Ingen test för svenska Kowax-trion i Lausitz, riktig hemmaförare går ut först i Rally Stoholm, lång lördag väntar i Nässjö, Klara med sina tankar inför Uruguay, Mille för ung för final, Suninen i första Rally1-test och rallykrock engagerar!

Blogg

I helgen får Novemberkölden i Nässjö konkurrens om min uppmärksamhet av Lausitz Rallye och DSR/VEC-finalen ”Rally Stoholm”Jylland. I det första finns över 200 svenskar anmälda medan det i Boxberg finns något färre, sex blågula ekipage. Skulle varit sju men i sista stund har ”youtuber” Tim Liljegren/Stefan Ahl valt att hoppa av och istället vända den gula Volvo-nosen mot Nässjö. Fortsatt är ändå svenskarna fjärde flest av de drygt hundra startande. Mats Jonsson är hittills ende svensk som vunnit rallyt vilket skedde 2006. I par med Johnny Johansson tog han segern med den Ford Focus WRC som tidigare körts av Colin McRae. Tävlingen körs på lördag med nio grussträckor och där första start är kockan 07.00 med målgång strax efter 18.00.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

 I morgon fredag är det shake down klockan 16.00 och då blir det också försa gången som den svenska Kowax 2BRally-trion, Tom Kristensson/Andreas Johansson, Lars Stugemo/Kalle Lexe och Simon Andersson/Jörgen Jönsson får känna på sina nya bilar. För Tom blir detta sista anhalten på detta succéår som enligt planen i våras, skulle bli ett lite lugnare ”mellanår”. Så blev det inte som bekant. 

    Blir självklart spännande att mäta sig med det starka motståndet men samtidigt även rätt skönt med ett avslut av säsongen, menar Tom.

    En säsong som har varit väldigt intensiv, med 16 tävlingar mot de sex som vi planerade från början!

    Planen före helgens tävling har dock spruckit berättar han vidare.

    – Idag skulle vi kört test enligt överenskommelse och vi väntade till igår kväll för att få reda på var och när vi skulle få köra. 

    Då kom tyvärr tråkigt besked förklarar Tom.

    Arrangören fick inte tillstånd från markägarna så det blev ingen test utan vi får sikta in oss på shakedown imorgon kväll istället!

    Foto: Privat

    I rally kör Tom teamets nya i20 Rally2 för allra första gång på grus, Stugemo har fått äran att sätta sig i den i20 R5 som Tom körde hem Polska Mästerskapet med. Även Simons Peugeot är merittyngd då även den vann mästerskapets 2WD-klass 

    Så klart en jättestor besvikelse från alla i teamet att det inte blev någon test när vi nu alla kör för oss nya bilar och det vore värdefullt med lite mil innan tävling, berättar Tom och fortsätter.

    Vi undrade om det fanns möjlighet att köra något i Polen då vi är nära gränsen, men det gick inte heller med så kort varsel. Läget är tydligen samma för våra konkurrenter så nu får vi sänka målsättningen och se helgen mer som en test…

    Ändå verkar det som att Skoda Motorsport löst ”testfrågan” som delat bilder på när Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen kör test inför lördagens världspremiären av nya Skoda Fabia RS Rally2. Detta behöver så klart inte betyda att man kört i närheten av Boxberg. Testerna kan likaväl ha genomförts på tjeckisk mark då det inte är speciellt långt dit.

    *

    Till Jylland åker 14 svenskar och då kör de flesta i finalen för Volvo Euro Cup i det 69 bilar stora startfältet. En skillnad mellan Danmark och Sverige är att man på andra sidan Öresund inte anger för vilka klubbar man tävlar för. Mycket märkligt tycker jag som alltid försöker ge klubbarna extra PR, genom att altid ange detta ihop med besättningarnas namn, det händer att jag missar men ambitionen finns där åtminstone.

