Johnston läser noterna åt Katsuta, blir det fler tillverkare i WRC, klarnat lite kring historiskt smålandsrally, PG gillar press, ingen bankett för VOC:arna och lite kring rallykostnader...

Blogg

Medan det fortfarande är tomt i rutan för co-driver efter Oliver Solbergs namn till Secto Rally Finland har ”kickade” Aaaron Johnston kompletterat efter Takamoto Katsuta. Den japanska Toyota-förarens ordinarie notläsare Daniel Barrit är fortfarande inte återställd efter kraschen i Rally Estonia och ersattes i Ypres Rally Belgium av Keaton Williams. Men i Grekland tvingades Williams att åka hem av personliga skäl vilket gjorde att Katsuta inte kunde starta eftersom någon ny co-driver inte gick att hitta med kort varsel. Nu kom dock Olivers kartläsarbyte som en skänk från ovan både för Aaron och Takamoto som nu bildar ny Toyota-besättning tillsammans.

Foto: Privat

Nu blir det spännande att se vem som sätter sig vid sidan av Oliver, många rykten säger att Seb Marshall är den som ligger bäst till och inom kort bör det hela avslöjas.

    *

    FIA, WRC-promotorn och Rally Director Yves Mattons allra våtaste dröm och som han dessutom delar med rallyfans världen runt, är att Teammästerskapet i WRC fylls på med nya tillverkare. Dagens tre fabriksteam är lite i minsta laget men det har varit än värre förr så det är till att hoppas på att dessa tre håller ut i väntan på bättre tider. En isbrytare i detta hoppas FIA på att det nya mer ”miljövänliga” alternativet med hybridbilar ska utgöra och Matton har också vid några tillfälle lovat att där finns fler tillverkare som är intresserade av ”gröna rallybilar”.

    FOTO: Tommy Svensson

    FOTO: Tommy Svensson

    Några märken har inte nämnts men att det tittas mycket mot  Kina och kanske även Japan där det finns potential för att bygga upp rallyteam på VM-nivå. Länge har rykten surrat kring Subaru, Nissan, Mitsubishi och Mazda men tyvärr,  så här långt har det stannat vid enbart till rykten. Vad som händer i Kina är mer oklart men att det där finns ett stort och genuint rallyintresse är oomtvistat men ändå ett faktum som vore perfekt mylla att så rallyfrön i. I Europa är det inte så många tillverkare som varit med i Rally-VM i modern tid på ”top level”, snabbt i huvudet så kommer jag på Audi, Skoda, Peugeot, Citroën, Seat, Volkswagen och så Ford genom M-Sport.

    FOTO: Tommy Svensson

    Däremot har många av de tyska biljättarna lyst med sin frånvaro eller som till exempel Opel, valt att lägga sig på en lägre nivå och tävla med R2-bilar. Samma sak med Renault som alltid nöjt sig med att hålla sig på en nivå under Peugeot och Citroën. Kanske kan det bli ändring på detta tänker jag, efter att ha fått ögonen på denna bild från ”LP Design” som exempel på hur en Rally 1 Renault skulle kunna se ut om Renault Sport fått fria händer.

    Foto: LP-Design

    Med nummerlapp från Rally Monte Carlo och #10 hade jag hoppats kunna lägga till vilken förare som LP-gänget tänkt sig köra bilen, men tyvärr är detta ett av de startnummer i WRC som är ledigt. Oavsett, så ser bilen frän ut och skulle kanske kunna bli en utmanare till nuvarande bilar, åtminstone så länge den står still…

    *

    I går nämnde jag att Kris Meeke testade nya Skoda Fabia Rally2 på finländska vägar. Testen blev så vild att Meeke lyckades göra ett ”taklägg” med nya Fabian men inte värre än att man i dag kunde fortsätta att utveckla ny vinnarbilen i WRC2. 

    *

    Som tur är finns det folk i min omgivning som har mycket bättre koll än vad jag själv lyckas ha och det tog inte lång tid förrän jag fick lite kött på benen kring ”Jätterally i Eksjö”. På söndag är det ”Informationsträff Smålandsrallyt Klassiskt” och där idén ska presteras för en större sfär än vad om redan gjorts. Om min information är rätt, så är tanken att återskapa ett rally ungefär som det såg ut ”in the goda old days” och där bara ”riktiga klassiker” blir tillåtna, alltså inte Volvo 240 med jämnåriga. Målsättningen är hög, att skapa ”Sveriges bästa historiska rally” och för att göra det till verklighet ska alla småländska rallyklubbar involveras i projektet. Startplatsen ska ambulera mellan dessa klubbar och förhoppningen är också att det ska generera ekonomiskt överskott till klubbarna enligt initiativtagarna. Onekligen ett intressant projekt men säkerligen inte helt enkelt att få den här ”showen ut på vägen” när många olika viljor och tänk ska samordnas.

