Jonas A. läser till Mikkelsen i ERC, Solberg till Grekland, Loeb förhandlar med M-Sport Ford, Bakkerud till Höljes i Skoda, svårt för GruppF att rå på VOC, 14 "VEC:are" till Nykøbing, Poulsen laddar inför "Sydhavsrally" i Tyskland och M-Sport skickade hälsning till Åhuskärr!

Blogg

Den såg man inte komma, att Ole Christian Veibys kartläsare Jonas Andersson blir den som efterträder Ola Fløene i Andreas Mikkelsens Skoda i ”ERC Barum Czech Rally Zlin”, om än lite oväntat så desto roligare då just samarbete med Mikkelsen är en vit fläck i Jonas CV. Foto: Even Management

I detta finns annars notläsning till PG Andersson, Mads Østberg under WRC-sejouren 2009-14, Pontus Tidemand 2016-18 och därefter har det varit Veiby som utnyttjat 44-åringens tjänster. Så länge Veiby är drabbat av det väl hårda FIA-straffet för att i Portugal ha brutit  mot landets/rallyts något dimmiga pandemiregler möter det så klart inga hinder att hjälpa Mikkelsen då båda är en del av Even Management.  Till nästa WRC-tävling (9-12 september) med det ståtliga namnet ”EKO Acropolis Rally of Gods” är dock Mikkelsen anmäld i Toksport-Skodan utan kartläsare. Känns då tämligen naturligt att Jonas även här sätter sig  i bilen, men den som lever får se.

*

    Dubbelt så många anmälda i WRC 2 detta ”Gudarnas rally” än vad som var fallet i Belgien. Om det klena antalet där var en följd av det lömska underlaget undandrar sig min bedömning men till Grekland är 10 ekipage anmälda och så klart då med ur nordisk synvinkel intressanta Mads Østberg/Torstein Eriksen, Oliver Solberg/Aaron Johnston och så Teemu Suninen/Mikko Markkula.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Hos M-Sport Ford ersätter Martin Prokop/Michal Ernst platsen efter Tom Kristensson som istället lär planera för start i Rally Finland. I Rally Estonia kraschade ”halvsvensken” med amerikansk licens Sean Johnston/Alex Kihurani rejält med Saintelocs C3 Rally2. Nu är WRC:s trevligaste mustasch och bilen åter ”race ready” och som teamkompis får han från Ryssland till Kanada invandrande ”Crazy Leo”. ”Tokiga Leo” heter egentligen Leonid Urlichich och har en gedigen lista av tävlingar i ryggen, den första redan 2007 med en Subaru hemma i Ontario. 2017 gjorde han sju WRC-tävlingar med Fiesta R2 för att sedan mer eller mindre pausa rallyåkandet till nu. Vid sidan i C3:an får han britten Tom Woodburn.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Förvånade är dock att Hyundai låter Jari Huttunen vila från Grekland trots ”succé-segern” i Ypres, istället sätter man honom i bilen för att köra ERC i Tjeckien. Med två tävlingar med full pott (Sardinien och Belgien) ligger han på fjärde plats i WRC2 med 60 poäng och upp till ledande Mikkelsen skiljer nu 38 poäng med totalt 120 poäng kvar att köra om. Ibland är både herrens och Andrea Adamos vägar lite svåra att följa…

    *

    Än har inte Esapekka Lappi presenterats som ny hos Toyota vilket ryktena påstår ska vara klart med det hos Hyundai är mest en fråga vem som ska köra i20 Rally1 vid sidan av Oliver Solberg 2022. När dessutom allt ihärdigare uppgifter gör gällande att Ypres-tvåan Craig Breen lämnar för M-Sport Ford lär det då stå mellan Huttunen och Dani Sordo. Malcolm Wilson har förklarat att i en Puma Rally1 kommer Adrien Forumaux att sitta, men även att han vill köra med tre bilar 2022. I en av dessa vill man då placera Breen vilket gör en ratt ledig och där nämns ofta Andreas Mikkelsen som kandidat. Som skandinav vore detta sjävklart välkommet men nu kommer där lite oroande uppgifter att Mr Wilson även varit i kontakt med Sebastien Loeb.

