Ingen Solberg i Hyundais WRC2-lag, Veiby/Andersson vann genrepet i Portugal, tufft för britter med "Safari", "nästan publikfritt" i Kroatien, Kristoffersson fick till det på Jylland, Brink i ny kostym, sorg i STCC och kalla mig inte räddhare...

Blogg

Hyundai Motorsport och Andrea Adamos vägar fortsätter att överraska och förvåna. Ett nytt bevis på detta kom i dag när teamet annonserade ut vem som ska köra i20 R5 i WRC2 på Sardinien och där återigen Oliver Solbergs namn saknas.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Istället är det Ole Christian Veiby, Jari Huttunen och så nya namnet, italienaren Andrea Crugnola som kör för det ”ljusblå laget”. Dock tillåter reglerna bara att två av de tre får räkna poäng i WRC2. Med detta verkar också Adamos plan för Solberg vara att inte gå för WRC2-guld, utan att året blir mer ett träningsår inför 2022 och tror jag då en sits i WRC. Troligen inte full säsong men kanske utvalda tävlingar i en fjärde bil eller så får Dani Sordo, Craig Breen och Oliver dela teamets tredje bil. I WRC-klassen för Rally Italia Sardegna är redan Neuville, Tänak och Sordo utsedda som förare men kanske blir det så att Pierre-Louis Loubet som ännu inte fått ny kartläsare, får lämna över ratten till Oliver och Aaron Johnston om en månad?

    *

    Mer Ole Christian Veiby och kartläsare Jonas Andersson som i helgen vann portugisiska grusrallyt Rali Terras d’Aboboreira 2021. Men segern satt hårt inne och den norsksvenska Hyundai-duon vann bara två av de nio sträckorna.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Tvåa var spanjoren Pepe Lopez med en ny Skoda och han var bara lite drygt två sekunder långsammare. Pånyttfödde ERC-vinnaren 2019, Chris Ingram slutade trea, 11,1 stund efter. Fyran från Portugal  och bara 0,8 sekunder efter var Ricardo Teodisio. Noterbart är att alla i topptre körde på Pirelli och av de tio bäst placerade satt sex i Skoda.

    *

    Även om ryktena tidigt i våras sa att Safari Rally Kenya skulle ställas in på grund av Covid-19 så är där fortfarande inga tecken på att detta skulle stämma. Istället pumpar arrangören ut bilder från sträckor på savannen plus var serviceplatsen ska bygga upp. Men det är ändå långtifrån frid och fröjd på virusfronten och det är främst de brittiska deltagarna som är i skottlinjen. Alltså är det M-Sport Ford som pekas ut men även stora delar av WRC:s ledning och mediapersonal har också sin hemadress ”in UK”.

    Foto. M-Sport Ford

    Som läget är nu kommer alla britter som besöker Kenya, tvingas till tio dagars karantän när de återvänder hem. Något som brittiska myndigheterna just nu förhandlar med Kenya om för att få till ett undantag för rallydeltagarna vilket inte är så enkelt då arrangörslandet är ”rödlistat” av britterna.

    Brittiska och irländska medborgare och tredjelands medborgare med uppehållsrätt i Storbritannien som anländer till England från Kenya kommer att krävas på karantän i tio dagar på hotell, förklaras det från myndigheterna.

    Inte bara för att detta skulle bli ekonomiskt kännbart för M-Sport Ford, det skulle även äventyra starten i Rally Estonia som körs mindre än tre veckor efter målgången i Kenya. Nu jobbas det hårt för att komma runt ”rödlistningen” vilket källor gör gällande, kommer att bli mycket svårt. Så här långt är det enbart ett fåtal fall som lyckats få undantag från rödlistan, så få att något prejudikat inte är aktuellt utan varje fall granskas för sig. 

    Att komma dit är inget problem, det är att komma hem och tillbaka till jobbet som är problemet, förtydligar källan.

    Liknade problem var det för britter i januari men där man till slut lyckades hitta en öppning så att Rallye Monte Carlo kunde få även brittiskt deltagande. Det som blir intressant är vad som händer med WRC-statusen om inte alla länders deltagare har möjlighet att köra? När Monte var i fara för britterna restes röster för att det inte skulle bli deltävling i WRC och nu kan detta bli aktuellt igen. Det som ställer till det för FIA i frågan är det inte är arrangörslandet som ställer krav utan ett land utanför på sina medborgare. Kanske blir det ändå så att Safari får vänta på sin comeback, åtminstone som WRC-rally…

    *

    Än har inte kritiken lagt sig fullt ut mot den kroatiska arrangören när det gäller de stora publikmassorna som kantade sträckorna, trots att publik var förbjudet. Arrangörens  ordförande Daniel Saskin försvarar sig med att man stoppade biljettförsäljningen så fort myndighetens krav på ”publikfritt” blev klart. Men även att stänga av en hel region menade Saskin, var en omöjlighet och så är det självklart. Exakt lika omöjligt som det var här hemma i en del av de tävlingar som kördes i fjol. Även om där var mycket mindre publik än normalt så var det långtifrån folktomt i rallyskogen, något inte minst alla ”in-car-videos” gav bevis på. Saskin är inne på samma linje och menar att publiken var bara en bråkdel mot vad som funnits om allt varit ”normalt”.

    Då hade vi säkerligen kunnat räkna med runt 500 000 åskådare vilket nu gör att vi till nästa gång planerar för en helt annan bansträckning, förklarar Saskin.

    Om all denna publik skulle tagit sig ut till sträckorna hade det blivit kaos förklarar han också. 

    Nu måste vi hitta fler sträckor som, tillåter större bilburen publik, kanske kan vi dra rallyt närmare havet och då få en effektiv begränsning av åskådare. 

