Kalle är ingen övermänniska, Tänaks seger gav fin "boost", Säffle intas av Asfalt SM, vem har fel vi eller österrikarna, kolla WRC i Belgien är inte billigt, Brink är het i STCC, Jessica väljer Salzburg Ring och plocka tillstånd för TV-Svängen möts av "dejligt"!

Blogg

I WRC Rally Italia Sardegna 2022 skrev Toyota Gazoo Racing in i historieboken som största bakslaget sedan Rallye Turkey 2019. Inte sedan dess har man missat pallen och bästa Toyota-åkare var VM-ledaren Kalle Rovanperä med sin femte plats. Resultaten förvånade många i synnerhet som Kalle hade tre raka segrar med sig till Sardinien, men där blev det stopp.

Vi måste vara realister, Kalle är både snabb och begåvad men absolut ingen övermänniska, förklarar tf. teamchef Kaj Lindström för finsk media.

Foto. Toyota Gazoo Racing

    Just på Sardinen är det väldigt tufft att gå ut först vilket Kalle gjorde, precis som han får göra i kommande Safari Rally.

    – Kalle gjorde ett utmärkt jobb och utökade ledningen i VM, så jag tycker ändå att resultatet var utmärkt, menar Lindström.

    Nu hoppas så klart TGR att detta var en tillfällig svacka och i Kenya tror inte Kalle att det blir lika svårt att spåra som senast.

    Hoppas inte tappa lika mycket i början som på Sardinien, menar Kalle.

    I fjol var detta ett bra rally för oss och vi var tvåa när bilen fastnade i sanden och vi fick bryta för dagen…

    Till slut blev det en sjätte plats medan Toyota-kompisarna Sebastien Ogier och Takamoto Katsuta slutade etta och tvåa.

    – I år ska jag försöka undvika sådant här. I Safari möter man svårigheter som inte finns normalt i moderna rally och det är många svårigheter med underlaget, förklarar Kalle med Jonne Halltunen som vanligt vid sin sida och lägger till

    Helt klart är detta ett speciellt rally som du måste närma dig annorlunda…

    *

    Med seger på Sardinien har både Hyundai och Ott Tänak fått andrum och en välbehövlig boost inför resten av säsongen. Att koreanerna haft svårt att hävda sig förvånar nog många, men inte för de som har lite koll. Med tanke på att man i Alzenau i princip började skissa på nya Rally1 i20 samtidigt som M-Sport redan testade sin Puma och Toyota inte var långt efter. När dessutom reglementet ytterligare begränsade testmöjligheterna satt Hyundai i rävsaxen.

    Foto. Hyundai Motorsport

    – Vi började bygga vår bil sex månader senare än de andra och nu måste vi göra mycket av utvecklingen under tävling, förklarade Tänak inför estländsk media för en tid sedan.

    Jag hade veta jobba mycket mer i början av säsongen men nu är det som det är, vi är inte där vi önskade och har fortfarande en del svagheter på bilen. Positivt är dock att allt går framåt!

    Två saker har förarna pekat på som mindre bra, att bilen känns lite otymplig att köra och så de ständiga tekniska felen. Men Sardinien kan ha varit en vändpunkt hoppas Tänak.

    Min seger var väldigt viktig för motivationen i hela teamet då alla verkligen jobbat hårt och nu fick lön för detta!

    *

    Från Kenya är det väldigt långt till Värmland och Säffle där det i morgon körs deltävling tre i Asfalt SM. Att Säffle MC gått ”all in” med ”Seffle City Motor Challenge” är där ingen som betvivlar. Mycket talar också för att det bli en härlig dag med frän bilåkning i city. Ändå går det inte att bortse från att intresset från SM-åkarna varit minst sagt skralt, bara 35 anmälda till denna ”happening” är på tok för dåligt.  Ingen har väl undgått att Motorbloggen är djupt begravd i den skånska myllan och därför nöjer jag mig med att önska ”mina landsmän” lycka till på den värmländska asfalten.

    Foto: Tommy Svensson

    är i tur och ordning, Peter Vestlund/Magnus Larsson (Hässleholms MK/SMK Hörby), Mats Andersson/Jörgen Jönsson (Eslövs MK/SMK Hörby), Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft (SMK Hörby), Tommy Andersson/Thomas Hallén (SMK Hörby)(bilden), Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson (Hässleholms MK/Kristianstads MK) och Rolf Grybb/Tobias Grybb (Hässleholms MK). Tävlingen går bra att följa via din dator där Sebastian Bourghardt och Per Johansson sänder direkt. 

    – Vi sänder direkt från centrala Säffle under morgondagen, hälsar Sebastian som tar tittarna och lyssnarna igenom tredje deltävlingen Asfalt SM 

    Biljettpris – vi sänder live
    Samtliga sändningar under 2022, biljett gäller 1 januari – 31 december, 595 kronor.
    Alla tävlingar i Rally-SM 295 kronor.
    Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 295 kronor.
    Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 295 kronor.
    Biljett för enstaka tävling 99 kronor. 

    Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett.  Beställ här  Biljetten går att betala med kort eller swish.

    *

    I helgen åker återigen Jeanette Kvick Andersson med österrikaren Alfred Kramer jun. och detta på hans riktiga hemmaplan,”Hirter Rallye St. Veit”. Från Alfreds hemstad startar denna femte deltävling i Österrikiska Mästerskapet och i likhet med de flesta rallyn på kontinent ingår massor av andra cuper och mästerskap. Störst är kanske Alpe Adria Cup, men även Österrikiska och Tjeckiska Mästerskapet för historiska bilar. 