    Foto: Tommy Svensson

    Det är DirtFish som avslöjar att 47-åringen ska förhandla om ett delat program i en Puma till nästa år. Wilsons önskan är att M-Sport Ford återigen ska bli ett team för VM-titlar och då räcker det inte med förare i ”pay and drive” om drömmen ska blir verklighet. På frågan om detta stämmer svarar Loeb lite slingrande att han kan tänka sig att köra vissa tävlingar, men ingen full säsong.

    – Om Malcolm ringer och frågar så är jag intresserad, men absolut inte i Finland däremot gärna i Turkiet, därifrån har jag fina minnen… 

    Kan kanske bli så att tredje bilen delas av Loeb, Mikkelsen och Teemu Suninen medan Gus Greensmith i kraft av egen budget, kör utanför i eget team.

    *

    Knappt har krutröken från SM-finalerna i Arvika lagt sig förrän det är tid för nästa batalj några mil längre norrut, World/Euro RX i Höljes. Men här har publikintresset visa sig var betydligt lägre än förväntat i spåren av såväl pandemin, som att tävlingen flyttats från semestermånaden juli till slutet av augusti. Normalt träffas runt 50 000 rallycrossfans i Höljes men i år har arrangören tvingats begränsa antalet till 4 000. Något som alla trodde skulle fyllas på nolltid men med bara dagar kvar innan tävling, så har bara lite drygt halva antalet sittplatser fyllts. Åsikterna om varför publiken sviker går lite isär men de allra flesta menar att det är nya datumen (20-22 augusti) som är största boven. Andra säger att det är för tunna startfält för att motivera en tripp till Värmlands nordligaste hörn. Dessutom ser nog en del RX-fans den kommande elektrifieringen som lite avtändande och då tar 2021 som ett år för nedtrappning. 

    Foto: ESMotorsport

    Ett skäl för norrmännen att ta sig över gränsen om nu inte efterspelet till ”sexlägret” i Molkom som ökade på Covid-19, får Andreas Bakkeruds ”Baby Blue-fans” att stanna hemma. För idag blev det klart att Bakkerudd kör i Höljes och Euro RX för teamet ESMotorsport. Efter att ungraren ”Luigi” lämnat återbud stod hans Skoda Fabia RX utan förare och när teamet ringde och frågade om 29-åringen var intresserad, så blev svaret så klart ett ja. Därmed gör Bakkerud comeback i Euro RX vid sidan av Skoda-kollegan Janis Baumanis. 

    *

    En mer insatt i rallycross än jag påminde om att jag igår missade klassen ”Open 2WD” i summeringen av SM-finalerna i Arvika. Bara att ställa sig i skamvrån och den här klassen vanns av Simon Tiger från Kalix med Tväråns Emil Öhman som tvåa medan bronspengen kneps av klubbkompisen Michael Jansson.

    *

    Mer ”jag missade” och då är det SverigeSerien som i Rally Killingen ”gick under radarn”. Härifrån inleder VOC Mekonomen Rallys starke man Roger Fransson med lite intressanta analyser. Bland annat om SM-klassen Grupp F som i mångt och mycket åtminstone  när det kommer till Volvo-bilar, är lätt förklädda och enligt ursprungstanken ”fränare” än VOC. Trots att Grupp F fick reka och göra egna noter plus att bilarna då är fränare, var det ändå två VOC-förare som var snabbare än GruppF-vinnaren Isac Arvidsson. På frågan hur detta kunde komma sig svarar Fransson.

    Det enkla svaret tror jag är att konkurens fungerar i rally som överallt annars.

    Med detta menas att klassen är stor (många bilar) till skillnad från Grupp F som trots support från SBF med SM-status ändå har väldigt svårt att lyfta. Fransson lyfter fram gemenskapen i VOC  och det strikta reglementet som grogund för talanger. Foto: Tommy Svensson

    Svårt att säga emot där Tom Kristensson är ett utmärkt exempel som via VOC-serierna  med seger i SverigeSerien 2015 nu kör i WRC2 för M-Sport Ford.  Just det strikta reglementet som Carleric Johansson instiftade för över 20 år sedan är jag säker på är framgångsfaktorn nummer ett för klassen. Inte ens förbundets eget prickskytte när Grupp F instiftades har lyckats rubba varken ansvariga eller reglementet från grunden som skrevs på 90-talet. I Kil gjordes en stenkoll efter målgång på alla bilar där både kamaxel och diffar kollades. Inte ett enda ”fusk” uppdagades av teknikerna Björn Kallin och Rikard Gustafsson. 

    Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

    Resultaten från SverigeSerien blev attA-klassen (Elit A) vanns av Emil Andersson/Kim Raséus före Dennis Persson/Rudmalm som tvåa. I Elit B var det Tim Lagerstam/Andreas Broberg som vann sedan favoriten Robin Bäckström rullade brutalt redan på SS2. VOC C såg Jonas Karlsson/Fredrik Bergström som vinnare före Daniel Jonsson/Peter Söderlund.

    *

    Tråkigt men sant så blev det inget genrep för ”Rally Österlen” inför nästa års deltävling i Back-SM, ”Minnesbergsprinten”. Med bara fem anmälda till körningen uppför ”backen” var beslutet att ställa in säkerligen inte så svårt att fatta. Till ”TV-Svängen” är det med åtta dagar kvar av anmälningstiden, på god väg att passera de 50 ekipage som krävs för att tävlingen ska genomföras. I dag fattas bara tre bilar sedan är det klart för rally i Linderöd den 4 september. 

    *

    När nu Minnesberg blev inställt så är nästa chans för asfaltåkarna att känna på bilarna i Eslöv den 12 september. Medan Minnesberg var planerat dagen efter SSR så körs AM Elteknik-Sprinten dagen efter deltävling tre i SM, Hässleholms EC Snapphanerallyt. Ännu värre är kanske att man krockar med danska ”Yokohamamesterskabet Øst” som körs samma dag bara lite drygt fem mil från Eslöv, nästan vid brofästet i Brøndby. Troligen något som gör det glest med rödvita bilar i Eslöv.

    *

    I Danmark är det också dags för tävling i Danska Mästerskapet samma helg som SSR den 27/28 augusti och då i ”Sydhavsrally”Själland. Förutom de vanliga danska toppåkarna med Kristian PoulsenR5-Polo i spetsen kommer även svenska Volvo Euro Cup till Nykøbing. Totalt strax över 60 anmälda och av dessa finns 14 VEC-deltagare. Krocken med SM i SSR har gjort att premiärsegraren Isac Nordström står över men annars är de flesta från Tierp-tävlingen på plats. Trots det perfekta läget finns bara två skåningar anmälda, cupgeneralen själv Ted Malm och så Kristoffer Bengtsson som hårdsatsar och kör med inlånad dansk kartläsare.

    *

    Foto: Kristian Lindberg

    Som uppladdning inför viktiga ”Sydhavsrally” så åker Kristian Poulsen/Ole R Fredriksen till södra Tyskland i helgen och kör ”ADAC Saarland-Pfalz Rally” med start i St.Wendel. Här kör även många snabba tyskar som Marijan Griebel, Dominik Dinkel och Julius Tannert för att nämna några. Bland de knappt 60 anmälda finns även Henrik Munk Hansen med holländsk co-driver Mark Schuitert i sin Peugeot 106. 

    *

    Har sett en del kommentarer kring säkerheten eller kanske mer den bitvis bristande säkerheten, i Ypres. En som var på plats i Belgien konstaterade ironiskt på Twitter. 

    Det handlar inte om att hitta säkraste platsen som publik, för den finns helt enkelt inte. Enda platsen för att kolla på Ypres säkert, är hemma vid tv:n!

    Har även fått lite mer om FIA:s hårda dom mot Takamoto Katsuta för att han missade att trycka på Ok-knappen. När väl Toyotan stannat var Katsutas första tanke att han kört på de åskådare som stod alldeles intill vägkanten (bilden är tagen av en åskådare som trodde han stod säkert).

    Fotot: Zero Understeer

    Först när han fick lugnades besked att så inte var fallet började han tänka mer klart. Dock inget agerande som imponerade på FIA-delegaterna och vad jag förstått tyckte inte heller Toyotas Kaj Lindström att det var lönt att överklaga beslutet.

    *

    För M-Sport Ford var det nattsvart i Ypres med bara Gus Greensmith i mål, dock tack vare omstart på lördagen. Istället kom glädjen till Cumbria via Sverige, Kil och Åhuskärr när PG Andersson/Anders Fredriksson i GNM:s Fiesta körde hem ”Rally Killingen”. På olika sociala kanaler gratulerades välförtjänt GN Motorsport av ”moderskeppet” för sin gedigna insats i Värmland. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.