    Foto: Kristian Lindberg

    I Danmark skriver man istället ut bostadsorten och vem kan då veta att Henrik och Ida Levin eller Anders Östberg/Anna Svensson (bilden) kör för SMK Hörby  istället anges Vislanda respektive Billesholm efter namnen…

    Foto: Okänd

    Först ut är de riktiga hemmafavoriterna med Stoholm som hemort, Jan Petersen/Jeanette Kvick Andersson. På deras Peugeot 208 T16 sitter #1 medan mästerskapsledare Kenneth Madsen/Mette Felthaus med en likadan Peugeot i Glad Sports färger har #2.  Medan det för svenskarna skiftar mellan Tibro, Ljung, Vedum, Nora, Blenarp och andra exotiska orter så har Dirk Klemund en mer spännande hemvist. Subaru-föraren anger bara Dubai, det får räcka tycker tysken…

    Foto: Helin Motorsport

    Sent kartläsarbyte för Lucas Helin, Tibro blev det då Ulf Storm fått ett besvärligt ryggskott. In i Grupp F Opeln kommer nu alltid lika åkglade Mikael Kjellgren.

    *

    I Nässjö blir det självklart en lång lördag när över tvåhundra bilar ska ge sig för att köra finalen i Bilsport Rallycup, ”Novemberskölden”. Stax efter klockan 10.00 ger sig första ungdomsåkare ut på SS1 och om allt vilket måste tilläggas, går som det ska så ska sista bil finnas på sista sträckan (SS5) runt 17.30. Till publiken som lär bli stor säger arrangören.

    Program till tävlingen säljs från kl 07:00 på Brinellgymnasiet och från kl 09:00 på serviceplatsen på Lövstaområdet i Aneby på lördag morgon.

    *

    Riktig kul som ”SMK Hörbyiare” att Klara Andersson fick nytt förtroende hos ABT Cupra X att vid sidan av all round-sportaren Nasser Al-Attiyah från Qatar att köra sista tävlingen i Extreme E 2022.

    Foto: Extreme-E/LAT Images

    Förutom rally på VM-nivå har 52-åringen även fem OS i lerduveskytte i ryggsäcken och där bronset i London så här långt smäller högst. Nu är det dock finalen för Extreme E i Uruguay det handlar om sista helgen i den här månaden vilken äger rum i Punta del Este. Den helt eldrivna tävlingsbilen CUPRA Tavascan XE kommer då att genomföra den sista omgången för säsongen och senast i Chile blev teamet trea vilket också är årsbästa. För Klara blev det då snabba puckar då hon tog sig från hemmet i Lund till tävlingsplatsen i Sydamerika på runt 24 timmar efter att ha blivit blixtinkallad som ersättare för skadade Jutta Kleinschmidt. Tuff omställning från rallycrossennågot som Klara beskriver som, ”en ostabil berg-och-dalbana med löst underlag”. Med framgången i ryggen kommer nu hon och Al-Attiyah  att återförenas i Uruguay med målsättningen att leverera ännu ett utmärkt resultat för teamet.

    Foto: ABT Cupra

    Jag är glad att ABT och CUPRA tror på mig och att vi kommer att tävla i finalen tillsammans. Det är en stor utmaning och jag ser verkligen fram emot det, menar Klara.

    Vi är bättre förberedda än förra gången i Chile och har nu möjlighet att förbereda oss i förväg, klargöra ev. öppna frågor och förbereda oss på ett mer strukturerat sätt. På plats hinner jag lära känna banan och har mer tid att förbereda mig innan kvalet – en vanlig tävlingshelg med andra ord. 

    Trots åldersskillnaden på runt 30 år så fungerar samarbetet med Nasser mycket bra menar Klara.

    Vi kämpar tillsammans för att få till en bra avslutning på säsongen. I Chile såg vi att vi har alla förutsättningar och vi kommer att bygga vidare på detta!

