Inget WRC i Tyskland 2022, Neuville försvarar sig, Solberg-Huttunen för Hyundai i WRC2, dansk med trumfkort i "HGP", tungt för SM-hopp, Bakkerud står över, Öberg kombinerar semester med rallycross och Opel-uppgörelse lockar i helgen...

Blogg

Tyska källor har i dag gått ut med att det inte heller 2022 blir någon WRC-tävling i landet och detta trots att både FIA/promotorn gjort tummen upp för nya uppläget med Nürburgring som navet i asfaltsrallyt. Totalt har 17 länder ansökt om WRC till nästa år och FIA har 13 platser att fördela och enligt källan kan följande länder andas ut, Monte Carlo, Sverige, Estland, Grekland, Italien, Japan, Kenya, Portugal och Spanien.

Foto: Rally Finland

Här lyfter jag onekligen på ögonbrynen när jag inte hittar Finland bland dessa utan ”Suomi” finns i gruppen Nordirland, Kroatien, Australien och Nya Zeeland som då ska vara aktuella för de fyra återstående platserna.  Med detta ser Ypres Rally Belgium också ut att bli ett av flera rally som kan komma att ingå i ett rullande schema ihop med bland annat Mexico och Argentina. Någon definitiv kalender kommer inte att bekräftas av FIA förrän längre fram då fortfarande Covid-19 härjar mer eller mindre fritt i vissa av de tilltänkta länderna.

    *

    Nu går Thierry Neuville i försvarsställning sedan det hävdats att han körde ”för hårt” på slutet och att det därför mer eller mindre var hans eget fel att bilen packade ihop. Till DirtFish försvarar sig belgaren med att farten var lagom och att han inte alls upplevde att han pressade materialet. Även sträcktiderna efter SS8 visar att han slog av på takten och raden sträckresultat 3-4-3-4-6 pekar onekligen på att han talar sanning. Dessutom var ledningen på knappa minuten inte mycket att hurra över i ett Safari där allt kan hända, från simpel punktering till att köra fast på en sträcka.

    Foto: Safari Rally Kenya

    Helt klart betalade det sig inte men jag menar ändå att min strategi var rätt, försvarar sig Neuville.

    Nu sprids också rykten att ingenjörerna hos Hyundai gjort avkall på kravet att bilen hänger ihop hela vägen och istället prioriterar ”speed”. Något som teamchef Andrea Adamo tillbakavisar och pekar på att bilarna är identiska med de som kördes i fjol och då utan samma problem med stötdämpare/fjädring. Neuville intar samma ståndpunkt och avslöjar även att man förstärkt bilen ytterligare till Safari.

    Höjt bilarna och satt skydd för vissa utsatta detaljer i framvagnen men oturligt nog verkar verkar vi vara lite klenare än konkurenterna!

    Nu är inte problemet löst hur enkelt som helst då alla delar måste vara homologerade och att göra så med nya delar tar tid. Alla delarna som nu pekas ut är exakt samma sedan bilen homologerades och alltså fungerat hur bra som helst fram till nu. Dessutom menar Neuville att han valde att ha bilen ”riktigt, riktigt hög” för att undvika problem. Efter helgen följer tre tävlingar Estland, Belgien och Finland där dessa problem inte inte förväntas inträffa och sedan återstår bara Grekland med liknande men inte riktigt lika dåliga vägar som i Safari. Med detta känner WRC-trean inte någon större oro och ser garanterat fram emot en fullpoängare på hemmaplan i Ypres.

    *

    Mer Hyundai, igår presenterades line up för WRC2 och Rally Estonia och detta utan större förvåning över utseendet. Oliver Solberg och Jari Huttunen kör de ljusblå i20 R5 och för Oliver är det nog sista chansen om han vill vara med om att slåss om WRC2-titeln 2021. Med en 15:e plats och tio poäng efter femte platsen i Portugal, har värmlänningen onekligen en bit upp till ledande Andreas Mikkelsen med Mads Østberg tätt efter. Båda har dessutom tre starter medan trea Marco Bulacia Wilkinson kört fyra. Allra bäst läge har ändå fyran Esapekka Lappi som vunnit bägge de rallyn kan kört och dessutom bara tappat en enda power stage-poäng. Nu finns inte hans Movisport VW Polo R5 med i anmälningslistan till Estland och frågan är om det överhuvdtaget blir fler starter för WRC-törstande Lappi? Bra läge har också Huttunen med en start (Sardinien) som gav  en seger plus fem bonuspoäng på power stage.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Som uppladdning inför Rally Estonia har Huttunen även engagerats av Ole Christian Veiby som mekaniker under Rally Liepaja där annars Printsport har huvudansvaret för hans Hyundai. Men Veiby är tacksam för stödet från WRC2-åkaren som står längst bak till höger..

    Jari är inte bara en skicklig förare utan även en briljant mekaniker!