    Foto: privat

    För Alfred och Jeanette är det dock den nya Peugeot 208 Rally4 som gäller i tävlingen som var deras första träff 2019 när man gjorde debut med Opel Adam R2 och vann juniorklassen. Medan ”Internationella 2WD” för en tynade tillvaro i RallySM senast bara fyra bilar så är det tvärtom utanför Sveriges gränser. I helgen finns 14 bilar i samma klass så frågan är vem som gör en felbedömning vi eller dom? Intressant är också att se spännvidden på bilar i det drygt 70 bilar stora startfältet. Här räds man inte att köra med så olika bilar som Subaru Impreza Diesel till BMW 528i dock finns ingen Volvo anmäld, konstigt?. Storfavoriter är hemmaförarna Simon Wagner, Skoda Rally2 och Herman Neubauer Ford Fiesta Rally2.

    *

    En ständig fråga är hur man ska få rallypubliken att hjälpta till med finansieringen av sporten. Många provar nu frivillig Swish och där vissa hävdar att man fått in ansenliga summor den vägen medan andra har rakt motsatt erfarenhet. Till och med så att inkomsterna inte ens täckt tryckkostnaderna för ”QR-koden” till sträckorna. Klart är dock att någon form av entréavgift hade varit välkommet i tider där allting stiger i pris och kostnaderna för att återställa sträckor ökar hela tiden. Som bekant är det Allemansrätten som till stor del stökar till det för oss men detta problem finns inte i Belgien. Till WRC Ardeca Ypres Rally i mitten av augusti kostar det i runda slängar 1 000 kronor för ett rallypass för alla över 12 år. Vill man dessutom kolla på shake down tillkommer ytterligare 300 kronor. Dessutom är passen personliga och får inte säljas vidare eller ens ges bort som present. Funktionärerna har också rätt att få se id-kort på barn om man misstänker att dom är äldre än 12 år…

    *

    Känner att jag kanske borde uppehålla mig mer vid STCC i Skellefteå men där är mest action under midnattssolen så det blir inte så lätt.

    Foto. STCC

    Klart är dock att Tobias Brink under andra testen sänkte det tidigare av Robert Dahlgren satta varvrekordet. Inga stora saker, men 76 tusendelar är ändå en skillnad i SMK Hörby-förarens favör. Trea och fyra blev Andreas Bäckman och Oliver Söderström.

    *

    När Andreas Bäckman befinner sig så nära hemmet i Boden han kan komma om man kör STCC, så är syster Jessica längre hemifrån. Hon kör ADAC TCR Germany som i helgen intar Salzburg Ring i Österrike, en helt ny upplevelse för henne berättar hon.Foto: Manne Media

    Det blir extra viktigt att sätta alla kurvor perfekt för att vara med i fronten!

    I premiären tog Jessica sin första seger i mästerskapet med sin Hyundai och ser framemot helgen.

    Jag fick en superstart i säsongspremiären med min första vinst, vilket jag sedan följde upp med ytterligare två vinster på Red Bull Ring. Nu siktar jag såklart på att försöka återuppta samma resultat igen och vara med och fajtas om topplaceringarna!

    *

    I går besökte jag ”min sträcka” i TV-Svängen 2022 för att få påskrifter från de boende, alltid lika trevligt vill jag påpeka. Tidigare har väghållarna gett de tillstånd som Länstyrelsen kräver och nu var det de boendes tur att göra tummen upp. Nu är det ända sedan 2019 som TV-Svängen arrangerades (pandemin ni vet) vilket gav ett tråkigt hack i vår historia med en obruten följd sedan 1965 när Åke ”Bryggaren Andersson vann med en Saab Sport.

    Foto: SMK Hörby

    Med två rallyfria år kan man aldrig vara säker på hur folket längs sträckan reagerar. Kanske skulle man tycka att det var skönt att slippa rallybilar och inte vara så positiva som tidigare år. Farhågorna var helt ogrundade och den förste jag stannade hos dessutom med danskt ursprung utbrast glatt.

    Dejligt, vi har saknat både bilar och publik!

    Att han skrev på behöver jag väl knappast förklara och sedan var det samma sak hela vägen igenom till den allra sista på sträckan. En dam som om jag säger inte är direkt rallyintresserad och för några år sedan gjorde allt hon kunde för att hindra rally på ”hennes väg”. Att min diplomatisk ådra varit till stor hjälp med att få henne att ändra åsikt, sticker jag inte under stol med. Nu mötte hon mig med ett leende.

    Trevlig att du kommer, jag vet vad det gäller så var vill du jag skriva?

    När vi skildes åt bad hon lite om ursäkt för att hon tidigare år varit ”lite tvär” men som hon så klokt konstaterade.

    Jag gillar hästar och hundar och ni tycker om att sladda med bilar, men det måste så klart finnas plats för oss alla! 

    Tänk om världen bestått av fler som folk som de som bor vid ”min sträcka”.

    *

    I morgon blir det återigen bloggfritt då nytt gäng ska ta ut mig på försenat födelsedagsfirande, men på söndag återkommer jag om Gud vill och skorna håller…

    *

    Trevlig helg. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com