnat hävda mig bra.

    På honom ser det ut som att han kan lyckas med att sy ihop ett WRC2-program för 2023 med hjälp av Hyundai New Zealand vilket då blir huvudfokus. Med detta så torde han därför mer eller mindre lämna fältet fritt för Mikkelsen som Tänak ersättare som garanterat vill köra full säsong i WRC och inte dela bil…

    *

    Känns nästan som att Peter och Dany Holgersson totalsegrade i ”AMC-Sprinten” bara för att dj-las med mig. Tänker på fredagens Motorbloggen där jag nämnde att jag fått en påse ”Gröna Bilar” av Lars Mårtensson och då utvecklade min kritiska hållning till speciellt gröna rallybilar. Att Holgersson familjen kör en ilsket grön Ford Escort sticker så klart i mina ögon vilket även garanterat skänker Peter och Danny minst lika stor glädje när man kontrar med seger och det är bara att gratulera. I grunden ändrar det dock inte min inställning ”MP-lackade” bilar…

    Foto: Lars Svensson

    Efter första ”loopen” på Lundaslätten utanför Kyrkheddinge var det C-föraren Tobias Holmberg/Oscar Arvidsson som toppade med sin Volvo 940 men bara 0,1 sekund skilde till den  gröna Escorten. Trea låg hemmahoppet Ola Schönström/Maarten Slijkhuis och detta 1,8 efter.

    Foto: Kristian Lindberg

    Nu hör det till saken att Arlövs MC bjöd på tre väldigt korta sträckor och körtiden blev totalt strax över fem minuter. Ner till tionde placerade Kristianstadduon Martin Olsson/Martin Lilja skilde futtiga 13,9 sekunder. 

    Foto: Henrik Åkeson

    Direkt efter lunchuppehållet tog Holgersson över ledningen som sedan behölls in till slutmålet. Holmberg slutade tvåa, 0,8 sekunder efter medan totaltrean blev B-föraren Terese Lennartsson/Johan Kastenman, Lunds AC.

    Foto: Lars Svensson

    Med sin Opel Kadett GSi var ”Tessan” bara 1,5 sekunder efter Holgersson som hade Ola Schönström 0,3 efter för att sedan se sin egen pappa Janne med Tomas Gustavsson bli femma med den nya Volvo 940:an.

    Foto: Kristian Lindberg

    Tia totalt och klart bäst av ”Standard-åkarna” var SMK Hörbys Christian Tranström som med Andreas Håkansson i högerstolen tog Grupp F-Golfen till denna fina placering. 4,5 sekunder långsammare var klubbkompisen Jim Nilsson /Jörgen Jönsson som blev bästa VOC-are och13:e totalt.

    Foto: Lars Svensson

    Simrishamns Adam Grahn/Marcus Sundh var ensam i Ungdomsklassen men det spelade ingen roll att där inte var någon”hare” att jaga.

    Foto: Lars Svensson

    Adam hade ändå ett så högt tempo att han tvåhjulade sin Polo till en 21:a plats totalt. Intressant debut som föråkare i GNM:s Fiesta Rally2 gjorde SMK Hörbys Fredrik Nilsson som satt mer RS-rutinerade Jonas Hansson i kartläsarstolen. Fredriks Volvo 940 Grupp H lär vara på väg bort och vad dagens provkörning kan innebära för framtiden är ovisst. Bara sex ekipage bröt under dagen vilket innebar att 38 kom runt de  sex sträckorna.

    Foto. Lars Svensson

    *

    Det blev klasseger för Mats Myrsell/Esko Juntilla i finalen för ERC Historic, ”Sanremo Rally Storico”. Något som gav Myrsell silver i EM medan Juntilla får ta emot guldmedaljen bland kartläsarna i Fia European Historic Rally Championship 2022.

    Foto: privat

    Vi känner oss jätte nöjda med det här resultatet, efter en lång och jättetuff säsong, konstaterar dalmasarna.

    Serien är uppdelat på  nio tävlingar i Europa och vi kör nyaste klassen för bilar upp till 1990 med en Ford Sierra Cosworth 4×4.

    I helgen var det tre nyare Porsche Carrera RS i topp innan Ville Silvasti kom in som fyra med en äldre värsting, Lancia 037 Rally vilket också gav EM-guld till finländaren. Första äldre rallybil slutade femma, en Ford Escort RS1800 innan Porsche-paraden fortsatte för att så brytas av Myrsell som åtta. 

    Utvecklingen i FIA Historic har gått med en rasande fart både när det gäller prestanda på bilarna och förarnas ålder, allt yngre, det är bara att konstatera att vi är de äldsta i klassen, med råge, avslutar EM-tvåan.

    *

    I lördags avslutades Yokohamamesterskabet Øst med en rallysprint i Høng. Lunds Håkan och Pamela Oddshammar slutade trea i klassen och Pamela berättar om dagen.

    Foto. Carsten Magnusson

    ”En riktigt kul o utmanande tävling. Det hade ju regnat på natten och morgonen, så underlaget var rätt slipprigt. Tävlingen kördes på en smal, med betoning på SMAL, väg utanför Høng. De hade provat att hålla alla på det”svarta spåret” med hjälp av smala, typ snöpinnar, men de försvann ju i rask takt. Inte hjälpte det att jag hade ”Don’t cut” i noterna det gick med ställ o handbroms överallt. Sällan har jag fnissat så mycket under en tävling – det är löjligt kul att åka på tvären.  Vi blev 3:a i klassen o 5:a totalt. Mest nöjda är vi med totalsatsningen i sista åket. Håkan körde suveränt hela dagen, men då såg man hornen skymta ut genom hjälmen. Även andra tiden i heat 2 kändes som en liten triumf. Tusen tack till Carsten som alltid ställer upp och gläds med oss när det går bra.”. Samma placering fick även klubbkompisen i Lunds AC Skawomir Bronk med sin BMW.

    *

    Calle och Torbjörn Carlberg lyckades med sin uppgift och säkrade andra platsen i ADAC Opel e-Rally Cup efter samma placering i finalen ”3-Städte Rallye”. En final som inleddes med en skräckupplevelse för smålänningarna då man på första sträckan fick möte med en privatbilist innan sträckan stoppades.

    Foto: Carlberg Motorsport

    Även fortsättningen blev strulig då två av sträckorna på lördagen ströks vilket innebar att det bara kördes fem istället för sju sträckor. Redan klar vinnare i cupen var Timo Schultz som även körde hem finalen men glädjen stod ändå högt hos Calle då man klarade andra platsen före Max Reiter som även slutade trea i cupen.

    *

    I samma rally avgjordes även Tyska mästerskapet och där det blev strid på kniven om guldet. Till slut med 0,5 sekunds marginal och en poäng tillgodo gick titeln till f.d racingföraren Philip Geipel och Katrin Brugger-Becker. Tack vare seger på sista sträckan gick Geipel förbi Dominik Dinkel. Totalsegern i rallyt togs av Erik Cais, 56,1 före Geipel och Dinkel som trea. En stark prestation av 35-åringen som gjorde rallydebut 2019 och idag bara startat i totalt 23 rallyn…

    *

    Tomelillas Alfred Nilsson som tävlar i Italienska Mästerskapet slutade trea i GT3 PRO-AM efter finalen som kördes på Monza.

    Foto: BMW Italia

    Han tävlar för BMW Italia i en M4 GT3 och hade chans på mästerskapstiteln, men tvingades till ett extra depåstopp i finalen och tappade då till tredjeplatsen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com