Ingen vinter i Piteå utan SM-Sprint tvingas till Morjärv, FIA tänker om kring "röd WRC-lampa", Loubet gör Puma-debut och tre svenskar till EM-premiären!

Blogg

Inte ens så långt upp i norr som Piteå finns den väder/snögaranti som FIA krävde för att efter 2020 ge Rally Sweden fortsatt WRC-status. Nu flyttade man till Umeå och där var det i stort sett perfekt vinterväder så ur den synvinkeln gick allting bra. Ändå får jag mig och kanske även fler en liten tankeställare när jag idag, bara tre veckor efter målgång i Umeå tar del av beskedet att SM-Veckans rallysprint tvingas flytta på grund  av mildväder i Piteå. Ändå 20 mil längre norr ut mot Umeå, men inte ens här går det att lova hundra procent vinter år efter år som FIA verkar kräva.

Foto: Henrik Åkeson

Nu planeras för att ersätta Piteå med Morjärv där då Rallysprint, Rallycross och Crosskart ska köras i anslutning till Morjärvs isracingbana. Arrangören har helt avskrivit tanken på att köra kring  Piteå Motorstadion och har i hop med SBF sonderat för en flytt.

    Där står vi nu. Morjärv har tagit emot oss med öppna armar för att vi ska kunna lösa den här situationen som uppkommit och vi arbetar för en lösning, säger Per Åke Nilsson, koordinator för Piteå MS. 

    12 mil längre norr ut i Morjärv finns då efterlängtad vinter för tävlingsmomenten medan besiktning och boende blir kvar i Piteå förklarar Nilsson.

    Vi kommer ha kvar besiktningen i Piteå då vi har alla faciliteter där för att kunna genomföra det på bästa sätt. Precis som vi kommer ha kvar möjligheten att ha sitt boende i Piteå, 

    På helt nyplogade banor ska nu Vintersprinten köras är det tänkt. 

    Det kommer bli en helt ny sträcka som ska påminna om den vi har runt anläggningen i Piteå. Likaså blir det en ny bana som kommer anpassas för rallycross och crosskart, berättar Nilsson.

    Ett definitivt beslut om flytt tas på fredag ihop med styrgruppen för SM-veckan, kommunen, Riksidrottsförbundet och SVT som är sändande TV-bolag och som så här långt är positiva till lösningen.  En del logistiska saker måste lösas innan det blir grönt ljus för Morjärv men Nilsson är hoppfull.

    Vi arbetar helt utifrån att vi kommer köra en SM-tävling som planerat för Rally, Rallycross och Crosskart den 25 mars!

    Inte enbart vädret  i Piteå som gör mig lite besviken, bara 35 anmälda till en tv-sänd rallysprint är i mina ögon på tok för lite. Foto. Tommy Svensson

    En jämförelse med när Arlövs MC arrangerade sin SM-sprint i slutet av juni 2019 haltar så klart betänkligt, ändå fanns där 54 startade vilket är fullt godkänt. I år med 20 bilar färre innebär i mina ögon att ett rejält omtag från SBF/SM-Veckan/SVT krävs om inte SM-statusen riskerar bli helt urvattnad…

    *

    När Ott Tänak och Elfyn Evans fick kasta in handduken i Rally Sweden trots fullt fungerande bilar fick Hyundai och Toyota att reagera. Enda problemet för de båda tänkbara rallyvinnarna var att hybridenheten indikerade fel, den röda lampan tändes vilket innebär omedelbart stopp.

    Foto: Pierre Skytt

    Detta skedde dock bara för Tänak, i Evans fall slutade lampor på panelen att lysa vilket ur FIA:s ögon inenbär samma sak, stanna bilen omedelbart och anropa service. Efter detta ville Julien Moncet och Jari-Matti Latvala att FIA skulle tänka om och inte tvinga fram ”Retired” utan egentlig orsak.  Nya Rally Director Andrew Wheatley har bekräftat att frågan tas upp på lördagens möte i World Motor Sport Council och förhoppningsvis tänks det till inför kommande tävlingar. Problemet är att hybrid är så nytt att ingenjörerna inte har riktig koll på hur man ska hantera den här typen av fel. En anonym källa förklarar.

    75 procent av fel i hybridtekniken är ”tänk om detta händer” och då tar man extra höjd för att inget allvarligt ska hända, oavsett kommer man aldrig att kunna lova hundra procent säkerhet!

    M-Sport Ford hade inga problem med hybridenheten (inte officiellt i alla fall) i Umeå med sin Puma Rally1. Kanske har deras tidiga testande varit en liten fördel trots allt.

    *

    Ny i Puma Rally 1 för året är fransmannen Pierre-Louis Loubet som i helgen gör debut i Belgien. Han och Vincent Landais kör förbil i belgiska mästerskapets ”South Belgien Rally”. Detta som uppmjukning inför WRC-debuten i Rally Croatia om en månad. En enda nordisk flagga finns bland de 83 ekipagen, den är röd/vit och sitter på Casper Nielsens Peugeot 106 Maxi. Vid sinsida har dansken lokal färg i form av Ward Hanssen.

    *

    I helgen är det även premiär för Rally Costa Brava och där den spanska tävlingen utgör premiär i EM för Historiska bilar. Tre svenska ekipage  på startlinjen. Med #7 på sin Ford Sierra RS Cosworth värmer Mats Myrsell/Esko Juntilla upp inför sin comeback i SMK Hörbys RS, Bilmånsson Rallysprint den 3 april. Där kör dalaparet dock med Appendix K-Porsche. I en liknande Sierra med #9 kör flitiga EM-åkarna Anders Johnsen/Ingrid Johnsen medan det handlar om debut för Per-Olof ”Poppo” Persson/Karl-Erik Bäckvall med en Ford Escort RS 1800,  #52 sitter på bilen. Storfavorit bland den 87 anmälda är italienare ”Lucky” som alltid återfinns i topp i den här typen av rally. Vid sin sida i den ikoniska Lancia Delta Integrale sitter Michele Moutons f.d kartis Fabrizia Pons. Rallyt startar på fredag med målgång på lördag efter att ha avverkat 12 sträckor på knappt nio mil totalt.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.