    *

    Drygt två veckor återstår innan Hässleholms MK stänger anmälan till sitt årliga ”GP”Garnisonen. I år i en förkortad version mot tidigare år men i gengäld får förarna ett varv till på banan som består av gatsten, betong och asfalt.  När detta skrivs finns 28 anmälda och det som både kan beskrivas som normalt men ändå lite förvånade, är att mer än halva listan består av danska ekipage. Danske Skoda-åkaren Steen Johansen har plockat fram ett trumfkort i jakten på seger, i högerstolen  sitter dottern till legenden CG Wilke, Marie Wilke. Gissar att hon genom åren tvingats till många, många varv på Garnisonen i någon av CG:s Fordar och därför bör hitta ganska bra…

    *

    Lite mer med Hässleholms anknytning men inte alls lika trevligt kom när klubbens främste SM-åkare Johan Green på facebook berättar att det som inte får hända ändå gjorde så. Foto: Tommy Svensson

    Johan skriver, ”Till jobbet idag på morgonen gick det lite för fort och polisen tog körkortet mitt. Galet dålig tajming. Som det ser ut nu innan överklagningar osv så blir det ett lugnt år då vi missar dem 2 inledande tävlingarna i Rally-SM. Vi får se hur det blir när det är fastställt hur länge dem behåller kortet. Går inte med ord beskriva hur besvikna vi är, och ännu värre känns det mot alla som hjälper oss på något sätt.”. Bara att hålla med Johan men förhoppningsvis får han ”tillbaka lappen” så att han kan köra hemma-SM, EC Snapphanerallyt den 10-11 september…

    *

    I går kom ”Entry List” för World RX 2021 med 17 anmälda förare men en som saknades var folkkäre norrmannen Andreas Bakkereud. Idag förklarar han för sina fans ”Bakkerud Blue”, att det är första gång sedan 2010 som han inte har någon styrning i Euro eller World RX.

    Foto: Tommy Svensson

    – Det är stor besvikelse och jag är ledsen för alla mina ”bluefans” som länge önskat lite goda nyheter från mig. Men som jag bruka säga, stängs en dörr öppnas en annan!

    Något konkret har inte Andreas att berätta utan nöjer sig med, ” vem vet vad som väntar runt hörnet- so stay tuned”. Istället tackar han alla fans och samarbetspartners och avslutar med.

    Kommer att kännas konstigt att kolla på World RX via tv… 

    *

    Foto: jacub Nitka

    Ett namn som dock fanns med bland de 17 var i sammanhanget tämligen oskrivna kortet Dan Öberg som berättar hur hans namn hamnade där.

    Det började som en ett skoj infall från Peter Hedström och slutar med semesterresa mot Spanien och Barcelona!

    Lite hårdraget kan man se Öbergs start i Spanien som träning inför SM/RallyX Nordic-finalen på hemmabanan i Arvika. Till premiären på Catalunya kommer han med Hedströms VW Polo Supercar. Ett semesterbehov hos Peter Hedström var orsaken till den lite oväntade anmälan från Öberg som uppmanades av bilägaren..

    – Du kan väl prova bilen mer på VM i Barcelona, vi behöver väl lite semester båda två, anmälan går ut i morgon vid midnatt!

    Foto: jacub Nitka

    Med en halvtimma till godo så trillade anmälan ner hos FIA berättar Öberg.

    Det är gött med Tortillas och jag gillar ju siesta, sen är det ju klart att man tar alla chanser att träna inför finalen på min hemmabana Westombanan…

    Med en semifinalplats i Euro RX i Riga som främsta merit räkans så klart inte värmlänningen till favoriterna där istället Johan Kristoffersson, Kevin och Timmy Hansen hör hemma. Både 34-åringen från Grums och teamchef Hedström ser starten om tre veckor som ett kul sommaräventyr

    Jag kommer köra så hårt jag bara kan, sen får vi se hur långt det räcker…  

    *

    Helt andra bilar och betydligt närmare än Barcelona är helgens ”Svenskt Sportvagnsmeeting”Ring Knutstorp. I fjol ställdes tävlingen i historisk racing in och nu är suget så stort att nästan 250 bilar finns på plats under helgen. Efter att pandemilättnaderna trädde i kraft idag har det vad jag känner till också släppts ett mindre antal publikbiljetter. På SSM:s hemsida står senaste nytt vad gäller detta. Förutom allt det vanliga så gästas också tävlingen av BMW Cup och Alfa Romeoklubben (CAR).  

    Foto:www.racefoto.se

    Nu har jag inte analyserat alla 245 anmälda men vid en snabb blick så knyts nog störst intresse till ”1000-Cupen” och så klart över Opel-inslaget där. Dan Henningsson, Irene Eklund, Anton Johansson och Karl-Erik Spång kör alla fullblod från Rüsselsheim medan övriga fältet sitter i mer anonyma bilar som Saab Sport, Cooper S, DKW och Fiat Abarth

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.