    FOTO: Tommy Svensson

    Dessutom finns mäktiga KAK med Midnattssolsrallyt redan på samma väg och jag har en känsla av att dom inte är helt pigga på att dela statusen som årets stora rallyhappening. Finns en sak som verkligen tilltalar mig i smålänningarnas arbetsbeskrivning och det är, ” En tävling som sätter fokus på det historiska och genuina i det rullande museum som vi har”!

    *

    Långtifrån historia utan tvärtom högst aktuellt, är finalen i Rally-SM, Skilling 500 med start på fredag klockan 18.00. Att PG Andersson skulle tvingas köra här under ”hot från omgivningen”, var säkerligen inget han ens funderade på efter två raka segrar. Inledde dessutom med stabil ledning i EC Snapphanerally fram till SS4 innan ena framhjulet mer eller mindre lämnade GNM-Fiestan efter kontakt med en stubbe.

    FOTO: Tommy Svensson

    Nu kommer han och Anders Fredriksson som är tillbaka i bilen till Klevshult med sex poängs försprång till Mattias Adielsson/Andreas Johansson i en identisk Fiesta. Men som vanligt är PG lugn. 

    Jag gillar pressade situationer och brukar få ut mer när jag har kniven mot strupen!

    Värmlänningen ändå klart bäst utgångsläge och det räcker inte med att Adielsson vinner tävlingen om PG blir tvåa, han behöver dessutom plocka mer poäng på power stage. Mellan ettan och tvåan skiljer sju SM-poäng som sedan kan kompletteras med max fem ”PS-poäng”.

    Prio ett blir att vinna hela tävlingen och prio två blir att vara före Mattias och ta hem SM-guldet, analyserar PG.

    FOTO: Tommy Svensson

    Han har dessutom enligt sig själv ett trumfkort att plocka fram på fredagens fyra kvällssträckor där den första går igång klockan 18.13.

    Historiskt sett brukar jag prestera bra i mörker…

    Teoretiskt sätt kan även Hässleholm-vinnaren och Team Nybes Jonas Åkesson/Martin Holmdahl sno åt sig guldmedaljen. För att detta ska bli verklighet måste Karlskrona-duon vinna rallyt samtidigt som PG och Mattias i princip blir utan poäng, så sannolikheten är inte så där jättestor.

    *

    VOC Mekonomens Rally-ansvarige Roger Fransson flaggar för en lite mindre pretentiös avslutning än normalt när finalen körs i Rikspokalen den 2 oktober, ingen festlig bankett att vänta utan det blir prisutdelning i direkt anslutningen till tävlingen. Även om alla restriktioner släpps tre dagar före finalen väljer ändå Fransson att inte nonchalera Covid-19 .

    Vi lever fortsatt i en pandemi, tre dagar gör inte att plötsligt allt är som vanligt igen, menar han.

    Nu sätter han hoppet till att 2022 ska bli mer normalt både vad gäller spridningen i tävlingskalendern men framförallt att det ska fyllas på med VOC-bilar i ”SverigeSerien”. Till Örebro är faktiskt fortfarande bara 14 anmälda vilket är årslägsta för serien. Fransson är dock noga med att påpeka att årets serie inte varit någon ”lightvariant”.

    Konkurrensen har varit och är lika hård som alltid och likaså är reslusten lika ovissa fram till finalen. Kort sagt det är precis lika tufft som vanligt att placera sig på en topplacering och ni som lyckats ska vara lika stolta som andra år över bedriften!

    *

    I går citerade jag ”dalslänningen” Bo Axelsson som ifrågasatte servicebehovet i vanliga korta svenska rallytävlingar. Tankar som i stort överensstämmer med mina egna men det blev mothugg direkt. Att Bo inte menade att minskad service skulle förbilliga för arrangören utan mer för den tävlande förstod jag, men uppenbarligen gjorde inte alla detta. Istället lyftes fram hur viktig del av rallylivet servicefolket är och där jag inte har någon annan uppfattning. Men håller inte med de som lyfter fram att det nästan är viktigare att servicefolket hålls på gott humör genom täta besök på presenningen, än själva tävlandet. Samtidigt som man torgför dessa åsikter så kan man i nästan andetag beklaga sig över hur svårt det är att hitta frivilliga för att bemanna servicebilen? Foto: Tommy Svensson

    Många har också ventilerat kostnaderna kring att arrangera rally och där de mest blåögda menar att det finns pengar att spara in på återställningen av specialsträckor. Det menas att klubbarna måste hitta förmånligare alternativ och så kan man så klart tycka, men att pruta på ”väglagning” innebär enligt egen erfarenhet en hundraprocentig garanti för att det på dessa vägar sedan är färdigkört. Många Vägföreningar har också kontakt med specifik entreprenör och då är det denne plus dennes prislista som bestämmer, punkt slut. Om jag försöker koka ner åsikterna kring påståendet att ”rally har blivit allt för dyrt” så är det nog lite som med el och bensin. Alla klagar på att det är för dyrt att värma huset eller tanka bilen men påpekas det att du kan elda med ved eller åka buss, så blir det mothugg direkt…     

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.