    *

    Mer med SMK Hörby-anknytning och då är det kartläsar-talangen Julia Thulin som i hop med Mille Johansson, Katrineholms MK kör det Slovenska Mästerskapet. IK Sport är de som sköter parets Ford Fiesta Rally4 och med den som utgångspunkt siktar han mot sitt stora mål att en dag köra i WRC.

    Foto Modlic / www.fotomodlic.si

    För Mille som bara är 16 år har året varit läroår för att få körning med noter att stämma. Att samarbetet har fungerat har inneburit flera pallplatser under året i tävlingarna som även ingår i FIA Central Rally Trophy. Dit har nu Mille och Julia blivit inbjudna där de tio främsta ekipagen från varje regionalt mästerskap kvalificerat sig för att tävla om totalsegern. Nu gick detta i stöpet då finalen där förare från hela Europa ska köra är Lausitz Rally, men här tillåter inte tyska myndigheter att man tävlar innan man fyllt 18 år. Trots ansträngningar har det inte gått att runda de här reglerna så nu får Mille och Julia stanna hemma.

    Det känns kul och hedrande att ha kvalificerat sig och blivit inbjuden till att köra finalen av FIA Euro Rally Trophy, säger Mille.

    Foto Modlic / www.fotomodlic.si

    Men nu ser vi  istället fram mot nästa helgs final av det Slovenska Mästerskapet där vi ska försöka avsluta min första internationella säsong på ett så bra sätt som möjligt!

    Den 12 november körs ”Rally Idrija” och inför avslutningen av den sju tävlingar långa serien håller svenskarna en femte plats i juniormästerskapet.

    *

    I dag var finländska ”rallypaparazzis” vid de välkända testvägarna kring Jämsä och där fick man se Teemu Suninen göra sin första test med Hyundai i20 Rally1. Samtidigt växer ryktesfloran kring Ott Tänaks ersättare och enligt källor nära teamledningen kommer detta att avslöjas antingen i samband med eller direkt efter Rally Japan. Rallit.fi har försökt bena upp saken men min uppfattning är att inget nytt framkommit. Fortfarande är det Andreas Mikkelsen som är hetaste tipset, tätt följd av Hayden Paddon. Båda har WRC-ruin och är mitt uppe i sina karriär om än inte i WRC-klassen. I ”seedningsgrupp två” finns då Elfyn Evans, Toyota som experter tror kan vara ute efter miljöombyte efter den här tämligen misslyckade säsongen. Steget under walesaren kommer så Kris Meeke och nu har även Mads Østbergs namn nämnts som möjlig ersättare till världsmästaren 2019. Om jag skulle satsat en hundralapp på vem det slutligen blir så hade jag nog satt den på Mikkelsen…

    *

    I dag kom också mer besked att M-Sport Ford ser över sin budget. Källor nära Cumbria hävdar att  Jourdan Serderidis gör Adrien Forumaux sällskap och följer Rally Japan med hjälp av wrc.com. Därmed blir det Craig Breen/James Fulton och Gus Greensmith/Jonas Andersson som kör Puma i finalen. 

    *

    I går la Asarums MS ut första livstecknet om deltävling två i Bilsport Rallycup 2023, ”Rally Karlshamn” den 22 april. Att denna datumkrockar med närliggande ”Silverratten” i regi av Älmhults MK verkar engagera många av kommentarsfälten på Facebook att döma. Alla är där överens om att det inte är en bra idé att i tider med sviktande antal startande, då köra två rallyn med bara åtta mil mellan sig, splittringen är vems fel det är och som bör flytta sin tävling. Dessutom  för i stort sett samma målgrupp och enda stora skillnaden är att i Blekinge är det onotat medan Småland kör med noter. En del av problemet är att det körs i två olika distrikt, Södra BF respektive Småland vilket innebär att SGA:ernas händer är bakbundna. Hade man kört i samma distrikt hade det varit enkelt, en hade fått tillstånd och den andra inte. Förhoppningsvis är inte sista ordet sagt i saken, utan att kanske ändå det sunda förnuftet till slut även det får en syl i vädret…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com