    Än har inte FIA/WRC-promotorn mött upp till önskemålet om ett avtal om två nya år för Croatia Rally. 

    *

    På danska ”Nysumsbanen”Jylland hade RallyX Nordic premiär i helgen och att det efter denna är Johan Kristoffersson som toppar, förvånar nog ingen. Även om lördagen var en ”besvikelse” med en andra plats så kom Johan tillbaka direkt på söndagen och vann.

    Mycket nöjd i det stora hela. Vi tog oss genom hela helgen och plockade många poäng, sammanfattar Johan.

    Foto:Lukasz Szweda

    Lite tekniska problem på KMS Supercar Polo var det som gjorde att Fraser McConnel kunde smita för Johan på lördagen och vinna. Eftersom Johan var bäst i kvalet, så plockade han ändå flest poäng redan första dagen. Unde natten skruvades det på Polon vilket gjorde att det blev max poäng på söndagen.

    -En mekanikerseger! 

    Ett superjobb av mekarna. Inga problem med någonting, sa Johan efteråt.

    Tvåa blev gamle temkompisen Sondre Evjen.

    -Det kändes ändå tryggt hela vägen, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-chefen Tommy Kristoffersson, som också ville hylla sin personal.

    -Vi fick plåstra om bilen och ge den rejält med kärlek till långt ut på natten efter första tävlingen. Det var inga normala arbetspass som mekanikerna la ner! 

    Efter första helgen toppar Johan på 56 poäng medan Evjen har 51 poäng som tvåa och trea är McConnel, 47 poäng. Frågan är om ändå inte det  bästa som hände i helgen för Johan var att han blev pappa till en dotter.

    Hon var bara en och en halv dag när jag åkte, när jag kommer hem är hon redan mer än dubbelt så gammal…

    Bästa hemmaförare blev Ulrik Linneman som nu ligger femma med 31 poäng.

    Samma flyt hade inte KMS i ”Lites-klassen” där Nils Andersson fick nöja sig med två platser i semifinalerna.

    Tempot fanns där, men vi hade verkligen inte marginalerna med oss, sammanfattar Nils, som slutade femma i lördagens semifinal och därmed missade finalen, men räknade in totalt 16 poäng på kontot.

    Efter Nysum är det jämnt i toppen där Tommi Hallman är en pong före Simon Olofsson och med Martin Jonsson som trea, åtta poäng bak ledaren. Cross Car-klassen leds av Sebastian Enholm före Isak Reiersen och i Junior-delen dominerade Lukas Andersson helgen och leder också före Joonatan Ylilammi. Dominerade gjorde också Fredrik Tiger i ”Open 2WD” och toppar med 60 poäng, 15 mer än tvåan Stefan Kristensson och trean Mathias Jansson med en poäng mindre.

    *

    Foto: Brink Motorsport

    I dagarna befinner sig STCC-gänget i Skåne för tester både på Ring Knutstorp och Ljungbyhed Motorpark. Då kommer också Brink Motorsport att för första gången visa upp sin Audi RS3 LMS i ny kostym. Borta är det gula som var så framträdande ifjol och som nu ersatts med ljusgrått.

    *

    På plats finns också Andreas Ahlberg vars mål är  att klättra tillbaka till topp tre i STCC TCR Scandinavia 2021 tillsammans med Kågered Racing efter en tuff fjolårssäsong.

    Foto: Kågered Racing

    Riktigt kul att vara tillbaka för min femte STCC-säsong och min nionde säsong totalt med Kågered Racing, säger Andreas Ahlberg.

    Målet är som alltid att vara med och vinna race. Det viktiga för oss kommer vara att höja vår lägstanivå över tid för att kunna utmana om pallen totalt i mästerskapet.

    31-åringen slutade på åttonde plats totalt förra året med en seger under premiärhelgen på Gelleråsen Arena och kommer att fortsätta tävla med en Volkswagen Golf GTI TCR i år.

    *

    De första testerna för STCC överskuggas tråkigt nog av att legendariske speakern L-G Nilsson gick bort under söndagen i sviterna av en hjärnblödning och blev 75 år gammal.

    Foto. STCC

     Det är med stor sorg som vi fick veta att L-G har gått bort och hela motorsport-Sverige har tappat en karismatisk och entusiastisk vän. Vi skickar våra varmaste tankar och kondoleanser till hans familj och vänner, säger Micke Bern, vd för STCC.

    Jobbet som STCC-speaker hade LG innehaft sedan 1996. Karriären som speaker inleddes redan under 80-talet med motocross, något som senare byttes mot racing tillsammans med sin son Thomas Nilsson som arbetar med STCC i dag som speaker. L-Gs familj uppmanar de som vill hjälpa till att ge en gåva till Hjärt-Lungfonden. 

    *

    Foto: Okänd

    I dag dök den här bilden upp där Skodas fabriksförare och legenden i hemlandet Tjeckien, Jan Kopecky ”byggt om” sin Skoda Octavia WRC just denna dag för 18 år sedan.  Det var i slovenska ”Rallye Tatry” som det gick åt h-e för Kopecky och att Skodan är bortom all räddning, håller nog alla med om. Dessbättre klarade sig både Koepcky och kartläsare Filip Schovánek relativt bra från kraschen och redan en månad senare satt man i en ny version av Octavian i ett rally Österrike. Värre var det för MBN 98-16 som slutade sina dagar på ort och ställe. 

    Foto: Okänd

     Dessutom, betänk att jag har åkt med samme Kopecky i en Skoda Fabia R5 EVO2 så kom inte och kalla mig för räddhare…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.